Feiyue FY-10 távirányítós autó teszt – Autó, kidobóknak

20170424171709_84023_1.jpgA Feiyue FY-10 egy igazi "türhő" távirányítós autó. Brutálisan néz ki, átgázol mindenen, nagyon jól védett a szennyeződések ellen, remekül lehet vele ugrálni, és még csak nem is drága. De vajon van-e rejtett hibája, vagy tényleg minden klappol a most akciósan kínált nettó 17.400 forintos áron kínált autónál?

 

Kicsomagolás

A doboz mérete ahhoz képest, hogy egy 1:12 méretarányú autóról van szó, egészen szolidnak mondható. Szerencsére semmit nem felejtettek ki, megkapjuk az autót, egy kimerítő leírást részletes alkatrészlistával, néhány szerszámot a szereléshez, egy kellemes távirányítót, az akkumulátor töltőt és az 1500 millamperórás áramforrást, "T" – vagy más néven Deans – csatlakozóra szerelve.

A Feiyue FY-10-et kiemelve a csomagolásból döbbenek csak rá, hogy ez bizony hatalmas. Leraktam az 1:18-as Wltoys A959-em mellé /a tesztet itt olvashatjátok/, illetve kerítettem egy 1:12-es Wltoys 12428-ast is a méricskéléshez, és arra kellett rájönnöm, hogy bár maga a test lapos, iszonyatosan széles és a Big Foot szerű kerekektől kapunk egy hiperagresszív kinézetű járművet, amely rengeteg Monster Truck gént örökölt meg az elődeitől.

p1030632.JPG

Szerintem a méret nagyobb, mint 1:12, de kisebb mint 1:10, valahol a kettő között helyezkedik el, viszont a magassága az átlagnál kisebb. Ez meglehetősen előnyös abból a szempontból, hogy nehezen borul fel, viszont remekül faroltatható, köszönhetően az alacsony súlypontnak.

A színe Pearl Komquat Orange vagy valami hasonló, amiről fiatalabb éveimből vannak emlékeim: egy édes, alkohol tartalmú, szirupos cuccot kell elképzelni, amitől iszonyatosan be lehet bombázni, és sűrűn kínálgatják Korfu szigetén. Ennek a gyümölcsnek a színével vontak párhuzamot, ami nem baj, mert baromi dögösen néz ki ez a Truggy, ami a homokfutók (buggy) és a teherautók (truck) szerelem gyerekeként jött létre.

Az biztos, ha ez egy valós jármű lenne, akkor a kopasz kidobóemberek csak ilyet vennének, bár egy homokos rc autó pályán azért lényegesen nehezebb lesz úgy terrorizálni az előttünk haladót, hogy 1 méterre beleállunk a fenekébe, és betöltjük a visszapillantó tükör teljes területét. Ennek ellenére a masszívitásnak van jó értelemben vett oldala, egyrészt mindenen át lehet csapatni vele, másrészt elég jól ellenáll a külső behatásoknak. A gép kódneve egyébként „Brave” vagyis bátor, ami szerintem jól összefoglalja egy szóban, hogy mire is számíthatunk.

p1030636.JPG

A kasznin végighúzódó igénytelen fóliázás viszont nem igazán tetszett. Ez a használati értékből semmit nem von le, de azért megcsinálhatták volna szebbre is, ráadásul ezt már más Feiyue – például a Desert Eagle 3 – kapcsán is észrevettem. Tudjuk ezt be annak, hogy az alacsony árba ennyi fért bele, a napi használatot ez nem befolyásolja.

Szerencsére ha az esztétika nem is tökéletes, a belső felépítés viszonylag sokat visszahoz a lerombolt renoméból, ugyanis a testet hatékony fémháló védi a mindenféle behatolni kívánó külső tárgytól, növényektől és kosztól, így megspórolva nekünk a kellemetlen takarítást. Akinek volt már távirányítós autója, az tudja, hogy a lakást szépen össze lehet koszolni velük , elég ha megrázzuk a testet, orrán-száján dőlni fog a dzsuva.

p1030643.JPG

A jármű belső felépítése igen masszív, a fontos elemeket teljesen beburkolták, ami jó a porvédelem miatt, de kevésbé jó hőelvezetési szempontból. Persze minden ilyen jármű melegszik, ez sem kivétel alóla. Az orr részen találhatunk egy LED csatlakozót, amiről elvileg megtáplálhatunk áramforrásokat, de ez nem  az alapfelszereltség része, ezért ezt kipróbálni nem tudtam.

20170424171627_38654.jpg

A külső burkolatból van egy másik szín és egy másik variáns is, a Feiyue FY-11, ami gyakorlatilag ugyanaz a technika, de az inkább a szafari dzsipek kinézetére hajaz, ami talán még dögösebb is, mint a nálam járt Truggy. Mivel belül megegyeznek, így akinek a másik jobban tetszik, veheti azt is, nincs lényegi különbség a két autó között.

 

Távirányító

Ebben a kategóriában - ami a "toy grade", 100 dollár alatti járműveket jelenti - ez egy teljesen átlagos távirányító, a szokványoshoz képest egy-két érdekesebb eltéréssel. Az egyik ilyen, hogy csak 3 AA méretű ceruzaelem szükséges a működéséhez, ami szerintem pozitív, de nyilván azt is maga után vonja, hogy huszonöt százalékkal csökkeni fog az üzemidő. Nem próbáltam lemeríteni, mert eddig még mindegyik ment 10 akkumulátor kiautózása után is, tehát azt nem lehet mondani, hogy sűrűn kell ezeket tölteni.

A felhasznált anyagok még a nem kellemetlen kategóriába esnek, de azért nem rakták ki Swarovski kristályokkal a fogantyút. Minden működik, a kapcsolók kapcsolnak, a Feiyue FY-10-et pedig kellemes terelgetni az oldalsó elfordulásért felelős, puha szivaccsal bevont kormánykerékkel. Elmaradhatatlan a trakciót beállító potméter, amit középállásban hagytam, mert ilyenkor volt a legjobb az egyenesfutás.

p1030653.JPG

A csatlakozás visszajelzéséért két LED lámpa felel, alatta a bekapcsoló gombot, és a pisztolytávirányítók elmaradhatatlan kellékét, a gyorsításért és fékezésért felelős ravaszt találhatjuk. Ez utóbbi gyors előre-hátra mozgatásával lehet brutálisakat fékezni, amit például a Wltoys A959 elektronikája nem engedett, és szerintem sem tesz jót a motor élettartamának, de hát ez is a mókázás része.

p1030649.JPG

Érdekesség még, hogy az eddig nálam járt összes 1:12-es méretű rc autónak beépített antennája volt, ahogy ennek is, míg az 1:18-as WLtoys modellnek külső. Mivel a hatótávot eléggé nehéz lemérni valós körülmények között egy ilyen autó esetében, én elhiszem a gyár által megadott 100 méteres hatótávot. Akkor sincs semmi, ha csak 80 méter, mert 50 méterről már olyan picik ezek a modellek, hogy úgy sem látunk belőlük semmit, a sárban dagonyázást pedig közelről akarjuk majd élvezni.

Tesztüzem

Kicsit féltem a tesztektől, mert a futómű elemek még nyomokban sem tartalmaznak fémet, szerencsére elég masszív és rugalmas műanyagból készülnek, ezért jól bírják az ütéseket és az ugratásokat, és valószínűleg fillérekért cserélhető.

 p1030654.JPG

A Feiyue FY-10-zel való birkózást először betonon kezdtem, mert egyrészt kíváncsi voltam arra, hogy mennyivel megy, másrészt pedig érdekelt, hogy mennyire tapadnak a nagy felületű gumik. A 35 km/órás végsebesség szerintem valós, ami papíron nem tűnik soknak, élőben viszont egyáltalán nem érződik kevésnek, ráadásul nagyon jól gyorsul, annak ellenére, hogy ebben is a szokásos 390-es szénkefés motor dolgozik.

A futóműve elég jó, nem billeg de kellemesen rugózik, és bírja az ugratásokat is. Három-négy lépcsőről simán le mertem vele hajtani, alig verte oda magát. Ezzel kapcsolatban érdekesség, hogy a „kartervédő” rész nem fém, hanem műanyag, de szivacsos bordákkal tagolt, amelyek nagyon jól elnyelik az ütéseket. Ilyeneket az X vázas drónoknál is megfigyelhettünk már, ahol szintén ütéselnyelő szerepet tölt be az alsó védőréteg.

p1030655.JPG

Az egyenesfutás kifejezetten jó, de ezt a távirányító oldalon is állítgatnunk kell. Nem tudom, hogy a ballonos kerekek miatt érzem-e jobbnak, mint az eddigi modelleket, de kellemesebb terelgetni, bár az is tény, hogy az ereje miatt ki tud törni, de hát pont ez a lényeg hogy önfeledten csapathassunk, nem?

A lapos építés miatt eléggé alacsony a súlypont, ráadásul az akkumulátor is a géptest közepébe kerül, nem pedig a hátsó rész tetejére, mint azt néhány konkurensénél tapasztaltam, ezért inkább kicsúszik a gép oldalra, és nem felborul.

p1030656.JPG

A másik nagyon jó pontja a konstrukciónak az iszonyatosan széles, ballonos kerekek, amelyek majdnem teljesen egy vonalba esnek a jármű frontjával. Ez két szempontból is előnyös: egyrészt természetes lökhárítóként működnek, másrészt sokkal jobb a tapadás, és ezáltal az erő átvitele a különböző felületeken. Ha megnézzük például a Wltoys 12428 kerekeit, akkor ezek legalább kétszer vastagabbak. 

A gyakorlat azt mutatja, hogy a járműnél alacsonyabb dolgokat egyszerűen a nagy kerekek miatt legázolja a Feiyu FY-10, sőt ha a gumik szilárd felülettel érintkeznek, szinte mindenen átmászik. Ez engem nagyon meglepett, mikor hússzal nekirohantam egy padkának, azt hittem széttörik az eleje, ehhez képest szépen felmászott az oldalán és kész. Ez egyrészt eléggé gyerekbaráttá teszi, másrészt a ballonos lufik sokkal jobban elnyelik az ütéseket, mint maga a váz, így mire az megkapja a magáét, már sok energia elenyészett a gumikon.

p1030633.JPG

A kormány szögállása kifejezetten jó, vagyis szépen kifordítja a kerekeket, amitől eszményi drift géppé válik az FY-10. Ezt a tulajdonságát önfeledt mosollyal használtam ki. Olyannyira erős a járgány, hogy egy gyors ellentétes kormánymozdulatra is kitör a hátulja, felkavarva a port maga körül. Minél lazább a talaj, annál jobban lehet túrni vele a homokot, avart, kis kavicsokat, vagy ami éppen rendelkezésre áll.

A nagy kerekek miatt fűben is elég jól mozog, de azért persze vannak határok. Az 5-10 centis füvet még leküzdi, de a felépítménynél magasabb gazban azért már ne erőltessük, mert le lehet vele égetni a motorokat. A laza talaj sem akadály számára, fröcsögve túrja szét, vagy egyszerűen átugrik a halmokon.

Kíváncsi voltam, mi az a maximum meredekség, amit még képes legyűrni, és találtam is egy elég jó döntöttséggel rendelkező betonos területet, amiről már fizikailag lecsúszott, ha nem vettem lendületet a felfutás előtt. Egy kis gázadásra viszont szépen felment, ami élőben még látványosabb, mint itt a videón, pedig előzetesen nem arra fogadtam volna, hogy képes lesz abszolválni.

Az 1500 milliamperóra kapacitású, elvileg Lipo – de sokkal inkább Li-Ionnak kinéző – 2 cellás akkumulátor kellő dinamikával mozgatja a járművet, a játékidő 15 perc körül alakul. Azért mind a motor, mind pedig az áramforrás eléggé melegszik, tehát nem javaslom, hogy 2-3 akkumulátort is kijátszunk egymás után, hagyjuk helyette pihenni 5-10 percet, annyi idő alatt lehűl, és újra mehet a mókázás.

-font-b-feiyue-b-font-servo-fy01-fy02-font-b-fy03-b-font-1-12.jpg

Egyetlen bajom volt a teszt alatt, ez pedig a szervo. Nem, nem a reakcióidővel kínlódtam, az meglepően gyors, és nem is az elfordulási fokkal, mert az is elég pici, így folyamatosnak fogjuk érezni a kanyarodást. Az élettartammal kapcsolatban viszont vannak kétségeim, ugyanis nálam már nyekereg és kattog, igaz, ez csak akkor jött elő, amikor egymás után hússzor leugrattam vele egy lépcsősoron. Valószínűleg megütöttem valahogy, tehát lehet, hogy az én felelőtlenségem is, de az is lehet, hogy egyedi hibáról van szó.

20161103134953_39320.jpg

Ami az alkatrészeket illeti, a motor szabvány Feiyue 390-es, a másik érdekes rész pedig a szervo, ezért rákerestem, hogy a legtöbb 1:12-es modelljükben mit használnak. Alapvetően Feiyue FY-01/02/03 modellekbe ugyanazt építik be, de mivel az alkatrész leírása régebbi, ezért gyanítom hogy az FY-10/11-be is ez való, csak ott még nem került feltüntetésre. A gyári méretei 5,50*3*2 centimétert tesznek ki, illetve van ennek egy fejlesztett verziója, amire az alábbi néven kell rákeresni: „Feiyue Upgraded FY-S3 2.9 KG servo”. Vicces egyébként, hogy ha rákeresünk a Feiyue alkatrészekre, akkor jellemzően a WLtoys oldalát adja fel, tehát elég erős az összefonódás a két márka között.

Alkatrészek:

 

Összegzés

Nekem eddig a „toy grade” 1:12-es modellek közül a Feiyue FY-10 tetszett a legjobban. Egyrészt azért, mert lehetünk vele büntetlenül és szabályozott keretek között „prosztók” és kiélvezhetjük az önfeledt csapatást, másrészt pedig rendkívül ellenálló a külső behatásokkal szemben. A nagy ballonos kerekek és a belső védőháló eléggé egyedi, és mindkettő a konstrukció előnyére szolgál. Ráadásul nagyon „bad ass”-nek néz ki, vagyis kiélhetjük gyerekkori Max Max-es vágyainkat is.

Két kisebb hibát azért észrevettem, az egyik a burkolat egyszerű kialakítása, amivel nem kell különösebben foglalkozni, a szervoval viszont igen. Én egyből vennék hozzá még egyet, de akár egy erősebbet is lehet, ehhez a fenti bekezdések nyújtanak segítséget. Az sem elvetemült ötlet, ha az ember két különböző burkolatot vesz hozzá, így lehet egyben Truggy-nk és terepjárónk is. A nettó 17.400 forintos ár -  ami a GBIUY kuponkóddal érhető el - szerintem jutányos azért az élményért, amit az autó ad, ráadásul már van olcsó, 1.000 forintos posta is, tehát nem kell a 30-40 dolláros szállítást választanunk, mint egy hónappal ezelőtt.

 Előnyök  Hátrányok

 + dögös kinézet
 + olcsó
 + jó futómű szög
 + védett a por ellen
 + nagy, ballonos kerekek
 + Lipo akkumulátor
 + több variáns, több szín
 + jó távirányító
 + részletes leírás
 + jól driftel és fékez
 + 3 AA elemes távirányító
 + olcsó alkatrészek
 

- gyengélkedő szervo
- igénytelen kivitelezésű borítás
- nem egyértelmű, hogy mely alkatrészek közösek a többi modellel

A távirányítós autót itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak):

Kuponkódok:

  • GBIUY, 10 darab, lejárat: 2017.7.30
  • FY10, 50 darab, lejárat: 2017.6.30