Nagy méretű, kamerás multikopter projekt II. - Az alkatrészekről és a Cheerson CX-20-ról

1122293847_429.jpgEgy multikoptert azért veszünk meg, hogy minél többet repüljünk vele. Nem meglepő módon ezek a gépek a levegőben repülnek (persze vannak kétéltűek is, de most maradjunk a hagyományos felállásnál), vagyis az elsődleges célunk, hogy minél tovább ott is tartsuk. Ehhez azonban az alábbi igen fontos feltételeknek kell teljesülnie, vagyis a kopter legyen

  • minél hosszabb üzemidejű
  • minél megbízhatóbb
  • meg lehessen javítani (ne legyen minden egybe integrálva, vagy ne legyen speciális)
  • olcsó legyen az alkatrész
  • mi magunk meg tudjuk javítani vagy ismerjünk olyat, aki ért hozzá (elektronikai, elektrotechnikai ismeretek, felszerelés, idő, gyakorlat)

A fenti pontok számomra nagyon fontosak, ugyanis egy nagyon szép, de állandóan rossz gép maximum a kerti törpe helyett jó a hátsó placcon. Sajnos azonban egy multikopter megbízhatóságát elég nehéz megbecsülni, hiszen nem igazán állnak globális adatok rendelkezésre arról, hogy a fogyasztók hogyan értékelik a gépeiket. Ami viszont erre felhasználható, az a különböző kínai oldalak értékelési rendszere, de ugye azért ez sokszor kozmetikázott. A másik, ami szerintem sokkal megbízhatóbb forrás, az angol nyelvű fórumok, nevén nevezve a gyereket, a Hobby King rcgroupsé.

Minden elromlik egyszer, van ami előbb, van ami utóbb, de az biztos, hogy mi szívni fogunk vele. Éppen ezért az egyes modellek alkatrészárai kardinális kérdésnek számítanak. Általánosságban elmondható, hogy a magukat "prémium" márkának aposztrofáló gyártók szeretik felárazni az alkatrészeiket. Okos akkumulátor, minden teljesen össze van integrálva, semmi sem cserélhető stb., ami szerintem jelentős hátrány a kiválasztás esetén. Számokba öntve, itt egy példa:

Látható mi a probléma? Ebben a ceruzában bizony 5B-s grafit van, mert nagyon vastagon fog, pedig az okos akkumulátorok kapacitásban nem nagyobbak mint az XK akkumulátorai. Ez a markáns különbség felfedezhető a gimbalok, a kamerák esetében is, szóval vastag legyen a pénztárcánk, ha ilyet szeretnénk magunknak.

Az sem elhanyagolható szempont, hogy milyen "after market" alkatrészek állnak rendelkezésre. Jól lehet tesztelni egy gép alkatrész ellátottságát azzal, ha a keresőbe beírjuk az alábbi szavakat: [típus] spare parts. Az eredmény ez lett:

Persze a Banggood nem a világ közepe, de azért példának használható. A nem kínai gépekből még ennyi sem lesz, szóval jól járjuk körbe a fenti szempontokat, mielőtt bármit is veszünk.

Jöjjön most az első modellről a személyes véleményem. Ezt a koptert láttam élőben repülni, illetve az átbrandelt Quanum Novát is, viszont a többit nem, tehát a véleményemet az internetes elemzések, videók, fórumok és a műszaki paraméterek alapján fogom megfogalmazni, ahogy mindenki más is tenné, akinek még nincs ilyen kategóriájú gépe, de szeretne venni egyet. A cikk és a kísérletem lényege pontosan az, hogy lássuk, hogy az előzetes véleményalkotásom mennyire válik be. Arra kérnék mindenkit, hogy tartsa észben, hogy ez csak egy MAGÁNVÉLEMÉNY, a tied eltérhet az enyémtől. Lényeges, hogy magadnak azt a gépet vedd meg, ami a TE igényeidnek megfelel, ne pedig azt, ami szerintem ilyen vagy olyan. Ezek már drága gépek és fájhat a pénztárcádnak, ha megveszed, de csalódsz benne, mert valamiért nem tetszik.

CHEERSON CX-20 / QUANUM NOVA

Specifikáció

Akkumulátor (mAh)

2700

Cellaszám (S)

3S 11.1V

Üzemidő (perc; gyári/valós)

15-18/8-12

Töltési idő (perc)

240 perc

Méret (szélxhosszxmag. mm-ben)

295x295x105

Súly (gramm)

591

Terhelhetőség (gramm)

Kb. 600

Hatótáv (m)

300

Kamera (gyárilag, vagy variánson)

NINCS/ Cheerson CX-20 C variáns: 5 MP 720p 60FPS

Mount

NINCS

Gimbal

NINCS

FPV

NINCS, de kitben vehető

FC

BigFlyShark / Zero /Open Source

Motor

2216 800KV SunnySky

GPS

VAN

Funkciók

RTH, Low voltage, Altitude Hold, IOC, Auto Landing, Fail Safe

Típushibák

Törékeny leszálló talp, billegő repülés, kicsi repülési idő, melegedő akkumulátor, giroszkóp hiba, leeső propellerek

 

Az egyik, ha nem a legnépszerűbb belépő szintű hobby kamera platform a piacon. Elképesztő népszerűségnek örvend külföldön és itthon is van jó néhány belőle. Ennek elsődleges oka az ára, nagyjából 60-65.000 Ft-ért lehet hozzájutni EU raktárból (Gear Best, Tiny Deal, Banggood).

Azonban ezért kell némi kompromisszumot kötnünk, illetve vannak azok a bizonyos lenyelendő békák. Mivel a téma szakértője Marciart blogtársam, ezért aki a pontos műszaki paraméterekre kíváncsi, az látogasson el a marciart.blog.hu webcímre, itt karosszékből követheti végig azt a szíváscunamit, amin ő átment a Cheerson CX-20-ával. A vicces az benne, hogy neki két darab is van ebből a remek masinából, a másik gyakorlatilag hibátlan, szóval aki szeret kockáztatni, az meg fogja találni az örömét benne, ha aznap az érem a jó oldalára esik.

Ez az egyik olyan brushless quadkopter, amelyből mind a két verziót láttam repülni. A Quanom Nova beteg volt, mielőtt kivittük a Hajógyári szigetre, ott volt a javítás utáni tesztrepülése. A gép szerintem nem repül szépen, amikor fordulni kezd, "bebicskázik" a teste, amit persze a giroszkóp kikompenzál, de ugye mi most egy kamera platformot keresünk, aminek az egyik elsődleges tulajdonsága a stabilitás, de ne szaladjunk ennyire előre. Nézzük meg most sorban a különböző részegységeket, hogy hol mit kapunk a pénzünkért.

AKKUMULÁTOR

A kopter gyárilag egy 2700 mAh-s akkumulátorral érkezik, amire XT-60-as csatlakozót integráltak, ez a második legkisebb kapacitású az összehasonlítandó gépek közül (Flying 3D-nek 2200mAh). Mivel a kínaiak szeretnek lódítani az üzemidő tekintetében, azt azért lehetett tudni hogy a 15-18 perc, a 15-höz lesz közelebb, alulról. A gép egyébként elég erős ahhoz, hogy simán felemeljen 200 gramm súlyt (egy könnyebb gimbal és egy Xiaomi Yi kamera súlyát), de a plusz súly lecsökkenti az üzemidejét, van aki csak 6-8 perceket is mért, repülési stílustól, súlytól és gyilkolási hajlamtól függően. A Cheerson CX-20 esetében, mivel a kapacitás alapból nem túl nagy,  érdemes felfele és lefele is lépni, előbbinél a hosszabb repülési idő, utóbbi esetében az alacsonyabb árak miatt. Egy gyári 2700 mAh-s akkumulátor olyan 8.000 Ft körül érhető el, ez nagyjából átlagos ár, ha pl. az XK 5400-as akksiját vesszük alapul, ami mind árban, mind kapacitásban a duplája. Elképesztő, de tényleg vannak sokkal olcsóbb akkumulátorok is, ilyen a Turnigy 2200mAh XT60 csatolós akkumulátor 10.7 EUR-ért, ez kb. 3300 Ft, én erre mennék rá erősen. Láttam már overkill akkukat is a gépen, pl. felgumizott 5000mAh-sat, ezt is simán felemeli a gép, de azért a súly le tudja terhelni, nem beszélve az üzemidőről. Találtam viszont egy KBM 5400mAh-s akkumulátort, ami belemegy a géptestbe. A gyári akkumulátort a gyári töltő 4 óra alatt tölti fel, szóval aki nem időmilliomos (ez ugye 700 mAh körüli töltőteljesítményt jelent), az szerezzen be egy jobb féle Skyrc töltőt.

DESIGN ÉS ANYAGMINŐSÉG

A designja kísértetiesen emlékeztet a DJI-re, csak megkapta a Móricz Zsigmond körtéri gombát a tetejére. Nekem tetszik, jól néz ki a gép, de azért nem mondanám, hogy a látvány vakítóan sugárzó, vagy kirívóan egyedi, mint mondjuk a Zero Explorer vagy a 3D Solo esetében. Az anyagminősége elég jó, de vannak részek, ahol hagy némi kívánni valót maga után. Az egyik gyenge pont a lába, ami akár egy méter magasságból való leeséstől is el tud törni. Nem véletlen hajlított a kínai cuccok blog gazdája a helyére egy alumínium csövet, hogy ne kelljen állandóan újakat rendelgetnie. A másik dolog, amit még el szokott rágcsálni az idő vasfoga, a tetején található távirányító tartója (igen, ez a gomba), ezt könnyű szállításnál véletlenül letörni, ezért érdemes hozzá venni egy DJI Phantom táskát, abba szépen belepasszol a gép. Ezen a szinten már alapvető, hogy számolunk ilyen és hasonló költségekkel, ezért ne lepődjünk meg rajta, hogy a kiegészítők sem olcsók. Kerestem hozzá táskát, de specifikusat nem találtam, viszont a DJI táskákba szerintem belefér. Itt egy bőrönd jellegű 12.000-Ftért, illetve egy másik 8.000 Ft-ért. Az rcgroupson a Tarot 4 TL2886 hátizsákot ajánlják.

A távirányítója szerintem kifejezetten tetszetős, nekem bejön. Elég nagy, letisztult, egyértelmű rajta minden, a jobb fajtából való, elég professzionális hatást kelt. Itt említeném meg, hogy szerintem a 300 méteres hatótáv a kategóriában nem olyan sok, a konkurenseknek általában nagyobb, de hát valahol meg kellett fogni a pénzt. Nem biztos hogy ez egyébként akkora probléma, egyrészt a 300 méter sem kevés, másrészt a gép fail safe módban vissza tud térni, ha elveszti a távirányító jelét.

REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK

Magának a kopternek van ereje, ez kétségtelen. Jól húz, gyorsan emelkedik és viszonylag nagy sebességgel - egyes források szerint 35 km/h-val - tud repülni. Hozzá kell tennem, hogy ez nem egy olyan adat, ami ebben a kategóriában releváns lenne, hiszen mi egy kamera platformot keresünk, nem pedig a Lola T sportmodellt az autóskártyából, szóval a stabilitás sokkal fontosabb. Amikor először láttam a Quanum Novát - a Hobbyking által átbrandelt változatot - nem hittem el, hogy mennyire csúnyán repül, össze-vissza rogyadozott a levegőben, semmi lecövekelés érzésem nem volt, nem volt képes tartani a magasságát, jobbra-balra kúszott. Ezért amikor hazajöttem, vaktában rányomtam három videóra a Youtubeon, amire az volt írva, hogy: Cheerson CX-20 légi felvételek. A három videó az alábbi volt:

  1. videó
  2. videó
  3. videó
  4. video

Látjátok, hogy az összesen billeg? Ez a gép gyárilag így repül. Aki már látott DJI Phantomot repülni, az tudja mi a stabilitás, szerintem ez nem az, persze nem lehet a kettőt összehasonlítani, mert a Phantom 3x annyiba kerül. Sebaj, itt van az XK Detect X380 és milyen meglepő, az is tud normálisan repülni (mondjuk ott meg jello effekt van), pedig az hasonló árban van. A koptert egyébként mindenféle vezérlővel szerelték, ami volt a polcon az belekerült. Van egy "standard" verzió, ez egy open source vezérlős típus (elvileg az összes Quanum Nova ilyen), van a Zero Tech vezérlős és a Big  Fly Shark. A Big Fly Sharkot leszámítva a másik kettő összekapcsolható mission planner szoftverrel.  A Big Fly Shark tűnik a legstabilabbnak (a fórumok szerint)meg személyesen is láttam, azt vegyük, ha választhatunk közülük de aki akar mission plannert, annak az első kettőből kell választania. Az tuti biztos, hogy az egyszeri Mari nénit már a típusok közötti különbségek is kellően össze fogják zavarni.

Cserébe viszont legalább olcsóak az alkatrészek, gondoltam, ezért elkezdtem nézni, hogy mit hol lehet beszerezni. Amikor megláttam az árakat, majdnem pofára estem, mutatom mi a gond:

A motor ára gyakorlatilag a Phantom 3 és a Walkera QR 350 motor árával egyezik meg, vagyis egy teljes motorszettcsere a gép árának felébe, az FPV a gép árának 60%-ába kerül. Viszonyítási alap, WLtoys V686G 5.8G FPV, az egész gép kerül 25.000 Ft-ba. Magyarul, ez a kopter alkatrészek szempontjából semmivel sem olcsóbb, mint a konkurencia, sőt, csak éppen azok 2-3x annyiba kerülnek, mint ez.

Még egy fontos dolog, hogy a Cheersonnak van egy olyan hibája, hogy le tudja rúgni repülés közben a saját propellereit(régi Phantom 1 esek re is jellemző volt), majd leesik, ezért ezt jellemzően a DJI féle önzáró "propellersapkára" szokták cserélni. Tegyük mi is ezt, ha nem akarjuk, hogy kőként hulljon alá az égből.

A ledjei jók, elég erősek még szürkületi repüléshez is. Itt egyébként a pirosak jelzik a gép elejét, a zöldek a hátulját, ez sokat segít az orientációban, mert a gép eleje egyébként elég nehezen megkülönböztethető (a propellereket átszínezhették volna elöl vagy hátul).

Ha kinyitjuk a Cheerson géptestét, láthatjuk, hogy nem integráltak össze semmit, ami jó, mert könnyű javítani a dolgokat, ez egy nagy előny, így úrrá lehet lenni a műszaki problémákon, ha előfordulna.

SZOLGÁLTATÁSOK

Szerintem ebben a szegmensben - és az árban - a legerősebb a Cheerson. A belezsúfolt "fícsörök" elég sokrétűek és ezekre azért ritkábban van panasz (egy-két váratlan elrepülést leszámítva).

Return to home (RTH): gyakorlatilag az összes komolyabb kopteren megtalálható. Lényege, hogy a Cheerson CX-20 vissza tud térni arra a helyre, ahonnan felszállt. A funkció arra kiválóan alkalmas, hogy pánikhelyzetben vissza hozzuk a gépet magunkhoz.

Fixed Position Hover/Altitude Hold: A gép képes egy pont fölött lebegni a levegőben, fenntartva a magasságát. Ezt GPS alapon teszi (GPS holdnak is hívják), nem pedig levegőnyomás szenzor alapján (ilyen a kis testvérén a Cheerson CX-33-mon van), de ez is elég pontos.

Low voltage protection / Auto Landing Failsafe: két fokozatú failsafe funkcióval rendelkezik. Az első fokozatban hangjelzéssel figyelmezteti az irányítóját, hogy merül az akkumulátor, a másodikban pedig leszáll, hogy megelőzze a lemerülést és az ebből származó sérüléseket. Ezt eddig csak BigflyShark vezérlős  gépnél láttam működni. 

Intelligent Orientation Control (IOC): vagy az olcsóbb gépeken Headless Mode. Ez a funkció arra jó, hogy ha elveszítjük az orientációt, mert a gép a saját tengelye körül pörög vagy csak egyszerűen túlságosan messzire repülünk el vele, ahol már nem jól látszik, akkor elég átváltanunk IOC módba, ilyenkor a kopter függetlenül attól, hogy merre áll (melyik az eleje és a hátulja), arra fog mozdulni, amerre az iránykart húzzuk.

GoPro kompatibilitás: a doboz tartalmaz kamera felfogató profilt (camera mount), ami GoPro méretre van optimalizálva.

Nem tudom, hogy valaki olvasta-e a kínai-angol gépkönyvet, érdemes:D Angolul tudóknak ide vágom belőle a kedvenc mondatomat: " Stable is relative stable, it can move in a certain range depending on the speed of the wind and the weather, therefore you need enough safety space to fly it." Ilyen és hasonló értelmezhetetlen Enigma kódokkal sikerült teleírni a kis füzetet, ezt kb. mindenki megemlíti mindenféle fórumokon. Cserébe viszont az internet tele van különböző "how to calibrate..." videókkal, párat ide vágok:

FÉNYKÉP ÉS KAMERA LEHETŐSÉGEK

A Cheerson dobozában alapból nem található kamera. Külön azonban vehetünk kamerát, ez 720p 60FPS videó és 5MP kép készítésére képes, nagyjából 25.000 Ft-ért. Ehhez csak egy mechanikus rezgéscsillapító talp jár, gimbal nem. Szerintem jobb választás ezért az árért egy bármilyen, 1080p 30FPS kamera, pl. egy Xiaomi Yi vagy egy Amkov AMK 5000-es.

Gimbalból több mindent is választhatunk, ami 200 gramm körül van, a teljesség igénye nélkül néhány:

sku139133-3.jpg

ÖSSZEFOGLALÓ

Mivel ez egy cikksorozat, nem pedig egy elemzés, amelyben végigkövethetitek a gondolatmenetet ami lejátszódik bennem, ezért a fentiek előzetes következtetések, nem pedig tények. Megpróbálom magam számára pozitív és negatív tulajdonságokkal összefoglalni a kopter jellemzőit, hogy a végső döntésben segítsenek, amikor is megveszem azt az 1 db gépet a listáról, amit majd légi videózásra fogok használni.

Cheerson CX 20 Pro-Contra

Előnyök

Hátrányok

Alacsony ár

Sok műszaki hiba, megbízhatatlanság

Könnyű javíthatóság (nem integrált)

Drága gyári alkatrészek

Erős motorok

Gyenge üzemidő, különösen terhelve, 5400 es aksival 25 perce kitoltható.

Sok alkatrész olcsóbbra cserélhető

Nem repül szépen, kivéve a BigflyShark verzió

Funkció gazdag

Horror gyári FPV ár

Nem okos akkumulátoros

Rossz gépkönyv, félrefordításokkal

Sokféle vezérlőből választhatunk

 

Akinek van megfelelő műszaki tudása és szeret szerelgetni, annak nagyon jó választás. Aki viszont nem ért hozzá, nem akar szerelgetni, nem biztos, hogy ideális. A gyári alkatrészek drágák, viszont nagyjából minden van más gyártótól, olcsóbban. Amit én kapásból cserélnék, az a propellerek (DJI-re) és a leszálló láb, illetve vennék olcsó Turnigy 2200 mAh-s akkumulátorokat.

Magyar nyelvű tesztek


Angol nyelvű tesztek

A sorozat további részei itt találhatóak: