MJX X102H - Bye,bye Syma X8 ?

52c83aaa-88fc-463d-96eb-41bb2fd169f9.pngMegkaptam A Banggoodtól a legújabb MJX gépet, az MJX X102H-t, amit már nagyon vártam. Ami meglepett, hogy simán átjött a vámon, ugyanis nagyon okosan, szendvicsszerűen egymás fölé pakolták a dolgokat, a doboza kisebb, mint a Nihui U807 eredeti doboza (azóta már megváltoztatták), tulajdonképpen kapunk egy majdnem kockát, amibe beleműtötték a relatív nagy testet. Szóval aki eddig azon gondolkozott, hogy a vám miatt megrendelje-e vagy nem, annak ez a hír biztató. Azt már meg sem említem, hogy a gép maga is jó, nem is tudom, eddig ezt hol rejtegették és miért nem tesztelte senki? Nos, most ez is megtörtént.

Az első dolog, mielőtt bármi másról esne szó, az, hogy MINDENKI OLVASSA EL a kézikönyvet, nehogy olyan csúnya meglepetés érje, mint engem, mondom is, hogy mi történt. Első alkalommal, amikor összebindeltem a gépet a távval, hogy megnézzem beindul-e a gép, beindult, de olyannyira, hogy a hotelszobába (hiába, a függők még nyaralás alatt is nyomják:D) "magától" felszállt a gép, majd megpróbálta áttörni a lambériát, kisebb riadalmat okozva (szerencsére baj nem történt és a gép sem sérült meg). Miért történhetett ez meg? Nos, azért, mert normális esetben - pl. az XK Detect X380 esetében - van egy külön gomb a fel és leszálláshoz (auto take off / land), illetve szokott lenni egy élesítés / hatástalanítás (arm / disarm) kapcsoló KÜLÖN, hogy nehogy beinduljon a gép, de ha igen, akkor is legyen egy motor cut off kapcsoló, amivel akár a levegőben is "lelőhető". Nos, ez az MJX X102H esetében baromira nem így van, én ezt hibának tartom, de ez ugye annulálható, ha az ember TÜZETESEN elolvassa a kézikönyvet, amit én nem tettem meg, mert - egyébként tévesen - azt gondoltam, van már van annyi rutinom, hogy erre semmi szükség, pedig de.

A távirányító bal vállán van egy direkt piros színnel jelölt gomb, ami egyben arm/disarm És a fel és leszállást is vezérli, sorban, az alábbi módon:

  1. élesítés vagyis arm
  2. motorforgás be (ugye itt gondoltam, hogy a következő nyomásra kikapcsol)
  3. felszállás vagyis take off
  4. leszállás vagyis land

Vicces ugye? Ha egyszer bekapcsoltuk a motorforgást, a következő nyomásra NEM LEÁLL, hanem felszáll, ami egy ferde tetős panzióban elég kevés helyet ad a gyors reagálásra (én kézzel lenyomtam a földre a gépet, ugye milyen jó, hogy fordított motoros?:D). Ide kívánkozik a motor cut szekvencia is, hogy nehogy ne lehessen leállítani az első ,véletlen felszállás után, ez a bal kar balra le+jobb kar jobbra le, vagyis kihúzni mind a két kart a sarokba, de ezt a gép akkor is végrehajtja, hogy ha a levegőben vagyunk, szóval csak ésszel (egy videón is megörökítettem, leesik, mint a kő). Ezt egyébként nem csak én nyaltam be, Quadkopter 101 is, 5:30-tól érdemes figyelni a videót.

TÁVIRÁNYÍTÓ

Mivel már félig elmondtam a kombókat folytassuk ezzel a szekcióval. A régi távirányító, amin az MJX X600 és az MJX X101 is osztozott, lecserélésre került, pedig én nagyon szerettem, mert okosan volt kitalálva, volt rajta potméter és úgy általánosságban kiemelkedett a mezőnyből. Szerencsére az új táv is remek, pedig ez a képekről egyáltalán nem jön le, ellenben élőben kifejezetten tetszetős. Minőségre jobb, mint az első és mivel ez a modell már barometrikus szenzorral van ellátva, ezért így mind a két kar középre áll. Ez egyben azt is jelenti, hogy a gép alapesetben lebeg és hogy többé már nem egyezik a táv az MJX X601H-val, szóval jó eséllyel nem fognak menni a gépek egyetlen távval, úgy mint régen (a protokollt nem találtam meg). Cserébe viszont javult a minőség, plusz funkciók kerültek ki a szerkentyűre, szóval mindenképpen előre léptünk ezen a téren. A távirányító kezelőszervei is finomabban járnak, egyetlen dolog volt, amit nem tudtam megfejteni, az a jobb vállon lévő belső kapcsoló. Nos nem tudom, ez mit csinál, de a többi funkciót a lenti képen láthatjátok. Azt a kérdést viszont mindenki feltehetné, hogy ugyan mi a bánatért nem került ki erre a kapcsolóra az arm/disarm, míg másik kapcsolón 3 vagy 4 funkció is összezsúfolásra került? Számomra érthetetlen.

MJX sajátosság még, hogy 4 mode között (nem sebesség) is lehet a távon váltogatni, nem meglepő, hogy ez a hagyományos 1 és 2, iletve a hibrid 3-mas és 4-es.

mjx-x102h-transmitter.jpg

MINŐSÉG, DESIGN

Nos ebben a szegmensben drámai változás történt, én festésben, illesztésben és úgy általában fogásra ilyen jó gépet még nem láttam 20.000 Ft alatt. A döbbenetes az, hogy az MJX X600-hoz képest az ugrás nem egy, hanem vagy 3 kategória, ráadásul úgy is néz ki és olyannak is érződik, szerintem ez nem kamu. A kinézet dögös, egy nyúlánk ufó, ha sci-fi játékot terveznék, valami ilyesminek képzelném el az idegenek terror hajóit, bár ahhoz kicsit túl jóindulatú az ábrázata. Mivel a Syma X8HC-t nemrég teszteltem, ezért bátran mondhatom, hogy jobb minőségű az MJX X102H. Ami még a designhoz hozzátesz, az a lefele fordított motorelrendezés, ami egyben egy elvi és gyakorlati kérdés is. Azt szokták mondani, hogy ez azért jó, mert így a propeller által előállított levegőörvény nem ütközik bele a karba, de ezt ellentételezi, hogy szívóoldalon ugyan úgy jelentkezik a probléma, szóval inkább csak jól néz ki. Bár repülési tulajdonságokban nem vettem észre jelentős teljesítménynövekedést, azért három dolgot meg kell említenem: a motor felfele áll, ezzel kihúzza az MJX X600 egyik rákfenéjét, a folyamatosan koszolódó fogaskerekes áttételt, illetve nem tudunk belenyúlni a propellerbe, hiszen az a gép teste alatt forog. Ami még meglepő, hogy nincs Vortex Ring State hatás, amitől a gép átesne. 

Ami viszont nem igazán tetszett, az a láb anyaga. A kialakítás remek, T alakú, stabil, kis gumitappancsokkal, csak éppen olyan anyagból sikerült a lábat legyártani, mint ha disznósajtból lenne kiöntve, remeg mint a kocsonya. Ez az egész felépítményt billegőssé teszi, ami azért nem tett számomra olyan jó benyomást, nem mondom hogy szarvashiba, mert a repülést semmilyen szinten nem befolyásolja, de azért láttam már jobb anyaghasználatot. 

Amit viszont a gép hasán találunk, az minimum meghökkentő ebben a kategóriában (és ezért az árért). Nem  túl fontos, hogy van bekapcsoló gomb, de hogy egy komplett passzív gimbal szettet kapott a gép, 4 gumibakkal, amiben az akkumulátor is helyet kapott. A gimbalhoz GYÁRILAG jár egy Gopro kompatibilis felfogató szett, belepróbáltam egy SJCAM SJ4000-et, illetve egy EKEN H8-at az előbbi csontra belepasszol, az utóbbi pedig egy szintén a dobozban található, gumi kitámasztóval helyezhető el a keretben. Akkor most hány ilyen gépet tudunk felsorolni 20.000 Ft alatt, amihez ez alapból jár? És 30.000 Ft alatt? Egyet sem, szóval ezt a kört, ellenfél hiányában kétség nélkül nyeri az MJX X102H

Gyárilag viszont a gimbal nem jól csillapít, a bele helyezett akkumulátor+kamera túl nagy súlyt jelent a neki, míg a csillapítás túl puha, ezért elkezd pattogni a gép levegőben, ez gyakorlatilag repülhetetlenné teszi azt. Ezt a gimbalon található két csavar meghúzásával orvosolhatjuk, de sajnos a végállás is túlzottan laza, én alátétekkel pótoltam ki a hiányzó távot. Ennek ellenére még mindig pattogott (5 alátéttel is), végül a dolgot feladtam, mivel képtelen voltam értékelhető képet kierőszakolni a gimbalból, egyszerűen mindig túl puha volt és emiatt nagyon remegett a kép. Így viszont mi értelme van az egész felépítésnek? Azért egy kicsit ironikus, hogy a rezgécsillapító rezgése okozza a rezgést.

UPDATE 0.1: ma kipróbáltuk Peti barátommal a gépet és egy Runcam HD-val 10:20 percet repült, ami szerintem remek érték (a képet elforgattam, hogy ne tolja szét a designt).14151900_1216081035109815_1707443054_o.jpg

REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK, SZOFTVERES FUNKCIÓK

A gép szerintem szépen repül terheletlenül, a két fokozat jól elkülöníti a kamerázós és a veretős funkciót. Ereje mindenre elég, de pl. a Syma X8HC mintha erősebb lett volna. A vicces az, hogy pont fordítva vártam, hiszen mi más értelme lenne a lefele fordított motoroknak. Itt jegyezném meg, hogy a 8450-es propellerek akkorák, mint a Cheerson CX-20 propjai és majdnem akkorák, mint a Phantom 3-masé (1 col a különbség). Ezt a mérete sem hazudtolja meg, kerettel 50 centiméter, ami kb. az XK Detect X380-C mérete, szóval nem kicsi. Ehhez képest viszont meglepően fürge, persze sportosnak nem nevezném, de nem is okoz csalódást. 

Ami viszont nem tetszett, az a gép hangja. Nem tudom, hogy normális-e, de ha igen, akkor nem egy hengerfejes Wartburgmotor hangjával fogja az MJX csapat belopni a magát a fogyasztók szívébe. Szerintem a hangja csúnya, persze 10 méterről már senkit nem fog érdekelni, de ugye fel is kell valahogy szállni. Ha már felszállás, a gép CSAK automatikusan tud felszállni és leszállni, ami nekem egy kicsit csalódás, mert nem lenne bonyolult megoldani, hogy ez kézzel is megtörténhessen. Ugyan ez igaz a leszállásra is, de szerencsére mind a két esetben irányíthatjuk a le és a felszállás irányát.

A gép viszonylag szépen száll fel, de utána több furcsa dolgot csinált. Az egyik, hogy ha jól emlékszem a leírásra, 1.5 méter magasan kellene lebegnie, nos ez néha sikerül, néha nem, van olyan amikor fél méteren veszi magát észre a gép, majd gondol egyet, ja, ez nem 1.5 méter és egy kis késés után felemelkedik oda. Ez olyan mint ha a barometrikus szenzor hibája lenne és az The Drone Files cikkben is megemlékeznek arról, hogy bizony az olcsó gépek esetében, ahol nincsen GPS (amit egyébként a baro szenzor kiegészít) bizony előfordultak elrepülések, meg furcsa, megzavarodott gépek. Ez egy általános jelenség, nem az MJX X102H hibája, de mivel nincsen manuális mód a le és felszállásra, ezért el tudom képzelni, hogy pl. erős oldalszélnél elfújja a gépet, mi meg nem tudunk mit tenni, marad a levegőben a motor vészleállítása, amivel ugyan összetörjük a madarat, de még mindig jobb, mint ha kínunkban integetünk neki, miközben elrepül a **csába.

Ki kell hogy emeljem, hogy SOHA nem tapasztaltam ezt a jelenséget, sem a Syma X8H-nál, sem az MJX X102H-nál, de nem is mentem 20 méter fölé. Ellenben ami viszont igen, hogy ha full gázzal és full döntéssel repülök, a barometrikus szenzor nem tudja jól átadni a vezérlőre a jelet, ezért e levegőben ugrik egyet a gép, majd lassan reagálva elfordul. Ez tud idegesítő lenni, de csak teljes gáz+teljes döntés esetén vettem ilyet észre, ezen azért még lehetne csiszolni. A hatótávolság gyárilag 100 méter, ennyi biztosan van, de mivel az előző távnál is valami hasonló érték volt írva, de az élő tesztek során ez inkább 300-350 méter volt, itt már nem kísérleteztem vele annyira durván, szóval azt tippelem, hogy ez az új táv esetében is meghaladja a leírtakat.

Amit viszont furcsállottam hogy amilyen remek a felszállás, a leszállásnál, ha nem totál egyenes a terület, a gép szeret "fejjel" előre eldőlni. Ilyenkor a motorok leállnak, vagyis van benne valami elektronika, ami letiltja őket azért, hogy ne égjenek le. Az XK Detectem pl. 10-ből 9x gond nélkül fel és leszáll, akár görbe területen is, de persze nem illik összehasonlítani az MJX-et egy 5x drágább géppel.

Van alacsony feszültség jelzés, ráadásul két fokozatú. Ezt ízlelgessük úgy, hogy ez egy 20.000 Ft alatti gép. Az elsőre leereszkedik 15 méter alá a gép és villogtatja a ledjeit, a második esetben pedig ténylegesen leszáll oda, ami éppen alatta van. A repülési idő  9-10 perc, ez kevesebb mint a Syma X8HC esetében, de az akkumulátor kapacitása is kisebb - 1200mAh 2S - és a súlya is (430 gramm). Szerintem ez a repülési idő rendben van, inkább a Syma X8HC-ét mondanám soknak. Belepróbáltam a JJRC Tarantula X6 akksijait, gond nélkül bele megy sőt még lötyög is benne egy kicsit, vagyis lehet, hogy nagyobb akkumulátort is tudna fogadni. Ami meglepő, hogy nincs az akkumulátor tartónak ajtaja, de nekem nem is hiányzott, a kábel nem engedi kiesni. Ettől még ijesztő, erre lehetne valami jobb megoldás is gyárilag. 

A gép tud headless és one-key return funkciót is, kipróbáltam de nem használtam, mert szerintem ezek semmire sem jók, kb. olyanok, mint az autókban a defektjavító készlet, van de minek. 

KAMERA

Alapból nincsen a csomagban kamera, amire most biztosan sokan elhúzzák a szájukat, mert van aki erre gerjed. Nos, nézzük meg, hogy Alishan Mao a Syma X8 tesztben mennyi idő alatt dobta az árokba a kamerát, amit a géphez adtak. Ennek viszont van legyártási költsége, na pont ezért kerül 25-28.000-be a Syma X8HC és 19.000-be az MJX X102H. Ráadásul ebben az esetben olyan kamerát pattintunk fel az MJX-re, amilyet akarunk, mert ott a gyári keret, ami az ár része.

Ami viszont szimpatikus, hogy van egy valagnyi kamera, amit megvehetünk hozzá és ezek mind FPV-sek, illetve 720p felbontással rendelkeznek:

  • C4015: van ilyen is, ugorjunk
  • C4016: hmm, ezt se, nézzük az uccsót
  • C4018: ez már egészen kamerának néz ki, ezt venném, de inkább feltennék egy normális akciókamerát, ezért van a keret

Nos, mivel a gép egészen jó emelő erővel rendelkezik, szerintem egyszerűbb felpattintani rá egy FPV adót és egy akciókamerát és ezzel kísérletezni, de szerintem a C4018 szett is vállalható.

A gép dobozán szerepel, hogy VR szemüveg is csatlakoztatható hozzá. Ezt sajnos nem tudtam kipróbálni, ugyanis nincs ilyen szemüvegem, de majd kinyomozzuk, hogy ez valójában hogyan is működik.

ÖSSZEFOGLALÓ

Nehéz belekötni az MJX X102H-ba és ennek az oka a jól megválasztott kiegészítők és az alacsony ár. A cég szerintem sokat, nagyon sokat ad a pénzünkért, ez pedig ebben az olcsó szegmensben nagyon erős érv. Ha választanom kéne, akkor ha hosszú üzemidőt szeretnék és stabilitást, a Syma X8HC-t választanám, ha csak repkedni szeretnék vele, akkor az MJX-et. Sajnos pont azt a részét sikerült elrontani, amiben zseniális lehetett volna, a magasságtartás és a kamera rögzítést. Ezeken kívül is van néhány dolog, amin azért lehetne még javítani, pl. manuális fel és leszállás, kikapcsolható magasságtartás, hosszabb üzemidő és nagyobb akkumulátor, mindenki döntse el, hogy ezzel együtt tud-e élni. Ezzel szemben áll az alacsony ár, a jó távirányító, a remek kidolgozási minőség, a kamera keret, amelyek feledtethetik az előző hibákat. Elég lenne egy ráncfelvarrás, mondjuk a 102H v2 személyében és kapnánk egy tökéletes, olcsó, kamerázós gépet, de ez még sajnos nem az.

"Vélemény egy mondattal (conclusion with one sentence)": remek minőség és design, kamera tartó keret, alacsony ár, jó ledek, barometrikus szenzor, remek távirányító, very good quality and design, nice camer mount, very cheap copter, good leds for nightfly, barometric senzor, very good transmitter. A láb gagyi anyagból készült, üzemidő csak átlagos, ronda a hangja, nincs manuális mód, lehetne jobb a baro szenzor, pattogós a gimbal; the landing skid is made of weak material, the flight time is just average, the sound of the copter is bad, no manual mode, the baro senzor should be better, the gimbal is bumpy that is why the video has a lot of jello.

 Előnyök

 Hátrányok

 - olcsó  - nincs manuális mód
 - nagy és jól látható  - nem szép a hangja
 - erős  - a láb nem elég merev
 - jó ledek  - a konkurenciának hosszab az üzemideje
 - használható kamera keret  - a barometrikus szenzor nem elég finom
 - automatikus fel és leszállás  - a gimbal legkeményebb állásban is pattog
 - kiváló távirányító
 - remek design és kidolgozási minőség
 - passzív gimbal az árban

 

 DESIGN (ahogy kinéz)

10

 MINŐSÉG (amilyen anyagból van)

10

 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség)

7

 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete)

9

 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel)

8

 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára)

10

 STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket)

9

 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai)

7

 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve)

8,75

 

TESZTEK