Naplóbejegyzés XII. - DJI F550, Nighthawk, Fatshark Dominator

dji-gps.jpgSikerült a Naplóbejegyzés 11-et két felé bontani, ez tulajdonképpen annak a folyamánya, kibővített verziója. A múlt heti szombati napnak két fontos eseménye volt, egyrészt ki akartuk próbálni a DJI F550 vázra épített egyedi hexakoptert, a másik hogy végre hozzájuthattam egy Fatshark Dominator FPV szemüveghez. Mivel ilyen FPV élményben még nem volt még részem, de szeretnék egy jobbárasított szemüveget, ezért mindenképpen tudni szerettem volna, hogy hol van a dolog teteje, legalábbis árban. Persze ezentúl még repkedtem a Nighthawkkal is, meg kivittem a Nihui U807-et, hogy a 10 év alatti gyerekeknek is legyen valami örömük, illetve Marci is demonstrálta hogyan kell elveszteni az orientációt egy racerrel:D

Az alapkoncepció az volt, hogy menjünk el egy olyan helyszínre, ahol van mit filmezni és mellette van elég hely repülni is. Nos, elárulhatom, ez nem igazán sikerült, a helyszínválasztás nem vált be, de erről majd később. A jó helyszín olyan, hogy a kameramániások fölvehetnek valami nagyon szépet, a racereseknek van elég terület, hogy jobbra-balra repkedjenek, miközben a nézőközönség is biztonságba érezheti magát. Nos, erre adott (volna) lehetőséget a pilisborosjenői vár, ahol az Egri Csillagok című filmet is forgatták, többek között. Sajnos azonban a megközelíthetősége a nálunk lévő körül-belül 8 hátizsák méretű táskával - Emax Nighthawk 280 Pro, Nihui U807, Phantom FC 40, DJI F550, ZMR Tarot 250 racer, Fatshark Dominator V3 + a sok alkatrész, akkumulátor, fényképezőgép stb. - nem volt egyszerű. Aki viszont szeret mellékállásban a repkedés mellett Kék Túrázni, annak tetszeni fog a hely. A lényeg az, hogy kb. fél órás szenvedés után elérkeztünk a helyszínre, ahol egyrészt sokan voltak, másrészt nem volt a hely a repülésre. Persze megpróbáltunk egy kicsit körözni, ami sikerült is, viszont Marci egy nagyobb felbátorodás után betette a ZMR Tarotot az erdő közepén burjánzó tüskebokor rengetegbe, amit a fizika egy kartöréssel és egy FPV adó derékszögbe hajtásával honorált. Igazából óriási mákunk volt, hogy megtaláltuk, mert elkezdett csipogni a jelvesztés miatt, ha ez nincs - pl. kiesik az akku - akkor most is a vaddisznók játszanának vele. A vár egyébként nem különösebben szép, inkább egy düledékre, sem mint 40 évvel ezelőtti önmagára emlékeztet (amikor az Egri Csillagokat forgatták). 

Néhány kép az SJCAM SJ5000X ELITE-tel:

Azért hogy nagyobb terepet tudjunk berepülni, még aznap átmentünk a szokásos helyünkre, a Hajógyári szigetre, ahol nagy örömre észrevettem, hogy kivágtak a sziget közepén néhány fát, így egybenyitva két hatalmas mezőt, ami így legalább 500 méter szélességű berepülhető területet képezett. Itt repkedtünk alkonyatig. Most át is térnék néhány érdekes dologra, ami új tapasztalattal szolgált a nap folyamán.

Végre repültem FPV szemüveggel, egy Fatshark Dominator V3-mal. Aki nem ismerné a típust, annak mondom, hogy ez egy 100.000 Ft-os szemüveg, a halandók számára nagyjából a csúcs, amit meg lehet venni (igen, tudom, hogy van drágább, na de ez is elég drága), szóval méltán voltak magasak az elvárások. A szemüveg minőségére nem lehet panasz, de őszintén szólva én a 800x480-as felbontástól nem ájultam el. Azt gondoltam, hogy valami krémesen sima képet fogok kapni, de nem, ez a felbontás még ilyen közelről is pixeles (el sem tudom képzelni, mennyire rossz lehet a 420-as Eachine). 

A szemüveges FPV érzést leginkább úgy tudom leírni, mint valami testen kívüli, transzcendens érzést. Először is, az érzékszerveink közül a legjelentősebb mint ha nem is létezne. Iszonyatosan beszűkül a tér, az ember mindentől félni kezd, jaj de közel van az 50 méterre lévő oszlop. Megszűnnek a viszonyítási pontok, az ember úgy érzi, rá van szorulva a segítőkre (ami egyébként adott volt, ketten is segítettünk a repülésben). Amikor viszont nem mi repülünk, akkor nagyon érdekes, virtual reality szerű a dolog, nézegethetjük a telemetria paramétereket, meg azt, hogy a gép merre áll. Az viszont nagyon látványos, amikor megtippeljük pl. a gép magasságát, majd felvesszük a szemüveget és CSAK ENNYI??? Én simán a duplájára tippeltem volna pl. a magasságot. 

Ami érdekes, hogy a racer esetében olyan érzés, mint ha mi lennénk a nyuszi, aki a fűben ül. Már a fűszálak is zavaróak, amikor pedig felszállunk és a gép megindul, az egyenesen ijesztő (oda is vertük egy kicsit a Nighthawk alját). Ha egy magasabb, pl. a DJI F550 - gépből nézzük a tájat, akkor az sokkal megnyugtatóbb, valahogy nem olyan ijesztő, mert sokkal több mindent látunk, ráadásul felszállás után is megmarad a stabilitás . Kicsit olyan érzés a szabad szemmel repülés vs. FPV szemüveges vezérlés, mint amikor az ember a BKV buszból hirtelen egy gokartba ül át, de ugyan azon az úton megy végig. Sokkal intenzívebbnek és veszélyesebbnek hat minden.

Kipróbáltuk Marci épített DJI F550 es vázra épített, 6 motoros kameraplatformját. A gépnek az a különlegessége, hogy két betápja is van, vagyis a két XT60-as csatlakozón keresztül két akkumulátorral is kaphatja a delejt, így összeadva a kapacitást és a teljesítményt. A gép nagyon stabil és azt vettem észre, hogy a 6 motoros kialakításnál a maga alá lapátolt levegőt valahogyan máshogyan kavarja a gép, nincsenek örvények, ezért, amikor lefele ereszkedünk, nem is rángat (ami a quadkopterek sajátossága). Igazából a DYS motorok 8045-ös propellerekkel meglehetősen takarékosak, simán repkedtünk vele 18-20 percet, igazából a végére már kifejezetten unalmas volt:D A gép persze nem túl gyors, inkább egy iszonyat nagy hegyomlás a levegőben, viszont nagyon stabil.

Emax Nighthawk ügyben annyi történt, hogy kétszer sikerült földhöz vágni, másodszorra két propellert beáldozva (mondanom sem kell, semmi baja, durva ez a váz). A jelenség az volt, hogy amikor meg akartam nézni, hogy csuma gázzal és teljes előre dőléssel mennyire gyors a gép, akkor mindig átbukott és flippelt egyet. Az első esetben nem számítottam rá, a másodikban meg túl közel voltam a földhöz. Elvileg nem kéne ilyesmit csinálnia, hiszen 45 fokban van maximalizálva a dőlésszög, én ezt sem érezném kevésnek, de valami nem klappol a beállításokkal, mert marhára nem tartja be a drága.

Teszteltem még az SJCAM SJ5000X Elitet, lesz róla lassan teszt, egy bemutató meg egy funckió teszt, szóval igazából az egy az kettő. Illetve lesz lassan DJI F330 vázra épített gép teszt is, ugyanis úgy néz ki, hogy  a blog (vagyis én:D) megveszem Marci egyik gépét, tesztelési/gyakorlási célokból, hogy több legyen a "brushlesség" a palettán és legyen mivel tolni akkor is, ha egyszer komolyabban akarok repülni a racerekkel (értsd: a kockázata annak, hogy ripityomra töröm, jelentősen megnövekszik eme tevékenység közben, ezért kell valami másodiknak).

Láttam élőben repülni egy DJI Inspire 1-et, odalebegett, megnézte, hogy mit bohóckodunk, majd odébb állt. Láttuk még párszor a fákon túl, a tulajt is láttuk, de még így is azt mondom, jó volt látni egy méltán legendás gépet a levegőben.