XK Detect X 380-C fejlesztések - De hiányzott az FPV

x380-14.jpg

FRISSÍTÉS: BEKERÜLTEK A KÉPEK A MEGVALÓSÍTÁSRÓL

Ez a bejegyzés tulajdonképpen az első cikk kiegészítése, azé, ami az XK Detect X380-C-ről szól. Kezdünk összeszokni a géppel és ennek vannak pozitív hozadékai, ahogy ezt már a Napló bejegyzés tizenizéakárhányban említettem. Amit viszont nagyon hiányoltam, az az FPV funkcionalitás, FPV nélkül félkarú a nemzet, nem is nagyon értettem, hogy miért jó ez az egész kamerás repkedéses bohóckodás. Nos, megvilágosodtam, a kettő ég és föld, rájöttem, hogy FPV nélkül semmi értelme egy nagyméretű kamerás kopternek.

Bár eleinte nem vettem észre, valamelyik XK Detect tulajdonos megsúgta, hogy a dobozban van egy FPV osztó kábel, amivel ki lehet hozni a 12V-ot alulra az FPV adónak. Ezt a plusz kis opciót nem vettem észre, ugyanis a hungarocell doboz aljába volt beragasztva, nagyon cselesen. Ez a kis osztókábel igen hasznos, nem kell babrálnunk a kábel elkészítésével és nem is tudjuk félre kötni, mert a kábel maga is bepattintós fejjel rendelkezik. Ezzel meg is oldottuk az egyik fő problémát, a tápot.

Ha megnézünk egy FPV adót, akkor azt láthatjuk az esetek nagy részében, hogy egy 5 tüskés csatlakozót kapunk hozzá. Ennek két ága van, segítek a megfejtésben, mi micsoda:

  • az első ág, a piros csatlakozó, ez adja le a tápot (ebben az esetben 3S, 12V). A Piros a plusz, a fekete a negatív ág, ez így van a gép alján is, viszonylag egyértelmű ( a két felső részén látható, ez az oldal az FPV adóba belemenő, összeintegrált csatlakozó)
  • a három eres ág kábelei a sárga-piros-fekete szinkombót veszik fel: sárga AV OUT, piros táp, fekete a föld (ez az alsó három kábel)

hah.jpg

A trükk annyi, hogy ha akciókamerát vagy saját áramforrással rendelkező FPV kamerát rakunk fel, akkor a piros ágra semmi szükségünk nincsen, ezt vegyük ki a csatlakozóból. A fekete kábelre sincs szükségünk, de ártani nem árt semmit, ezért én leszedtem a csatlakozót és direktbe beforrasztottam a sárga és az alsó fekete kábelt is, majd kapott egy zsugorcsövet és kész. A lenti képen látható a gyári leírásban a lábkiosztás:

eachine.PNG

A GAM ne tévesszen meg senkit, ez Chinenglish, az CAM akar lenni (vagy én vagyok a hülye:D). A fenti rajz egyébként az Eachine TS840-es 600mW adó gyári könyvéből származik. Ezt pattintottam fel igényesen 2 db gyorsszorítóval a gimbal keretre, egyelőre teszt jelleggel. A kamera és az FPV adó közé a már fent említett mini/micro usb to FPV kábelt persze meg kell vennünk, de Aliexpress a barátunk, utána szabadon faraghatjuk a dolgokat. Egy feltétel van még, hogy az akció/FPV kamera rendelkezzen AV kimenettel (amivel pl. az EKEN H8 nem rendelkezik).

Amitől remek a dolog, hogy az AV OUT kábelen a kamera képe kerül át, az arra vetített összes információval egyetemben, vagyis látjuk a kamera töltöttségét, azt hogy milyen módban van, vesz-e stb. Remek nem? Sajnos én elkövettem egy hibát, ezt gyorsan leírom, mielőtt elfelejtem, de előtte egy alkatrészlista, amit meg kell vennünk ahhoz, hogy tudjunk FPV-zni:

Mint a felsorolásból látható, én egy Eachine TS840 600mW adóra szavaztam, DE van jobb megoldás. Ahogy már említettem, a kamera "telemetria" adatai átjönnek az AV OUT kábelen, DE ez nekünk csak annyiban segít, hogy meddig láthatjuk a képet (értsd: mikor merül le a kamera), viszont a drónunkról az ég világon semmilyen információnk nincsen. Miért baj ez? Mert abban a pillanatban, hogy FPV-zni kezdünk, ki fogunk menni a látótávolságból, hiszen az egésznek pont ez a lényege. Már pedig 1 kilométerről nem fogjuk hallani se a sípolást, sem a led fényjeleit, akkor viszont mit lehet tenni? Ha van telemetria modul a vezérlőre kötve (XK-nál nincsen), akkor annak az adatait ki lehet vetíttetni az FPV adón keresztül. Ilyet az XK viszont nem tud, szóval itt ez nem megoldás. Ellenben az FPV adó tápbemenetén lehet mérni feszültséget, hiszen a gép akkumulátora és az FPV adó betápja közös, vagyis adja magát a dolog, hogy itt mérjünk is meg. Van is erre megoldás, ez pedig az Eachine OSD 5840 5.8G 600mW 40CH adó, ami ugyan az, mint az én adóm, KIVÉVE, hogy kiírja az FPV megjelenítőre a feszültség értéket, juhééé, probléma megoldva. Ha leesik a feszültség (12.6 a csúcs és kb. 10,8 az alja, akkor a fele 11,7V), akkor fél úton forduljunk vissza és kész.

Ami még fontos, hogy mivel a 200 és a 600mW adóteljesítmény között alig van árban különbség, miért ne adjunk erősebben? A másik, hogy a 40CH csatorna szerintem szükséges, bár a 32 is elégnek hangzik, de a +1 sáv (amin a 8 csatorna elhelyezkedik) az R, vagyis a race band, ahol jó messze állnak egymástól a csatornák, így nem fogjuk egymást zavarni (ahogy egyébként szoktuk). Még egy érv a 40 CH mellett, a tegnapi repülésen a Nihui U807 FPV adója a 34. csatornán adott, ez a Raceband második csatornája, az 5696 MHZ-s csatorna. Na ezt jó eséllyel BE SEM TUDJUK FOGNI a 32 CH csatornás adóval, tetszik érteni?

A másik fejlesztés a propeller csere volt. Mivel a 9450-es gyári propeller helyett egy 10-es propeller is elfér, ezért úgy gondoltam, csökkentsük a szögállást és növeljük meg a felületet, így növelve az üzemidőt. Az előző Naplóbejegyzésben már írtam, hogy a másolat DJI propeller nem vállt be, ezt ne is erőltessük, ellenben a Gemfan 1038 jó választás lehet annak, aki olcsón akarja megúszni a propeller kérdést. Szerintem elég jól repül vele a gép, de legalábbis nem rosszabbul, mint a gyárival. Egy dologra figyeljünk, hogy ha a gép felborul (amire talán nálam 10-15 felszállásból ha egyszer volt példa), akkor a propeller könnyen törik. Vegyünk egyből 3 vagy 4 csomagot és a probléma meg is van oldva (de dolgozom már egy karbon szetten is).

Ami még fontos, hogy repültem a Quanum V2 FPV szemüveggel is. Erről már többször regéltem, de ami fontos és most ezt éles tapasztalat alapján mondom, hogy a fókusztávolság egy elképesztően fontos dolog. Sokkal jobb volt repülni a Quanummal, mert a kijelző a szememtől messzebb esik, ezért sokkal jobban látom a képet, minden sokkal élesebb, élvezhetőbb az egész. A DIY UFO-val persze semmi baj nincsen, kényelmesebb, beépített vevője van stb. de sajnos ez az egy dolog olyan sokat nyom a latba (nálam legalábbis), hogy az elképesztő. Azt javaslom mindenkinek, hogy mielőtt megvesztek egy szemüveget, mindenképpen próbáljátok ki, hogy nektek megfelel-e.78125.jpg

Sok mindenről tudnék még mesélni, pl. FPV monitorról (amit jelenleg a fináncok tartanak fogva), távirányító monitor tartóról, a szoftveres fejlesztésekről, a belső logról, circle hooveringről és mi egyébről, de akkor mi maradna a harmadik cikkre? Addig is jó repkedést.

Szeretném ezúton is megköszönni Tromf-nak a segítséget, meg az istápolást a bekötés kapcsán.