FQ777-124C - zsebre rakható királyság

fq777-124c-mini-hexacopeter-drone-4ch-6axis-with-2mp-hd-camera-remote-control-rc-helicopter.jpgSosem szerettem az ilyen kis gyöszöket, igazából persze nem lehet róluk rosszat írni. Én személy szerint a Cheerson CX-10-et egy semmire sem jó kulcstartójátéknak tartom. Ezt gondoltam az FQ777-124C-ről is, amikor átvettem a postától, hogy ez is pont ugyan ilyen. A gépet egyébként a Banggood biztosította a blog számára (courtesy of Banggood), ez úton is köszönjük neki. De ez a kis dög, ez fantasztikus, egyszerűen imádtam, úgy éreztem magam, mint gyerekkoromban, mikor kibontottam a Lego várat. Ezt is tudja, jé és itt is van valami, ez mennyire jó rajta és az is mekkora ötlet. Így telik el az idő az első 10 reptetés alatt, miközben felfedezzük ezt a kis ötletbörzét. Persze ez a gép is kicsit Cheerson CX-10, de egyértelműen megmenti az összképet a zsenialitás, amit ez a kopter magában hordoz.

 Soha életemben nem hallottam az FQ777 márkáról. Nagyobb gépük biztosan nincsen, de még csak brushless gépről sem hallottam, ami FQ777 márkájú lenne. Még csak weboldalt sem találtam a gyártóhoz, erre mondaná az angol azt, hogy "out of the blue" vagyis a semmiből előtűnő valami. Ehhez képest a várakozásaimat messze túlszárnyalta minden értelemben. Jellemzően nem szoktam nagyon lehúzni a gépeket, még akkor sem ha nekem nem kéne (mint pl. a JJRC X1, amivel tegnap repültem, eddig azt hittem, hogy jó, hát, nem az:D). Az ember azonban nem írja le a saját blogján azt, hogy valami sz*r, helyette:" állagát tekintve az átlagosnál puhább, míg a szagát illetően kellemetlen érzéseket kiváltó, barna, hengeres matéria", ugye mennyire máshogy hangzik? Éppen ezért ír az ember ilyeneket egy gépről, hogy: Cheerson CX-10, ajándéknak tökéletes (ami azt jelenti, hogy másra nem is jó), de ez olyan mint, amikor a dagadtra azt mondjuk, hogy teltkarcsú. Én sem vagyok kövér, csak a súlyomhoz képest vagyok alacsony. Nos szerencsére az FQ 777-124 kapcsán simán le merem írni, hogy király, még körbe sem kell írnom, hogy milyen, de Barnie azt mondaná:

A mai szereplő egy Pocket drone, vagyis egy zsebrepcsi, hátizsákgép, vagy valami hasonlóra fordítanánk le, de a lényeg az, hogy kicsi és nagyon el lehet tenni. Ez alapvetően meghatározza a célját és értelmét, berakjuk a saját távirányítójába, zsebre vágjuk és már megyünk is tovább. Az ilyen gépek kicsik, nem kicsit, nagyon. Olyan kicsik, hogy szemmel néha alig láthatóak és pont ettől viccesek. Ebből adódóan viszont igen haszontalanok, nem tudnak terhet emelni, sem gimbalt, sem kamerát vinni, nagyjából semmit, amit egy normális gép. 

Önmagában az, hogy a saját távirányítójában lakik, zseniális. Oldalt szétnyitom, elemtartó, felül kinyitom az átlátszó műanyagfedőt, ott a gép. Megfordítom, újabb tartó, az összes szükséges felszerelésnek, töltőnek, propellernek, propellervédőnek és még ki tudja minek. Ha a csomag alá nyúlunk, akkor találunk egy töltőt, ugyanis a távirányító egyben töltő is, na ez mekkora ötlet? Adnak hozzá normális USB-s kábelt is, tehát két töltési alkalmatosságot is kapunk a csomagban. Én egyetlen egy gépre sem emlékszem, aminél ugyan így lenne.

A távirányító két oldalán vannak az irányító gimbalok, ezért sem tudom leírni azt, hogy milyen a távirányító, mert az maga a töltő és egyben a gép doboza is. Kétségtelen tény, hogy egy picit rövidek a karok és furán vannak elhelyezve a gombok (összesen 8), eleinte azt hittem, hogy valami design elem, de nem, ott bizony funkciók vannak. Sajnos azonban a pici gombokra nem fértek fel a használatot segítő piktogramok, de ezért van a kézikönyv, hogy az ember megnézze (és most rúgok egy jó nagyot ismét a Falconba, mert ott nem fért bele az 50.000 Ft-ba egy rohadt manual). fq777-124c-transmitter.jpg

Szerintem kicsit nehéz megszokni az irányítást, mert eléggé szakaszosan lehet tolni a karokat. Nem azt mondom, hogy akad vagy ragad, hanem hogy 10% erőre nem 10% emelkedés következik be, hanem mondjuk nulla. Erre az ember rátolja a kakaót, hogy akkor gyerünk, majd 40%-nál hirtelen megindul, mint az állat, ezt bizony szokni kell. Emiatt azonban elég idegesítő a repülés ugyanis hol fölfele megyünk el iszonyatosan, hol lefel zuhanunk, akaratunk ellenére. A jobb oldali karral ezt a problémát nem tapasztaltam, az rendben működött.  

Update 1: csináltam két videót is, az elsőt egyszerűen letöröltem mert nézhetetlen volt. A másodikat megvágtam, hogy legyen valami a bloghoz, de olyan rossz nézni, hogy megfájdult a fejem tőle (persze lehet, hogy front van:D), szóval ezt a gépet ne a kamera miatt vegyük meg. Minden más területen tökéletes, de a kamera valami rettenetes.

Az ereje a gépnek csontra ugyan annyi, mint a Cheerson CX-10-é vagyis elég, pont annyira, mint mondjuk egy cserebogárnak. A hangja kis nünüke, inkább vicces, mint jó, de megfelelő dinamikával mozgatja a kis gépet. Nehezen tudom elképzelni, hogy egyébként bármiben kárt tudna tenni a 18 grammnál nem nehezebb drón(ocska), tehát én nem tettem fel a propeller védőt, mert sem felgyorsulni nem tud nagyon, sem tömege nincsen. Ellenben kellemes köröket lehet vele leírni, szépen repül és elég stabil.

A kamera ebben a kategóriában kuriózum (apukám egyik barátja szerint "kurózium"), önmagában az, hogy van, már pozitívumként írandó fel. Az ember így egy méh perspektívájából láthatja a világot, bár a kamerakép alapján igen gyorsan áldozatul esnénk a ragadozóknak. Papíron 720p 30FPS és a metaadatok szerint is az, sajnos azonban az interpolációt ez nem mutatja meg. Este, lakásban, normális lámpafényél használhatatlan és pl. közeli tárgyak felvételére is teljesen alkalmatlan. Igazából nappali fényél sem jobb a helyzet, ugyanis kicsi a FOV, ezért nézünk ki egy lyukon keresztül, ami ráadásul kellően szűk is. A gond nem az, hogy rettenetesen rossz a minősége (persze az), hanem hogy képtelenség lebegni a quadkopterrel, folyamatosan liftezik, ami a közeli tárgyak esetében a felvétel halálával egyenlő. Ez a rosszabb minőségű kamerák esetében hatványozottan igaz, tehát ha akarunk egy bármennyire is elfogadható videót készíteni, akkor napsütésben próbálkozzon.

A kopter érzésre jó minőségű, szerettem fogdosni, nem gagyi, nem horpad be semmi, nem akar szétesni. Apró okosságok egészítik ki a jól kitaláltság érzetét, pl. nem voltak restek lespórolni a bekapcsoló gombot. Ez nem tűnik nagy szónak, de ez a gép 4.5 cm, mégis elfért rajta egy on/off gomb, akkor egy 50 cm-es testen miért nem fér el más gyártóknál? Aztán, az árba belefért egy 4GB-s SD kártya és egy USB-s kártyaolvasó, egy távirányítópánt, amit befűzhetünk a jobb sarkánál kialakított lyukba. Az, hogy a géphez adnak külön leszálló talpat, a távirányító gimbaljain kicserélhetjük a rúdvégeket a kényelmesebb irányítás végett, ezek mind-mind apró figyelmességek. Semmi sem kötelező, de meg van rá a lehetőség, briliáns.

Az akkumulátor eltávolítható. A Cheerson CX-10-nél nem, sőt az MJX X900/901-nél sem. Erre eddig az volt a duma, hogy de hát ez kompakt, az bonyolult lenne, nincs hely, satöbbi. Mindenki kitalálhatja magának a személyre szabott kifogását, de ez persze KAMU, ugyanis az FQ777-ben simán kiveheted, nem kell az egész felépítményt leszedni, semmi nincsen beragasztva, meg eltakarva. 200mAh 3.7V nem egy erőmű, de elég 5 perc repüléshez és vehetünk hozzá még 3-4 darab pótakkumulátort, amivel vígan repkedünk, amíg meg nem unjuk (feltöltés kb. 30 perc).

Mivel vagyok akkora genya, hogy egy kicsit kötekedjek, kerestem a lehetőséget, mint Don Kartács a Balu kapitányban, de pont ugyan úgy maradtam mindig hoppon:

  • színek? piros és fekete, de az alap gépből van 4 féle szín (azon nincs kamera)
  • akkor biztos nincs alkatrész? De van, minden, itt megtaláljátok
  • biztosan rossz a hatótáv? Nem, olyan 30 méter, de ott már csak annyit látok belőle, hogy... talán arra repült
  • instabil? Nem, szépen ki lehet trimmelni, akkor stabilan repülhető
  • nincs a csomagban valami, ami feltétlenül kell? De van, sőt egy csomó más is, ami a konkurenciánál nincs is
  • nincs led? Dehogy nincs, sőt LVC jelzés is van villogással

Akkor mi benne a rossz? Egy nagy hátránya van, az ára. Az FQ777 124C, vagyis a kamerás verzió 8679 Ft-ot kostál, huh, ez azért elég sok. Ehhez képest az alapverzió, a sima FQ777 124 csak 3759 Ft, ami a fele sincs. Ezt is figyelembe véve az ár magas, de ha azt is bele vesszük, hogy mit tud a gép, mit kapunk a pénzünkért, akkor szerintem teljesen rendben van. Nyugat-Európában ez az ár semmi, azonban nekünk egy kicsit sok, szerintem ritka madár lesz itthon, pedig egy kis csiszolatlan gyémánt veszett el benne, amit nagyon lehet szeretni, még akkor is, ha igazi quadkopteres szemmel nézve igazából semmire sem jó.

"Vélemény egy mondattal (conclusion with one sentence)": jó hatótáv és üzemidő, gyenge kamera, iszonyat sok funkció és alkatrész, nagyon szerethető. Nice range and pretty long flight time but very poor camera, hordes of features and spare parts, i loved every minutes what we have had together. (Courtesy of Banggood)

 Előnyök

 Hátrányok

 - masszív kis dög  - drága
 - jó hatótáv  - ilyen rossz kamerát még sosem láttam:D
 - jó üzemidő, 5 perc  - nem lineáris gáz, emiatt kitör fel majd leesik
 - könnyű kezelhetőség
 - apró figyelmességek
 - rengeteg alkatrész
 - a táv egyben töltő is
 - sok kis mütyűr jár hozzá   
 - van benne kamera
 - bekapcsoló gomb

 

 DESIGN (ahogy kinéz)

9

 MINŐSÉG (amilyen anyagból van)

9

 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség)

9

 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete)

9

 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel)

9

 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára)

9

 STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket)

9

 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai)

10

 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve)

9,125

 

Bemutató videók: