F330 Cleanflight, Cheerson CX-20, MJX X600 találkozó, váztörés és fára mászás - Napló bejegyzés VI.

p1260830.JPGA szombati repülési szeánsz sok érdekes és vicces jelenetet tartalmazott. Helyszín ismét a Hajógyári sziget, de most egy még nagyobb és kutyákkal még inkább terhelt helyszínt választottunk, a sziget hátsó felében. A repertoár a szokásos, 2 db Hubsan X4, 1 db Eeachine H8 mini, 1 db F330 vázas épített drón cleanflight szoftverrel, 1 db MJX X600 és egy 1 Cheerson CX-20 gyári BigflyShark  vezérlővel és egy valagnyi akkumulátor.

Mivel sokat szerettünk volna repülni a majdnem ideális időben - gyakorlatilag szélcsend - ezért egy Imax B6-ra betápként Marciart felkötött egy 4 cellás 5000mAh-s akkumulátort, ami a kisebb áramforrásaimat etette, így tudtunk repülés közben tölteni egy kört. Néhány érdekes tanulság az elejére, amit érdemes megfogadni:

  • a hideg nagyon rosszat tesz a kapacitásnak. Gyakorlatilag a Hubsan akksijaim kapacitása a töredékére zuhant. Nem tudom, hogy ez egy generális hiba-e, mert most repültem velük először vagy pedig a hideg okozta, de ez mindenképpen intő jel. Erre ki kell találnom valami megoldást, lehet beszerválok egy előre melegített hűtőtáskát termosznak, vagy valamit, ami melegen tudja őket tartani
  • a fizika törvényeit nem lehet meghazudtolni. Ha nagyobb tömegű géppel repülsz, sokkal durvább sérüléseket lehet összeszedni, mint egy könnyebbel.
  • az MjX X600 gyári töltője sz*r, az Imax fele annyi idő alatt nagyobb feszültségre töltötte fel az akkumulátoraimat, szóval NAGYON MEGÉRI beruházni egy normális töltőbe
  • nincs olyan, hogy elég mennyiségű akkumulátor, ha az ember belejön a repkedésbe

A napnak volt néhány érdekes eseménye. Először is, két etapban repültünk, kb. 2x 2 órát, délelőtt és délután (beiktatva egy kajaszünetet). Az első etapban teljes szélcsend volt, a kedélyeket csak egy dolog kavarta fel, az F330 propellertörése. Egy kisebb falka kutya kezdte el kergetni (jobban mondva egy üldözte, egy mellettünk idegesítően vinnyogott, másik 3 meg nézte a küzdelmet) és sajnos a kutyák később fáradnak el, mint ahogy az akkumulátor lemerülne. A végén egy vészleszállás alkalmával elrepedt az egyik lapát hosszirányban (mielőtt 90 fokban behajlott:D), ettől eltekintve a gép nagyon szépen repült. A repedt lapáttal is képes volt repkedni, csak furán bebicskázott oldalra mozgás közben, de mivel volt tartalék szett, ezért ezt délutánra kicseréltük. Nagyon jól néz ki az, ahogy az F330-at 45-50 fokban oldalra repülve gyakorlatilag kihúzzák a motorok a kanyarból, na az ilyenre az én MJX X600-am teljesen képtelen. Elég bika a 4 motor, marciart itt ír róla.

A második délutáni etapban sikerült szegényt úgy földhöz verni, hogy eltört az egyik kar, így repülésképtelenné vált, számára véget ért a nap. Ez azért durva, mert én 3x is odavertem az MJX X600-at és simán kibírta. Ennyit számít a tömegből fakadó plusz erő.

Az MJX X600 ismét jól viselkedett, bár a nap folyamán elkezdte eldobálni az alkatrészeit, amit ha több tapasztalatom lett volna, fel sem rakok, mert a talpakon és a propeller védőkön is meg lehet spórolni 17 grammot. Ami viszont látványos volt, hogy az Imax B6-al feltöltve mennyivel erőteljesebben tud repülni, vagyis valami nem oké a gyári töltővel, szerintem nem tölti fel 7.4-re az akkumulátorokat, ellenben a B6-al. Próbáltam gyakorolni a géppel, oszlopokat kerülgetni, meg faroltatni a levegőben, ennek eredményeképpen nekirepültem 2x ugyan annak a villanyoszlopnak (baszki, ha direkt akarnám eltalálni, tuti nem sikerülne), pedig kb. 30 méterre van egymástól a kettő, illetve egy fa törzsét is lestukkoltam vele. Murphy munkássága ellenére kibírt mindent, az egyik motor kiugrott a helyéről, meg eltört a motorfedél műanyag része, ezt vissza kellett nyomni és repült tovább. Ami viszont érezhető, az a brushless géphez képesti erőhiány, erre azt találtuk ki, hogy felvisszük magasabbra a gépet és leejtjük a gáz elvételével, mint amikor a sas lecsap, majd mielőtt belecsapódna a földbe, teljes gázzal és az irány elvételével ki lehet húzni, majd szépen bekanyarodni vele. A plusz lendület szépen beforgatja és pont annyit sodródik, hogy bevegye az ívet.

A második etapban sikerült felragasztani 10 méter magasan egy fára az MJX X600-at, így esélytelen lett volna ledobni a gépet. Ezt úgy sikerült összehoznom, hogy a távirányító bal oldalán a módválasztó kart áttoltam Mode3-ba, ilyenkor viszont a kar nem ugrik le, hanem mindig visszatér alapállásba középre, mint a DJI-k esetében. Amikor megfújta a szél a hexát, kapkodás közben áttoltam a kart Mode 3-ba és mivel vészhelyzetben elvesszük a gázt, elengedtem a kart. Mivel azonban Mode3-ban azonnal visszaállt a kar középre, nemhogy lassult volna, hanem plusz löketet kapott, egyenesen belerepülve a fába. Alulról esélytelen volt lerázni, ezért két dologgal próbálkoztunk, alulról egy 25 méteres elektromos hosszabbító kábelt keresztben átdobni és  lehúzni az ágat, illetve a fára felmászva az ágon ugrálva lerázni a gépet Végül is kiderült, hogy Marciart génjeiben több nagyragadozói képesség lakozik, ezért ő mászott fel, én alulról dobáltam. Nagy nehezen sikerült leszenvedni, így a Banggood egy újabb MJX rendeléssel lett szegényebb.

Próbáltunk csinálni aerial videókat is, a Cheerson CX-20 próbálta felvenni az MJX-et repülés és flippelés közben, de amikor alá repültem, mindig akkora szélvihart kavart, hogy folyamatosan elfújta az MJX X600-at:D, ezért kénytelen voltam elé repülni és ott flippeltetni. Az mindenesetre ismét kiderült, hogy az MJX szélállóságban durván elmarad a Cheersontól, folyamatosan elvitte a szél videózás közben.

A nap végére a bal hátsó motor letérdelt, ezért ezt majd ki kell cserélni, viszont 5 motorral is KÉPES REPÜLNI, igaz nagyon gyenge tőle, de az kiderült, hogy motor hiba esetén sem zuhan le.

Ami a Hubsanokat illeti, az enyém elég furán repül, nyeklik össze-vissza expert módban, flippre meg pörögve lezuhan, mint ha kilőtték volna, valami elektronikai baja lesz, lehet az FC nem teljesen kóser. Bezzeg a fekete úgy repül, mint az álom, szóval Kínában az a szó, hogy minőségellenőrzés még nem honosodott meg, simán előfordul, hogy elvileg két azonos modell máshogyan viselkedik.

Ennyi történt tegnap, ha megyünk ki újra, jön a következő bejegyzés, illetve az MJX-et szét kell szednem, mert a halott motorral kezdeni kell valamit (sajna a Hubsané nem jó bele).