Flysksy Fs-i6X távirányító teszt - A méltó utód

topbanner.jpgMár nagyon régóta itt állt az asztalom mellett a Flysky FS-i6X távirányító. Annyira rossz volt az idő (most éppen havazik), hogy semmi kedvem nem volt repülni, és a sok víz miatt nem is lett volna biztonságos. De aztán eszembe jutott, hogy mi lenne, ha csinálnék egy száraz tesztet a távról, hiszen az elődmodellel is rendelkezem, ami majdnem ugyanilyen. Így is történt, úgyhogy ma tulajdonképpen egy összehasonlító tesztet olvashattok, amelyben az FS-i6 és az FS-i6X csap össze egymással.

 

Kicsomagolás

A doboz pont ugyanúgy néz ki, mint az FS-i6 esetében, csak ezen van még egy X is. Azonban az új FS-i6X-hez jár egy X6B vevő. Ezeket a neveket nem tudom, hogy sikerült kitalálni, de nagyjából olyanok, mint a BMW modellszámok: csak a szakavatottak tudják fejből, mindenki más meg csak értetlenkedik. A vevőn kívül kapunk még egy trainer kábelt, egy csokornyi szervo tyúkbelet a vevőhöz, egy matrica szettet, amin nincs elég gyári kivágás. Ez biztos egy kínai vicc, amit az európaiak nem értenek, de hogy lehetett azt elnézni, hogy nem 2 lyuk kell rá, hanem 4?

A kézikönyvtől ne várjunk sokat, szinte semmiben nem segít, viszont olyan frappáns mondatokat tartalmaz, mint a „misuse of this product may lead to serious injury or death", vagyis a termék helytelen használata sérülést vagy halált okozhat. Nehezen tudom elképzelni, hogy milyen módon ölnénk meg vele magunkat, de akinek élénkebb a fantáziája, mint az enyém, az írja meg a komment részben.

Ha le akarnám egyszerűsíteni a cikket, azt mondanám, hogy minden pont ugyan olyan, mint a Flysky Fs-i6 esetében. A trükk annyi, hogy csináltak egy új matricát, amit rányomtak a távra, így most ez utóbbi szürke és nem kék. Egyetlen javítást találtam bal alul, az X-en a „bind key” felirat szerepel, míg a régin valami olyasmi volt, hogy „bind and range test”, vagyis hatótáv teszt, de ilyet nem tudott soha. Minden más, a kapcsolók száma, az irányító karok, és tulajdonképpen a menü is ekvivalens az utódmodellel, DE a csatornák száma nem.

 

Flysky Fs-i6X szárazteszt

A táblázatok mutatják be a legjobban, hogy két modell miben tér el egymástól, de ezt a szándékomat most keresztülhúzta a tucatnyi vevő, ami ezekhez az eszközökhöz illeszthető. Mivel ez eléggé befolyásolja, hogy például hány csatornánk van, ezért inkább arra szorítkoznék, hogy milyen újdonságokat hoz be a Flysky FS-i6X. Akik már most TL, DR.-eznének, annak elmondom a lényeget: MEGÉRI MEGVENNI az X6-ot, a sima i6 helyett.

A különbségek száma nem túl magas, viszont mégis jelentős. Csináltam egy listát azoknak, akik nem szeretnek bekezdésekben keresgélni:

  • 10 tényleges csatorna definiálható
  • 4 különböző kimeneti mód: PWM, PPM, i-BUS, S-BUS
  • a 4 új csatornát és a kapcsolókat aktiválni az "AUX switches" menüből lehet
  • a táv bekapcsolása után le kell húzni a throttlet, hogy ne csipogjon, de a kikapcsolt kapcsolókkal ekkor sem foglalkozik
  • van benne ASL pressure (above sea level?) menüpont, vagyis jelöli a tengerszint feletti magasságot
  • hardveresen eltér az Fs-i6-tól, tehát nem lehet „átfirmwarelni” a régit
  • át lehet alakítani mind a négy kapcsolót 3 állásúra, de még a potmétereket is

6478800-2.jpg

A 10 csatornát egy picit tegyük helyre, mert ez sok embernek nem egyértelmű. A távirányító az alábbi csatornaszámokat tudja:

  • PWM esetén 6-ot
  • PPM esetén 8-at
  • i-BUS esetén 18-at

Vagyis, ha valaki PWM-et használ, akkor továbbra is minden csatornát külön be kell kötnie, semmilyen mágia nem segít ezen, ezért ezt ne is erőltessük. Ki akar vesződni 18 szál kábellel (ami valójában csak 3+5)? Senki, és a csatornaszám is alacsonyabb annál, mint amit minimum szeretnénk.

p1010812.JPG

A PPM esetében egyetlen, 3 eres kábelre lesz szükségünk, amin 8 csatornát tudunk átvinni. A PPM még mindig analóg átvitel, tehát ha van lehetőségünk rá, akkor használjunk digitálisat, vagyis i-BUS-t vagy S-BUS-t.

p1010810.JPG

I-BUS-on 18 csatornát tudunk átvinni, ami egy nagyon jól hangzó szám, de ezt azért ritkán fogjuk kihasználni. Gyorsan fussuk át, hogy hány csatornára van szükség, az esetek nagyobb részében:

  • versenygép: 4 alap csatorna, +1 az arm/disarm, +1 a repülési módváltó, +1 a led = 7 csatorna
  • kamera platform: 4 alap csatorna, +1 az arm/disarm, +2 a repülési módváltó (ha keverve akarjuk, lásd Flysky Fs-i6S táv), +1 a led,  +1 láb felhúzás, +2 gimbal vezérlés = 10 (11) csatorna

fsi6_ado_1.jpg

Vagyis még mindig maradt 7 csatornánk az egyéb őrületekre, ejtőernyőnyitásra, buborékfújásra és még sok minden másra. A távon viszont összesen 3 db 2 állású, és 1 db 3 állású kapcsoló van, 2 gimbal potméterrel kiegészítve (ami kicserélhető többállású kapcsolóra). Tehát a 18 csatorna vezérléséhez nem lesz elég kapcsolónk és potméterünk, de 10-hez biztosan, vagyis ha nem akarjuk a repülési módokat mixelni, akkor pont ennyi is elég.

Megéri-e azt a plusz 10 dollárt (3.000 forint) az Fs-i6X felára az elődmodellhez képest? A válasz egy határozott igen. 6 csatornával elég bajos új funkciókat felvenni, hiszen az arm/disarm és a módválasztó szinte kötelező az alap négy csatorna mellé.

1.PNG

balra az Fs-i6, míg jobbra az Fs-i6X látható

A másik forgatókönyv az, hogy felfrissítjük az alap Fs-i6 firmware-ét a fejlesztettre, amiről itt olvashattok. Ez viszont nem teljes értékű, ugyanis például fail safet nem lehet beállítani a 7-10 között eső csatornákra, de sok más dolog sem működik. Nekem pedig megér +3000 forintot az, hogy minden rendben legyen.

 

Flysky X6B

Az árban van egy vevő is, ami sok tekintetben felülmúlja az eddigieket. Először is, nem tokozott, hanem egy nyomtatott áramkörre integrált alkatrészek összessége, ami kapásból súlymegtakarítást eredményez. De ami sokkal fontosabb, hogy nem integrált az antenna, hanem mikro csatlakozóra szerelhető, vagyis ha véletlenül levágjuk a saját antennánkat – ami velem is megtörtént -, akkor nem „sacc per kábé” módon kell visszaforrasztanunk egy szerintünk megfelelő hosszúságú drót darabot, hanem szépen megvesszük a gyárit és felpattintjuk.

p1010809.JPG

A vevő diversity-s vagyis két szálat kapunk, ami mindig plusz biztonságot ad. A felső részén van egy bind és egy update gomb. Utóbbi szoftverfrissítésre használható, előbbi pedig a távirányítóval való párosítás miatt fontos. Én rengeteget szenvedtem azzal, hogy párosítsam a gépeket a Flysky távjaimhoz, főleg a butább vevőkkel volt gondom. Ez most megszűnik, megnyomunk két gombot és 2 perc alatt megvagyunk.

sss_1.jpg

A felső részen balról jobbra az alábbi portokat találhatjuk: egy a PWM-hez, egy az i-Bus-hoz, egy a PPM-hez, és ehhez a csomagban adnak kábeleket is, hogy ne kelljen forrasztgatni. Alul találunk egy másik i-BUS-os portot, amin a feszültségfigyelés (VBAT) is átvihető. Ami érdekes még, hogy a felső sarkokban rögzítő pontokat találhatunk, vagyis szépen ezt is fel lehet tenni egy határolóra, mondjuk a vezérlő fölé, hogy szendvicsszerkezetet hozzunk létre. Bár a hatótávról nem tudok nyilatkozni, de nekem ez a vevő sokkal szimpatikusabb, mint az eddigi Flysky termékek, főleg ezért az árért.

ssd.JPG

A végére hagytam a legjobbat, a hatótávot. Bár én nem tudom szakadó hóesésben megcsinálni a tesztet, de a youtubeon ezt már más megtette. Lelövöm a poént, 2270 méternél fordult vissza, de aki nem hiszi, az nézze meg a lenti videót.

 

Összegzés

A fenti adatokat elolvasva nem nagyon van miért megvenni a régi, Flysky FS-i6-ot. A különbség olyan pici, hogy az X egyszerűen jobban megéri, aki pedig még nagyobb felbontású irányító karokat szeretne, megveheti az S verziót is. Egyetlen dolgot kell eldöntenünk, hogy a dobozban milyen vevő legyen. Ezt mindenkinek a saját ízlésére bízom, lent megtalálhatjátok a különböző lehetőségeket.

A távirányítót itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak):

Alternatíva, annak aki szereti az érintőképernyőt és a plusz funkciókat, annak ott a Flyskys Fs-i6S, amiről tesztet itt olvashattok: