Overmax X-bee sorozat - Drónok a magyar piacról I.

maxresdefault_6.jpgAz tűnt fel valamelyik nap, hogy milyen sok olyan gépet látok az országban, amit pl. kínai weboldalakon nem látok, de közben nem is arról van szó, hogy kiemelt márkák lennének, mint a Blade vagy a Parrot. Ezért elkezdtem egy kicsit kutakodni, de hogy lássátok mire gondolok, bedobok néhány nevet, fogadjunk hogy mindenki találkozott már velük: Overmax X-bee, Btech Night Fury, Rayline, DWI stb. A tippem az volt, hogy ezek a gépek másolatai más "nevesebb gyártóknak" de mivel tudjuk, hogy mindenki mindenkit másol, ezért néha elég nehéz kibogozni visszamenőleg a szálakat.

Ez első nagyobb csokor multikoptert az Overmax X-bee adja. Ami érdekes az Overmax termékeiben, hogy még soha nem láttam azokat kínai weboldalon. Ezért elkezdtem kutakodni, hogy vajon Ebayen van-e. Nem találtam, ezért mentem tovább az Amazonra. Hmm, semmi, na és az Aliexpressen? Ott sincs. Még is itthon árulják ezeket a termékeket vagyis valami elkerülte a figyelmemet. Hogy feloldjam ezt a gordiuszi csomót, elmentem az Overmax honlapjára, ahonnan kiderült, hogy gyakorlatilag csak Közép-Európában van jelen a cég. Az viszont mindenképpen figyelemre méltó, hogy az X-bee multikopter sorozata milyen széles palettát fed le, nem kevesebb mint 11!!! különböző géppel rendelkeznek. Ez már-már JJRC-i magasságokba emeli a gyártót, annak ellenére, hogy a gépek nagy része más gyártók másolata vagy átbandelt modellek, de ez minket ne zavarjon, a JJRC H8 mini is épp olyan jó, mint az Eachine.

Amit még észre vettem, hogy a legtöbb drón amolyan "bundle" termékként van hirdetve. A bundle termék azt jelenti, hogy a kopter mellé jár egy csomó kiegészítő dolog, akkumulátorok, propeller szettek, memória kártya, több töltő satöbbi. Így amikor a gyártó megadja a műszaki paramétereket, ezeket is figyelembe veszi, így jön ki pl. a 30 perces repülési idő (persze ez vicces, mert inkább úgy kéne írni, hogy 3x10 perc). A kérdés az, hogy ez jó dolog-e vagy sem? Nos, nézőpont kérdése. Annak aki maga akarja begyűjteni az alkatrészeket, annak nyilván hátrány, hiszen árnövelő tényező, annak aki viszont nem akar, nem tud foglalkozni vele vagy pl. egyáltalán nem beszél idegen nyelvet (ami, mint tudjuk ebben az országban elképzelhetetlen:D), akkor annak igen is lehet jó választás. Erre akkor jöttem rá, amikor bementem Budán az egyik bevásárlóközpont modellboltjába, hogy vegyek Hubsan propellereket. Volt egy csomó Hubsan modell, meg olyanok is, amelyek nem Hubsanra voltak matricázva, de a propellere jó lehetett volna az én gépemre. Amikor megkérdeztem, hogy árulnak-e ezekhez alkatrészt, akkor a válasz az volt, hogy nem. Tudjátok hogy miért nem? Mert nem éri meg...Vagyis vesz egy anyuka vagy egy apuka ajándékba egy drónt (itthon, túlárazva) és az első 5 percben nekiszáll a gyerek a dohányzóasztal szélének és eltöri az egyik propellert, akkor vége a mókának. Persze tudom, hogy a legtöbb modell ad pót propellereket, meg minden beszerezhető a netről, de ezekhez a forrásokhoz nem biztos hogy mindenki hozzá tud férni. Ilyenkor jön jól a fenti bundle kiszerelés.

Valószínűleg ugyan így gondolkodtak az Overmaxnál, amikor a fenti problémában meglátták a piaci lehetőséget és nem biztos, hogy nem tették jól. Amióta repültem az Auchan Symával, azóta ráadásul tudom, hogy semmit nem jelent a szénkefés gépeknél az, hogy másolat-e vagy sem, az is pont ugyan olyan jól repült, mint az eredeti (igaz én az X5 SW-vel repültem), sőt.

Fussuk át, mi van a kínálatban és hogy vajon melyik drón melyiknek az átbrandelt változata lehet. A kereséshez az árukereső motorját használtam és a leírásba linkeltem az eredeti koptert is:

  • X-bee drone 3.1: Syma X5 átmatricázott változata. Adnak hozzá 3db akkumulátort, két töltőt és 12 db propellert, különböző színekben. Itthon a legolcsóbban 28.300 Ft-ért lehet megkapni. Ezen a quakopteren szeretném érzékeltetni az árkülönbségekből fakadó érdekességeket: az eredeti Syma X5 itthonról legolcsóbban 25.000 Ft-ért vehető meg, vagyis ha beleszámolom a fenti plusz dolgokat, ez egyáltalán nem drága. Nézzünk most egy, a neten optimalizált változatot: Tiny Dealen a Syma X5 c Eu raktárból, 16.000 Ft, ehhez kell vennünk még 2 akksit (2600Ft), 1 usb töltő kábel (1000Ft)  és 1 szett propellert (400 Ft), ez 20.000 Ft, ha minden van raktáron, EU-n belülről jön és hajlandóak vagyunk várni 3 hetet. Ha viszont vámolnunk is kell, akkor 25.400 Ft-nál vagyunk és még mindig várunk 3 hetet, el tudom képzelni, hogy ez valakinek megéri a 3000 Ft-os felárat.
  • X-bee drone 4.1: Parott AR drone vagy WLtoys V666. Eredeti ár 44.000, X-bee 56.000 FT, ez pont az ÁFA különbsége. Nem bundle termék, érdekesség hogy ez 3 ágú propellerel jön, illetve van kamerás verziója is.
  • X-bee drone 1.0: Global Drone GW 0008. 5500 Ft a Banggoodon, itthon nem találtam. Nem bundle.
  • X-bee drone 1.1: itthon nem kapható drón, engem az Eachine H8 mini kamera változatára emlékeztet.
  • X-bee drone 2.1: talán Syma valami? Nem tudom egyértelműen meghatározni, de a színe menő. 350mAhs-akksival rendelkezik, szóval valami kisebbnek kell lennie. Ez nyilvánvalóan elírás: "8 propeller védővel".
  • X-bee drone 2.2: Wltoys V959, de más műanyag testtel. Az eredeti 17.000 Ft, itthon 22.000 Ft, ebben az árban van 3 akkumulátor (más akksi, kisebb kapacitással), 12 propeller, 2 usb kábel, szóval ez akár olcsóbb is lehet, mint az eredeti
  • X-bee drone 3.2: Szintén Syma X5, csak más színű. Ez is bundle, 16 propeller, 2 USB töltő, 3 akksi, ez összesen 34.000 Ft-ért vihető el itthon
  • X-bee drone 3.5: na ezzel megfogtak, nem tudom mi ez. Szintén nagy adag alkatrész jár hozzá, 3 akksi, 12 propeller, 2 töltő. Wifi FPV-t tud, 40.000-ért (ha valaki tudja, mi ez, írja meg)
  • X-bee drone 5.1: kísértetiesen hasonlít a Cheerson CX-35 még meg sem jelent modelljére, kis változtatásokkal. Szerintem ehhez is 3 akku lehet és 12 propeller, de sajnos a gyári specifikáció nem elég bőséges ahhoz, hogy ezt megállapítsuk. Itthon majdnem 50.000 Ft, de az eredeti is 40, tehát ez is kb. arányos. A távirányító viszont biztosan nem a Cheersoné, szerintem a WLtoys alap távirányítója átmatricázva.
  • X-bee drone 6.1: Na ez vajon mi lehet? Ha hexa lenne, lehetne MJX X600 vagy Eachine hexa, de egyikre sem hasonlít. A test olyan viszont, mint az X-bee 3.2, de 6 karral, csak nem egy egyedi műanyag öntés? Akkor viszont miért ilyen nagy az akkumulátor, 1200mAh? Ez is WIFI FPV, szintén a Wltoys alap távirányítójával, szóval ez már cseles, erősen megtévesztett:D Szintén bundle, 12 propeller, két akkumulátor, itthon 43.500 Ft-ért. Egy ilyet egyébként kipróbálnék élőben

Összefoglalva, vannak modellek, amelyek nem feltétlenül minősülnek rossz vételnek. Bár nem repültem még velük, ha lesz lehetőségem, ki fogom próbálni, mert most már érdekel a dolog. Lentre linkeltem képeket, lehet keresni, melyik mire hasonlít.