Kamerás koptert 50000-ig reloaded - új kutyák a kennelben

pandora-versus-last-fm-features-interface-applications-compared-a1929b92f9.jpgAmikor megláttam a két gépet, már előre dörzsöltem a tenyerem, haha, na végre egyet sárba lehet döngölni, végre lesz a kategóriában egy gép, amit NEM ajánlok (még itt egyesek azt gondolnák, hogy megtömik a zsebemet pénzzel a gyártók, pedig mindenki tudja hogy Syma bérenc vagyok:D). Nos, nem így alakult, sőt, kifejezetten meglepődtem, hogy a Syma X8, MJX X101, Tarantula X6 mellett megjelent két gép, amelyik simán felveszi velük a versenyt, szinte már rá is kívántam az egyikre. Na de melyik is ez a gép?

Aki esetleg nem emlékezne, a most már trilógiává hizlalt cikksorozatnak, volt két előző része is, amelyet meglepő módon "Kamerás koptert 50.000-ig I." és ""Kamerás koptert 50.000-ig II."-nek hívtam (lehet nem ezekkel a neveggel fogom megnyerni a kreatív név pályázatot:D). Csak hogy, közben a Nagy Fal mögött nem állt meg a munka, hanem szorgos kezek egyre másra munkálkodtak és két kimondhatatlan nevű gyártó - a Kai Deng és a Xinlin - kijöttek két egészen pofás modellel. Az egyiket ordító kamunak gondoltam, az ilyen "same as a brushless motor" jellegű mondataikkal, de aztán az történt, hogy csúnyán visszanyalt a fagyi, el kellett ismernem, hogy néha megfordul a széljárás, akkor meg nem jó vele szemben pisilni. Így én is beálltam azok közé, akik azt mondják, van ezekben a gépekben valami. Kezdjük kivételesen azzal, ami számomra a nagyobb meglepetést okozta.

XINLIN X181

Az előző két cikk alapkoncepciója az volt, hogy mi fér bele két Deákigazolványba és plusz 10.000 Ft-ba és a cikksorozat végére már majdnem beleműtöttem a gépek mellé egy gimbalt és egy kamerát is (nagy jóindulattal). Nos a Xinlin esetében a gimbalt mint olyat el is felejthetjük, ugyanis az ma nem lesz benne a csomagban. A gép neve Xin lin xinlin X181, ritka ostoba, európai fülnek rosszul csengő nevet sikerült választani. Persze lehet hogy ez valami olyan vicc, amit a fehérek nem értenek, de szokjunk hozzá, hogy a kínai gyártók ilyen, random módon összerakott nevekkel támadnak.

Szóval, ami nekem szemet szúrt, az az alábbi mondat volt: "Same as the brushless motor, provides strong power to the quadcopter" mondom, na ez valami olyan ordas nagy kamu lesz, hogy fél évig ezen fog mindenki röhögni, aztán jött a saller visszakézből, hogy nem. Annyiban igazam volt, hogy a motor szénkefés, nem pedig brushless, de eléggé bika, nekem konkrétan leesett az állam, hogy ilyen erőset lehet egyáltalán szénkefés motorból is alkotni. Nos azt kell, hogy mondjam, eléggé durvára sikeredett a kicsike.

Az alapcsomag az alábbiakat tartalmazza: kapunk egy majdnem brushless gépet (erre majd visszatérünk), egy 5.8 GHZ-s FPV szettet, egy 5! colos kijelzővel megtámogatott távirányítót, egy 2S 7.4 1300/1500 mAh kapacitású akkumulátort, illetve olyan nyalánkságot, mint a távirányítón keresztüli hangfelvétel (ilyet eddig látott valaki???). Ez utóbbinak abban az értelemben SEMMI értelme nincsen, hiszen a motorzúgást nem érdemes felvenni, viszont ha bevágtuk a bokorba, lehet brummogtatni, hátha rátalálunk (szóval, egy fajta gyári inverz buzzer). Na de nézzük mi is jön ki a csomagból, kezdjük a legérdekesebbel, a motorral.

Motor: egyelőre megy a vita, hogy pontosan mi is akar ez lenni, de semmiképpen sem szénkefe nélküli motor. Ami viszont jó pont, hogy direkt hajtásos, tehát nincsen műanyag áttétel, meg semmi hasonló koszosodó, elromló, feszülő hibaforrás. Mi több, nem gigyi-gagyi keresztcsavarral kell rögzíteni a propellert, hanem a brushless motorokhoz hasonlóan rá kell helyezni a tengelyre és felülről egy önzáró? sapkával kell lefogatni. Ez egyben azt is jelenti, hogy normál 5-6-os propellerek is rámennek (gyárilag 5-ös), szóval nincs több bohóckodás a csavarokkal. 

A motorok egyébként elég bikák, hangra olyan, mint ha brushless lenne, nekem a JJRC X1 jutott eszembe. A kérdés csak az, hogy meddig bírják ezek a motorok? Milyen élettartammal kell számolni, különösen úgy, hogy jelenleg nincsenek alkatrészek (de ez nyilván változni fog). Egy kicsit melegednek is, de nem vészesen, ez csak egyet jelent, hogy pihentetni kell repülés után.

Akkumulátor: 1300 vagy 1500 mAh, 2S 7.4, mint ha csak a JJRC-t látnám. Ez nagyjából 9-10 percet jelent, szerintem ez elfogadható, se nem túl sok, se nem túl kevés. Banán dugós, ami nem a legjobb csatlakozó, de ezzel együtt lehet élni. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy lehet-e nagyobbra modolni az akkumulátor konténert, talán igen.

Távirányító: nem egy szépség, de nem is nagyon csúnya, kismillió gombbal felvértezve. Mivel az egész távirányítót egybe építették, ezért a részegységek nem elválaszthatóak egymástól. A kategóriájában kifejezetten nagy kijelzőt árnyékoló védi, a legnagyobb baja, az, hogy csillog a napfényben, ezért nehezen látható. Egyéb iránt innen lehet vezérlni az FPV rendszert, a fényképezést, illetve a memóriakártyát is itt tudjuk behelyezni (amit egyébként adnak a géphez, 16GB méretben). Ahogy már említettem, a távirányító képes felvenni a hangot és ezt itt még állítgathatjuk is. A fő gond a rövid hatótáv, kb. 100 méter, de modolható. Van két kamu antennánk, ami nem csinál semmit, esetleg ide kellett volna betenni még két darab drótot, hogy ezt a 100 méteres problémát kiküszöböljék.

Kamera: 2MP 720p-t kamuzik a cég, de annyi sincs. Igazából a kamera elég csapnivaló, rossz színek, rossz látószög. Szerencsére áttehető rá egy nagyobb látószögű kameralencse, ilyen a 808 #16 kameráé. Persze túl sok mindent nem lehet ettől várni, de pl. a Syma X8G agyonveri képminőségben, ezt mondhatjuk a gép legnagyobb gyengéjének. Az FPV átvitel viszont nagyon jó, nincs késés, nem hangyásodik a kép, ez megbízhatóan működik.

Néhány érdekes dolog - a hangfelvételen túl -, hogy elvileg van Headless mód benne, de mivel a tetején az AWACS felderítő torony üres, tehát idekammantottak egy nem létező GPS-t, sokra ne számítsunk. Tudja a One Key Return-t, persze ez is valami szoftveres bohóckodás, ne foglalkozzunk vele érdemben.

Állítólag van több verzió is a gépből, ezt erősíti az eltérő kapacitású akkumulátor, illetve egyes híresztelések szerint vannak verziók, amelyek tudják az Altitude Holdot (vagyis valamilyen barometrikus szenzorra van szükség).

Az ára kereken 40.000 FT a Banggoodon.

Bemutatók
Seby Dock bemutatója
RCgroups téma

KAI DENG SKYWARRIOR K70

A hülyenév verseny második helyezettje a Xinlin után. Külsejét tekintve látszik rajta, hogy a tervezőkön elhatalmasodott menet közben valamilyen mentális betegség, de ez nem rondaságban, hanem a modell színeinek kiválasztásában érhető tetten. Félreértések elkerülése végett nem az alapmodell menő fekete-sárga alapszíneire gondolok, hanem az Amerika kapitányos, vagy a kék-fekete nem tudom mire hasonlító pacsmagolásra.

Ami feltűnő, az a motorok elrendezése, ugyanis nem szimmetrikus. Hoppá, itt mint ha komoly mérnöki tudomány nyomait lehetne felfedezni, ugyanis sikerült mindent kivinni a kamera látószögéből. Egyrészt szépen terpeszt a gép, a motorok pedig teljesen oldalra állnak, ez azért még ma sem szokványos (bár az Eken Hawkeye tudott villantani érdekes karelrendezést, nagyjából 10x ennyiért:D).

A méret a lényeg, mondta Godzilla és megszülte ezt a hatalmas gépet, amely 56x54x18cm-re nőtt meg felnőtt korára. Nos, ez mint egy 15 centivel nagyobb, mint egy Cheerson CX-20, pedig az sem kicsi. A motorokat - szétszedés után - majdnem Syma X8-nak azonosította (pl. motorok) Quacopter 101, szóval lehet, hogy volt egy kis nyúlás a raktárban, de ez nem baj, hiszen az már bizonyított és elég erős is, szóval meglesz a kellő kraft.

A gimbalnak nevezett izé mutat némi retardációs tüneteggyüttest, ugyanis egy többállású elektronikus kart neveznek annak. Ezt az jelenti, hogy a távirányítóról, egy gomb nyomkodásával tudjuk a szöget állítani, de nagyjából ennyi, stabilizációs hatást nem képes kifejteni eme remek szerkezet. Mondjuk azért egy kicsit erős, hogy a gép azt állítja magáról, hogy "built-in professional ESC gimbal"-val rendelkezik, de ne szopjuk be a felénk nyújtott Calippot.

 A kamera egy Hawkeyenak nevezett, 720p HD kamera (szerintem nem áll rokonságban a Hawkeye Firefly 6S-el), ami egy fokkal jobb képet produkál, mint a Xinliné (ami maximum 640*480), viszont kapott egy diszkrét mechanikus rezgéscsillapítót, ami a jelek szerint ér is valamit. A lencséje a kamerának egészen jó, van mérete, van látószöge is, az egyik legjobb a kategóriájában. Ez persze csak annyit jelent, mint amikor a társkereső hirdetésben azt olvassuk, hogy valaki  teltkarcsú és nem kövér. Ami viszont tetszetős, hogy maga a kamerakeret, amely a kamerát tartja, elég masszív és más akciókamerákat is tud fogadni (ami szintén nem túl gyakori ebben a  kategóriában). Ez azt jelenti hogy kb. mindenki első mozdulattal kikukázza a kamerát és szépen beilleszt helyére egy normálisat.

A móka kedvéért idevágom a promo videót, amit egy profi kamerával vettek fel Kai Dengék (illetve a Banggood), ez egy jó semmitmondó videó, minél szebb tájak előtt reptetik a gépet, hogy jól bedőljünk neki, de inkább ne tegyük.

A gép viszont meglepően szépen repül, jó stabil, erősek a motorok, remek fényekkel van megáldva, ideális éjszakai repüléshez. Az akkumulátor is kellően erős, 2S 7.4 1800mAh, amire szükség is van, mert ezt a brutális méretű testet mozgatni is kell valahogy. 

Ami speciális a gépben, hogy a teste felfele nyitható, mint egy RC távirányítós autó esetében. Ez több szempontból is jó, ugyanis könnyű behelyezni az akkumulátort, könnyű a karbantartás és a szerelés. Ezt a megoldást még nem láttam más gépeknél ebben a kategóriában, csak olyan kuriózumoknál, mint pl. a WLtoys V383 Gallop (istenem, mennyire vágyok egy olyanra, pedig tudom, hogy egy betegágy).

A távirányítón amit felfedeztem és szerintem egy igen jó ötletet alkalmaz, hogy VÉGRE felrajzolták a funkciómagyarázó piktogrammokat a gombokra. Most komolyan ennek a hasznosságára egy sehonnani kínai gyártónak kellett rájönnie? Ez baromi hasznos és egyben a többi gyártó hozzáállása érthetetlen, hogy ők ugyan ezt miért nem tudják megtenni. A hatótávot 300 méternek hirdetik, 150-et biztosan elmegy, a 300 azért tesztelésre vár.

Ami az árakat illeti, elég nagy a szórás, ugyanis három különböző verziót is árulnak, a C-t mint kamera, a W-t mint WIFI Fpv, illetve az F-et, ami az 5.8 GHZ FPV-t jelenti, az alábbi árakkal:

Quadkopter 101 el van ájulva a géptől és tökéletesen megértem miért. Olcsó kamera platformnak kiváló lehet, hiszen elég stabil és erős, van egy kameratartó kerete, tehát bele tudunk tenni akciókamerát, van rezgéscsillapító gumírozás rajta és az elrendezés miatt majdnem SEMMI nincsen benne a képben. Ezt még sokkal drágább típusok (pl. XK Detect X380) sem mondhatják el magukról.

HARCOSTÁRSAK EGYMÁS ELLEN

 A kérdés még mindig az, hogy akkor melyik gépet is szeressük? Az előző két cikket is figyelembe véve 6 versenyző van a kalapban: MJX X101, Tarantula X6, Syma X8, JJRC X1, Xinlin X181, Kai Deng K70. Ebből én a Tarantula X6-ot kapásból kiszórnám, a gyenge minőség, a motorpusztítási hajlam, a váztörések miatt. Eddig sem voltam nagy Tarantula fan, de egyrészt nagyon olcsó volt, másrészt volt EU raktárban is. AZ MJX-et azért zárnám ki, mert egyrészt iradatlan nagy, másrészt pedig nincsen EU raktárban, nem jön át a vámon, így meg 30-35.000 alatt nem fogunk hozzájutni, ráadásul erre jönnének még rá az elég gyenge gyári kamera szettek. A JJRC X1 teljesen más ligában játszik, egyrészt brushless, másrészt nem igazán kameraplatform, bár tény, hogy nevetve elbír egy akciókamerát (más értelemben viszont simán megvenném fun gépnek, ha van 30-35.000 körül EU raktárban). A Xinlin szerintem jelenleg azért jelent nagy kockázatot, mert nem lehet tudni pontosan, milyenek a motorok és mikor lesz hozzá alkatrész, ezért én a megvételével várnék, amíg kiderül, hogy az előbb említett dolgok hogyan alakulnak. Két versenyzőnk maradt, a jó öreg Syma X8 és a Kai Deng K70. A két gép nagyon hasonló, de a Kai Deng sok szempontból - kamera felfogatás, rezgéscsillapítás, FPV lehetőség, állítható gimbal - jobb. Ha ez a két versenyző maradna, vinném az alap Kai Denget és tennék rá egy jó akciókamerát és örülnék neki, mint majom a farkának.

Sorrend a jelenlegi állás szerint (zárójelben akkor, ha már van minden géphez elég alkatrész utánpótlás és megszűnnek a gyermekbetegségek):

 Jelenlegi helyzet szerint  Ha az alkatrészek adottak
 1. Kai Deng K70C  1. Xinlin X181
 2. Syma X8  2. Kai Deng K70C
 3. MJX X101  3. JJRC X1
 4. JJRC Tarantula X6  4. Syma X8
 Nem besorolt: JJRC X1  5. MJX X101
 Nem besorolt: Xinlin X181  6. JJRC Tarantula X6