Segway Ninebot ES 1 elektromos roller teszt – Pozitív ökológiai lábnyom

sdsd_4.jpg

A mai teszt rendhagyó, lévén egy elektromos rollerről lesz szó. A Segway Ninebot ES1 az ES2 fékezett habzású variánsa, a kvázi összecsukható néproller, amely a nagyobb testvérénél karcsúbb hardveres jellemzőkkel száll harcba. Azért maradt még a cégnek energiája 20-25 km hatótávot belecsempészni a szerkezetbe, és nem hagyták ki az energia visszatermelés és a tempomat funkciókat sem. A büdzsé roller 100.000 forintos, szuper alacsony árcédulával szorongatja meg a konkurenseket, amelyet áfa- és vámmentes European Railway Priority Mail szállítással rendelhetünk meg.

 

Segway Ninebot ES 1 kicsomagolása

Szerintem minden nagyméretű tárgy ugyanolyan, ocsmány, újrafeldolgozott papírdobozban érkezik, amin nagyon nem kell meglepődnünk, senki nem vár selyem masnival átkötött csomagolást. Nem is igazán érdekes, miben hozza ki a posta, csak érkezzen már meg, mert a „Railway edition” szállítás 40 napja azért kellőképpen idegőrlő, de a közterhek más általi megfizetéséért ez vállalható kompromisszum.

A Segway leszerelt kormánnyal bújik elő a kartonpapírból, jár hozzá egy hatalmas töltő, némi szerszám az összerakáshoz, pótcsavarok és egy okosító füzet, amit senki nem fog használni, lévén a beüzemelés 3 perces művelet. Dugjuk össze a kábeleket, csavarozzuk be a 4 db imbuszfejes csavart, és már mehet is a veretés. Én nem regisztráltam be a rollert, csak az applikációt töltöttem le, így is teljesértékű járműként üzemelt.

20170918143948_18761_eredmeny.jpg

Néhány rollert láttam már, lévén elmentem Budapest legnagyobb elektromos járműveket áruló boltjába, és végigpróbálgattam a konkurenciát, tehát a teszt előtt képbe hoztam magamat, mire kell odafigyelni. A Segway Ninebot ES1 anyaghasználata veri legnagyobb konkurensét, a Xiaomi M365-öt, és annak az akku lerázkódós hibájától is mentes, lévén a kormányba került a telep. Az minőség rendben van, néhány apróbb hibától eltekintve, de nagyjából ezt várhatjuk el a 90-100.000 forintos kategóriában.

Mivel ez nem egy teszttermék, hanem egy teljes mellszélességgel felvállalt saját tulajdon, ezért ezeket a sorokat hithű janicsárként írom, ráadásul egyből kettőt vettem, hiszen nagy a család. Ennek ellenére nem nagyon tudok elmenni a kormánytömítő gyűrű és a csavarok alatti szigetelés hitványsága mellett, ami a folyamatos rázkódástól a későbbiekben még inkább kinyomódott, ennyit az IP54 szabvány adta védettségtől.  A két rollerből az egyik csúszásgátló fellépő felület is puklis volt, amit menet közben egyszerűen megfelelőre tapostam, cserébe a Gearbest 20 dollárral honorált a hibáért.

Szerencsére a fő alkatrészek rendben vannak, merev a 12 kilogrammos alumínium váz, jó a kormány fogása, a lámpa erős, a „fedélzeti komputer” korrekt értékeket mutat, és a rázkódást is jól bírja a felépítmény, pedig „futóműből” csak előre jutott. A kerekei 8/7,5 colos, tömörgumis darabok, a 250 W-os motor az elsőben található. Keszthelyen egy héten át minden nap keramiton randalíroztam, ahol a rezgések egy idő után szinte fizikai fájdalmat okoztak, mégsem lett a Segway Ninebot ES1 rollernek semmi baja. A kormány egy mozdulattal a testre csukható, így nagyon könnyen mozgatható, és mivel nem minősül kerékpárnak, a boltba is bármikor bevihetjük.

 

Segway Ninebot ES1 tesztje

Az ember jellemzően azért vesz elektromos járműveket, mert a töke tele lesz a városi közlekedéssel. Én személy szerint utálom a BKV-t, aminek az lehet az oka, hogy a büdös, koszos, agyonterhelt járműveik használatával eltöltöttem néhány évtizedet. A kocsim okozta, jelentős méretre hizlalt ökológiai lábnyomomat pedig csak egy villanyrollerrel tudom csökkenteni. Nem mellesleg nem kell a 400 forintos benzint égetnem, parkolóhelyet keresnem és fizetnem érte, illetve a kötelező szerviz időpontja is később érkezik el.

2_1.JPG

Persze biztos vagyok benne, hogy valaki meg tudja azzal is ideologizálni a dolgot, hogy így a fóka bébik pusztulása jelentős mértékben fog lassulni, de a legtöbben a pénztárcájuk oldaláról közelítenek majd a témához. Akkor összegezzük a lényeget: 100 km rollerezés 8 liter, literenként 400 Ft-ba kerülő benzint takarít meg, amihez nagyjából 800-1.000 forint parkolási költség társul a fővárosban. Vagyis 4.000 forintot spórolunk meg, mínusz az áram költsége, ami nagyjából 100 Ft-ot tesz ki, és állítom, hogy gyorsabban lehet eljutni vele A-ból B-be, mint autóval, a dugóban szenvedve.

A fentiek elfogadása után általában mindenki rákíván egy ilyen elektronikus járműre, a kérdés csak az, hogy miért a Segway Ninebot ES1 rollerre essen a választásunk. Egyrészt a Xiaomi M365-nek van néhány típushibája, például a rálépő alatt elhelyezett akkumulátor kontakthibás lesz, illetve leverjük a padkák szegélyén, de említhetném a markolat leesését vagy a gumi kidurranását is. A Segway ezektől mentes, a futófelület tömör, az akkumulátor a kormányoszlopba került, alá pedig egy rugóstag, ami a rezgéseket csillapítja.

img_2564.JPG

Ami viszont sokkal zseniálisabb húzás, hogy szintén ugyanide kiegészítő akkumulátor is csatlakoztatható az eredeti 5.200 mAh kapacitású mellé, így növelve az elméleti 25 km-es hatótávot 45-re, illetve a 20km/órás sebességet 25-re feltornászva. Hatalmas marketing fogás a Segway részéről, hogy az akkumulátorral felfejlesztett ES1-et ES3-nak, míg az ES2-t ES4-nek hívja, és az elektronika a plusz delejt érzékelve még a teljesítményt is engedi megváltoztatni. A lenti táblázatban láthatjátok, hogy hogyan is áll össze ez a történet:

segway_ninebot_es1.JPG

Szóval a plusz telep felhelyezésével nemcsak hatótávot, hanem sebességnövekedést is nyerünk. Aki pedig nem használja a telep tartóját, akasszon rá bevásárló szatyrot, én is így szoktam vele a boltba járni. Ami a kezelést illeti, két karunk, meg 1 db kapcsolónk van, a bal oldali a féket, a jobb oldali a gázt, míg a középső a fedélzeti komputer funkcióit aktiválja. Hosszú nyomás a ki- és bekapcsolás, rövid a lámpa fel- és lekapcsolása, dupla pedig a módválasztó, ami a 15 km/órára limitált, a normál és a sportos fokozatok között lapoz. A LED világítás kifejezetten erős, többször használtam naplemente után is. A motor akkor kezd el húzni, ha lábbal meglökjük a rollert, és felgyorsulunk 4-5 km/órára.

p1310874.JPG

A kijelzőn a sebességet, a töltöttséget, a Bluetooth kapcsolat állapotát, és az aktuálisan kiválasztott módot láthatjuk. Én az alap verziót szereztem be, és ezzel is együtt lehet élni, 20-21 km/órás tempót sík terepen képes tartani, illetve agresszivitásunktól és súlyunktól függően a hatótáv 15-20 kilométer körül alakul. Mivel a súly kardinális kérdés – ami az én esetemben 80 kg - nemcsak a hatótáv, de a gyorsulás és a megmászható meredekség kapcsán is, ezért érdemes fogyózni vagy legalább egy nagyot kakkantani elindulás előtt. A referencia súly egyébként 60 kg, ezzel tesztelik az elektromos rollereket, de még számtalan más körülmény is meghatározza a hatótávot.

20170918143948_42993_eredmeny.jpg

Értelemszerűen ehhez az adathoz társítják a kapaszkodó képességet is, ami 12 fok, elméletben. Gyakorlatban viszont sem a Budai Várba, sem a Gellért-hegyre nem tudtam vele felmenni, viszont ha leszállunk róla és közben húzzuk a gázt, akkor azért mégiscsak könnyebben feljutunk a dombok tetejére. Szerencsére roller módban is működik, vagyis lábbal is hajtható, bár az energia visszanyelés mértékében akadályozza a motor a gurulást.

3_20.jpg

A fedélzeti komputer adataihoz az applikáció segítségével férhetünk hozzá, amely sokkal több információt szolgáltat, mint amit az LCD panel megjelenít. Ebben elsődlegesen az a jó, hogy számadatokkal is kijelzi a még hátralevő kilométereket, az átlagsebességünket, az eddig megtett utat és még néhány paramétert. Érdemes végiglapozni minden fület, egyrészt, mert nagyon informatívak, másrészt, mert meglepően sok adatot közöl járművünkről.

1_28.jpg

A tempomatot, illetve a fékezési visszatáplálás erejét is itt állíthatjuk be, három fokozatban. Előbbi aktiválásához 5 másodpercig kell ugyanabban a pozícióban tartanunk a gázkart, utóbbi pedig minden gázelvételre visszatölt valamennyit az akkumulátorba, a „strong” állás elég markánsan. Nekem ezzel 10-15% plusz energiát sikerült maximum összeszednem, de én hegyen lakom, ami azért megkönnyíti a dolgot. A Segway Ninebot ES1 sebességét ráadásul limitálhatjuk is, ha például gyerekek használják, illetve lezárhatjuk a járművet, ilyenkor folyamatosan akadályozza a mozgást és sípol, és csak PIN kóddal oldható fel.

2_22.jpg

A kedvencem viszont mégiscsak a „milage estimator” nevű funkció, amit sikeresen eldugtak, de akár jutalomként is felfoghatjuk, ha rátalálunk. Én azért leírom a kedves olvasónak, hogy a me/services/milages estimator útvonalon kell matatni, eredménye egy kalkulátor lesz, amely tartalmazza az eddigi összes Segway modellt, így a saját adataink és a külső körülmények alapján megsaccolja, hogy mekkora hatótávot várhatunk az adott járműtől.

A járművel egyébként elég különleges élmény menni, lévén nincs benne giroszkóp, mint amit a Segway nagyobb modelljeinél megszokhattunk, hanem félig motor, félig rollerszerűen kell vele haladni. Érdemes a hátsó lábunkkal teljesen oldalt lépni, az elsővel pedig srégen előre. A testsúlyunk döntögetésével tudjuk az irányt változtatni, a kormány csak kapaszkodásra jó. Az első rezgéscsökkentő tag viszonylag jól szuperál, de azért a nagyobb rések fel tudnak ütni, illetve a magas padkáknál le kell szállnunk, ellenben felfele lehet ugratni, ha rálépünk a hátsó részre, és megemeljük a scooter orrát. Tipikusan a bicikli úton haladtam, ha pedig akadállyal találkoztam, felmentem a járdára. A taposóféket nem nagyon használtam, de persze lehet, ilyenkor mechanikusan blokkolja a hátsó kereket.

A tesztidőszak alatt több mint 60 kilométert tettem meg a Segway Ninebot ES1-gyel, és semmilyen műszaki problémám nem volt vele, a másik rollert a család többi tagja nyüstölte, belepörgetve legalább ugyanennyit. Egyetlen dolgot tapasztaltunk, hogy ha a 35 fokos hőségben 10 kilométer fölötti távolságot teszünk meg, akkor bizony felmelegszik az akkumulátor, ilyenkor a töltőelektronika nem engedi a töltést, tehát várnunk kell, de egyben azt is igazolja, hogy dolgoznak a mindenféle védelmi áramkörök. Egy teljes töltési ciklus durván 3 órát vesz igénybe, de az első óra „gyorstöltés”, ilyenkor nagyjából 50%-ig pumpálja tele a tápegység az áramforrás.

 

Összegzés

Jelenleg szerintem nincs ár-érték arányban jobb elektromos roller a Segway Ninebot ES1-nél a piacon, amivel nagyon kevés kompromisszum megkötésével nagyon sokat nyerhetünk. Összecsukható, használható vásárláshoz, megtehetünk vele 20+ km egy feltöltéssel, az üzemeltetése fillérekbe kerül, és még plusz akkumulátorral is kiegészíthető, a duplájára növelve a hatótávot. Egyetlen negatívum a tömítések hitványsága, ennek ellenére többször mentem vele könnyebb zivatarban is, és nem lett semmi baja, de azért ezen még lenne mit dolgozni.

Aki nem akar a dugóban állni, és szeretné olcsón megoldani a nagyvárosi forgalom okozta kellemetlenségeket, az nyugodtan ruházzon be egyre 100.000 forint környékén. Az sem baj, ha valaki a nagyobb testvér, az ES2 felé kacsingat, 125.000 forintért ugyanis egy nagyobb teljesítményű, gyorsabb, hátsó futóművel és LED világítással is rendelkező variánst vásárolhatunk meg áfa- és vámmentesen, European Railway Priority Mail szállítással.

 Előnyök  Hátrányok

 + remek ár-érték arány
 + akkuval bővíthető
 + viszonylag jó minőség
 + remek applikáció
 + erős lámpa
 + összecsukhatóság
 + ellenálló, tömör kerék
 + akku nem a rálépő alatt van
 + első "futómű"
 + kijelző
 + gyorstöltés az első órűban
 + a tempomat nagyon kényelmes

 - gagyi kormánytömítés
 - drága kiegészítő akku
 - a teljesítmény erőteljesen súlyfüggő
 - lehetne erősebb (ES2 ilyen(

 

Az elektromos rollert itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak). A European Railway Priority Mail szállítással nem kell vámot és ÁFA-t fizetni:

Ha tetszett a cikk, kérlek tisztelj meg azzal, hogy nyomsz a cikkre egy lájkot Facebookon, így látni fogom, hogy munkám nem hiábavaló. Annak is örülök, ha megosztod, így még több emberhez jutnak el az információk. Előre is köszönöm.