Hubsan 501S X4 bemutató - Minden, ami egy átlag embernek kell

20151128192558_1553.jpgMegtértem a Hubsanhoz, levett a lábamról. Bevallom, eddig nem hittem bennük, azt gondoltam hogy ők is a +1 fölösleges gyártó, aki halálra ígérget fűt-fát, aztán nagyobb az egésznek a füstje, mint a lángja, de nem. Ugyanis hétvégén volt szerencsém repülni egy Hubsan 501S X4-el annak is az advanced távjával és eléggé beleszerettem a dologba (sajna ez ilyen, most kell egy ilyet is venni:D). Valahogy az egész csomag annyira kompakt és meggyőző, hogy úgy érzem, ez kell az átlag magyarnak Lego vár és Nerf gun helyett, jól nézne ki a karácsonyfa alatt, már ahol megengedhetik maguknak az emberek. Az biztos, hogy sokkal inkább lesz erre pénz, mint egy DJI Phantom 3 Standardra.

A mai bejegyzés nem is teszt, sokkal inkább bemutató. A lehetőséget a véletlen szülte, egy barátom ismerőseivel mentünk ki repülni és tudtam hogy lesz kint egy Hubsan, gondoltam egy régebbi X4 107L. Ez igaz is volt, viszont azt nem tudtam, hogy egy vadonat új Hubsan H501S is képviselteti majd magát a jobbik távirányítóval (ezt hívják Advancednek).

Engem alapvetően nem győztek meg a régebbi Hubsan modellek. Nagyon sok volt az ígérgetés, hogy majd ilyen meg olyan modell fog érkezni, ekkor meg akkor, de aztán egyre csak csúsztak a határidők. A 2015 májusából nyár lett, amikor is elkezdtek özönleni az érdekesebbnél érdekesebb modellek. Nagy gép ejtőernyővel, szénkefés gép GPS-el, 100.000 Ft alatt Follow Me stb. ezekre már mindenki felkapta a fejét. Ráadásul az erős brushless konkurencia miatt durván esni kezdtek az árak, ami igencsak jót tett az emberek vásárlási kedvének.20151113160449_3733.jpg

A Hubsanokról eddig is tudtam, hogy jó minőségű termékeket gyárt. Nekem is volt X4 107C-m, nem igazán szerettem, de azt elismerem, hogy a 10.000 Ft-os kategóriában egy kifejezetten jól megépített, ráadásul csinos gépként tartották számon és ezt a véleményt én is osztottam. Formai tekintetben ennek a gépnek a reinkarnációi az újabb modellek, legalábbis én látok bennük valamit a H107L hagyatékából. 

És a hagyaték szóval ki is mondtam a lényeget, ez is jó minőségű, jó benyomást keltő, precízen összerakott gép, nem egy noname gyártótól. Élőben egyébként sokkal szebb, mint a képeken, ott kicsit bazári, ez az arany dukkózás engem ama bizonyos náció ízlésvilágára emlékeztetett. A valóságban azonban kifejezetten tetszetős, az aranyozott motorok is jól néznek ki, de egyébként is nagy divat ezeket festeni, gondoljunk csak a Racerstar 2205-ös szériájára. A váz masszív és a leszállólábak, amelyek egyébként átlátszóak és a ledeknek is otthont adnak, remekül láthatóak a levegőben. Mivel a gép mindent ide jelez vissza, ezért ezt szinte minden szögből jól látjuk, bár annyi különböző színben (igen, többszínű a led és a vezérlő váltogat), hogy az ember legszívesebben egy kézikönyvvel a kezében repülne, hogy folyamatosan tudjuk, mi micsoda. Ezt azonban a gép megoldja, ugyanis az FPV monitorra vetített képen, színes! betűkkel írja vissza a gép az aktuális állapotot, miközben TELJESÉRTÉKŰ telemetria adatokat szolgáltat. hubsan-h501s-1.jpg

Nem nagyon emlékszem arra, hogy 100.000 Ft alatt lenne a piacon olyan gép, ami az FPV mellett telemetriát is adna (leszámítva a rosszemlékű Flying 3D X8-at ). A táv elképesztően jó, jól összerakott, nem nyiszeg, nem nyaklik, egy sokkal drágább gépnél is elmenne. A kapcsolók szépen klattyanak, egyszerűen jó megfogni az egészet. Egyik nagy kedvencem és a gyártóknál folyamatosan prémium featureként elsütött Lipo akku fogadás is megvan az Advanced távirányítónál, már ezért is ezt venném a normál helyett (amibe 4 db AA elem kell). 

Igazából a géppel annyira könnyű repülni, hogy ha az ember csak össze-vissza kapcsolgatja a kapcsolókat és figyeli a képernyőre visszaírt üzeneteket, akkor is előbb vagy utóbb megtanulja, hogy melyik kapcsoló milyen funkciót aktivál. A gép természetesen rendelkezik a szokásos GPS/Alt. Hold/ Manual repülés módokkal, de ha GPS módban bekapcsoljuk a Follow Me-t akkor még követni is fog.

A kamera 1080p 30FPS beépített, ezt nem próbáltuk, de mivel fix, erre annyira nem is kívántam rá. Ellenben a gép GPS módban annyira nyugodt, hogy ha nincsen túl nagy szél, akkor is látok esélyt arra, hogy ebből értékelhető kép szülessen (a kamera kb. 10 fokban döntötten, fixen áll).

Az FPV palacsintaantennás, 5.8-as, míg a 2.4-esen egy botantenna található. A gyári adatok szerint kb 1000 méter a hatótáv, ezt a tulajdonos annyiban erősítette meg, hogy ő a Duna fölött átrepülve 750 méternél fordult vissza, vagyis ennyit tényleg tud a gép.

FPV megjelenítővel próbáltam ki (GTENG T909, nemsokára lesz róla teszt), hogy be lehet-e fogni a Hubsan képét és jelentem, hogy igen. Szabvány csatornán kommunikál, ha jól emlékszem az E3-mon, tehát nem valami eltrükközött frekin. Öröm az ürömben, hogy sajnos nem adja át az FPV képre a telemetria adatokat, az csak a távon látszik, tehát más ezt nem élvezheti.

A gép csendes és meglepően stabil, a motorjait 1806-osnak tippelném és 2S-en 6-7-es propellereket forgat. Az akkumulátor NEM egyedi, tehát bármilyen akksit bele lehet tenni, ami EC3-mas (ez a kék színű, kerek) csatlakozóval van felszerelve. Gyárilag 2700mAh 2S akksi kell bele, ezzel a gép kb. 15 percet tud a levegőben maradni.

A szokásos szoftveres mindent tudó funkciók ebben is benne vannak, RTH, Headless mód, Low voltage alarm sem hiányzik belőle.

A butább távval (amit sokan javasolnak az Advanced helyett) az ár levihető 225 dollár környékére, ez 62.000 Ft, míg az Advanced távos verzió 288 dollár vagyis nagyjából 80.000 Ft. A két táv az alábbiakban különbözik egymástól:

 ALAP TÁV  FEJLESZTETT TÁV
 500-800 m hatótáv  1.6-1.8 KM hatótáv (gyári adat: 1KM)
 Felbontás:480*272   Felbontás:1080p (mondjuk minek...)
 LCD méret: 4.3 inch  LCD méret: 3.7 inch
 4 db AA elem  Elem vagy Lipo akkumulátor

 

Összefoglalva a fentieket, én nem tudok jelenleg egyetlen konkurens gépet sem, ami 80.000 Ft-ért ad:

  1. 1080p kamerát
  2. 15 perc üzemidőt nem egyedi akkumulátorral
  3. Follow me funkciót
  4. FPV-t és színes kijelzőt
  5. Telemetriát
  6. Állapotvisszajelzést a monitorra
  7. RTH, GPS Lock, LVC, Headless módot
  8. Ilyen jók a fényei
  9. Ilyen minőségi a távja (Advanced verzió), ami ráadásul megy Lipo akkumulátorral
  10. Legalább 1000 méter hatótáv

Akinek nem kellenek a DJI Phantom 3 kamera képességei és üzemideje, már mehet is a boltba a Hubsan H501S-ért.

A gép az alábbi helyeken kapható: