Nagyméretű, kamerás multikopter projekt VI-I. - Walkera QR X350 PRO

walkera_350_pro.jpgFRISSÍTVE: 2016.03.07: további résszel bővítve

A címből látható, hogy ez nem a szokásos 2 in 1 cikk lesz, mivel a Walkera céghez "szervesen" hozzá tartozik a Devotize projekt, még akkor is ha hivatalosan semmi közük egymáshoz. Ezért a cikket két felé bontottam, mivel nem akarok egy Háború és Béke hosszúságú bejegyzést kitenni és már önmagában a Walkera QR X350-ről szóló leírás is olyan hosszú, hogy simán két részre lehetne bontani. Vagyis lesz egy Walkera I. cikk, egy Walkera II. cikk és külön egy cikk a devotize projektről, ami nem lesz része a  "Nagyméretű, kamerás multikopter Projekt" sorozatnak. Következzen most a Walkera QR X350 quadkopter áttekintése.

WALKERA QR X350

 Specifikáció

Akkumulátor (mAh)

 5200 mAh

Cellaszám (S)

 3S 11.1V

Üzemidő (perc; gyári/valós)

 25/ típustól függ

Töltési idő (perc)

Méret (szélxhosszxmag. mm-ben)

 289x289x200

Súly (gramm)

Terhelhetőség (gramm)

Hatótáv (m)

 2000 DEVO 10; 1000 DEVO F7

Kamera (gyárilag, vagy variánson)

 ilook, 720p

Mount

 VAN

Gimbal

 VAN, 2 tengelyes Walkera G-2D

FPV

 VAN, 5.8 GHZ DEVO F7-el, egyébként WIFI

FC

 DEVO-M módosított APM

Motor

 WK-WS-28-008A 350KV???

GPS

 VAN

Funkciók

 RTF/RTH, Altitude hold, GPS hold, Waypoint fly,  IOC, Low voltage, Fail Safe, OSD (telemetria),  Fatshark kompatibilis

Típushibák

LVC, rossz APM implementáció, korai verziónál rossz anyag minőség és forrasztás

A Walkera QR 350 egy legendás gép, több szempontból is. Egyrészt az egyik legrégebbi gép, már 2013-ban megjelent az előd modell (amelyik még nem Pro, ezt nem szabad megvenni, lejjebb kifejtem, miért), ám ez csak úgy hemzsegett a hibáktól. Az alap koncepció az volt 2013-ban, hogy az akkori DJI Phantomoknak támasztanak egy olyan piacai ellenfelet, ami lényegesen olcsóbb, de ugyan azt tudja funkcióiban. Ez igaz is lett, 2013-ban bemutatkozott a Walkera QR 350, amiből a szám a motorok közötti távolságot szimbolizálta mm-ben. A funkciógazdaság igaz is volt, sajnos azonban a gyenge minőség, a kis üzemidő (ami azért érdekes, mert a Phantom FC 40-el repültem, az is 2200mAh-s és az tud 10-15 percet repülni, a Walkera meg nem...), a hibák garmadája megmérgezte az egész projektet. Ennek ellenére a Walkera sikeresnek volt mondható, de hogy az előző csorbát kiküszöböljék, egy évvel később kiadták a Walkera QR 350 Pro-t, amit ma is megtalálhatunk a webshopokban. Már ez a modell is öregnek tekinthető, hiszen olyan gyors a fejlődés, hogy gyakorlatilag évente jönnek ki az új modellek még a nagy gépek esetében is. Na de mi volt az alap probléma a Walkera QR X 350-el?

Az egyik, hogy nagyon sietve állították össze a gépet, hogy időben piacra érkezzen és a DJI Phantom ellenfele lehessen, emiatt viszont az összerakásnál kapkodtak, rengeteg rossz minőségű, lelazuló forrasztást jelentettek azok, akik régebben vettek Walkera QR X 350-et, ezek a Pro verzió megérkezésével nagy részben megszűntek.

A másik probléma, hogy a Walkera QR X350 Pro vezérlőegysége (FC) egy módosított APM alapú, DEVO-M-nek elkeresztelt program volt. Ez azt jelentette, hogy a Walkera cég a saját szájíze alapján átalakította a vezérlőprogramot, azért, hogy az jobban testre tudják szabni, saját igényeik szerint. Ha emlékeztek rá, röviden már szóltam a vezérlőkről, e sorozat III. részében és ott említettem, hogy az APM-nek három része van, merevszárnyas gépek, forgószárnyas gépek és minden további földi és vízi jármű. Ezek a járművek teljesen eltérően viselkednek egymástól, még azok is amelyek repülnek. Gondolom nem kell magyarázni, mennyire más egy helikopter, egy quadkopter és egy merevszárnyú repülő viselkedése. Csak hogy a Walkerának sikerült úgy implementálnia a DEVO-M-et, hogy ezekkel a különbségekkel nem számoltak megfelelően és bizonyos funkciók benne maradtak a programcsomagban, ami megmérgezte az egész projektet. Az egyik ilyen funkció az úgy nevezett Low Voltage Cutoff (LVC) funkció volt. 

Low Voltage Cutoff

Az LVC funkció lényege az lett volna, hogy ha az akkumulátor feszültség egy bizonyos szint alá esik, akkor a vezérlő leállítja a motorokat, megvédve ezzel a gépet és az akkumulátort a túlmerítéstől. Mivel a Walkera 3S akkumulátorokkal repül, itt a középfeszültség 11.1V, az LVC pedig 10,75 V esetén kapcsol be. Igen ám, de a feszültség esés nem egy lineáris folyamat, hanem nagyobb terhelés hatására hirtelen is beállhat, pl. akkor amikor bika gázzal felrántjuk a gépet a levegőbe. Mivel a gyorsítás és a lassítás mindig rengeteg energiát követel, a feszültség egy pillanatra leesik az akkumulátorban, de utána egy magasabb szintre vissza is áll, csak hogy ekkora már bekapcsol az LVC, lekapcsolva a motorokat. Ekkor egy merevszárnyú repülőgép még mindig le tud szállni, mert a kormánylapát szervóknak az elektronika "megment egy kis" áramot, hogy irányítható maradjon, ám egy quadkopternél nincsenek ilyenek, ezért az egyből lezuhan. Mivel az eset tucatjával történt a tulajdonosok körében, ezért DIY módon kitalálták, hogy lehet kikapcsolni az LVC-t.  Az rcgroup fórumon azt javasolják, hogy kikapcsolás nélkül senki ne repüljön a géppel, szóval ez az első gond, amit el kell hárítani ahhoz, hogy legyen egy megbízható quadkopterünk. Sok ember rakott fel feszültség visszajelzőt, ez egy 2000 Ft-os kütyű, elérhető C23212 Lipo Voltage checker néven.
Ez történik, ha nem kapcsoljátok ki, crash videó
Rcgroups LVC téma
C Flower videója az LVC kikapcsolásáról 

Return to Home/Land

Az LVC-vel összefüggő funkció, amikor a gép visszajön a felszállási helyre, majd ott magától leszáll. Ez nem egy lineáris folyamat, hanem gázadások és gázelvételek sorozata. Amikor a Walkera igyekszik nem odaverni a gépet, akkor nagy gázt ad, megóvva a technikát, amitől viszont hirtelen túlmerül 10.75 V-n az akku, bekapcsol az LVC, a gép pedig leesik. A két problémának közös a gyökere, megoldja az LVC kikapcsolása.
RTH zuhanás, LVC probléma miatt

Az APM Ardupilot gyenge impelemtálása

Mint minden APM alapú gépet, ezt is lehet konfigurálni Mission Planner programmal. Ám itt is akadnak hibák, az egyik alapvető probléma az, hogy ha elállítgatjuk a különböző értékeket (és itt most olyan állítgatásra gondolok, ami nem a repülési tulajdonságokat állítja át, hanem pl. az RTL magasságát stb.) a gép elkezd össze vissza repülni, elveszti a stabilitását, tévelyeg a levegőben, satöbbi. Ez programhiba, az egyetlen megoldás, ha visszaállítunk mindent az alap értékekre egy gyári resettel és a Mission Plannert csak útvonal repülésre használjuk. Ez azért baj, mert ha az ember vesz egy 200.000 Ft-os gépet, akkor az elvárható lenne, hogy kedve szerint szoftveresen átállítgassa a paramétereket. 

Rcgroups segítség a gyári visszaállításhoz

Egyéb problémák

A gyenge forrasztási minőségről már beszámoltam, de említhetnénk még a gyenge műanyag minőséget is, hiszen törések garmadáját jelentették, amit persze el lehetett volna kerülni, ha a Mission Planner jól az LVC meg sehogy sem működött volna. 

Miért beszélünk még akkor egyáltalán a Walkera QR X350 Pro-ról?

Igen, tudom, a Flying 3D X8 is le lett fikázva, akkor mit kell itt Walkerázni...Nos azért, mert egyébként a gépnek van egy csomó jó tulajdonsága, amivel viszont érdemes foglalkozni. Az egyértelmű, hogy aki nem akar szenvedni, megveszi most az akciós DJI Phantom 3-mat 200.000 Ft-ért és kész, siessetek, amíg a készlet tart a DJI ugyanis csak egyszer 10 éves. Aki viszont nem akar DJI-t venni, az egy tonnányi Walkera QR X350 + DEVO távirányító kombináció közül választhat, ízlésének és pénztárcájának megfelelően (összeszedtem néhányat a kínai webshopokból, de lehet, hogy van olyan, ami kimaradt):

Nos, most már mindenki képbe került, hogy pontosan mit is adnak, mennyiért, de már így is nagyon hosszú a cikk, legyen itt vége az első résznek, innen folytatjuk, a Walkera QR X350 PRO bemutatásával.

Forrás: The drone Files
Walkera QR X350 Pro (In-Depth Review)
Walkera QR X350 Pro (Long Term Review)

A sorozat további részei itt találhatóak: