Utazás-töltés-repülés háromszög problémája

piramis.jpgAmikor valaki belejön egy kicsit jobban a hobbyba, hirtelen azt veszi észre, hogy rengeteg motyó halmozódott fel. Ezen dolgok mozgatása sokszor nem kis kihívást jelent, különösen akkor, hogy ha a terepre vitel az adott tárgy esetében nélkülözhetetlen, ilyen tipikusan az akkumulátor. Aki ismeri a Maslow piramist, azt tudja, hogy a szükségletek kielégítésének van egy bizonyos sorrendje az ember esetében, nem különbözik ez a repülésben sem. Ha visszakanyarodunk az analógiára, akkor az akkumulátor a piramis valamelyik nagyon alacsony szintjén helyezkedik el, tehát KI KELL VINNÜNK a terepre, különben nem tudunk repülni. Igen ám, csak ha már kimegyünk repülni, akkor elég sok akkumulátort ki kellene vinnünk hogy kompenzálja az utazásra fordított időt. A "több" akkumulátor feltöltése viszont egyre több időt igényel, ami viszont hátráltatja a terepre való kijutást, körbe zárva az ördögi kört, de azért mi ezt ma megpróbáljuk feloldani.

A problémával akkor szembesültem, amikor múlt héten meghozta a HobbyKing az új akkumulátorokat. Persze cselesen olyan akksikat vettem, amellyel a Nighthawk és a DJI F330 is tud repülni, így a flotta, amivel mozognom kell(ett volna) az alábbi akkumulátorokból tevődött össze:

  • 1 db Turnigy 2200mAh 20C akkumulátor
  • 3 db Zippy 2100 mAh 3S 35C akkumulátor
  • 3 db Turnigy 1800 mAh 3S 40C akkumulátor
  • 3 db WSX 1800 mAh 3S 30C akkumulátor

Összesen: 19300 mAh kapacitás

Vagyis megközelítőleg 20.000 mAht-kell magammal vinnem, ami még önmagában nem probléma, de a feltöltésük már igen. Jelenleg az alábbi akkumulátortöltési megoldással rendelkezem:

Az Imax B6 5A-t tud(na) leadni, ez 5000mAh töltésének felelnek meg. Persze az aftermarket táp nem bírja ezt, kb. 4A-nál túlmelegedés miatt lekapcsol, szóval ILYET NE VEGYETEK. Igazából a Imax B6 is lehetne egy kicsit erősebb, mert ha 5A helyett 6A lenne, akkor pont rá tudnék nyomni még egy akksit az 1800mAh-sakból vagy tölthetnék 3 db 2100-ast, majdnem maximum teljesítményen. Ma már nem ezt venném, illetve annyit plusz információhoz jutottam hozzá, hogy Marciart blogtársam szétszedett egy utángyártott Imaxot és konkrétan jobb áramköri elemek voltak benne, mint az eredetiben (bár az igaz hogy előfordulnak szoftverhibák). Ma már az Imax B6v2-t vagy annak klónját venném, mert ez tud 6A-t és beépített tápegysége van, sokkal hordozhatóbb és nem kell vacakolni a sok méter kábellel sem. 

Visszakanyarodva a piramishoz, az első feladat, amit szerettem volna megvalósítani, az az utazásra és a repülésre fordított idő 1:1-es arányba hozása. Mivel leginkább a Hajógyári szigetre járok ki repülni, ahova nekem az oda és visszautazás durván 1,5 óra, ezért legalább 1,5 órát szerettem volna kint tölteni egy alkalommal. Ehhez viszont elég sok akkumulátor kell, olyan 10-15 db, ha 5-7 perccel számoljuk a repülési időket. A maradék 15-20 perc pedig az össze és szétszerelés, tehát erre már rá lehet fogni, hogy nagyjából egál. Ha reggel kimegyek, akkor ez azt jelenti, hogy akár 3 kör is belefér egy nap, így le tudunk repülni 30-45 db akkumulátort, ami már nem is olyan rossz, ha az ember gyakorolni akar.

Sokkal nagyobb probléma azonban az akkumulátorok feltöltése a két reptetési időszak között. Mivel a tápegység nem tud leadni, csak 4A-t folyamatosan (vagy annyit se, mert néha kikapcsol), ezért a 10 akkumulátort 5 ciklusban, párosával tudom csak feltölteni, ami minimum 5 órát jelent. Nincs mit tenni, meg kell dupláznom (vagy ne adj isten tripláznom) a töltőkapacitást valahogyan, hogy az akksik kellő gyorsasággal fel legyenek töltve. És itt ágazik el a történet, ugyanis lehetne egyszerre több töltővel vagy lehetne egy nagyobb töltővel a parallel boardon keresztül tölteni az akkumulátorokat. 

A fenti akksi mennyiséghez 20A-t kellene kivennem valahogyan a hálózatból. Ez azért nem kevés, de ha ki tudnék venni mondjuk 10A-t - ami ugye 2 db Imax B6-al meg is valósulna -, akkor két körben fel tudnám tölteni az összes akkumulátort. Ekkor persze a következő vásárláskor megint ez lenne a szűk keresztmetszet. Mivel az állapot már most is tarthatatlan volt, ezért rendeltem egy B6AC-t, ami 6A-t tud leadni és beépített tápegységgel rendelkezik, meglátjuk milyen lesz. Ettől függetlenül még nézni kell valamit, ami ki tud tolni magából több mint 6A-t, van hozzá tápegység (az lenne a jó ha beépített lenne) és nem kerül irdatlanul sokba.

Az egyik lehetőség, hogy a Minion filmhez hasonlóan elővesszük "Scarlet Overkillt" és megvesszük a legdurvább dögöt, ami az utunkba kerül, pl. egy Skyrc 1000W 40A-s szörnyeteget. 150 dollár és ebben még nincs benne a tápegység, amelyet mellékesen nem lehet kapni a Banggoodon, gratulálok.

Nézzünk valami kisebbet, mondjuk 10A körül. Ultrapower 10A 120W, hmm jól hangzik, beépített tápegységes, bár nem olcsó, 109 USD, de ez még egészen elfogadható ár, ha úgy döntöttem, hogy megveszem, akkor biztosan lesz róla teszt, ahogy a B6AC-ről is.

Az ultimate megoldás persze egy Goal Zero Yeti állomás lenne. Ez egy terepre kivihető, 220V-s kimenettel ellátott töltőállomás. Van bemenete is, ami pl. tölthető a földre kiterített napelemkről, amelyek szépen visszatáplálják az áramot. Egy baj van, baromi drága az egység, kb. 500 dollár.onecol.jpg

A másik gond a hordtáska problémája. Régebben írtam már a Naplóban egy cikket a hordtáska kérdésről, de be kell hogy valljam, hogy ez nem igazán vált be. Az alumínium kofferek teljesen jók, csak éppen kéne beléjük vágnom szivacsot, ami viszont rétegelt kellene, hogy legyen. Ez azt jelenti, hogy egy 10 cm mély táskába kell mondjuk 3x3 cm-nyi vagy 2x 5 cm-nyi szivacsréteg, amit ki tudok vágni a távirányítónak és a gépnek megfelelően. A maradék helyekre lehetne beilleszteni az akksikat, de ugye olyan táska a világon nincsen, amelyikbe 10 akksi belemegy. Ami fontos, hogy ráadásul érdemes mindig két géppel kimenni repülni, mert ha az egyiket összetörjük, akkor ott a másik, szóval az egy hordtáskából egyből lesz kettő. Ezen dolgozom most, hogy legyen egy 280 és egy 330 (átépítés után 360)-as hordtáska, a megfelelő akku helyekkel, tasakok a szerszámoknak, a propellereknek és egyéb bizgentyűknek. Eddig nem találtam még megfelelőt, most ott tartok hogy egy Eachine 250 táskát bepróbálok, mert elvileg a táv ugyanaz méretre, mint a Nighthawké, a gép meg nem sokkal nagyobb és csak 18 USD, ami semmi egy ilyen táskáért. Vannak persze sokkal komolyabb darabok, de mindenképpen olyanra van szükség, amit kézben tudok vinni, mivel a nagyobb gép a hátamon kell, hogy legyen. Vagyis lehetne valami olyasmi, mint ezek az Ebayes táskák, itt már van DJI méretű 7000-ért. Természetesen vehetünk hátizsákra jobban hasonlító táskákat is, pl. ezt az YX hátizsákot.

Az biztos, hogy a szivacsvágós projekt esetében két típusú szivacs is szóba jöhet. Az egyik az ágyúval a verébre esete, veszünk egy nagy szivacstáblát és snitzerrel szétvágjuk, úgy körül-belülre. Ez persze jelentheti azt is, hogy kivágatjuk a dolgot, nem feltétlenül nekünk kell ezt megcsinálnunk. A másik verzió, hogy olyan szivacstáblát  veszünk, ami raszteres, pl. egy ilyet, amelyet kedvünkre kitörhetünk, a kívánt formának megfelelően.