Syma X5 SW - WIFI-vel kukkoló

maxresdefault_2.jpgNálam járt ma kollégám Syma X5SW-je kölcsönben, aki vendégszereplője volt a 16. kerületi szemétégető mögötti üres telken való reptetésnek, ahol a többi szereplővel - 2 db MJX X600 és egy Auchan Syma -mérte (volna) össze a tudását. Az SW verzió annyiban különbözik a sima Symától (hehe), hogy ez WIFI AP-ként tud működni és 2.4 GHZ-n át tudja adni valamilyen okos eszközre - telefonra vagy tabletre - a képet.

Sajnos nem tudtam vele repülni, mert nem akart az istennek sem hátrafele közlekedni, csak kizárólag előre, illetve ha elengedtem az iránykart, akkor egyből meredeken oldalra dőlt és elkezdett húzni balra, majd földbe állt. A jelenséggel akkor nem tudtam mit kezdeni, de aztán itthon sikerült megfejtenem, de erről majd később.

Kinézetre DJI Phantom akar lenni, de nagyjából ez a standard felállás manapság. Nem mondom hogy ez hiba, azt sem hogy előny, fogadjuk el ilyennek, mindenki a csúcsra szeretne törni. Súlyra nem különösebben nehéz, 102 gramm plusz az akkumulátor 15 grammja, az egész megáll 120 gramm alatt, propeller védőkkel együtt. Erre jut 4 db 8x20mm-es motor vagyis mondhatjuk, hogy a közepes méretű hajtja a szokásos műanyag áttéten keresztül. Viszonyítási alapnak mindig az MJX X600-at szoktam használni, ott 170 grammra (lecsupaszítva propeller védő és lábak nélkül) jut 6 db 8,5x20-as motor, így egy motor 28,3 grammot mozgat meg, a Syma X5SW esetében pedig 30 grammot, az MJX X600 még is sokkal erősebbnek érződik, vagyis valami trükknek kell lennie a 8x20-as és a 8,5x20-as motorok között (valószínűleg a 2S akkumulátor miatt). A motorok alsó részét tokozták, vagyis ide kevésbé megy be a felvert por, ami szerintem egy jó pont, mert ha valami el tud tömődni, az pont a fogaskerekes áttétel. A lapátok méretre és állásra nekem egyformának tűnnek az MJX X600-al, szerintem ebben nincsen különbség.

Meglehetősen stabilan, inkább komótosan, mint gyorsan repül. Cserébe nagyon stabil, nekem nem nagyon kellett rajta trimmelnem, bár alapból minimálisan kúszik egy picit. Súlyából adódóan nem igazán szélálló, ne is menjünk vele 20-30 méternél magasabbra, mert már ott is durván el tudja vinni a szél. Méretre egész nagynak tűnik, 39 centimétert súrolja propeller védőkkel, ami nagyobb, mint a lecsupaszított MJX-em.

Minőségre azt mondanám, semmi extra, hozza az elvárható szintet, egyetlen gagyi részletet vagy sorját sem találtam rajta. Jár a piros pont a bekapcsoló gombért, a fekete pedig az akkumulátor ház kialakításáért. Először is nagyon lötyögős a 3.7V-os 500mAh-s akkumulátornak helyet adó rész, illetve be tud esni a kábel a testbe annyira, hogy bogarászni kell kiszedéskor, ami pl. kesztyűben elég nagy szívás tud lenni. Így viszont beférnek nagyobb akkumulátorok is és szerintem ez a kettősség  pozitív kompromisszumot eredményez, lötyögős, beesős akkumulátor tartó, cserébe hosszabb üzemidő a nagyobb akkumulátorok miatt. Nekem ez sokkal jobban tetszik, mint pl. a JJRC H20-nál, ahogy úgy kell beleműteni az áramforrást annak helyére. Vettünk hozzá a gyárin felül még 4 db 600mAh-s akkumulátort és egy 4-es osztót, ilyen csomagban, mindenkinek ajánlom. Biztos vagyok benne, hogy nagyobbak is beférnének, de mivel a gép nem az enyém, nem akartam rajta kísérleteket folytatni.

A testen egyetlen gyenge pontot találtam, ez pedig a propeller védő műanyag. Ebből az összes törött volt, mire a gép hozzám került, tehát ez nem egy strapabíró rész. Minden más masszív, megbízható, egyáltalán nem tűnik úgy, mintha éppen le akarna szakadni.

Nem így a távirányító. A recycling matadorok által készített, izzadós kínai műanyag feeling, szerintem szerencsétlen, csicsás színválasztással. A karok és a környékük, bazári kályhaezüstre fújva, a bal gázkaron már kopásnyomok látszanak. Bal oldalon kamu kapcsolósor, jobb oldalon a videó távirányítóra emlékeztető vak kapcsolók. Nem tudom, hogy ez egy leendő modellben beépítésre kerül-e, mint plusz funkció, de a tippem az, hogy ez sokkal inkább azért van rajta, hogy úgy tűnjön, hogy mennyi mindent tud a gép. A szerkezet kezelése viszont nem rossz érzés, inkább csak a látvány nem az, amit az ember oda várna. A távirányító tartalmaz egy kis LCD kijelzőt, ahol a minimál adatokat láthatjuk, Mode állapot, trim, "nehézségi" fokozat, szóval a szokásosak. Ami nagyon fura volt, hogy a Mode1 és a Mode 2 állapotok nem azt jelentik, mint a másik 3 multikopterem esetében. Itt a Mode1 csinálja azt, amit máshol a Mode 2, ezt kikapcsolt állapotban a jobb oldali trim gomb elhúzásával majd a távirányító bekapcsolásával tudjuk váltogatni.syma-x5c-explorers-rc-transmitter-controls.jpg

A távirányítóhoz jár egy fehér kis csipesz, ami viszont egészen jó. Ezzel tudjuk felfogatni a telefonunkat, amelyre a kopter ki tudja játszani a kamera képét. A csipesz elég jól szétnyitható, én két telefonnal próbáltam, egy Samsung Galaxy S2-vel és egy HTC Desire-el, mind a kettő kényelmesen elfér benne, sajnos azonban egy tablet már nem nagyon. A gép WIFI hozzáférési pontként működik, amire rá tudunk lépni, így a kamera oda ki tudja játszani a képét egy Syma alkalmazás segítségével, amelyet androidra (4.1-től) vagy IOS-re telepíthetünk. A kamera képe szerintem 720p lehet, de nem túl jó minőségű, még az éppen elfogadható kategóriába esik. Nincs rajta sd kártya bemenet és nem is képes magára rögzíteni a képet, ezt nekünk kell megtennünk a telefonon, az applikáción belül. Mivel a Syma X5 C alapverzión van sd kártya bemenet, ezért ott tud maga a kamera is rögzíteni.

És akkor jöjjön a fekete leves, az FPV-zés. Először is, a 2.4GHZ-s WIFI-s átvitel miatt elég durva késésekre lehet számítani a kép és a kopter tényleges helyzete között. Az előbb még ott volt, de már a fán van állapotot elég könnyű előidézni vele, mert egy ekkora (akár 1-2 másodperces) késésnél a gép teljesen irányíthatatlan, tehát nem hagyatkozhatunk a képre, néznünk kell direktben a koptert is. A késés már akkor is látható amikor közel lebegtetjük a távirányítóhoz, de távolodva durván megnő. Nem tudom mennyi lehet a hatótávja, de olyan 50 méterre tippelném. Amire viszont alkalmas, hogy szélcsendes időben,  lassan lebegve egy helyben és szépen körbeforgatva a gépet, egész jó panoráma videót tudunk csinálni vele.

Sajnos az FPV-zés - vagyis a kamera működése és a WIFI adás - nagyon lecsökkenti az üzemidőt, olyan 4-5 percre. Anélkül sokkal több, azt mondanám, olyan 8-10 a nagyobbik akksival. Nem vártam mást, ez a kategória ennyit tud, együtt lehet vele élni.

KÜLTÉRI REPTETÉS

Voltam ma kint reptetni a Tabánban és konkrétan egy katasztrófa volt az egész. Gyanakszom, hogy ez a modell hibás, mert nem hiszem el, hogy így repül, különösen nem úgy, hogy tegnap repültem egy "Auchan Syma X5-el" ami ugyan ez a gép, kamera és WIFI átvitel nélkül.

Az FPV képet átadja, de olyan durva a késés az irányításban, hogy végig azzal voltam elfoglalva, hogy a levegőben maradjon. A hatótáv 50 méter körül van, de nem csak a képre igaz, hanem úgy általában az irányításra is. Ez azt jelenti, hogy ha nyomom a gázkart felfele, akkor is esik a gép, majd miután esett, hirtelen felrántja magát az égbe. Ez különösen izgalmas, ha a hatótáv szélén vagyunk, mert simán kihúzza a késleltetés miatt magát belőle, onnan meg nem tudjuk majd vissza hozni, EZ POTENCIÁLIS ELREPÜLÉS kockázat. 

A másik idegesítő tulajdonsága is ebből fakad, hogy amikor kimentem a hatótávból, akkor elveszti a párosítást és elkezd szaggatottan villogni. Mivel egy dombról reptettem, ezért ilyenkor le kellett mennem, összeszednem a gépet, majd újra sík terepre menni (mivel ferde felületen nem akartam párosítani). Ez azzal járt, hogy táv kikapcs-->gép kikapcs--> sík terepen táv bekapcs--> gép bekapcs--> WIFI párosít-->app elindít--> kép kipróbál. Majd repültem vele 10 másodpercet, kiment a hatótávból és újra az egész, ez így teljesen élvezhetetlen. Ekkora hatótáv mellett ezt a gépet nem venném meg, helyette ott a WLtoys V686G 150 méteres hatótávja 5.8GHZ-n. A fenti élmények miatt levontam 11 pontot a végső értékelésből, EZT PIROSSAL JELÖLTEM a táblázatban. Remélem, hogy csak egyedi hibáról van szó és ez nem általános.

A másik problémám az, hogy annyira gyenge a gép, hogy minimális széllel szemben sem tud repülni. Nagy a felülete, belekap a szél és elkezd sodródni. Én 10-11 között voltam kint, nagyjából 10-15km/h szélben, a fák levelei alig vagy egyáltalán nem mozogtak (közel szélcsend), ennek ellenére nagyon rosszul repült. Az 5 akkumulátorból csak egyet repültem el, meg egy picit a másikból a hatótáv teszt miatt. Teljesen élvezhetetlen volt az egész  és féltem hogy elviszi a szél és összetöröm, ezért abba kellett hagynom a próbálkozást.

szel_1.JPG

A fentiek függvényében már csak egy kérdés van, mennyi az annyi és honnan lehet beszerezni. Három helyen néztem, a Gear Besten volt EU raktárban 17.000+ szállításért de elfogyott, ahogy a kínaiból is (hiába, karácsony van). A Tiny Dealen 19.000 Ft, Kínából, de legalább van. Banggoodon 22.000 Ft, menő narancs színben is, szintén kínai raktárból, tehát nyert a Tiny Deal, vegyétek meg onnan vagy keressetek itthon modellboltot, ha nem akartok várni 20-25 napot. Milyen a konkurencia? Mit lehet ennyiért kapni? Nos, pl. a GW-007-et, 17.000-ért, vagy 25.000 körül egy Full FPV-s 5.8 GHZ-s, saját képernyővel ellátott WLtoys V686G-t. Azt mindenki döntse el maga, hogy megéri-e a felárat vagy lefele akar-e lépni, erről az összegről. Én már megtettem a saját voksomat és te?

Kiegészítés: amennyiben a "kültéri reptetés" rovatban tapasztaltak nem egyediek, hanem az összes Syma X5SW modell ilyen, ezt a gépet nem javaslom megvételre. Ha egyedi hibáról van szó, akkor teljesen rendben van a gép, igyekszem majd még egyet szerezni belőle, tesztre.

 Előnyök

 Hátrányok

 stabilitás  WIFI FPV (de ez mindegyiknél az) késése
 ár  könnyen törő propeller védő
 nagyobb akkumulátorokat is fogad  nem szélálló
 olcsó alkatrészek, minden elérhető  beesik az akku kábel
 X5-ként több különböző modell  gyenge kamera minőség
 elfogadható minőség
 bekapcsoló gomb

 

 DESIGN (ahogy kinéz)

7

 MINŐSÉG (amilyen anyagból van)

9

 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség)

8 (4)

 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete)

6 (4)

 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel)

6

 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára)

10

 STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket)

9

 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai)

9 (4)

 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve)

8 (6,6)

 

Linkek