Ocday propeller egyengető - a rezgéseknek vége
Elég sok propeller balanszer állványt (egyengető/egyenlítő/szintező/egyenesítő? Egyik sem hangzik jól) megnéztem, mielőtt megvettem az Ocday termékét. Már 1000 FT-tól lehet találni igazi retteneteket, van olyan aminek huzamosabb nézése retinasérüléseket okoz, annyira gagyi. Az egy kategóriával drágább - 2-3.000 Ft-osak - pedig egy propeller egyengető egyengetőért kiáltanak, mert pl. nem sikerült két egyforma befogó kúpot kiesztergálni. Ezért egyből ugrottam abba a kategóriába, aminél már hihető, hogy a jómunkásember, aki készítette is kapott bért, esetleg még az anyagminőség sem ismeretlen fogalom a készítők előtt, vagyis a 25-30 dolláros kategóriába. Ráadásul az Ocdayt szeretik a népek, mindenféle propeller kiegyenlíthető vele, ráadásul ránézésre sem a műanyagfeldolgozó üzem kukájából válogatták hozzá az anyagokat.
A propeller balanszer egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy jól lehessen vele balanszolni, ami így nem hangzik annyira meglepően, csak ebben a szegmensben annyira sok a rossz termék, hogy csak a megvétel után fogjuk észrevenni, mit is fújt elénk a szél. Görbe kiegyenlítő tengelyek, teljesen műanyag váz, ellipszoid "körök" és még lehetne folytatni a sort.
A másik csapda, amibe nem szokott belegondolni az ember, hogy milyen propellereket lehet az adott eszközzel balanszolni és esetleg nem kell-e majd másmilyent a jövőben? Ugyanis a trükk az szokott lenni, hogy a normális, 5 vagy 6 mm-es furattal rendelkező, szimmetrikus propellerek mindegyikbe belemennek, gond nélkül. Természetesen nem csak ilyen propellerek léteznek, hanem pl. DJI tengelyes, lapított, DJI önszorítós, egy oldalról zárt, T-motor szabványos, vékonyított Graupner Thin E-Prop stb. Az a jó propeller balanszer, amely lehetőség szerint az összeset vagy legalábbis majdnem mindet ki tudja egyenlíteni. De egyáltalán miért kell a propellereket kiegyenlíteni? Nem jó az, amit gyárilag adnak?
Nem igazán, különösen nem az olcsóbb, műanyag propellerek esetében. Egy bizonyos szint után mindenki kiegyenlíti a propellerek gyártási pontatlanságából eredő hibákat, mert ezek fölösleges rezgéseket visznek át a vázra, terhelik az elektronikát, de ami fontosabb, tönkre vágják álmaink felvételét. Ezeket a magas frekvenciás rezgéseket ugyanis sokkal nehezebben vagy sehogyan nem veszik ki a gimbalok, ugyanis a percenkénti 10.000 körüli rezgésekhez meglehetősen nehéz lenne alkalmazkodniuk. Fújhat a szél, fordulhat a gép, a gimbal megoldja, de egy rossz propeller rezgése az maga a "halál". Egyes DJI Phantom modellek pl. nem is hajlandóak felszállni, ha a propellerek nincsenek megfelelő állapotban, tehát ez "nem csak játék és mese".
Én jellemzően nem szoktam balanszolni a versenygépeim propellereit, ugyanis előbb töröm össze őket, mint hogy értelme lenne. Mivel nem vagyok olyan szinten, hogy ez már számítana, általában csak a kameraplatformjaim esetében cselekszem ilyet (vagy ott sem, mert egy lusta disznó vagyok :D). A kamera gépek esetében viszont már jártam többször úgy, hogy a rezgés lerázta a csutkára húzott propeller sapkát, a gép pedig szépen lepottyant, pech, már csak ezért is érdemes a dolgot komolyan venni.
Az Ocday termékét ha kibontjuk, egy matt fekete dobozban találunk 3 nagyobb műanyag elemet, néhány finomacél rudat, meg egy rakat hatoldalú hasábot. Az összerakási rajz viszonylag egyértelműen elmagyarázza, mit kell tennünk, az alsó lapra, egymással szemben fel kell helyeznünk a két kiegyenlítő panelt. Ezeknek a paneleknek a tetején van két íves fém felület, amelyek egymáshoz képest el tudnak forogni, ide kerül majd a kiegyenlítő tengely, amin a propeller forog. A szemfülesebben figyelő olvasók azt is felfedezhették, hogy az oldal paneleken középen is van egy lyuk, ez a felső íves fémfelületek alja és szintén balanszolási célt szolgálnak. Ebben az eltolt pozícióban - ahol az egyik panel fent, míg a másik lent helyezkedik el - lehet kiegyenlíteni az olyan, egyik oldalról zárt propellereket, mint a DJI Phantom önszorítós propellerei, vagyis az Ocday ezt is tudja.
Mivel meglehetősen nehéz sok okosságot papírra vetni egy propeller balanszer kapcsán, ezért a propellerek tengelyre való felszerelését a Videóblog 3. adásából tudhatjátok meg. A felrakás technikája normál propellerek esetében a következő:
- átdugjuk a rudat a propeller közepén, majd elhelyezzük két oldalról a lila kúpokat
- a kupokat két oldalról rugóval támogatjuk meg, amelyek feszessége határozza meg, mennyire tud elmozdulni oldalra a propeller. Akkor tettük fel jól, hogy ha semennyire nem mozdul el oldalra, csak a tengelye mentén körkörösen
- a rúd két oldalára helyezzünk el egy-egy alátétet, majd zárjuk le a szilikongyűrűvel az alkatrészeket és toljuk nagyjából középre
Remek, fent van a rúd, de most mit kellene csinálni? A dolgok jellemzően ha szilárdak nem állnak be vízszintbe, szóval ezt nekünk kell megtennünk. Fogjunk egy keményfedeles könyvet és helyezzük a balanszer tetejére, majd tegyünk rá egy vízmértéket. Állítgassuk addig a két oldalát, amíg az egyenes nem lesz és a vízmérték buborékja nem kerül középre. Ha ez megtörtént, jöhet a balanszolás, vagyis a tengelyen figyelő propeller elhelyezése a tartóbakra. Finoman pörgessük meg, majd hagyjuk megállni, ekkor valamilyen pozícióba beáll, ami jellemzően nem a vízszintes. Azt az oldalt kell balanszolnunk, amelyik feljebb helyezkedik el. Erre az oldalra helyezzünk el a szemünknek tetsző szigetelő szalag darabokat (én általában olyan színt használok, mint a propeller színe, ha van, de a videóblogban direkt rikítót használtam, hogy jól látható legyen). Attól függően mennyire kintre tesszük a szigetelőszalag darabot, annál jobban fogja húzni a propellert. Érdemes kisebb darabokkal kezdeni, hogy nehogy túlbillenjen, illetve kívülről befele haladni, hogy a végén már csak kicsit módosuljon a propeller egyensúlya.
A balanszolást akkor szerencsés megtenni, amikor még a propellerek újak, de ez persze nem zárja ki a használt propellerek kiegyenlítését sem. Fontos, hogy először pucoljuk le a propellerek felületét, mert a lelkes bogáncshentelés és a rossz leszállások eredménye nem csak szakadozott élű propellert eredményez, hanem sok rárakódott dzsuvát is. Ez önmagában is okozhat eltérést, tehát ezt mossuk le (gyógyszertárak készséggel állnak a rendelkezésünkre benzin és alkohol tekintetében), nem csak azért, hogy a torzító hatása ne érvényesülhessen, hanem azért, hogy a balanszolásra használt ragasztószalag jobban tapadjon.
Vannak bizonyos propellerek, amelyek kevésbé igénylik a balanszolást, jellemzően a drágább, nagyobb méretű, ismert gyártótól származó propellerek jobban balanszoltak, pl. Graupner vagy az Aero-Naut termékei, de ezek szettenként (4 db) 5-7.000 Ft-ba kerülnek. Aki nem engedheti meg magának, hogy drága és márkás propellereket vegyen, annak gyakorlatilag a második szett helyett már is visszajött az Ocday propeller balanszer ára. Ennyit pedig szerintem megér, hogy jobb felvételünk és kevesebb hardver hibánk legyen.
Az Ocday propeller balanszer az Aliexpressen vásárolható meg.