Kint jártunk a modell reptéren - Napló bejegyzés VII.

delta_mit_terminals.jpgSzombaton voltunk a Mátyásföldi modellreptéren, ami nekem kb. a világ vége, főleg úgy, hogy BKV-val nem különösebben egyszerű odajutni Budáról. Mivel megvettem a frankó alumínium aktatáskáimat, ezért sokkal egyszerűbb volt berakni a csomagtartóba őket, mint 2 fokban átküzdeni magamat a városon. Így viszont jelentős mennyiségű gépet lehetett a helyszínre vinni, amelyek az alábbiak voltak:

  • F330, aminek megjavításra került a törött váza (majd újra eltört:D)
  • az előző Cheerson CX-20, mert én akartam vele repülni a Nagy kamerás multikopter project miatt
  • 2 db MJX X600 (amiből az egyik a másik donorjává vált a nap végére:D)
  • 1 db Eachine H8 mini
  • 1 db Hubsan X4
  • 1 db WLtoys V686G, amivel a készülő teszt miatt kellett repkedni
  • Auchan Syma

 

Kezdem a sérülésekkel: A F330 újra váztörést szenvedett, gyakorlatilag ugyan úgy. Ahol a motor elhelyezkedik, ott a váz elvékonyodik és már nem szendvics szerkezetű. A lánc is ott szakad el, ahol a leggyengébb láncszem helyezkedik el, szóval ezt a vázat nem szabad megvenni.

Repültem végre a Cheerson CX-20-al, ez a BigFlySharkos vezérlővel szerelt, igazából nem egy érzelemdús szívroham élmény, benyomod GPS módba aztán húzkodod a kart és oda megy ahova akarod, ennyi. Aki kamerázni akar, annak biztosan jó, stabil, elég jól állt a levegőben (pedig felhős volt az ég és emiatt kicsit nehezen fogta be a GPS jelet), de engem valahogy nem hozott lázba. Aki akar dolgozni vele, az biztosan DJI (dídzsíáj :D) Phantomot fog venni, de a hobby fotósoknak jó alternatíva lehet, a 2200mAh-s akksival még olcsón is lehet vele repkedni. Olyan ez, mint az autóválasztás, akinek van 2 gyereke, vesz valamilyen kombi autót és tojással a lába alatt autózik, nehogy Sanyika hátul felsírjon, viszont én nem vagyok ez a típus, én nyomni szeretem a koptereknek, erre meg a Cheerson alkalmatlan (ahogyan a többi kamerás kopter is).

A WLtoys nagyon szépen repül, 100%-ban (ugyan is itt nem kezdő/középhaladó/expter mód van, hanem 20%-os ugrások) baromi mozgékony, persze így teljesen alkalmatlan a kamerázásra. Volt hatótáv teszt is, ez nagyjából 100 méter, szerintem ez elfogadható, figyelembe véve a kopter méretét és láthatóságát. Mivel FPV-vel baromi gyorsan lemerül (kb. 5 perc) ezért ordít a nagyobb akkumulátorért, 780mAh-sat rendeltem is, de elnyelte a posták rengetege. Nem mertem nagyobbat, mert annyira lapos az akkumulátor tartó, hogy nem tudtam, belemegy-e, de a vak is azt mondta, majd meglátjuk:D. 

Megint az MJX X600-assal verettünk, valamiért ez tetszik mindenkinek, lehet vele hulló falevélként esni, nyomni neki mint az állat, lecsapni mint a sas, szóval nagyjából mindenre jó, amire egy kezdőnek szüksége van (mint pl. én:D). Ami viszont kezd frusztrálni, az a tömeges motorhalál. Eleinte azt hittem, hogy az én repülési stílusom miatt történik a dolog, de aztán Dajdaj kolléga MJX-ét is megörököltem (nem futó tulajdon áthelyezéssel :D) és annál is hasonló jelenséget tapasztalok. Ami fura, hogy a két gépen 2 hónap alatt a 6. motort kellett kicserélni, és ebből 5 db a kék-pirosból halálozott el (sajnos egyet kidobtam, szóval csak 5 db. lesz a képen). Itt több dolog is közre játszhat:

  • földhöz csapjuk és a motor megszorul
  • kosz megy a motortartó kar végén lakó két műanyag fogaskerék közé és ettől a motor erőlködni kezd és tönkre megy
  • ennyit tudnak a motorok, nagy nekik az 5 colnál nagyobb propeller (jelzem, ez a gyári és akarom upgradelni)
  • az igazi okot egy másik cikkben, a Mélyvíz rovatban elmondom :D

Fejtem a problémát, majd meglátjuk, mit tapasztalok. Mellékesen megint törtem egy kart egy jelvesztés során, valószínűleg a Cheerson távirányítója zavart be, le is estem az égről, mint a lelőtt kacsa. Kapott egy mankót ragasztó szalagból és gyors szorítóból és repült tovább. Kicsit a Gyalog Galopp Fekete lovagjának feelingjét nyújtja, kéz és kar nélkül is harcra kész.

Próbáltam az MJX-el egy 1200mAh-s akkumulátort, ami egyébként normális esetben nem fér bele. Emiatt eltávolításra került az akkumulátortartó fedél, illetve kivágtuk a műanyag kereszttartókat, hogy az akksi belefeküdjön a tartórészbe. Mivel így nincs, ami tartsa az akkumulátort, kapott egy tépőzáras szorítót a "derekára", hogy ne essen ki belőle. A tépőzárat majd valami elegánsabb megoldásra cseréljük, de ideiglenesen jó volt. A repülési idő érezhetően megnőtt (12-15 perc?), viszont a súly is. Az eredeti akkumulátor csak 39 gramm, ez 67, vagyis a +28 gramm, ami nagyjából annyi, amennyit eddig leszereltem a gépről (leszálló lábak, propeller védő, akkumulátor ajtó). Én érzem, hogy nehezebben mozog a nagy akkumulátorral, de vállalható a kompromisszum, viszont a megnövekedett üzemidő miatt a motorok is jobban terhelődhetnek, ezt majd meg fogjuk mérni valamikor infravörös hőmérsékletmérő pisztollyal. Ezzel a buflák akkumulátorral és a lefosztott elemekkel egyre inkább úgy néz ki, mint a ratrod autók, csak ez nem szándékos:D1934-dodge-rat-rod-main.jpg

Próbáltunk gyakorolni is a géppel, a fejünk fölött átrepülve meg kellett fordítani a gépet a tengelye körül, hogy az irányok felcserélődjenek és repülni tovább, fordított irányokkal. Ez akkor néz ki szépen, ha nincs törés a gép mozgásában. Nem különösebben nehéz, kis gyakorlás után megtanulható.

A másik gyakorlat, amit kitaláltam magamnak, hogy egy rozsdásodó tábla kereten próbáltam ki és be repkedni a Hubsannal, ez többnyire sikerült is. Sajnos a Hubsan még mindig kóvályog Expert módban, ellenben beginner módban teljesen stabil. Elég fura jelenséget produkál, ha Expert módban flippeltetni akarom, akkor átfordul, majd pörögve esik vagy 2 métert, aztán stabilizál. Teljesen megmagyarázhatatlan jelenség, különösen úgy, hogy beginner módban nem bizonytalankodik.

 A végére egy slusszpoén: mire ezt olvassátok, már úton vagyunk egy újabb gépért, amelyről szintén lesz teszt, addig lehet barkóbázni, hogy mi lesz az:D

miez_copy.jpg