Egy kis forrasztás - Hubsan X4 H107 C motorcsere

forraszto_paka.jpgVégre olyan helyre jutottam, ahol volt forrasztópáka és egy hozzáértő ember, aki már csinált ilyet, úgy hogy nekiálltam szétszedni a Hubsan X4-et és kicserélni a döglött motort. A gépet nagyjából  5 perc szétszedni, mert egyszerű, mint a faék. Mielőtt azonban ezt megtettem volna, ujjal körbetekertem a propeller segítségével minden motort, hogy jól emlékeztem-e a hibás darabra. Igen, még mindig a jobb hátsó motorban ropogott valami és nem is tudta a Hubsan megforgatni. Mielőtt azonban további bontásra került volna sor, alá raktam egy fehér A4-es papírt és körberajzoltam a koptert, illetve feljelöltem a propellerek helyzetét, hogy ne tévesszem el az összerakáskor, hogy mi hova is való.

Ezután leszedtem egy csipesszel a 4 propellert, a propellervédő keretet, majd megfordítottam a gépet és kicsavaroztam a hasán lévő két csavart, amihez egy órás csavarhúzó szettet vettem igénybe. A csavarok eltávolítása után a kopter hasa egyszerűen lepattintható, a csavarokra azonban vigyáznunk kell, mert egyrészt marha kicsik, másrészt órás csavarhúzóban nincsen mágneses –erősen kontraindikált lenne:D – és ha a csavar elgurul, akkor a motor mágneses része simán be tudja vonzani.

A gép széthajtása után két dolgot kell megjegyezni: hogy CW (óra járásával megegyező) vagy CCW (óra járásával ellentétes) motort kell kicserélnünk, illetve hogy melyik a pozitív és melyik a negatív lába. Jellemzően a piros-kék kábelezésű motorok a CW, míg a fehér-fekete motorok a CCW forgásirányúak, nálam egy CCW motor volt halott. A fehér a negatív pólus, míg a fekete a pozitív, ami furcsa, mert általában a fekete szokott lenni a negatív, de ez mindegy is, a lényeg a színek bekötése.

 A művelet után ki kell műteni a motort a motortartóból, amihez le kell venni a gumilábakat. A motort én egy fogóval egyszerűen kihúztam, a tengelyénél fogva, mivel tudtam, hogy halott. Ekkor láttam, hogy a műanyag váz is repedt egy kicsit, ezek szerint a gumitalp még sem vezeti el olyan jól az ütéseket, mint gondoltam. A motor egyik kábele ráadásul ki volt dörzsölve, ezért majd figyeljünk oda, amikor az új motort behelyezzük, hogy ne nyírja el a váz. Miután kiszedtük a motort a kábelezés mentén és kiterítettük, egyszerűen le kell forrasztani a nyák megfelelő bekötési pontjáról, majd ugyan oda beforrasztani a megfelelő színű kábelekkel ellátott cseremotort, majd az akkumulátort rádugva nézzük meg, megforgatja-e. Mivel rendben megindult, ezért egy vékony fejű csipesszel visszanyomkodtam a kábelezést a műanyag fülekbe és összeraktam a gépet, ügyelve arra, hogy ne nyíródjon a kábel. Utána jöhet vissza a csavar a csavarhelyekre. Amire még figyeljünk, hogy a motortartó könyököt pattintsuk vissza a helyére és kössük át szigetelő szalaggal, mert így jobban bírja a nagy igénybevételt.

A szerelés nagyjából 15 percet vett igénybe, de egy gyakorlottabb ember szerintem 5 perc alatt megoldotta volna az egészet. Meglepően könnyű, otthoni körülmények között is elvégezhető javítás. Akinek van cseremotorja és forrasztó pákája, bármikor nekiállhat. Akinek nincsen, az meg vehet az alábbi linken:

Szükséges hozzávalók