GTENG T909 FPV ÓRA - GYEREKEK ÁLMA

t909-7.jpgAz angol gadget szó magyarul legjobban talán bigyóra fordítható. Ha emlékszünk a meséből a rugólábú fura figurára, Inspector Gadgetre, akkor talán a magyar cím is beugrik: Bigyó Felügyelő. Az ő figurájához a Gteng T909 óra maximálisan illene. Vannak ugyanis termékek, amelyeket az ember valahogy szeret, akkor is, ha egyébként az nem feltétlenül hasznos vagy értelmes. Ennek a hozzáállásnak köszönhetjük a Lada hátsó ablakában bólogató kutyát vagy a Yankee Doodle-t éneklő halat is. Egyik sem igazán értelmes, de vicces. Ennek szellemében számomra a Gteng T909 FPV óra kapcsán a legnagyobb feladat az volt, hogy megtaláljam, hogy mire használható a tárgy, ami egyébként nagyon tetszett és nagyon örülök, hogy a Gearbest ezt eljuttatta részemre.

Fura mód nagyon kevés teszt van a termékről, de aki viszont megkapta és bemutatta, annak mind nagyon tetszett. Én sem vagyok kivétel, bár azt gondolom, hogy Amerikában egy 30$-os izét simán megvesz bárki, míg itthon az a 10-es azért sokkal csúnyábban néz ki.

FPV óra, ez igazából egy nem létező fogalom, hiszen ez egy kijelző, egy szilikon pánton. Nem mondanám filigránnak, inkább csak egy nagy zöld kocka a kezünkön, de egyáltalán nem kényelmetlen. Ugyanis amikor autóztam hazafelé a szokásos reptető helyemről (kb. 20 perc) elfelejtettem levenni és meg is feledkeztem róla, hogy ott van, szóval egyáltalán nem akarja epilálni a férfiember kezét.

A kocka magába foglal egy 960x240 pixeles 4:1 kijelzőt, ami egy marhaság, ez ugyanis egy csík lenne, szóval én ezt a felbontást nem hiszem el, de pl. Oscar Liang sem. Nem tudom hány col lehet, legyen mondjuk 2.6, mert ennyit ír a gyári leírás :D, de a hasznos rész egy picit kisebb, egy fekete keret veszi körbe a tartalmat. A kép meglepően jó és ebben a méretben az analóg 5.8-as FPV sem zavaró, nem úgy mondjuk, mint 10 colban, ahol az ember meg tudja számolni a pixeleket. 

A Gteng oldalából ki lehet hajtani egy 3dbi-s vevőt, illetve ezt felfele lehet fordítani, nekem mind a két állásban remekül vett. Ami a hatótávot illeti, elérkeztünk az egyik legmeghökkentőbb dologhoz, amit valaha tapasztaltam az FPV-zésben: a gyári leírás szerint 60 méter a hatótáv, de a többi tesztelő 120-150 métert írt. Én viszont, a tegnapi teszt alapján legalább 200 méterre vagy többre! mondanám, ami szerintem nagyon durva. Egy Hubsan H502S-en teszteltem az FPV "monitort" és gyalog elsétáltam a kézben tartott géptől, addig amíg nézhetetlenné vált vagy meg nem szakadt az adás. Ez egyben azt is jelenti, hogy a rálátás közel sem volt tökéletes, tehát ha a levegőben, egy jobb szögben lett volna a gép, akár még több is lehetett volna. Vegyük úgy, hogy a hatvan méter a minimum és a 200+ méter a maximum, ha az igazság a kettő között van, az akkor is kb. 150 méter. Ha beállunk egy mező közepére, akkor ez egy 300 méter átlójú kört jelent, ez szerintem több, mint jó.gteng-t909.jpg

Az üzemidőt gyárilag 30 percre becsüli a gyártó, ami reális egy 300mAh-s, USB-n tölthető akkumulátortól, bár én ezt is hosszabbnak érzékeltem. Mi "elfpvztünk" 40-50 percet is és akkor még nem merült le (bár a BG-n meg 350 mAh-t és 60 percet írnak). Ez az egyik legnagyobb hibája egyébként a készüléknek, semmilyen visszajelzés nincs az akkumulátor állapotról, sem a csatornaszámról a kijelzőn.

A készüléken összesen 2 gomb van, a felső a ki és bekapcsoló gomb, az alsó a sáv és a csatorna váltó. Hosszan nyomva sávot, röviden nyomva csatornát vált, így tudunk végig szambázni mind a 32-n. Ezt a kijelző alján lévő pirosan világító csíkon tudjuk nyomon követni. gteng-t909-leds-status-bar.jpg

Sajnos nem tudtam kipróbálni, hogy levágja-e a telemetria adatokat a kép széléről vagy sem, mert a tesztelt Hubsan H502S nem adja át ezt az információt FPV-n, pedig le akartam buktatni a fals felbontást, de mások tesztjei szerint nem vág. Mivel a PAL felbontás 720*576, ennyinek kell lennie a kijelzőnek, de sajnos objektív tesztet ez ügyben nem tudtam folytatni.

Megpróbáltam FPV-zni belőle úgy, hogy a csuklómon volt, jelentem, ez lehetetlen. Egyrészt a napsütés eléggé betesz neki, másrészt az ember nem igazán tud lepillantani rá. Próbáltam úgy viselni, mint ha óra lenne és kívülre szíjaztam fel, illetve próbáltam úgy is, hogy a belső oldalon helyezkedjen el, ez utóbbi nekem jobban működött, de inkább csak kontrollra jó, sem mint követni belőle a gép mozgását. 450 cd/m2 nem olyan kevés, de ha süt a nap akkor nem is elég, ráadásul még tükröződik is.gteng-t909-fpv-watch-buttons-right-side.jpg

Amíg a terméket teszteltem, végig azt kerestem, pontosan mire is jó ez a kis gyösz, aztán amikor többen mentünk ki, megvilágosodtam. Ha az ember egyedül megy ki és próbálkozik, arra kell hogy jusson, nem jó ez semmire, dobjuk be a darálóba. Ellenben ha más is ott van és neki átadjuk, vagy esetleg mi akarunk követni másokat, egyből értelmet nyer az egész. Hiszen mire jó valami, ami kézre szíjazható, mint egy óra, de pici ahhoz, hogy FPV-zzünk belőle, ha repülünk?

  • gyerekek imádják: minden gyerek azt akarja tudni, hogy mi mit látunk és sokszor a nagyra nőtt gyerekek (értsd: apukák) is. Ezzel egyből megoldhatjuk a problémát. A betekintési szög 140 vertikálisan és 120 horizontálisan, tehát még a mellettünk lévő is rá tud pillantani, ha kell
  • telemetria és osd adatok: tudunk konfigurálni OSD adatok alapján, ami egy hasznos dolog, illetve kinyerhetünk értékeket, amik később segítenek az állítgatásban (pl. PID-elés real time)
  • segédkamera képe: amennyiben van két kameránk, egyik pl. oldalra vagy hátra néz, annak a képét kontroll miatt kirakhatjuk erre a kijelzőre
  • csatorna ellenőrzés: akinek volt már vitája abból, hogy ki kinek kavar be a béna adójával (ugye Eachinet vásárlók, ez a probléma ismerős) amikor többen repülünk, annak hasznos egy ilyen kütyü. Végig toljuk a csatornákat és ahol nem zavarunk senkit, arra ráállunk. Nem csak akkor jó ez, ha üres csatornára van szükségünk, hanem ha valaki ránk áll, de ő nem tud váltani. Mi is átléphetünk máshova a békesség kedvéért.

A töltés a szokásos USB kábellel történik, amit a gyártó mellékel a dobozban (remélem olvassa  Hewlett Packard aki a 200.000-es nyomtatókhoz sem képes egyet betenni a csomagolásba).

ÖSSZEFOGLALÓ

Minden tesztelő imádja, gyerekek imádják, tök vicces tech cucc, de azért van még mit csiszolni rajta. Ami hiányzik: matt kijelző, akku és csatorna jelzése a képernyőn és az hogy picit nagyobb legyen. Utóbbival persze a dolog saját kardjába dőlne, mert nem férne el a csuklónkon, ezért ezt sajnos nem lehet. A hatótáv remek, ahogy a képminőség is és egészen sokáig bírja, kezel 32 csatornát és még vicces is. Nyugaton fogyni fog mint az állat, nálunk meg akkor, ha majd 38 dollár helyett 20 lesz. Lehet izzítani a Black Friday, Cyber Monday és a Singles Day kuponokat.

 Előnyök

 Hátrányok

 - jó hatótáv  - magyar viszonylatban drága
 - jó üzemidő  - fényes kijelző
 - kényelmes viselni  - kis fényerő
 - vicces a kütyü  - sok embernek szükségtelen
 - tiszta kép  - Real-time FPV-hez kicsi
 - jó a gyereknek és apának is
 - jól lehet vele tesztelni

 

A monitort itt vásárolhatjátok meg: