Pro HD-160 LED lámpa teszt - a jobb képekért és a minőségibb videókért

22-011-106_04_2.jpgA blog fejlődése érdekében be kellett szereznem néhány lámpát és állványt. Valljuk be, a blog képei hitvány minőségűek, a legtöbbjük sötét, tele van árnyékokkal, nem egyenesek. Ennél már csak a videóim rosszabbak, az egész egy fajta "sufni stúdió" érzetét kelti, ami semmiképpen sem szerencsés, ha az ember azt akarja, hogy komolyan vegyék. A blog következő évének az egyik hozadéka a minőség drasztikus javulása kell hogy legyen, ezért felállítottam egy mini stúdiót a lakásban, ennek egyik leglényegsebb darabja a Pro HD-160 LED lámpa, amely bruttó 8000 Ft körül érhető el.

A fényképezés egyik alapelve, hogy ott lehet jó képeket készíteni, ahol ehhez elegendő fény van. Egy szobai lámpával sem a fény mértékét, sem irányát, sem a színhűségét nem lehet jól beállítani. Ezért erre a büdzsémet nem túlságosan megterhelő, de használható megoldást kellett találni, így vettem meg 2 db Pro HD-160 LED lámpát, darabját valamivel bruttó 8.000 Ft felett.

Két fontos dolgot akartam betartani a lámpával kapcsolatban, az egyik, hogy magas színhőmérsékletű fényt bocsájtson ki magából, mert így a képek profibb, műtermi hatást keltenek. A másik, hogy állványra lehessen szerelni vagyis legyen az alján egy tripod fogadó menet. 

Annak is örültem, hogy a lámpák különböző áramforrásokat tudnak fogadni, üzemeltethetőek AA elemről, illetve ennek a Lipo változatáról is. Erre tökéletesen alkalmasak az általam nemrég bemutatott Sorbo AA Lipo akkumulátorok. A lámpához jár egy akkumulátor fogadó keret, ezért Sony fényképezőgépekben használatos spéci akkumulátorokat is tud fogadni, amelyet SON NP-F550/750-re kereszteltek el (biztos nem merték leírni a Sony márkanevet, védjegyoltalmi okokból).

Hosszabb távon az akkumulátoros megoldás a kellemesebb, viszont a Sonyhoz speciális töltő kell, ami Banggodon nem kapható, tehát a hosszabb távú megoldást mindenképpen a Sorbo féle, USB-ről is tölthető áramforrás fogja jelenteni.

A lámpák fényereje egy oldalgörgővel szabályozható, bár én eddig mindig maximumra toltam a kraftot, mert fényből sosem lehet elég. A dobozban találhatunk még különböző színű szűrőket, amivel a fény színét lehet befolyásolni, meglepő módon. A hátoldalon található egy teszt gomb és egy ledsor, ezzel tudjuk kipróbálni, hogy a lámpa áramforrásában mennyi delej maradt, ez szerintem egy hasznos funkció.

A lámpa tripod felfogatása lehetne jobb, kicsit karcosan fordul, viszont ha egyszer meghúzzuk, akkor brutálisan fog. Nekem eddig még egyszer sem mozdult el a helyéről, annak ellenére, hogy azért nem egy sebészkés pontosságú kialakításról van szó.

A színhőmérsékletet a gyártó 3200-5400 kelvin közé lövi be, de az olyan, mint az elrontott körözési adatok: 150-190 magas és 60-120 kg, tehát bármi lehetne. Szerencsére inkább fehér, stúdióvilágítás szerű fényt ad, nem is keveset. Régebben a Banggood írta, hogy mekkora lumen értéket kamuzik a gyártó, akkor emlékeim szerint 1650 lumen volt kiírva, ennyi tuti nincs. Vaku helyett ugyanis egy 550 lumen fényerejű (1 méterről), Manfrotto LED lámpát használok, ami USB-ről tölthető és annak a fényértékét annak 130 dolláros áráért reálisnak látom. Azzal összehasonlítva ezek erősebbek, olyan 1000 lumenre tippelném az erejüket (a sztenderd 50cm-es távolságról).uuid-1800px-inriverimage_382834.jpg

A lámpának egyetlen komoly hibáját fedeztem fel, ez pedig a hálózati tápegység hiánya. Sajnos nem lehet a normál elektromos hálózatról üzemeltetni, emiatt mindig töltögetnünk kell az akkumulátorokat vagy cserélgetnünk az elemeket. Ez akkor tud idegesítő lenni, amikor este elfelejtjük bedugni a töltőt, reggel meg nincsen mivel bekapcsolni a lámpát, erre sajnos oda kell figyelni.

Beszéljünk a lámpa tripodjairól is néhány szót, ugyanis azokat is Banggoodról szereztem be, ráadásul EU raktárból. Erre a weboldal rá merte aggatni a professzionális szót, azért attól távol áll, de egyébként nem rossz. Ellentétben a 150 cm-es (50 inches) klasszikus kamera tripodokkal, ezek 2 méter magasra is széthúzhatóak, bár erre nekem vajmi kevés szükségem van, lévén nem embereket, hanem tárgyakat világítok meg (de ki tudja, lehet egyszer lesz hűtőgép teszt).

Ami sokkal fontosabb, az a stabilitás és hogy mennyire lehet minimálisan összecsukni őket. Én ebben nem találtam hibát, bár a magasság miatt egy picit túlságosan mélyre nyúlik be az alsó szegmense, emiatt le tud érni a lábak között a földre. A dobozban a lámpatartó tripodok párban szerepelnek, szerintem így megérik az értük kért bruttó 7800 Ft-os árat.

A képek egy Panasonic Lumix DMC GX-8-al készültek, egy Hama tripodról. A végére pedig lőttem néhány képet a versenygépekről, egyelőre csak a szobában.

A "lakás stúdióhoz" eddig az alábbi dolgokat szereztem be: