Kicsi a bors de Eachine

sku232164_105.jpgKibontottam a csomagot és néztem, ami elém tárult. Hmm ez nem túl jó minőségű, hú de rossz a festés. Erről nem lehet levenni a propeller védő keretet, mi lesz ha eltörik? Csak két darab tartalék propeller, na ezek gyorsan el fognak fogyni. Ilyen és ehhez hasonló gondolatok kavarogtak a fejemben, amikor megláttam az Eachine H8 mini-t. Kicsit a csalódás érzése fogott el, jó hogy olcsó, na de miért néz ki ilyen gagyinak? Nem tudom miért gondoltam ezt, de az MJX X600 mellett úgy nézett ki, mint valami fejlődésben visszamaradt házi kedvenc. Az érzés egy csapásra elmúlt, amint bekapcsoltam és azóta is tart a szerelem:D

Mitől olyan jó az Eachine? Nehéz megfogalmazni, nem lehet egyetlen dolgot kiemelni. A váz olcsó anyagokból épül fel, az akkumulátort alig lehet begyömöszkélni a helyére, hajlik az alja. A festés nem túl szép, valahogy körbe lengi a spórolásszag, amely egy csapásra célszerűségbe csap át, amint az ember ráadja a delejt. A kis gép feléled és egy csapásra megfeledkezünk mindenről, amit eddig gondoltunk. Az olcsó műanyag hirtelen ruganyos, ellenálló anyaggá válik, a gép gyakorlatilag törhetetlen. A propeller védő harmadkörök (itt nem ölelik körbe 360 fokban a propeller lapátokat, mint a Hubsanon) egyszerűen nem tudnak eltörni, pedig volt olyan hogy 3 méterről az élére esett a gép, majd oldalra elpattant, megütve a falat, leborított egy kávésbögrét, ami ráesett. Az eredmény: semmi, repült tovább. Néha elgörbül a propellervédő, ekkor egy mozdulattal visszaigazítjuk és mehet tovább a móka.

A propellerek NEM ESNEK LE, ami elképesztő, ismerve azt a brutalitást, amivel bántam vele az elmúlt 3 napban. Az esések sokkal inkább rászorítják a tengelyre a forgólapátokat, ami ellentmond a fizika törvényének, még is így van. Ilyenkor a motor kicsit akad, de egy bármilyen fogóval alányúlva és megemelve már is helyre tudjuk tenni. Mennyivel kényelmesebb meglazítani a propellereket, mint térd-könyök helyzetben a porban csúszva keresgélni őket, meg szekrényeket tologatni, mint a Hubsan esetében. Ráadásul a propellerek nem törnek el, de még csak be sem repednek. Ez valószínűleg az ultra könnyű súly miatt van, de 15 repülés után semmilyen külsérelmi nyom nem látszik rajtuk.

A lábait viszont nagyon könnyen elhagyja. Én első "fejlesztésként" bekentem őket Loctite ragasztóval belülről, illetve leecseteltem a motortartó műanyag "bakok" alját is. A láb maga valami puha szivacs szerű anyagból van, ami nagyon jól elnyeli az ütéseket, olcsó még is ideális.

A gyári akkumulátor fantasztikus. Nem tudom, hogy az aftermarket akksik is ilyenek lesznek-e, de ez 9 perc felett bír, ami azért elég durva egy 150mAh-s áramforrástól. A töltésidő változó, elsősorban attól függ mivel töltjük. USB-n keresztül a laptopom 2:10 perc (igen, ennyi, nem elírás) alatt, a BlitzWolf töltőm 55 perc alatt tölti fel, ami azért nem ugyanaz.

A H8 mini repülési tulajdonságai lenyűgözőek, ezért mindenki imádni fogja. Iszonyatosan mozgékony, de pont emiatt elég nagy eséseket produkál a trükkökre, ami eleinte zavart, de megszokható és utána kifejezetten élvezetes. Rengeteg manővert meg lehet vele csinálni, a forgási sebessége elképesztő (yaw rate), még sosem láttam ilyen gyorsan forgó quadkoptert. A forgási sebességből adódóan viszonylag könnyű "dugóhúzóba" vinni, illetve "hulló falevél" effektust produkálni vele. A 360 fokos bukfenc sem egy bonyolult művelet, csak nyomjuk meg a jobb oldali kart lefele, majd hirtelen egy irányt mellé, így arra fog flipelni a gép, amerre a kart elhúztuk. Néhány trükköt, amire rájöttem, ideírok, próbálgassátok kedvetekre:

  • bukfenc (flip): jobb oldali kar + egy irány minél gyorsabban --> bukfenc abba az irányba, amerre a kart húztuk
  • dugóhúzó: bal kar jobbra vagy balra tolása és a teljesítmény kar le-fel húzása--> a gép pörögni kezd a tengelye körül
  • hulló falevél: a dugóhúzó mellé húzzuk a jobb oldali iránykart valamelyik irányba, így nem csak pörög hanem egy ovális pályán körözni kezd a gép
  • dupla/tripla bukfenc (double/tripple flip): mint a bukfenc, de amikor a gép átfordul, akkor húzzuk le nullára a gázkart, hagyjuk szabadon esni, majd miután tetszés szerinti számot átfordult, nyomjuk fel maximumra a gázkart, mielőtt elérné a földet. Minden bukfenc kb. 1 méter magasságeséssel jár
  • pókemberezés: nyomjuk finoman a gázt felfele, amíg el nem érjük a plafont, majd teljes kakaóval tartsuk ott a gépet. Mivel a propeller védő lapátok magasabbak, mint a propeller, a kopter "rászívja" magát a mennyezetre. Ha rá tudjuk "pattintani" más felületre, a dolog ott is működik, pl. oldalfalak. A gázt elvéve lehet trükközni szabadesésből.

A távirányító gyárilag Mode 2 beállítású (bal kar gáz és forgás, jobb kar irány) és nem lehet váltani, illetve számomra illogikusan a forgásirányt vezérlő bal kar inverz módon fordítja a géptestet. Megszokható, kis gyakorlást igényel (MJX X600-on is így van).

A kopter csak akkor bukfencezik, ha a bal alsó távirányító kapcsolót kezdőről profira állítjuk át, ezt két csippanás jelzi (a kezdő az egy csippanás). A másik ok, amiért nem szokott bukfencezni, az a merülő akkumulátor, amelyből viszont egy másik hiányossága származik, a rosszul látható orientáció. A ledek meglehetősen gyengén világítanak, ezért - és a gyors forgási sebesség miatt - nehéz rájönni, merre is áll a gép, vagyis könnyű elveszteni az orientációnkat. Ebben segíthet, ha nem tűrjük be az akkumulátor kábeleit, így mindig látjuk merre van a gép fara.

Elvileg van one-key return funkció is benne, ezt a bal kar lenyomásával tudjuk aktiválni. Nekem erre általában beleállt a falba és pörgött mint a mérgezett egér, szóval én nem igazán jöttem rá, hogy hogyan kellene használni. Arra tippelek, hogy meg kell fordítani a koptert a levegőben, hogy az eleje a távirányító felé nézzen és ekkor visszatalál hozzá. Még kísérletezem, aztán majd elválik, mennyire használható.

Ha össze akarnám foglalni a lényegét a H8 mininek, azt mondanám, ez a fundamentalista repülési élvezet. Semmit nem tud igazán ezen kívül, nincs rajta kamera, nem jó minőségű anyagokból készült, de repülni vele igazi élvezet és ez az, amitől ez a kis gép nagyon jó lesz. Nem kell féltenünk, mert nem törik össze, de ha még is, akkor is olyan nevetségesen olcsó, hogy maximum veszünk egy másikat. Az alkatrészek szintén viccesen olcsóak, egy propeller szett (4db) kb. 350 Ft, egy motor 800 Ft, de magát a gépet is 3300 Ft-ért vettem. Ízlelgessük egy kicsit ezt a számot és tegyük mellé a Hubsan X4 H107C árát, ami 18.000 Ft volt, ez 5.5x több !!!, mint az Eachine ára. Ezért kapunk egy gyakorlatilag használhatatlan kamerát, sokkal jobb minőséget és.....ennyi. Ha most kéne választanom, vennék ebből a pénzből egy Eachine H8 minit, meg egy Eachine H8 mini 3D-t, plusz egy Eachine X4 3D minit és még mindig maradna pénzem. Akkor megérte? Szerintem minden forintját.

  Előnyök :-)

  Hátrányok :-(

  Extrém gyors forgási sebesség

  Olcsó hatású, gagyi műanyag

  Szuper agilitás, remek trükk mester

  Nem fér bele nagyobb akkumulátor

  Hosszú repülési idő

  Tetű lassú töltés a gyári töltővel

  Nagyon alacsony  ár

  Gyenge ledek, nehezen látható

  Strapabíró, nem törik

 

  Nem eszi a propellereket

 

  Olcsó alkatrészek

 

 

Aki szeretne egyet beszerezni az innen megteheti:

Szerk, 2015.11.19: Megpróbáltam ma levideózni a trükköket és a reptetést, de sajnos olyan rosszak lettek a kézi kamerás felvételek, hogy inkább nem tettem fel. Cserébe kaptok még néhány képet az Eachine H8 miniről:

Szerkesztve 2015.12.28: Megosztanék némi tapasztalatot a gépről, amit az elmúlt két hónapban gyűjtöttem. A gép brutálisan masszív, gyakorlatilag törhetetlen. Egy gyenge pontot találtam, ez pedig a váz lábnyúlványa. Nekem jelenleg egy elrepedt és a motor is tönkre ment, ugyan azon a lábon. Ezt majd hamarosan ki fogom cserélni, de szerintem 40 repülésenként 1 teljesen elfogadható. 

A propeller védők lágy műanyagja jól véd, de egy nagyobb ütés után belehajlik a propellerbe és akadályozza a forgást, ezt általában nyiszatoló hang kíséri vagy egyáltalán nem forog tőle a motor. A propeller védő keret kézzel visszahajtható, nem törik, csak fehéredik a töve.

A CG023 akkumulátora tökéletesen illik a gépbe, én ezekkel használom.

Láttam azóta öcsém Eachinjét is, annak kicsit más a mintázata, pedig mind a kettő a Banggoodról van. A JJRC H8 mini ugyan ez a gép, de átbrandelték, illetve a motorok lábainak színe megváltozott, piros-kék, fekete-fehérről piros-feketére és kék-fehérre. Elvileg a piros-kék ekvivalens a piros-feketével.

A kopterrel a mai napig (2015.12.28) 360 percet, 40 feltöltést és 6 órát repültem.