Emax Night Hawk 280 racer - szárazdokk teszt

201507021150432259.jpgMostanában kezdem teleszórni a blogot különböző képzavarokkal, ami az egyéb járművekre használt hasonlatokat illeti. Olyan értelemben mindenképpen szárazon fogunk ma "tesztelni", hogy ez egy nem egy RTF verzió, vagyis repülni out-of-the-box nem tud. A Gear Best feltalálta az ARF és az RTF mozaikszavak összemosásával a kör négyzetesítését, az ARTF-et, amiben minden van, kivéve akkumulátort, de ezt cselesen az ember dezinformálásával elkendőzték. Szerintem elég nevetséges az, hogy konkrétan meg kell kérdezni egy fórumban a supportot, hogy ugyan mi van a dobozban, csak akkor képesek azt bevallani. Egyébként kellemesen csalódtam a Gear Bestben, egyrészt nagyon gyorsan megjött a cucc, másrészt az ára több mint baráti volt, de a termékek leírásán azért még dolgozhatnának (pl. ez a Banggoodon sokkal jobb).

A fenti bosszantó dolgot leszámítva a gép nagyon olcsó volt, olyan 250 dollár (75.000 Ft) a normál ára + a vám, de én nem mondom meg mennyiért jutottam hozzá, mert nem akarom a blog olvasótáborát a Balatonfüredi szívklinikára juttatni egy jó kis infarktussal (nem volt drága na:D). Vissza kanyarodva az első bekezdéshez, az akkumulátoron kívül mindent tartalmaz a csomag, illetve plusz kiegészítőket is felhalmoztak odabent.

A gépről mit kell tudni dióhéjban: 280 mm motor to motor méret, karbon váz, Skyline 32 vezérlő (ami egy módosított Naze 32 vezérlő), a klasszikus Emax 2204 2300KV motorok, 3-4S akksikat tud fogadni, amik 5030-6045 propellerek között bármit meg tudnak forgatni. A kitthez jár egy 6 csatornás távirányító és egy FPV szett is (adó, kamera, antenna, de én ezzel egyelőre nem kívánok foglalkozni), vagyis a már jól ismert felállást hozza. Ami specialitása, hogy a PDB-re integrálták az ESC-ket, egy 4 in 1 PDB megoldás formájában, ráadásként még az FC is itt található. Szerintem ez a gép legnagyobb gyenge pontja, ugyanis ha ez sérül, akkor borsos 60$-ba fog kerülni. Cserébe viszont minden csatlakozóra szerelt, kihúzom, bedugom jellegű, nem kell forrasztani a motorokat.

A karok is karbonból vannak, a cseréhez viszont le kell szedni a teljes felépítményt, ami elég macerás művelet, cserébe az ESC-k nem a karon helyezkednek el, vagyis töréskor nem fognak sérülni, ami tulajdonképpen egy jó pont.

A gép szerintem igényes, szépen el van dolgozva minden, nem sorjás, nem vágja a kezet a karbon, a kábelek kellően és diszkréten le vannak fogatva, szóval az össz. benyomás nagyon ígéretes. Hogy mennyire az, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy pl. odafigyeltek arra is az összeállítók, hogy a motorokhoz adjanak döntőbakokat, vagyis aki akarja állíthat 10 fokos dőlést a motorokon, ezzel még inkább szárnyalásra ösztökélve a gépet (ahogy az új Eachine Falcon 250-nél is tapasztalhatjuk). Két fontos dolgot kell még megemlítenem, az egyik az akkumulátor, a másik pedig a méretválasztás, hiszen jogosan kérdezheti az olvasó, hogy eddig ez a csávó nem is említette az Emax Nighthawkot, beszélt itt mindenféle Walkerákról és Eachinekről, akkor ez most hogy került ide? A választ a következő két fejezet rejti.

Mivel nincs akkumulátor a csomagban, ezért tekintsünk vissza a "Repülési szentháromság  - motor, akku, propeller" cikkre, mert választanunk kell valamilyet ahhoz, hogy repülni tudjunk. Azért nem vettem semmilyet, mert nem találtam meg a méreteket, úgy hogy az első dolgom az volt, hogy ezt egy jó kis Banggoodos tolómérővel megmértem, hogy mennyi az annyi: hossz*szélesség*magasság 90-105*43*35 mm a várt adat. Az első szám azért nem egyértelmű, mert ha csak a testet mérem meg, akkor csak 90, de előre kilógatva az XT60-as csatlakozóig 105 mm-t kapunk, szóval oda azért még be lehet műteni ezt-azt. Az egy másik kérdés, hogy  jó dolog-e, hogy ha az akkumulátort a váz belsejében helyezzük el. Egyik részről így védettebb, másik részről, viszont ha ütés hatására megsérül, az egész gépet le tudja égetni (tömegközéppont és stabilitás szempontjából biztosan jobb). Akit ez zavar, nyugodtan tegye felülre, ott is van hely a megfogatásnak. A másik probléma, ami felmerült, hogy a Skyrc Imax B6 csomagban nincs XT60-as kábel, szóval beújítottam egy átalakítót és egy párhuzamos töltőlapot .

Az akkumulátor kérdése szorosan összekapcsolódik két dologgal, a használt propellerekkel illetve a Blheli Oneshot125 képes fordulatszabályzók (ESC) terhelhetőségével, ezek 12A folyamatos és 18A csúcs terhelést képesek elviselni. Ehhez mérten a gyár 6045-ös propellereket és 3S-4S akkumulátorokat ajánl, amit én erőteljes túlzásnak gondolok. Itt jön be ugyanis két probléma, a fent már emlegetett 4 in 1 ESC illetve a motorok áramfelvétele. Ezzel ugorhatunk a propellerek misztériumára és már is ki fog bukni, mi a probléma.

Szinte biztos, hogy én a gépet eleinte 5030/5040-es propellerekkel és a 10%-os dőlésszöget adó motortartó bakok nélkül fogom reptetni, mert óvatos duhaj vagyok, különösen úgy, hogy nem hogy ezzel a géppel, de még semmilyen racerrel nem repültem. A propeller dilemma abból fakad, hogy bár a gyár állítja, hogy 6045-ös propellerekkel is lehet repülni, azok áramfelvétele kb, 15A, van belőlük 4db, az már 60A áramfelvétel. Ez azt jelenti, hogy drága, nagy C értékű akkumulátorokat kellene vennem, másrészt a 12A-s ESC-k nem biztos, hogy elbírják ezt a terhelést, még akkor is ha a csúcsáramot 18A-ben határozták meg. A másik dolog, hogy kezdőként hogyan fogom lekezelni a brutális erőt, amit a 6045-ös propeller ereje ad. Csak azért, hogy értsük miről van szó, egy 6045-ös HQ propeller 579 grammot képes emelni, ebből van 4 darab, ez összesen 2316gramm ! emelő erő, egy szárazon 434grammos géphez, de ha rászámolom az akkumulátort, még akkor is megáll 600 gramm alatt az egész. Na ennek az erőnek majdnem négyszerese! áll majd rendelkezésre a legnagyobb propellerekkel. Mivel szeretném ezt a kalandot az arcszerkezetem jelentősebb átrendeződése nélkül és a baleseti korházban minél kevesebb idő eltöltésével letudni, ezért nem fogom felrakni a 6045-os propellereket. A Gemfan 5030 380 grammot, a HQ 5040 413 grammot emelnek, előbb 1520, utóbbi 1652 gramm emelő erőt biztosít majd, 7,66 illetve 8,91A áramfelvétel mellett. Vettem továbbá Gemfan 5046N propellereket, ez szerintem olyan 450 grammot tud emelni vagyis még ez is messze van a HQ 6045-öséhez képest, de szerintem az általam elérni kívánt fokozatosság jól látható, illetve a technika védelmére való törekvés is.

A másik sarkalatos törvény kérdés az akkumulátorválasztás, jó méretben, kellően erős akkumulátort, XT60-as csatlakozóval, olcsón venni. Na ehhez kéne az aranyhal, aki teljesíti a kívánságainkat, de ilyet a kínai webshopok nem árulnak, helyette viszont vannak remek alternatívák, amelyek megfelelnek az igényeimnek. Az egyik a WSX S03 1800mAh 30C-s akkumulátora (157 gramm), ami 12 dollárért szerezhető be és ki tud adni magából 54A-t, ez lefedi az 5030, 5040, 5045, 6030, 6040-es propellerek áramigényét (a 6045-öt viszont már nem). A másik lehetőség, ha a gépet lustának érezném, hogy veszek ZOP 1500mAH 45C-s akkumulátorokat 15 dollárért, ez egy 132 grammos akkumulátor és 67,5A tud kitolni, ami az összes szóba jöhető propeller áramfogyasztását lefedi. Még gondolkodom, melyiket vegyem meg, de mind a kettő jó választásnak tűnik és méretben is megfelelőek.

A váz méretválasztása kapcsán néhány gondolatot szeretnék még megosztani veletek. Úgy gondoltam, hogy a 280-as váz csak egy picit nagyobb, mint az általam nézegetett 250-esek, mint pl. az Eachine 250 racer vagy az Eachine 250 falcon és ekkor még nem voltam biztos benne, hogy a 6 colos propellerek elférnének-e a motor és a géptest között (most már tudom, hogy el, mert a Falcon leírásában is szerepel). A másik dolog, hogy a 280-as gépet semmivel sem nehezebb hurcibálni, mint egy 250-eset, cserébe jobban látszik a levegőben, vagyis lehet hogy jobb választás lenne. Nos ezért vettem meg ezt, de ez persze nem jelenti azt, hogy ne szeretnék magamnak egy 250-es racert is:D

A távirányító nekem személy szerint csalódás, ha a teljes, 75.000Ft+ÁFA árat nézem, de el tudom fogadni azért az összegért, amit én fizettem érte, sőt. Hivatalosan a rádió neve Nighthawk EM-16, de vannak gyanús jelek, pl. az AFHDS jeltovábbítási technika, ez bizony egy FlySky FS I-6, ez egy 50 dolláros, 6 csatornás rádió (adóval együtt), nagyjából ennyi csatorna az alap, ha valamilyen funkciót is szeretnénk kapcsolni a távról. Minőségre elmegy, semmi több, nem rossz fogni, de azért nem egy bársony fotel tapintását adja vissza. Először azt hittem, hogy Mode1-es mert a jobb karja tér vissza középre, de kiderült hogy nem, ez egy Mode2 távirányító, csak kicsit megtévesztő, hogy a másik karra került a rugó, de ez persze inkább az én tapasztalatlanságomnak tudható be. Ami viszont szimpi, hogy a jobb felső 3 állású kapcsolóra kitették a repülési módokat, javaslom, hogy kezdetben hagyjuk felső állásban, itt stabilizál a gép, alsóban lekapcsolja a girót, szóval azt csak annak javaslom, aki már gyakorlott a racerekkel.

Dióhéjban ennyit a gépről, lesznek még vele nagy mókák, sok-sok Napló cikk, éles repülési teszt, mélyvízes beszámoló és videó dömping, ha egyszer repülésre bírtam a kicsikét.

További információk

Michael Heer remek angol nyelvű elemzése