Naplóbejegyzés XVI. - A Fóka flotta

p1280095.JPG

FRISSÍTVE: PÁR DOLOGGAL KIEGÉSZÍTVE, FÓKA TOLLÁBÓL

Mezőtúron jártam, Fóka koptert láttam, le akart merülni, szabad-e tölteni? Meglátogattam Foka76-ot az otthonában, nagyjából egy hónapja, de az élmény olyan tömény volt, hogy azóta gondolkodom, hogyan öntsem szavakba. Fóka egy igazi mérnök-geek keverék, a jó értelemben véve, az ereiben is elektronok folynak, mindent megépít vagy szétszerel, hogy lássa, mi, hogyan működik, napokig gondolkodik egy problémán, ahelyett hogy feladná, mint mi átlag emberek. Szobája, mint Dokinak a Vissza a jövőbe című filmben, csak itt nem fluxus kondenzátorokon, hanem drónokon vagy éppen számítógép alkatrészeken kell magunkat átverekedni. A flottában van néhány érdekesség, Tarot 650, Walkera Furious, Quasimodo az X8-as szörny, Quanum Venture, Phantom 2, X525, 270-es racer, meg még néhány száz egyéb érdekesség (pl. egy 100W-os kézi led, ami az UFO elrablások lemodellezésére jó), amiről ma mind olvashattok.

Fóka gépész, abból a fajtából, aki sosem adja fel. Akármikor kérdeztem tőle valamit, mindig nagyon segítőkész volt. Sosem állította, hogy mindent tud, de mindig segített, ha bajban voltam, mindig utána nézett mindennek és mindig dobálta az érdekesnél érdekesebb dolgokat, hol a netről, hol a saját boszorkánykonyhájából. - Van egy probléma, amit meg kéne oldani...- Rendben oldjuk meg, válaszolta mindig, sőt néha ő maga építette meg, hol egy 2000!mW-s FPV adót, hol egy telemetria rendszert, hol az agyvakító ledet, máskor meg egy egyedi lábfelfogatást. Mindenre van válasz, ha eleget keresel, neki ez a hitvallása, ő egy olyan régi vágású gépész, aki még abban hisz, hogy ha valami nincs a boltban, akkor építsük meg, azzal is tanulunk valamit.

Fóka sokkal inkább építeni szeret, sem mint repülni, számára az izgalom akkor ér véget, amikor a "gyermekeit" elkészíti, az érdekes rész addig tart, amíg a gép szépen felemelkedik a földről, ami utána jön, az már nem az ő asztala. Pontosan ezért is utaztam le hozzá, mert az érdekelt, amit a lakásában rejteget, szerettem volna a flottáját egyben látni.

Amikkel repültünk

Quasimodo: ez egy X4 elrendezésű, de 8 motoros gép, olyan elrendezésben, mint amikor a palacsintákat egymásra fordítjuk, úgy kell elképzelni. Rettenetes szörnyeteg, izeg mozog már a földön is, a levegőben pedig olyan, mint ha egy horrorfilm egyik halálcsapdája lenne vagy a híres "A menekülő ember" című mozi egyik réme, amely elől Arnold Schwarzenegger menekült. A gépet olyan értelemben nem nevezném erősnek, ahogy azt az ember várja, ellenben a hangja nagyon egyedi, ahogy karonként két motorral kavarja a levegőt. Az biztos, hogy ha valaki X elrendezésű oktokoptert akar tervezni, különös figyelmet fordítson a stabil lábakra, mert abban a pillanatban, ha egy kicsit is beremeg a gép, a propellerek belekapálnak a földbe és máris megvan a baj. Nálunk is pontosan ez történt, első leszállásra el is törtünk egyet. A gép egyébként nagyon látványos a levegőben, de ez nem az, amit leszálláskor megfogunk a leszállólábnál, ráadásul a nagy tömeg miatt akkumulátor is kell mögé, ezek tipikusan minimum 4S gépek, de a 6S sem ritka. Tipikusan heavy lifter, de az XXD A2212 1000KV motorok erre alkalmatlanok, viszont tesztnek tökéletes volt, a dolog működik (igazából az X8-as gépek kifejezetten nagy odafigyelést igényelnek a tervezéskor és illik őket redundánssá tenni, minden tekintetben). 

Fóka ezt még hozzáfűzte: "A felszabaduló Pixhawk PX4 rendszert áttelepítem a Quasimodo utódjába (elbontásra került de alapjaiban ugyanarra a meghajtásra újjáépítem), kijavítva az eddigi hibák egy részét. A vázat nem tudom, maradjon az X525 jól átalakítva (költséghatékony), vagy a ZD550 (ez is Tarot, és sokkal jobb mint az 525)."

Az alkatrészlistát itt találjátok:

 Alkatrész  Típus  Ár (USD)
 Váz   Hobby King X525  15,25
 Motor   XXD 1000KV  6,30
 ESC   SimonK 20A  9
 Akkumulátor   2 db 3500mAh  21
 Vezérlő   APM 2.6 /ez csak hasonló/  38
 GPS   Ublox Neo-7M /mini/  35
 Egyéb   APM Led modul  5

 

Quanum Venture: a szépségről nem nagyon érdemes vitatkozni, valakinek bejön ez a forma, valakinek nem, én az utóbbik közé tartozom. Nem én vagyok a Hobby King utazó nagykövete, de bizonyos értelemben a bolt megkerülhetetlen, pl. aki EU raktárból akar venni akkumulátort, az gyorsan szembesül ezzel a problémával. Az UK raktáruk is nekik a legkiterjedtebb, tehát sok tekintetben nincsen választása az embernek, ha akar valamit erről a kontinensről rendelni, illetve vannak jó termékeik, pl. Diatone vázak. A Quanum Venture viszont nem az, amit megvennék, szerintem ronda mint a bűn, amivel nem is lenne baj, hiszen a Mona Lisa sem a szépsége miatt lett híres, de hogy micsoda űber szar anyagból van a burkolat, az minimum kőtáblába vésésért kiállt. Egy 430 mm-es gépnél ezt az anyagot használni nálam a bűncselekmény kategóriájába esik. Annyira hitvány, hogy az elmondhatatlan, már pedig fogjuk eleget tologatni, mert belül van elhelyezve az akkumulátor, de a burkolat a ránézéstől elkezd elbomlani, ha meg még használni is szeretnénk egyből távozik azon dolgok sorából, amit anyagnak szoktunk hívni. Elképesztően vékony, össze-vissza horpad, remeg mint egy hártya, a szerencse az, hogy ez csak egy burkolat, nem pedig maga a váz, mert az merev.

Gyárilag van hozzá magasított leszállótalp, így az alsó csövekre erősíthetünk gimbalt. Gyárilag van vagy 4 féle verziója, csak a váz, ARF verzió, RTF verzió, meg még volt egy talán PNP? A lényeg, hogy ez csak a váz verzió volt, 20A Afro ESC-kkel és a gyári Multistar 2213 935KV motorokkal, illetve teljesen gyári verzió egy DJI NAZA vezérlővel jön, ebben azonban talán Naze 32 volt. Fóka rakott kívülre két kis kijelzőt, amire adatokat tud visszaírni a vezérlő, ez nagyon tetszett, ellenben azzal, ahogy a gép repült. Már a gyári is 8045-ös propellert ajánl hozzá, ami egy vicc egy 430-as vázon és 2200mAh akkumulátort. Ez utóbbiban azért van logika, mert egy piramis belterülete nem éppen alkalmas az akkumulátorok elhelyezésére, vagyis a design ebben az eseteben legyőzte a praktikumot. Fóka a 2200-as akksi helyett bölcsen egy 3000-essel próbálkozott, mert már régóta ő sem hisz a Télapóban, de még ezzel az akkuval is bűn gyenge volt a gép. Agyaltunk rajta, mi lehet a gond és azt állapítottuk meg, hogy nem tud elég áramot leadni az áramforrás a 4 motornak full gázon, ezért olyan lomha, ezért nyugodtan mehet bele nagyobb, 5000mAh 20C körüli áramforrás, ha bele tudjátok nyomni. Én kerülném ezt a gépet, mint a leprást, de tudom, hogy sokan a design miatt veszik majd meg, mert egyszerűen beleszeretnek a kinézetbe és győz a szív az ész felett  azokat úgy sem tudom lebeszélni, nekik sok sikert kívánok.

A gép innen vehető meg:

Az alábbi alkatrészekkel módosítva a fentiek:

 Alkatrész  Típus  Ár
 Váz  Quanum Venture
 Motor  Multistar 2213 935KV
 ESC  Afro 20A
 Akkumulátor  1 db 3000mAh
 Vezérlő  SP Racing F3 
 GPS  SP Racing GPS 
 Egyéb  OLED kijelző, Cleanflight adatokhoz  6,35

 

Walkera Furious: Az egész ott tartózkodás fénypontja ez a gép volt. Nagyon pozitívan csalódtam a Walkerában e modell kapcsán. Nagyon nehéz belekötni a Furiousba, nekem amikor kibontottuk valami tech műtárgy ugrott be, annyira jól néz ki a gép. Izometrikus túra BMW, brutális méretekkel, remek designnal és minőséggel. Ha nem lenne rajta motor, simán elmenne egy high-tech űrpuskának egy 80-as évekbeli sci-fiben. Már a doboz elrendezése is jól átgondoltságot sugall, de a gépen minden annyira ki van találva, hogy az elképesztő. Szerencsére ez a gép nem csak úgy néz ki, mint ha brutális lenne, hanem az is. Levegőben persze nehéz, de kellően erős, 4S 2600mAh akksikkal repül (bár mi nem azzal toltuk, mert külön postázzák a gyári akksit is é persze nem jött meg, ezért az én racer akksijaim kerültek bele), nagyjából úgy, mint amikor a bika neki akar rontani a torreádornak. Se nem kecses, se nem könnyű, viszont erős és kegyetlen, úgy tör ki oldalra a tömeg miatt mint egy hátsókerekes amerikai autó, de a minősége olyan, mint ha egy Mercedesben ülnénk és ez az elegy meglehetősen szórakoztató.

Az a jó a gépben, hogy nagyon ki van minden találva rajta. A kis kihajtható antennák, az orrkamera, a tiltmotoros szervó, a hangja, a belső elemek és ESC-k, mind nagyon profinak hatnak. Sajnálom, hogy csak pár akksit tudtam vele verertni és ilyenkor, mikor a cucc másé, nem is merjük igazán meghajtani, de nekem nagyon tetszett a gép.

Tele van egyébként mindenféle okossággal a quad, kezdve azzal, hogy ahol lehetett karbon elemeket használtak, mindenfélét visszajelez a hátsó ledekre, indexel! a kanyarodáskor, a hangja egy feldühödött terminátor, elképesztően meggyőző élőben.

Az olyan extrákról pedig meg kell emlékeznem, mint az 1080p 60FPS orrkamera és az azt kiegészítő külön FPV kamera együttese (igen, két kamera van benne), az OSD, amit a képre vetít, vagy a 30 A ESC-hez tartozó motorok, amikkel a levegőt kavarja (sajna a Walkera szereti mindenféle kódnevekkel elrejteni a műszaki paramétereket).

Amit viszont mindenképpen ki kell jelentenem, hogy racernek nem jó, mert nehéz, 810 gramm. Tehát aki ezzel akar versenyezni, az nem fogja élvezni a repülést, ez sokkal inkább egy brutálisan erős utazó autó vagy egy kupé, arra tökéletes, de ne várjunk el tőle olyasmit, amit nem tud.

Az ára ennek megfelelően brutális, de Banggoodon volt egy rövid idő, amíg 89.000 Ft-ért el lehetett hozni, sajna a kereső már nem is listázza, elfogyott, mert ennyiért szinte ingyen volt. Jelenleg azonban méreg drága, ezeket az árakat találtam:

Stb. Ennyiért én nem venném meg, de ha újra 300-350 USD köré keveredik az ára, akkor bomba vétel.

Fóka ezt még hozzáfűzte: "A Walkerához egy Devo 7 táv van, sok verzió drágábban ugyan de Devo 10-el kapható."

 

Amivel nem repültünk

A gépekről, amivel nem repültünk, csak érintőlegesen tudok nyilatkozni, de azért megteszem, hátha ez is támpont a vásárláshoz.

Robocat 270: nem vagyok nagy barátja a váznak, szépen néz ki, de kellemetlen szerelni, törik, mint a ropi, de reprezentatív célokra jó lehet, pl. egy szép airbrush festéssel.

Fóka ezt még hozzáfűzte: "A Robocat 270 egy ZMR250 vázban már repült, ez egy vázcserés transzplantáció."

Az alkatrészlistát itt találjátok:

 Alkatrész  Típus  Ár
 Váz  Robocat ZMR 270  25
 Motor  Eachine BG 2204 2300KV  7,7
 ESC  FVT Little Bee 30A Oneshot 125  15
 Akkumulátor  Infinity 4S 70C 1500mAh  25
 Vezérlő  SP Racing F3   
 Kamera  600 TVL 1/4  10,9
 Egyéb  FPV OSD, Lantian Led WS2821B  13/3,8

 

Tarot 650: sajnos nem volt kész a gép, pedig ezt nagyon ki szerettem volna próbálni. A közel 700mm-es motor távhoz ha hozzászámoljuk még a 15 inches propellereket, majdnem meg is van az egy méter. Hatalmas pókként terpeszkedett a szobában, még félig összerakva is ijesztő. Voltak azonban problémák a géppel. pl. elfogytak az "olcsó" 10.000 Ft-os ZTW motorok és már nincs helyette másik, viszont az új Sunnysky motorok meg nem érkeztek még meg. A vezérlő Pixhawk, hiszen itt már illik valami komolyabb FC-t használni, meg ugye az akkumulátorok sem a gyerekjáték kategóriába esnek, 6S 10.000mAh, azért itt tud vastagon fogni a ceruza.

Személy szerint úgy vagyok ezzel a géppel, hogy szívesen építenék egy ilyet, de nem szívesen birtokolnám, mert nekem túl nagy. Plusz a költségek nagyon el tudnak szaladni, ha műszaki hiba, alkatrészfogyás következik be vagy bármi beáll, cserébe nagy súlyokat tudunk majd mozgatni, tehetünk rá DSLR kamerát és még egyéb mókákat művelhetünk vele.

Fóka még ezt hozzáfűzte: "Sikerült csere-bere útján hozzájutnom egy komplett DJI Wookong vezérlőhöz egy iOSD Mark II modullal egyetemben, ezután a Tarot 650 X8 ezzel fog repülni."

Az alkatrészlistát itt találjátok:

 Alkatrész  Típus  Ár
 Váz  Tarot 650
 Motor  ZTW Black Widow 4110 460KV / SS X4110S 480KV  -/39
 ESC  - / Little Bee 40A 6S
 Akkumulátor  1 db 6S 10000mAh
 Vezérlő  Pixhawk+PX Integrated Plate 
 GPS  Radiolink M8N GPS 
 Egyéb  LED Buzzer With USB I2c and Safety; Matek Mini PDB

 

HJ550: Szerintem ennél a váznál is az dönti el azt, hogy használható-e vagy sem, hogy milyen lábat tudunk alá tenni. Terpesszen eléggé, legyen hely a kamerának, ne lógjon bele kar a képbe és stabil legyen, mint a beton, ezek az elvárások ezzel a hexakopter vázzal szemben. Amikor ott voltam, akkor még pőrén állt a gép, de már kaptam egy setupot, hogy mi lesz belőle, véleménynyilvánítás nélkül leközlöm.

Az alkatrészlistát itt találjátok:

 Alkatrész  Típus  Ár
 Váz  HJ550  34.2
 Motor  XXD A2212 1400KV  7
 ESC  SimonK 30A  9
 Akkumulátor  3500mAh  21
 Vezérlő  Naze 32 Rev 5.  23
 GPS  -
 Egyéb  -

 

És a végére a reszli képek, komment mezőben megírhatjátok, hogy mi micsoda:D