Homokszem a gépezetben - Napló bejegyzés V.

motor_1.pngKaptam egy levelet egy MJX X600 tulajdonostól ma és az ügyben érdeklődött, hogy nekem nincsenek-e gondjaim az MJX X600 1,3,5-ös motorjaival (gyanúsan csak a CCW irányúak), ugyanis ha ő megforgatja, akkor akadnak, de a motor egyébként rendesen felpörög. Mondtam, hogy nekem ugyan nincsen, de hallottam valamilyen daráló hangot a hétvégén a szigeten, de mivel nem volt teljesítményvesztés, ezért nem törődtem vele, de aztán szöget ütött a fejembe a dolog. Megígértem neki, hogy ha haza értem a munkából, megnézem.

Hazaérve kiderült, hogy az egyik motor nekem is akad, basszus. Úgy döntöttem, hogy szétszedem, mert tele volt a vasárnapi reptetés alkalmával összeszedett kosszal és azt gondoltam ez ropog benne. Ezekről a motorokról azt kell tudni, hogy hiába sokkal nagyobb géptestbe szerelik be őket, mint mondjuk a 15 cm-es kopterek, ettől még ugyan akkora méretűek, csak egy mechanikus áttételen (fogaskerék) keresztül megforgatnak vele egy nagyobb méretű propellert. A két műanyag fogaskerék közé pedig remekül be tud menni a kosz, a homok és minden olyan dolog ami nem oda való. Ráadásul ezek a részek jellemzően be vannak kenve valamilyen viszkozitást csökkentő anyaggal (zsír, olaj), hogy a súrlódás kisebb legyen. 

Az MJX X600-on a motortartó ház nem zárt, ezért ha a gépet földhöz csapjuk, ami nem egy ritka jelenség, akkor bizony tele megy dzsuvával és a fogaskerék elkezd darálni, rosszabb esetben pedig a fogak elnyíródni. Ezért úgy döntöttem, hogy kipucolom az akadós motort tartó műanyag házat (igazából mindegyiket ki kellett volna, de most tűzoltás jelleggel csak ezt az egyet szedtem szét). Ehhez ki kellett csavarozni az összes csavart, ami nagyjából 8 darabot jelent és 4 különböző típust. A propellert tartó csavar menete egy-két helyen megszakadt, látszik hogy nem az örökkévalóság monolit szobra. Miután minden motortartó csavart kicsavartam és lehúztam a bakot a karról, még mindig nem tudtam szétszedni a műanyag házat. Kézzel ugyan szét tudtam húzni az alsó és a felső elemet, de az istennek nem akart szétjönni. Mivel féltem, hogy eltöröm, úgy döntöttem inkább kifújom sűrített levegővel, hátha kijön a kosz. Ekkor vettem észre, hogy a fogaskerék felcsévélt egy növényi szárat, ami folyamatosan akadályozta a forgást. Ezt sikerült kipiszkálnom, ám ennek ellenére még mindig akadt a rotor, mivel a föld beletapadt a rotorzsírba. No sebaj, vegyük elő az egyetlen szert, ami a létező összes mechanikai és elektromos hibát meg tudja gyógyítani, ez a WD 40. Beküldtem egy "fél litert", hogy legyen viszkozitás és azt is reméltem, hogy mivel kellően folyékony, a kézi forgatásra ki fog mosódni néhány homokszem, ha más nem, a beindítás majd kiforgatja. 

Gondoltam, összerakom a cuccost, hogy helyre állítsam a status quo ante-t, de ekkor észre vettem, hogy a szétszedés során a fogaskereket tartó tengely egy fél centivel lejjebb mozdult és így nem tudom visszatekerni a propeller tartó csavart. Ezért betámasztottam egy puha ceruzát alulról, hogy megtámasszam - de el ne törjem - a fogaskereket és be tudjam tekerni a csavart. Ez sikerült is, összeraktam a gépet, betettem az aksit, beindítottam és "et voilá", szépen felszállt.

Sajnos nem volt több időm a műtétre, de azt javaslom mindenkinek, aki úgy jár mint én, az ilyenkor szedje szét mind a hat motort és pucolja meg.