Vettem egy töltőt, de nem mondom meg, milyet

jun-406duo.jpgMegvettem életem legdrágább, de valószínűleg utolsó RC töltőjét. Éppen ezért jön majd a tesztje, szóval a mai bejegyzést inkább csak gondolatébresztőnek szánom, illetve a valós élet tapasztalatait akarom veletek megosztani, mert az elmélet, meg a papíron számolgatás sokszor mást ad ki, mint amivel találkozunk. Az egyik tipikusan ilyen dolog, hogy mennyi idő alatt töltődnek fel az akkumulátoraink. Sajnos soha nem olyan gyorsan, ahogy azt szeretnénk, de erre is van megoldás, és ez igaz lesz drónt, merevszárnyút vagy éppen helikoptert reptetőknek, esetleg rc autót terelőknek, de még airsoftosoknak is.

Elméletileg egy akkumulátort ha 1 C-vel töltünk, akkor 1 óra alatt fogja maximális kapacitását elérni. Ez azt jelenti, hogy egy 1500 mAh-s telepet 1.5 amperrel töltve, 60 percig kell várnunk, hogy elérje maximális feszültségét, elméletben. Ebben viszont nincs benne a balanszolás, vagyis az a tevékenység, amivel a cellák között feszültségkülönbséget kiegyenlítjük. Gondolhatná sok olvasó, hogy de hát az engem úgy sem érint. DJI géped van? Akkor érint, de megcsinálja a gyári táp+akkumulátor. Micro versenygéped van, ami több mint 1 cellával repül? Szintén érintve vagy. 200 mm körüli verseny drónnal csapatod? Na akkor meg pláne. Tehát a Syma X5C tulajdonosokon kívül nagyjából mind ugyanabban a cipőben járunk.

6428a199-8dda-44c4-a6e5-e4a174994fe2.jpg

Egy példával szeretném érzékeltetni a problémát, így jól ki fog tűnni, hogyan lesz egy elméletileg nagyon egyszerű dologból gyakorlatilag egy probléma. Mostanában 7 db 4 cellás akkumulátorral repülök (kettő elhalálozott), amit - feltételezvén, hogy végtelen teljesítmény állna rendelkezésünkre - egy 6-os párhuzamos boarddal 1+1 óra alatt lehetne feltölteni. Miközben repülök az első 6 darabbal, már tölthetem is azt az egy szemet, ami kimaradt, így vetésforgóban papíron 1 órás szünettel újra repülhetnék. Hogy lehet az, hogy mégis tegnap 7 órán át töltöttem az akkumulátoraimat, mégsem lettem készen?

sku035917-1.jpg

Mivel senkinek nem áll rendelkezésére végtelen teljesítmény, az egyik szűk keresztmetszet a töltő teljesítménye. Tegyük fel, hogy egy átlagos eszköz 60-100 W-ot tud, és nekünk 4 cellás akksikat kell töltenünk, 16,8 voltig. Vagyis egy 1500 milliamperórás akkumulátor feltöltése P=U*I --> 25 watt teljesítményt igényel. Ez azt jelenti, hogy 2-4 akkumulátort tudunk feltölteni egyszerre a fent megnevezett watt értékekkel, ez máris jóval kevesebb, mint az összes általam birtokolt akkumulátor.

1pcs-font-b-infinity-b-font-rechargeable-lipo-font-b-battery-b-font-14-8v-1500mah.jpg

A másik probléma, hogy mennyi áramforrást lehet egyszerre csatlakoztatni a töltőnkhöz. Alap esetben egyet, de ehhez mindenki úgynevezett parallel boardot, vagyis párhuzamosítót használ, aztán majd a töltő szépen lekezeli elektronikából a dolgokat. A probléma az, hogy ehhez bizonyos feltételeknek meg kell felelni:

  • a töltő le tud adni elég teljesítményt
  • rendelkezünk parallel boarddal
  • egyforma cellaszámú, azonos csatlakozóval szerelt akkumulátorunk van
  • az akkumulátorok közötti feszültségkülönbség nem több, mint 2-3 tized! volt

Ez utóbbira különösen felhívnám a figyelmet, ugyanis ha nagy a feszültségkülönbség, akkor a párhuzamos lap kiegyenlítőként fog viselkedni, az elektronok meg úgy gondolják, hogy akkor mi most átáramlunk oda, ahol kevesebben vagyunk, mindezt egy pillanat alatt, a balanszer csatlakozó hajszálvékony kábelein keresztül, amik hajlamosak ilyenkor elolvadni. Én már jártam így, nem mértem meg a feszültséget, és bizony el is halálozott a boardon a csatlakozó, mehetett a kukába. 

jst-xh_and_xt60_2.png

Jellemzően amikor abbahagyom a repülést, az akkumulátoraimban hasonló feszültségértékek vannak, kivéve mikor egy fokkal jobban üvegelem, vagy egyes akkumulátoraim régebbiek, esetleg előbb kell befejeznem a mókát valamilyen okból kifolyólag, és marad még töltés a telepben. Ezzel máris megborult a jól felépített elmélet, vagyis nem tudom ezeket az áramforrásokat együtt tölteni, hanem meg kell mindegyiket mérnem egy feszültség mérővel, és csoportokba rendeznem, hogy nagyjából mi mehet mihez. Idő és hibalehetőség, amivel bizony számolni kell.

dinogy-1500mah-4s-graphene-battery-1200x800.jpg

Van még egy probléma, ami eléggé jelentős, ez pedig a balanszolásra fordított idő. Ilyenkor a töltő megpróbálja kiegyenlíteni a cellák közötti feszültséget, ami 4 db 4S akkumulátor esetében már egyből 16 db, és egy csomó szőrözéssel jár, hatványozottan elnyújtva a folyamatot. Volt olyan, amikor 4 akkumulátort töltöttem, és ez több mint 2 órába telt, annyit balanszolt az elektronika. Elméletileg azt meg lehet játszani, hogy feltöltjük az akkukat együtt, de nem balanszolt töltéssel, majd egyenként balanszolunk, de ez meg állandó felügyeletet igényel, és szintén macerás folyamat.

73732-lipo_1.jpg

Azt is sokan elfelejtik, hogy nemcsak a gép megy ám akkumulátorról, hanem az FPV szemüveg és a távirányító is. Ezek tipikusan 2-3 cellás egységek, amiket nem tudunk együtt tölteni a nagyobbakkal, és a kapacitásuk is általában eltér a fentiektől. Mondanom sem kell, hogy minden eltérő kör újabb órákat fog felemészteni, ha csak egyetlen töltőnk van. Akkor mi a megoldás: duplikáljuk meg a töltőket, de ezzel meg az a baj, hogy az még tovább növeli a variációk számát, a méregetést, a hibalehetőségeket, szóval megint felülünk a ringlispilre, azon meg elég könnyű elszédülni.

Álljon itt egy lista, hogy akkor mit is szerettem volna feltölteni tegnap:

Délután 2-től este 9-ig nem végeztem, pedig milyen jól hangzott az elmélet ugye? Akkor most mindenki gondolkodjon el azon, hogy mi lenne az optimális megoldás, illetve jöhetnek az ötletek, hogy ki hogyan csinálja, írhattok itt a blogon is, illetve Facebookon, a hasznosakat át fogom emelni a cikkbe, az utókor számára.

isdt-sc-608-smart-charger-dronefactory.jpg

Csak azért, hogy mindenkinek legyen fogalma arról, hogy eddig milyen töltőim voltak:

  • 2 db ISDT 608 /ami egyébként kiváló töltő/
  • 1 db Skyrc Imax B6
  • 1 db Imax B6AC
  • 1 db Imax B680W /már nem kapható, de még mindig működik, két év után is/
  • 3 db parallel board
  • egyéb 1S, kis töltők, illetve kb. 3-4 darab, 2-3 S töltő amit mindenféle drónhoz/autóhoz kaptam

Ez durván 50.000 forintnyi töltő, amiből már egészen érdekes dolgokat lehet(ett volna) venni, szóval ha ebből a keretből gazdálkodom, akkor azért elég nagy számú töltőből válogathatok, legközelebb meg is mondom, mit vettem.

Ha tetszett a cikk, kérlek tisztelj meg azzal, hogy nyomsz a cikkre egy lájkot Facebookon, így látni fogom, hogy munkám nem hiábavaló. Annak is örülök, ha megosztod, így még több emberhez jutnak el az információk. Előre is köszönöm.