Nagyméretű, kamerás multikopter projekt VII - hogyan nyírta ki az Upair Chaset és a Cheerson CX-22-t a DJI Phantom 3

nyitokep.jpgAz eddig nagy népszerűségnek örvendő (itt ezt kell mondani ugye? Persze ezt nem tudja senki megerősíteni, de pl. az autógyártók is mindig ilyeneket kamuznak:D) cikksorozat következő részét olvashatjátok, amelyet ez a csúnya DJI kinyírt. Amióta 500$-ért lehet Phantom 3-mat kapni, vége az 500 dollár körüli kompakt kamera platformok piacának. Vagy csak sokkal olcsóbban lehet kapni ilyen gépeket - XK Detect X 380 és Cheerson CX -20 - vagy el sem lehet adni mást, csak a Phantom 3-mat. Ebbe a halálcsapdába esett bele az Upair Chase és a Cheerson CX -22 is, sok másik modellel egyetemben. Nos ezt a sallert nem nagyon tudták levenni a gyártók és mint ahogy a bokszban is, a K.O. itt is véget vetett a meccsüknek.

Vannak azok a szituációk, amikor egy cikket felesleges megírni, én most még is megteszem, hogy okuljatok belőle, illetve hogy lássátok, milyen gyorsan változik a drónpiac. A multirotor éra annyira felgyorsult, hogy amikor 4 hónappal ezelőtt elkezdtem ezt a cikksorozatot, még lett volna értelme beszélni az Upair Chaseről és a Cheerson CX-22-ről. Ez utóbbi azért nem került be a cikksorozatba, mert az 500$-os kijelölt határon kívül esett kb. 800 dolláros árával, ami szerintem a multikopteres világ vicce, irdatlan nagy bukás, óriási lebőgés a Cheersonnak. Éppen ezért, eltérően az eddigiektől az Upair Chase bemutatóját egy másik bukott kopter fogja felvezetni, az Cheerson CX-22.

CHEERSON CX-22

Tulajdonéppen ez a rész lehetne Esopus meséje is, egy példázat arról, hogyan akart túl sokat fogni a Cheerson egy prémium géppel, amit irdatlanul túláraztak és zuhantak vele együtt a mélybe. Kicsit olyan ez, mint a Delorean esete, azzal a különbséggel, hogy ebből soha nem lesz kultkopter. 

A történet úgy kezdődött, hogy a Cheerson a CX-20-al elég jól letarolta a 200$-os kopterek piacát egy viszonylag jó, olcsó géppel. De ez nem volt elég, kirúgták a ház oldalát, úgy érezték eljött az idő, hogy rámenjenek a DJI Phantomra, full contact küzdelemben. Ám a nagy öreg bevitt egy csúnya mélyütést a CX-22-nek, történetesen lecsökkentette a Phantom 3 Standard árát a CX-22 ára alá, nagyjából 30%-kal. A CX-22 egész koncepciója arra épült, hogy miért ne tudnánk megcsinálni mi is azt, amit a DJI tud? Ezért elkezdték beledobálni a technikát az új gépbe ész nélkül, ami viszont az egekbe srófolta az árat. Ezzel nagyjából az alábbit érték el, műszaki paraméterek és szoftveres tulajdonságok terén:

  • az akkumulátor kapacitása (és egyben a súly) is megnőtt a duplájára, 2700-->5400 mAh
  • duál GPS pozíció a jobb pozíciótartásért
  • beépített FPV rendszer, 5.8 GHZ analóg sugárzóval
  • FPV képernyő, 7 inch, 800*480-as felbontással
  • 800 méteres repülési és képtovábbítási távolság
  • 25 perc beígért repülési idő (ami nagyjából 15 lehet, teljes súllyal együtt)
  • Egy tonnányi szoftveres funkció:
  • follow me: tárgykövetés
  • circle hoovering: tárgykörüli, felprogramozott rádiuszú keringés
  • RTH, Auto land, Failsafe és minden, amit a CX-20 is tudott
  • új, szerintük minőségibb és szebb design
  • vízálló hátizsák, a tároláshoz
  • új, gimbal+ kamera, 1080p felbontással és egy két tengelyes gimballal

A dolog fonákja az volt, hogy ezekkel a tulajdonságokkal a konkurensek is rendelkeztek. A baj az, hogy ezek  a fejlesztések különböző változásokkal is jártak, amelyeket a Cheersonnál nem vettek figyelembe. Ahogy egy Mercedes vásárló sokkal szívesebben fizet ki pénzt az extrákért, mert neki igazából ez a plusz költség nem számít, úgy egy Toyota vásárló már nem biztos, hogy ugyan ezt meg fogja tenni. Pontosan így van ez az átlagos "Cheerson CX-20 vásárlónál" is, ahol a döntő tényező eddig az ár volt. Ha megnézzük, hogy milyen csapdák lettek elrejtve a koncepcióban, akkor könnyen megérthetjük, hogy miért is vérzett el a CX-22:

  • A CX-20 egyik előnye a nem "okos" akkumulátor, ami kapásból duplájára növeli az árat. Még az XK Detect sem okos akkumulátoros, ott az 5400 mAh-s akksi 16.000 Ft-ba kerül. A CX-22 viszont okos akksis, ami elég csúnyán felnyomta az árat, ehhez meg a tipikus CX-20 vásárló nem volt hozzá szokva
  • Nem biztos, hogy  mindenkinek kell egy hordtáska, ami nem mellesleg nagyjából 100$-ba kerül, ha minőségi darabról van szó. Ez az árban is jelentősen érződik
  • A kamera, hmm, hogy is mondjam...1080p ebben a kategóriában nem sok, a Phantom 3 Standardnak is 2.7K-t tudó kamerája van, a többi verziónak pedig akár 4K. Ebbe a pénzbe nem fért bele a 3 tengelyes gimbal, de vajon miért is?
  • Nem engedtek az árból, akkor sem, amikor mindenkinél meredeken estek (Karácsonykor 105.000 Ft volt a Wingsland Scarlet Minivet, FELE ennyi, mint a CX-22, Az XK Detect 70.000 Ft, a Phantom 3 pedig most is elérhető 180.000 Ft körül)

Így nem csoda, hogy a DJI kiszúrta a Cheerson lufiját, úgy mint Gru a kislányét a mesében. Ezzel a modellnek is annyi lett, gyakorlatilag már nem is kapható. Ezen felül elég sok embernek volt problémája a kamerával, a gimballal és a hibás akkumulátorokkal. Egyszerűen nem volt tőkéje a cégnek mögé tenni a megfelelő szakember gárdát, nem volt pénzügyi mozgásterük és a minőséget sem tudták produkálni, nem beszélve a supportról. Nem csak én jutottam erre a következtetésre, az alábbi cikk ugyan ezt fejtegeti. ÉPPEN EZÉRT NEM JAVASLOM A FENTI TERMÉK MEGVÁSÁRLÁSÁT.

UPAIR CHASE

 Specifikáció

Akkumulátor (mAh)

 5400 mAh okos akkumulátor

Cellaszám (S)

 3S 11.1V

Üzemidő (perc; gyári/valós)

 22/16 teljes terheltséggel

Töltési idő (perc)

Méret (szélxhosszxmag. mm-ben)

Súly (gramm)

1350 gramm

Terhelhetőség (gramm)

Hatótáv (m)

 1000/800 m

Kamera (gyárilag, vagy variánson)

 2K / 4K 24FPS 12MP SONY (1/23 inch)

Mount

 VAN

Gimbal

 VAN, 3 tengelyes

FPV

 VAN, 5.8 GHZ 800 m

FC

 DEVO-M módosított APM

Motor

 2212 9450 propellerekkel

GPS

 VAN

Funkciók

 RTF/RTH, Altitude hold, GPS hold, Waypoint fly,  IOC, Low voltage, Fail Safe, OSD (telemetria),  

Típushibák

Hatótáv gondok, gimbal és kamera gondok, a cég megszűnt, okos akkumulátoros

Az Upair Chase a másik áldozata a DJI féle piactakarításnak, a helyzete egy részről rosszabb, más részről jobb. Amiért rosszabb, az a felvásárlás, az Upairt egy ismeretlen cég bekebelezte, a munkatársakat szélnek eresztették, a név lehet megszűnik, de ami biztos az Upair lehúzza a rolót. Ami jó, hogy az ár már 140.000-170.000 Ft közé szorult le és lesz ez még lejjebb is. Cserébe nulla support, kétséges alkatrészellátás, mint ha egy Rovert vagy egy Lanciát tulajdonolnánk. Ezzel a bevezetővel nem is nagyon lehet jól kijönni már a dologból, de hát ilyen ez a popszakma. ÉPPEN EZÉRT NEM JAVASLOM A FENTI TERMÉK MEGVÁSÁRLÁSÁT. Akinek viszont még nem ment el a kedve, az lejjebb elolvashatja a fejtegetéseimet a géppel kapcsolatban.

AKKUMULÁTOR

Gondolom mondanom sem kell, hogy az egyik legnagyobb fejős tehenet az Upair sem tudta kihagyni, ezért az akkumulátor egyedi tokozást kapott, vagyis okos. Ez az árat kb. a duplájára növelné, ha még kapható lenne. Már akkor sem nagyon volt, amikor még az Upairt bekebelezte valaki, szóval nem túl rózsás a helyzet. Elvileg Banggoodon van listaára, ami 19.000 Ft, ez nem sok, de persze "Alert me on Arrival" állapotban van, borítékolhatjuk, hogy már nem lesz. Persze mindent lehet mókolni, ahogy azt már többször is láthattuk az rcgroupson, de azért akkor is macera. A repidő szárazon 25 perc a gyártó szerint, de ez persze inkább csak 22. Terhelve - értsd kamera és gimbal - ez 15-16-ra esik le, de még mindig sokkal jobb mint a Cheerson CX-20 5-8 perce a 2200 mAh-s Turnigy akkumulátorral. Erre azonban nem szabad rossz értékként tekinteni, nagyjából mindenki ennyit tud, ebben a kategóriában.

A másik kérdés mindig a súly, úgy is felfoghatjuk, hogy 5400mAh-val 1350 gramm áll szemben, ami azért nem kevés. Itt ugye mindig megy a trükközés, hogy akkor pontosan mennyi is a súly, ez most akkumulátorral vagy anélkül értendő-e. Gyanítom azzal együtt, mert már így is magas, ezt viszont mindig cipelni kell, plusz a nagyobb akkumulátor nagyobb súlyt jelent, ezzel körbe is ért az ördögi kör.up_air_upair-chase_5_8g_fpv_12mp_2k_4k_24fps_hd_camera_with_2-axis_gimbal_rc_quadcopter_6.jpg

DESING ÉS MINŐSÉG

Nehéz úgy beszélni valamiről, hogy az ember sosem fogta a gépet a kezében. Ennek az oka az, hogy már annak idején is relatíve kevesen vették meg ezt a gépet. A designra azt mondanám, hmm...letisztult? Ez a legjobb jelző a semmilyenre, ha politikailag korrektek akarunk lenni, persze igazából Phantom koppintás a gép. Ami nekem fájdalmas, hogy a kínaiak valamiért azt gondolják, hogy ha terveznek egy totálisan szimmetrikus gépet, mindenféle jelölés nélkül, akkor az használhatóbb, mint ha tennének rá néhány csíkot, hogy legalább azt lehessen tudni merre áll. Ebben pl. A Wingsland Scarlet Minivet kifejezetten jó a maga kontrasztos narancs-fekete színével. Nem hiszem, hogy a más színű festék, ami eltér a fehértől, drágább lenne, szóval ezt tudjuk be a kreativitás hiányának.

Ami viszont bosszantó, hogy sokan azt gondolják, hogy ha az Apple mintájára mindenki design nélküli gépeket készít, akkor azt zabálni fogják a népek. Kedves Upair designerek (akarom mondani volt designerek) nézzünk már meg egy Xiro Explorert, egy 3DR Solot, mennyire jellegzetesek és nem mellesleg szépek azok a gépek. De említhetnék néhány Blade gépet is, ha már egyediségről van szó.

REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK

Igazából ebben a szegmensben nehéz mit írni a gépről, mert az egyetlen szent cél az, hogy a levegőben stabil legyen. Bár a Phantom 4 húzott 19-re egy lapot azzal, hogy berakta a sport módot, hogy aki akar, tudjon csapatni, de a Porsche városi terepjáróját sem arra vesszük, hogy a dagonyázóban toljuk neki. Pusztán a tudat hogy a gép azt is tudná, már kielégítő. Ez a Chase esetében 14m/s-t jelent, ami 50 km/h, ez egyáltalán nem rossz, viszont sosem fogunk ennyivel menni vele. Helyette viszont jó pont az, hogy a propellerek 9045-ösek, ez nagy méretnek számít ebben a kategóriában, vagyis valószínűleg a stabilitással nem lesz gond.

Hozzá kell tenni, hogy ezek a lassan forgó, nagy méretű propellerek szinte mindig stabilak - balanszolás után - cserébe viszont a légypöcsnyi rezgés is látszik a képen, kivéve ha van egy jó gimbalunk, ami stabilizál.

Az ígért repülési és képközvetítési távolság 1000 és 800 méter, ám sokan ezt inkább csak 300-nak gondolják. Persze ez is bőven elegendő, hogy egy házat körbe repüljünk vele, mint ahogyan ez a lenti videóban látható, de azért az emberek ritkán tűrik el, hogy ha 60%-kal kevesebbet tud valami, mint a beígért paraméter.

SZOLGÁLTATÁSOK

Itt eléggé elszabadultak a lovak, a gép sok mindent tud, de persze ez is viszonylagos, mert fél év alatt a funkciók száma nagyjából megduplázódott a szegmensben. Mindenki szeretgeti elnevezni ezeket a funkciókat a saját szájíze szerint, de ne legyünk meglepve ha ezek ugyan azt takarják.

A klasszikus funkciók, mint a GPS (elvileg duál), a magasságtartás (altitude hold), a pozíciótartás (pos. hold), a stabil lebegés, a körözés (loitering), az automatikus visszatérés (return to home), illetve a jellemzően már két állású akkumulátor feszültség figyelés (fail safe, auto land) is a rendelkezésünkre áll.

A gép tud OSD-t (képernyőre visszaírt telemetria), ami egy jó dolog, bár ezért az árért - 140-170.000 Ft - ez már azért elvárható, pl. a Wingsland is tudja. Vannak még egyéb funkciók is, de ezek inkább a "Fénykép és Kamera lehetőségek" szekcióba tartoznak, ezért ott olvashatjátok őket.

Ami kicsit meglepett, hogy nem tudja a Follow Me funkciót. A gép kijövetelekor ezt kb. mindenki tudta már, szerintem azért illett volna beletenni a repertoárba. Emiatt azon is elkezdtem gondolkodni, hogy vajon mi lehet a vezérlő a gépben. Bár nem vagyok benne biztos, úgy tűnik hogy APM 2.6-ost használnak, vagyis valószínűleg a gép vezérelhető Ground Station szoftverrel.

Az ár tartalmaz egy közepes hordtáskát is, ez kb. 10.000 Ft lenne külön, ennyivel lehet az árat alacsonyabbnak tekinteni.

FÉNYKÉP ÉS KAMERA LEHETŐSÉGEK

Itt akart nagyot gurítani a Chase, de szerintem ez egy picit visszafele sült el. Eddig nem beszéltem róla, de elméletileg 3 különböző kivitelben (volt) kapható, a 2K és a 4K magukért beszélnek, míg a Gopro verzió csak egy Gopro fogadására képes gimbalt kapott. Ez utóbbi kb. 140.000 Ft, míg az első kettő 156.000, illetve 172.000 Ft. A gond az, hogy két fő hibaforrást jelentettek a tulajdonosok a fórumban, az egyik csoport a gimbal stabilitását, a másik a képátviteli hatótáv rövidségét említi. Ez azért is problémás, mert sokan már egy második DJI Phantomot láttak a gépben, ha erre ráteszem a kamera paramétereit, amellyel hazai pályán akarta megverni a DJI-t a gép, de tulajdonképpen kamuzott, akkor ezek a gondok összességében elég rossz szájízt kölcsönöztek a dolognak.

Mi volt a kamu? Az egyik a 2K, a másik a 4K felbontás. Előbbi sima 1080p 30FPS-t jelent, amit az összes akciókamera tud (hirtelen nem is emlékszem olyanra, ami nem tudná), a 4K pedig valóban ekkora felbontású, amihez jár egy 12MP valódi felbontással rendelkező kamera is, csak az a baj, hogy képkockából csak 24-et pakol egymás mögé, az pedig akadozó képet jelent. Innentől kezdve viszont mindenki lejjebb fog lépni felbontásban, a következő viszont a 2.5K 30FPS vagy 2K, ilyen eszközök viszont nem nagyon vannak a piacon (pl. hány embernek van 2,5K vagy 2K tévéje?). Mi jön ki a dologból? Két értelmetlen felbontás, ami kiváltható egy egyszerű akció kamerával, amit viszont tudunk bármikor cserélni a gép alatt, ezért minek vennénk meg a 2K és a 4K verziót? Az újabb akciókamerák - SJCAM SJ5000X Elite, Gitup Git2, Hawkeye Firefly 6s - is tudják ezt a felbontást, igaz interpolálva, de pl. egy GoPro Hero többet is. Ezek a kamerák viszont fognak fejlődni, míg az Upair Chasé nem, vagyis én a Gopro verziót venném meg.

A gép gyárilag ad egy 5.8 GHZ-s FPV rendszert és egy nagy fényerejű 7 colos képernyőt is, ami nem rossz, szemben pl. a Wingsland Scarlet Minivet röhejes 3 col körüli kijelzőjével. 

Ha minden tökéletesen jól működne, egy teljesen vállalható gépet kapnánk, de így azért több mint merészség megvenni a masinát, ha csak a kamera és fotókészítési tulajdonságokat hasonlítjuk össze a konkurenciával.

ÖSSZEFOGLALÓ

Mit lehet írni egy gépről, amely mögül megszűnt a cég, gimbal és hatótáv gondjai vannak, az ára pedig 140-170.000 Ft között van? Pl. azt hogy ne vegyétek meg, vagy hogy a 170.000 Ft-ot egészítsétek ki még 20.000 Ft-tal és vegyetek egy DJI Phantom 3-mat. Én kicsit sajnálom az Upair Chaset, mert egy jó kezdeményezés halt hamvába a cég összeomlásával, de lássuk be, a kis halat mindig megeszi egy nagy és mindig vannak nagyobb halak. Ezen az örökérvényű törvényen nem tudott átlépni az Upair Chase sem. Ha feltesszük, hogy a csúcsverzió hibátlan, akkor is a DJI Phantom 3 kiüti a nyeregből és még nem beszéltünk a supportról, az alkatrészellátásról, a kamera tényleges minőségéről stb. Sajnos az Upair Chase a fenti okok miatt a NEM AJÁNLOTT kategóriába kerül. Ha egy csúcsverziót be lehetne szerválni 100.000 Ft körül, akkor már érdemes lenne elgondolkodni a megvételén, de ennyiért maximum használt darabokat találhatunk, azok tulajdonosai pedig pont a fent említett okok miatt akarnak tőle szabadulni.

Upair Cahse Pro pro-contra

Előnyök

Hátrányok

 3 választható kivitel  a cég megszűnt, az alkalmazottakat elbocsájtották
 az akksi nem is olyan drága mint általában  kérdéses alkatrész utánpótlás
 sok szoftveres funkció  a 4K csak 24 FPS tud 
 elfogadható ár  a 2.5K felbontáshoz nincsenek eszközök
 sok mindent ad a csomagban  okos akkumulátor
 gondok a gimballal
 a hatótáv kevesebb a vártnál
 nincs follow me

 

 van DJI Phantom 3 Standard

 

 nem esett az ára a cég összeomlásával sem

Mivel az egész cikksorozatot arra szeretném kifuttatni, hogy  a végén veszek egy gépet, fel fogok állítani egy aktuális sorrendet, amelyet minden cikk után bővítünk, az éppen aktuális modellel. Jelenleg az állás NÁLAM a következőképen alakul:

  1. Wingsland Scarlet minivet professional (ha az ára a cikkben szereplő ár, ha nem akkor 2.)
  2. XK DETECT X 380 standard
  3. CHEERSON CX-20 standard
  4. Walkera QR X350 Pro RTF (variánstól és beszerzési forrástól függően változhat)
  5. Upair Chase
  6. Flying 3D X8

Anyagok a géphez

- Drones Visual review
- Team STRXX review
- Team STRXX range test

A sorozat további részei itt találhatóak: