Az első vendégteszt - JJRC H5 P VGEZ tollából

jjrc-h5p-1.jpgÉn most a narrátor szerepét töltöm be. Elmesélem nektek Vgez olvasóm történetét a JJRC H5P-vel a zöld szörnnyel, amely kis családjának részévé vált, nem is olyan régen. A tesztet ő írta, én tördeltem, formáztam, beleraktam a képeket, meg egy csomó helyen beleokoskodtam, ahogy azt a szerkesztők (innentől kezdve "a szerk.") szokta tenni, sőt egy két helyen még át is fogalmaztam, hogy cikkszerűbb legyen a szöveg. Egyben e cikkel szeretnék mindenkit bátorítani arra, hogy ha van valami jó története, elemzése, cikke, vagy csak mesélni akar érdekes dolgokat, az keressen meg és szavakba öntöm, ahogy tudom.

"Januárban rendeltem egy JJRC H5P-t Tiny Deal-től, gondoltam kezdésnek jó lesz, később pedig vettem hozzá egy tartalék akkumulátort is. Ennek sajnos JST csatlakozója volt, de sikerült beszereznem hozzá Walkera /LOSI (a szerk.: hivatalosan Molex 51005-2P) csatlakozót, ebben is sokat segített a blogon olvasható egyik bejegyzés.

Régebben volt egy mini koaxiális helikopterem, szobában is használható volt, ezért annál eggyel nagyobb méretű szabadtéren repülhető gépben gondolkodtam. Egyelőre még nem akartam élő kameraképes gépet, annak magasabb árkategóriában látom értelmét, stabilabb géppel, stabilizált Full HD kamerával, ezért ezt későbbre halasztottam.

Megvétel előtt, ami számomra kiemelte a gépet a többitől, az az 1100 mAh akkumulátor, a headless mód és az egy gombos hazatérés (a szerk: RTH=return to home), de erről később. Az ára sem volt vészes, kevesebb mint 14000 Ft. Magyarországi forgalmazóknál jóval drágában adnak hasonló méretű, kisebb tudású gépeket (a szerk.: és ez a tendencia nem is látszik változni, ezért veszünk szinte mindent külföldről).  

Elég masszív kis gép, eddig épségben megúszott minden zuhanást, eddig természetesen rotorvédővel repültem. Külön érdekesség, hogy az első verziós H5P-nek túl kicsi propellervédőt terveztek, történetesen beleér a rotor a védőbe, komoly tervező csapat lehetett, akik ezt összehozták (a szerk.: ezt mondjuk az Eachine H8 mini is tudja produkálni, néhány esés után). Hozzám már a javított verzió érkezett, ami sokkal nagyobb és kellően lágy propellervédővel rendelkezik, jól tompít, nem hiszem, hogy el fog törni. Először azt hittem, hogy kihagyták a csomagolásból, de trükkösen a fehér tartó műanyag aljára rögzítették (a szerk.: ez bevett szokás a szállítási méretek csökkentése miatt, lásd. Syma X5C-1 Explorer E-commerce verzió). Másik eltérés hogy az első generációs iránytó fehér színét lecserélték feketére és már nincs háttérvilágítása. 

A DJI forma koppintást feldobja a metálzöld festés. A gép átmérője 39,5 cm, (akkumulátorral, kamerával 129 gramm) számomra a mérete már nem gyerekjáték kategória.

Repülése hozza az általam elvárt szintet, forgásnál minimálisan veszít magasságából, illetve ahogyan a többi hobbygrade gépnél, ennél is előfordul minimális kúszás, és mivel szél állósága szinte 0, nem olyan egyszerű egy helyben lebegni vele. Flip-et is tud minden irányba, ez már nagyobb magasságvesztéssel jár.

Sajnos a hazatérő gomb használhatatlan, (tudom, nagyon más árkategória GPS vevős drón), a sok széllel szembeni korrigálást  is mozgásnak érzékeli, ezért ha megnyomom, szél irányába meglódul és elszáguld mellettem.

Bár az olcsó gépek esetében nem sok értelme van a headless módnak, én azért örülök, hogy a JJRC H5P tartalmazza ezt a funkciót. Ha körbe forgok vele már nem biztos hogy tudom merre az előre és hátra (a szerk.: ez idővel nem lesz probléma, csak több gyakorlást igényel). Lehet szerzek hozzá színes propellert, az egy kicsit javít a tájékozódásban. Headless módban nagyon kell figyelnem rá, hogy testemmel ne kövessem a drónt, csak a szememmel, ha szigorúan egy irányba állok, akkor egész jól működik. Sajnos headless módot is villogva jelzi a gép, akár a lemerülést. Ez egy kicsit zavaró, de tervezek egy olcsó stopperórát beszerezni, amit ráfabrikálok a  távirányítóra, hogy lássam kb. mennyi ideje repülök. 

Itt is van két sebesség fokozat, többnyire alappal repülök, de  High-ban már szépen engedi az elektronika bedőlni a gépet, széllel szemben jól jön ez a plusz.

Az akkumulátora nagyon jó (27 gramm), bekapcsolt kamerával 12-14 perc. Először azt hittem, ez az átlagos, de utánaolvasva ez egész jónak mondható, sajnos a töltési idő több, mint két óra, a hozzá adott USB töltő kezdésnek kb. 550 mA vesz fel, és szép folyamatosan csökken le 0-ig, a teljes töltésig (a szerk.: ez teljesen normális, ugyanis az akkumulátorra integrált elektronika nem enged nagyobb áramfelvételt). Érdekes még, hogy a hasonló méretű pótakkumulátor súlya mennyivel könnyebb, valószínűleg nem is 1100mAh. Ami még furcsa, hogy az akkumulátortartó felülről élhető el, ez elég ritka.

Távirányító kinézetre mint profiké. :) Számomra érthetetlen, a tetején elhelyezett két vak tekergethető gomb. 

A videót ki-be lehet kapcsolni, illetve a fényképkészítés ugyanez a gomb, csak másik irányba húzva. A sebesség kapcsoló H/L állásba kapcsolható, van még rajta két trim a 3 irányra és a tengelyforgásra, és két extra gomb az egyik a hazatérés, hosszan nyomva headless, a másik bukfenc gomb. A fényképezésnél felvillantja a fotó ikont. A térerő ikon nem tudom, hogy pontosan mire szolgál, de értéke nem változott (a szerk.: szerintem maximum az elemek töltöttségét figyelheti, de lehet, hogy semmit). Az akkumulátor ikon mindig a maximumon volt, nem mertem lemeríteni. 4 db AA GP Recyko akkumulátorral használom, gyárilag írt 80 m távot ez is stabilan hozza.

A kamerával meggyűlt a bajom. Sajnos a kamera 2 Ft-os műanyag háza hibásan lett fröccsöntve, ezért határeset, hogy fent marad-e gépen. Vízszintesre állítva az optikát, kevéssé érezni a remegést, de ahogy kicsit lejjebb állítom, rettentően megnő a zselé faktor. Neten az alábbi videókat találtam a témában:

Mivel a rögzítése amúgy sem volt tökéletes, ezért próbálkoztam szilikon tartó gumi és csillapító szivacs közbeiktatásával, ami minimális javulást hozott. A rezgéscsillapítás miatt először kis szilikon gumival próbálkoztam, de az nem sokat javított, ezért pluszban egy kis habszivacsot helyeztem közé, talán egy fokkal jobb eredményt hozott. A fő gond hogy a gyári mini kamera 7 grammos, szinte nincs lengő tömege, amit jól csillapíthatnék. Ideiglenesen kivettem ezt a szilikonos gumitartót, siralmas lett a képminőség, vissza fogom szerelni. Így utólag megnézve sokat javított rajta, majd küldök mindkét helyzetről videót. Propellerek súlyozása is sokat javítana, de még nincs mágneses beállítóm, lehet komolyabb géphez már érdemes lenne beszerezni.

Nem aggódom miatta, ez ennyit tud, egy komolyabb géppel lesz majd jobb felvétel is. A kamerához adott 2GB-os memória kártya kicsi mérete miatt használhatatlan. Későbbi fejlesztésre is gondolva külföldről beszereztem egy Samsung 32GB EVO UHS-I microSD kártyát, most egy repülés felvétele kb 2-2,5 GB. Nagyon érzékeny a mikrofonja, ezért először furcsa volt hallani a felvételeken a hangosan sivító motorhangot (a szerk.: ezért pótoljuk mindig valami jó veretős zenével). 

Nem tudom mennyire gyakori, de gépen alján van kikapcsoló gomb. Nem meglepő módon a tervezők ezt is benézték, a rászerelt kamera miatt nem lehet hozzáférni, csak nagy ügyeskedések árán, vagy "egyszerűen" kamera lepattint, gép bekapcsol, kamera visszapattint. Képet már nem tudok prezentálni erről a helyzetről az általam megemelt kameraállás miatt, már könnyebben megközelíthető a kapcsoló gomb. Még nem tökéletes ez a rezgéscsillapító, főleg, hogy jelen állapotban a kamera oldalra néz.

A drón előre kékkel, oldalra zölddel, hátra piros leddel világít, ez nagyobb távolságban nappal már nem látható, de az esti órákban látványos.

Gép méretek:
védőkerettel max. átló 39,5cm
motorközép átló 23cm
propeller hossz 13,7cm
magasság földtől lábakkal 8,8cm

Külön alkatrész beszerzésére annyira nem is gondoltam, de szerintem általános alkatrészekből lehet összeállítva, talán hasonló méretű quadkopterek alkatrészeivel kompatibilis. Eddig kb. 2 órát repültem vele összesen."