MJX X400 - a Nihui sportos alternatívája vagy az X600 beteg kistestvére?

mjx-x400-01.jpgMegkaptam a gépet az Aliexpressről. Az eladó a fantasztikus 60 napos szállításból 58 napot betartott, de azóta valószínűleg utolérte a magyar átok, amelyért bőszen fohászkodtam az elmúlt hetekben. Először próbáltam a magyar vámosokra fogni a késlekedést, de aztán a trackingből kiderült, hogy az eladó vagy 10 napig ült a gépen, illetve olyan kérdéseket tett fel, hogy" Biztosan kamera nélkül akarom?", mondom igen, azért választottam ezt a verziót. "De más rendelt kamerát is", "jó, de én meg nem", "Oké de biztosan nem akarok?". Nagyjából így telt el az első másfél hét, majd várakozással a következő 6, mire végre megkaptam a gépet.

Első meglepetés akkor ért, amikor kibontottam a csomagot, ugyanis gyárilag NEM JÁR HOZZÁ DOBOZ, csak a hungarocell csomagolás. Ez is valamilyen E-commerce verzió, ami persze semmit nem von le a gép értékeiből, de azért ezt az eladó feltüntethette volna. A másik érdekes dolog, hogy ez a V2 verzió, ami mindig rossz ómen, láthattuk ezt a Lishitoys L6052 esetében, ahol konkrétan lebutították a gépet a sárga földig. Nos jelentem, itt nem erről van szó szerencsére, a V2 egy átdobozolt gép return to home és headless funkcióval, huh, most nagy kő esett le a szívemről. A kezdeti izgalmak után belenéztem a hungarocell dobozba, amibe a gép igen szűken lett bepakolva, de ennek nincsen különösebb jelentősége. Ami egyből feltűnt, hogy a távirányító szerencsére az MJX X600-X101 gépekhez kitenyésztett táv, nem pedig a rettenetes Syma, mint az MJX X601 esetében, illetve hogy a motortartó bakok ugyan azok, mint az MJX X600-nál, a nagytestvérnél. Mivel ez utóbbihoz tonnányi alkatrészem van, még sok más következtetést is egyből le tudtam vonni. Egy dolgot azért ne felejtsünk el, hiába ugyan annak néznek ki az alkatrészek, az X600-as akksija 2S-es, míg ez csak 1S, szóval bizonyos dolgok lehet, hogy nem csereszabatosak.

KINÉZET, KIALAKÍTÁS

A kinézete érdekes. Nem igazán mellbe vágó, nem mondhatnám rá, hogy a kopterek Prádát viselő modelljéhez van szerencsénk. Nem ronda, de valahogy az arányai olyan furcsák, főleg hogy nem örökölte az MJX X600 nyúlánk karjait, csak a motortartó bumszlikat a végén. Ezt én ebben az esetben sokkal inkább előnyként, sem mint hátrányként éltem meg, ugyanis a rövidebb kar kisebb erőkart is jelent, tehát nem fognak úgy törni mint a nagytestvér esetében, legalábbis eleinte így gondoltam.

És itt el is válik az elmélet a valóságtól, ugyanis kivittem terepre és az első nagyobb eséstől (5 magasról 15 cm-es fűbe, amitől az 5x nehezebb Nighthawkomnak pl. semmi baja nem lesz) szétnyílt a váz, pont ugyan ott, ahol az MJX X600-é is szét szokott. Ezen kívül leszakadt egy led és elrepült a ledtakaró műanyag. Láttam lelki szemeim előtt ugyan azt a kínlódást, amit az MJX X600 esetében, de ennél már pont nulla türelmem volt a javításhoz. Különösen úgy, hogy természetesen közben koszos is lett, vagyis lehetett elővenni a fogkefét és pucoválni a fogaskereket (de legalább csak 4 motor van és nem 6).

Ami biztosan csereszabatos, azok az alábbi alkatrészek:

  • MJX X600 leszálló láb Mark I.
  • propeller, mert a méret ugyan az
  • motortartó bak
  • ledek takaró elemei
  • propeller védő

A motorok csereszabatossága véleményes. Ami eszembe jutott, hogy a kínaiak azzal trükköznek, hogy ugyan azt a motort használják a két gép esetén, de az MJX X600-at magasabb feszültségen járatják, ezért is pusztul nálam ilyen rettenetes ütemben (na meg azért, mert barbár vagyok:D). Ez most számunkra remek hír, ugyanis ez azt jelenti, hogy várhatóan sokkal hosszabb élettartammal számolhatunk az X400 esetében. Ugyanis a váz papírmasé minőségű kialakítása azért olyan sok jóval nem kecsegtet.

A fentiekhez még egy mondatot mindenképpen hozzá kell fűzni: alkatrészellátással biztosan nem lesz gondunk, már pedig a megfelelő mennyiségű alkatrész és a megbízhatóság kulcskérdés ezeknél az olcsóbb gépeknél, különösen, ha azok állandóan szét akarnak hullani.

A gép teste, ha a karokat nem számítjuk, jól néz ki, olyan sportkocsis érzést kelt, amelyet diszkrét piros csík zár le, csak az összhatás furcsa valahogy, bár csúnyának semmiképpen nem nevezném.

TÁVIRÁNYÍTÓ

A távirányítót már egekig magasztaltam az MJX X600 cikkben. Én ebben a hobby grade kategóriában, különösen a 10-20.000 Ft-os szegmensben nem láttam jobbat. Amitől jó ez a táv, az két dolog: a Mode-okat úgy állítjuk be ahogy akarjuk, illetve a karokat is tetszés szerint állíthatjuk középállásúba vagy alulra ÉS nagyon jó a hatótáv. Bár nem tudom, hogy ezzel a távval mennyi, de az MJX X600 ugyan ilyen távjával nekem 300+ méter volt, ami még egy sokkal drágább racerrel sem lenne rossz.

A táv kialakításánál olyan dolgokra is odafigyeltek, mint pl. a potméter, amellyel beállíthatjuk az emelkedés sebességét. Én ezzel a featurrel a másik 10 db, különböző brushed gépem egyikénél sem találkoztam. Ezen kívül a távirányítóra minden fontos tulajdonságot külön gombra szerveztek ki, vagyis ennél többet ebben az árkategóriában nem kívánhatunk.

Két apróság, amit észre vettem még a fentieken túl: a távirányító kapott egy nyakba akasztóhoz tartozó fület - amit pl. a Wltoys V686G-ről lespóroltak - és hogy az irányító karokat érdemes beragasztani egy kis pillanatragasztóval, ugyanis gyárilag kiszerel állapotban fogjuk őket megkapni.

REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK

Az első dolog, amin meglepődtem, az az akkumulátor kapacitás. Papíron 750mAh 1S 3,7V, aminek a kapacitása veri az 1S-es gépek 80%-át (Nihui U807 pl. csak 600mAh) és pl. az MJX X600-at is. Az akkumulátor kialakítása inkább a lapos és hosszúkás, sem mint a kicsi de magasabb kialakítást követi. Ez ezért itt jó, mert így van esély arra, hogy a konkurens gépek akkumulátorait is el tudjuk benne helyezni, de pl. vannak olyan mega csomagok is, mint pl. a WSX 6 db-os akku pakkja, tömeges töltővel együtt. A leírások 12 perc repülési időt adnak meg, ezt azért nem támasztanám alá, de nem gyilkos repüléssel el lehet érni a 8-9 percet, ami ebben a kategóriában kiváló értéknek számít.

Én azt is előnynek tartom, hogy az akkumulátor jelen esetben csak 1S cellaszámmal rendelkezik. Ez egyben azt is jelenti, hogy nem kell balanszolni, egy sima USB-s töltőről tölthető. Jellemzően az egyik torokszorító kiadás a nagyobb gépek esetében a 10.000 Ft-os töltő (a másik meg az 50.000 Ft-os táv:D) szokott lenni, ezt a kört ezzel az 1S-es akkumulátorral meg is úsztuk.

Ami az éjszakai láthatóságot illeti, nem rossz. Ezzel a résszel anno az MJX X600 esetében elégedetlen voltam, mert a hosszú karokon ugyan ezek a ledek már nem voltak képesek elég fényt kibocsájtani. Nos ez is hasonló a motoroknál leírtakhoz, ugyanis egy sokkal kisebb testet könnyebb bevilágítani, mint egy 6 karú szörnyet. Sokszor a kevesebb több, ez a mondás ebben az esetben nagyon is ül.

A teljesítményével még nem lenne baj, ha lenne minimális szélállósága, de NINCS. Ez egyébként az iszonyatosan rossz programozásnak köszönhető, ugyanis a Nihuinál ezt a döglött bőregér lebegést soha nem tapasztaltam, aminek az oka az, hogy a gép nem tud normálisan bedőlni a levegőben. Emiatt vér gyengének érezni, ebben a Nihui simán megveri. Tudom, hogy Quacopter 101 azt mondja, hogy fantasztikusan repül, csak egy állandó napsütötte, totális szélcsenddel rendelkező sivatag közepén ezt nem különösebben nehéz kijelenteni. Mivel Magyarországon nem ritka jelenség az, hogy fúj a szél, ezért ilyenkor e gép igencsak kihívásokkal küszködik és ez ebben a szegmensben meg is pecsételi a sorsát.

Még egy tipikus hülyeség eszembe jutott, ami már az MJX X600-nál is előjött, csak azt nem definiálta a gyártó sportos kisgépnek, ezért ott nem idegesített ennyire. Van egy direkt flipre felprogramozott gomb, ami alapesetben csak előre bukfencezteti a gépet. Ha más irányba is akarunk bukfencezni, akkor át kell kapcsolnunk a repülési módot expertbe, ilyenkor nagy gázra és egy irányhúzására abba az irányba bukik át a gép, amerre az iránykar mozdul. Igen ám, csak hogy ilyen karállás nem csak akkor van, amikor az ember a "közönségnek" repül, hanem tipikusan akkor is, ha hirtelen egy szélroham belekap a gépbe. Ilyenkor megpróbálunk kompenzálni, amit a szél elleni irányhúzással és nagy gázzal teszünk, erre a gép fejest ugrik a szélbe és mivel flip alatt nincs motorerő, az jól földhöz vágja azt. Kicsit elgondolkodtam azon, hogy vajon hogy lehet az, hogy ezeket a hibákat a kínai gyártó nem veszi észre? Két tippem van, nem repülnek a saját gépeikkel (és nincs szél sem?), de ami sokkal nagyobb baj, hogy a konkurenicáéval sem. Erre nagyon jó példa a Nihui U807, aminek a konstrukciója gyakorlatilag az összes MJX X400 problémát megoldja: sokkal masszívabb váz - nem törik, felül nyitott forgómechanika - nem koszosodik, felülről becsavarható propeller - nem esik ki a csavar, könnyű leszedni, masszív motorbak - nem tud síkban eltörni a váz. Ha már a kínaiak a koppintás nagymesterei, ezt miért nem sikerült lemásolni?

KAMERA ÉS FPV

Én általában ezeket a kamerákat értelmetlennek tartom megvenni, mert szerintem SOHA nem fognak megfelelő minőségű felvételt készíteni. Ettől még felmegy a gép aljára a C4002,C4005, C4006-os számú kamera, amit érdekes módon két különböző csatlakozóval oldottak meg, mivel a C4002-nek más a lábkiosztása. Nos a kamerák száma elkényeztet minket, ellenben a minőségük hagy némi kívánnivalót maga után:

  • C4002: VGA (640x480) felbontás
  • C4005: a gyári oldalon nincsenek fenn az adatok, WIFI FPV az kiderül, gondolom valami rettenetesen alacsony megapixellel (elárulom, 0.3MP és most a bohóc sikítva dobja el bűvészdobozt)
  • C4006: A C4005 egyik variánsa, gyakorlatilag ugyan olyan felbontással

Azt ugye mondanom sem kell, hogy ezeket a remek kamerákat senki ne vegye meg, ennél még a Keychain 808#16 V3 kamera is jobb (és könnyebb), ez 720*480-as felbontásra képes, amit Quadkopter 101 remekül demonstrál a lenti videóban.

FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK

Ez az a szekció, amiben ezek a gépek nem jeleskednek, de ez kb. a konkurenciára is elmondható. A dolog rákfenéje, hogy ezek a gépek nem tudnak túl nagyot emelni, vagyis kamerát nem igazán tudunk rátenni (leszámítva a fent is említett kamerákat). A másik kérdés az FPV, ezzel kapcsolatban a lehetőségeink eléggé behatároltak. Elképzelhető, hogy felmegy valamelyik FPV szett - pl. a Syma - a gépre, de véleményem szerint ezt a gépet nem erre találták ki. Persze lehet ilyesmivel kísérletezni és utána ekézni a képminőséget, meg szenvedni hogy jobbá tegyük, de nem érdemes. A távirányítónk jó, a gép szépen repül és stabil, van hatótávunk, élvezzük azt, amiben a gép jó.  

Egyetlen kérdés van, ez pedig, hogy lehet-e beletenni nagyobb akkumulátort. Amit találtam és biztosan belemegy az a:

Ami véleményes, de lehet vele próbálkozni:

Amit próbáltam, az a Wltoys V686-os akksija, ez gyárilag 1S 730mAh akkumulátor, viszont nem fér bele, mert túl széles. Ebből jól látszik, hogy mennyire kicsi maga az akkumulátort fogadó rész. Éppen ezért nem biztos, hogy kell erőlködnünk azzal, hogy nagyobbra cseréljük az akkumulátort, már csak azért is, mert az üzemidő egészen jó.

ÖSSZEGZÉS

Az a helyzet, hogy ennek a gépnek egyetlen nagy hibája, hogy a tervezők meg akarták alkotni az MJX X600 kistestvérét, így ugyan azokat a hibákat örökölte a széttörő váz minden kínjával, az állandó és értelmetlen motorpucolás soha véget nem érő nyomorával. A másik probléma a konkurencia jelenléte, nevezetesen a Nihui U807-é. A két gép nagyon hasonló egymáshoz, viszont a Nihui U807-el az a tapasztalat, hogy gyakorlatilag törhetetlen, ráadásul a repülési tulajdonságai is jobbak. Az MJX X400-nek viszont jobb a távja (pl. egyszer sem szakadt meg a jel), nagyobb a hatótávja, szóval ez akár előny is lehetne, ha nem úgy törne, mint a ropi. Dönthetne még az ár, de az nagyjából ugyan annyi. Az a baj, hogy a Nihui U807 mellett semmi értelme megvenni az MJX X400-at, hiszen kb. ugyan azért az árért kapunk egy sokkal jobb gépet, amivel fele annyi szívás lesz, élményből pedig kétszer annyi.

Videók

MJX X400 drone review from Dustin Dunhill
MJX X400 uboxing
MJX X400 full review
Best sport drones

 Előnyök

 Hátrányok

 A tudással arányos ár

 Nem fejleszthető, kevés alternatíva

 Türhetően repül

 5.8-as FPV teljes hiánya

 Rengeteg alkatrész, ami más gépekkel is  kompatibilis 

 Alacsony súly egyben gyenge szélállósságot is  jelent
 Jó üzemidő, jó kapacitás  Minimális kiszerelés, nincs külső doboz (már  amennyiben ez hátrány) 
 Az egyik legjobb táv a kategóriájában, nagy  hatótáv  Ótvar felbontású kamerák
 Nagy kameraválaszték  Az, hogy van egy konkurenciája: Nihui U807
  Örökölte az MJX X600 gyermekbetegségeit

 

 DESIGN (ahogy kinéz, de ez szubjektív, szerintem a Nihui szebb)

7

 MINŐSÉG (amilyen anyagból van)

8

 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség)

6

 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete)

9

 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel)

10

 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára)

9

 STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket; kipróbáltam, borzalmasan ropi, emiatt nem tudom megvételre ajánlani)

1

 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai)

7

 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve)

7,125