XK X100 fejlesztés - hogy a jó még jobb legyen

maxresdefault_1_13.jpgEz a piciny, mindenki számára elérhető gép nagy kedvencem lett az elmúlt hetekben, ezért úgy döntöttem, hogy írok még egy bejegyzést a fejlesztési lehetőségekről. Önmagában az, hogy egy tenyérnyi gép fejleszthető, már nagy szó, hiszen ezek jellemzően olyan olcsók (Eachine H8 mini kb. 4000 Ft), hogy a tönkre menetel után előbb szoktak a kukába kerülni, mint a szerelőasztalra. Ez a gép viszont meglehetősen rezisztens és mivel a motorok is csatlakozóra vannak szerelve, adja magát a dolog, hogy cseréljük ki őket erősebbre, hiszen miért ne. Az akkumulátora igen gyorsan kipurcant a gépnek, igazi kis Lipo gyilkos, de ez ellen is van megoldás, ezt is taglalom a következő pár sorban.

Ahogy már az előző cikkben is említettem, a gép műanyag takaróelemére az volt írva hogy DACOS. Ez egy rövidítés, a Deputy Assistant Chief of Staffot jelenti, nem tudom, hogy a helyettes seriff? hogyan kapcsolódik a drónhoz, de mindegy is, ez a megfejtés.

A táv kapcsán, ami az XK Innovasitons terminológiájában az X4 nevet kapta, azt sikerült kiderítenem, hogy nem azonos az XK X250 szintén X4-nek hívott távjával. Nem lehet vele bindelni a gépet, sőt a belsejük is más, ezt _X10Dead_ kolléga árulta el nekem, a képeket is neki kell megköszönni.

Ami viszont jó hír, hogy a nagyobb távokkal, pl. az XK X251 X7-es távjával gond nélkül elmegy e gép. Az acro módra vágyóknak kifejezetten ajánlott egy ilyen táv, vagy egy X251 beszerzése, ugyanis ez egy sokkal jobb, programozható egység és némi ügyeskedés után igen jól beállítható (ahogy azt a videóblogban el is magyarázom). A gép hasán találunk egy pici kis gombot (piros kocka a képen), ezt kell nyomva tartanunk, hogy ha össze akarjuk párosítani egy másik távval, majd a nyomva tartás közben a távirányítót bekapcsolni és tadaaam, kész is a művelet, egy halk csippanás keretében.6631f83a-ac09-4e0c-864e-76fa55edb051.jpg

 

 

 Az akkumulátorok tekintetében is van javaslatom, a gyárit én nagyjából 3 repülés alatt kinyírtam, de ez nem az akkumulátor gyengesége, mint később kiderült (mert azóta más típusú akkut is tönkre vágtam:D). A gép nagyon igénybe veszi az erőforrásokat és tapasztalatom szerint ez a magasabb C értékű akkumulátoroknál is így van. Mivel vannak sokkal jobb erőforrások is a géphez, ezért kettőt is leközlök:

A magas C értékű akkumulátorokat is be tudja ütni a gép a már halott tartományba (3V alá), ezért amikor villog a gép, érdemes leszállni, ha azt akarjuk, hogy az akku életben maradjon. Én emiatt egyből felteszem a lehűlés után a töltőre és visszatöltöm a megfelelő feszültségre őket, ugyanis ha a gépen hagyjuk, bekapcsolva, fél óra alatt 2V-ra lehet meríteni, ami után mehet a zöld színű szelektívbe az áramforrás (értsd: Hobby King webshop, új vásárlás, fizetés). Mivel az LVC (low voltage cut) jelzés későn jön, hagyatkozzunk a gép erejének gyengülésére, ez elég jól érezhető menet közben is, ebből tudjuk, hogy lassan vége a mókának (kb. 4 perc). 

A Futaba FHSS protokollt is meghekkelték a Deviation projekt keretein belül, ezért a gép párosítható Walkera DEVO távokkal is, ha valakinek ilyen és szeret vele bíbelődni.

A motorok tekintetében volt egy kis vita a fórumon, hogy vajon baj-e, ha azok a tartójukban lötyögnek. Most hogy azért kirepültem néhány akkut, azt kell hogy mondjam, én semmilyen hátrányát nem vettem észre ennek a "lötyögésnek" (igazából nem lötyögnek, csak lazák a tartójukban, de emiatt remegést vagy hasonlót nem tapasztaltam). Amit viszont igen, hogy amikor 3D módba kapcsolok, akkor a távirányító a középállásban áll nullán, vagyis a 0-50% fogja 3D-ben forgatni a motorokat (középtől lefele), míg az 51-100% (középtől fölfele) pedig normális irányba. Így sikerült néhányszor izomból full gázzal földbe vernem a gépet és kb. a 10. ilyennél megszorul a tengely és a motornak annyi (ha szerencsénk van, akkor csak a propeller szorul meg vagy repül el). Mivel nem volt 8020-as gyári motorom, egy kölcsönkapott 8520-ast forrasztottam rá a csatlakozóra és ezzel pótoltam a halottat, némi asszimmetriát okozva. Az eltérés miatt a gép ugye húzott, ezért rendeltem 4 db Chaoli 8520-as motort, ezzel pótolva az összeset, amitől érezhetően fickósabb a gép, cserébe jobban zabál.

Rendeltem még 3 szett propellert is, mert a fűben elég nehéz megtalálni a fekete színű propellert, már pedig a nagy veretés közben ezek szeretnek elrepülni. Azt tudtátok hogy a Banggoodon minden termékhez kérhető 2-3 dollárért Priority Mail ami 7-9 nap alatt meghozza a terméket és követést automatikusan tartalmaz? Ez már majdnem EU szintű szállítási sebesség A többi infó a videóblog 4. részében.