Helifar Fuuton Mini teszt – A háziverseny győztese?

20180817153507_25553_eredmeny.jpg

A Helifar Fuuton Mini neve valószínűleg a Helifar Fuuton 2-höz köthető, hiszen akár annak a kicsinyített változata is lehetne. Érdekes módon azonban az igazi ellenfelei házon belül találhatóak, a 135 mm-es Turtle és a 140 milliméteres X140 Pro személyében. Lássuk lenyomja-e őket a legújabb modell, amely 44.500 forintért kelleti magát.

Helifar Fuuton Mini - 44.500 Ft

 

Helifar Fuuton Mini kicsomagolása

A múltkori kölcsön Helifar X140 Pro után kaptam most egy Fuuton Mini-t is az egyik ismerőstől, mondta járassam be, és mondjam meg, hogy melyik a jobb. Amikor kézbe vettem a dobozt, azt hittem, ez is egy X140 Pro, annyira hasonlít a kinézet és a beltartalom is.

Drón, matrica, zsugorcsövek és gyorsszorítók, és 2 szett DAL Cyclone 3056C, amin meglepődtem, hiszen ez a drágább propellerek közé tartozik. Ellenben egy nyamvadt leírást nem voltak képesek adni a gép mellé, és aki mondjuk nem Frsky , hanem Flysky vevőt akar tenni az UART portra, az majd keresheti leírás nélkül a megfelelő pin-t, amit át kell forrasztani, szóval tud szívás lenni az információhiány.

20180817153507_33755_eredmeny.jpg

Amikor kézbe vettem a gépet, akkor esett le, hogy a gyártónál összekeverték az elnevezéseket, és valójában ez a régebbi X140 utódja. Szóval, hogy kibogozzuk a dolgokat:

Ez a kevergetés olyan tipikus kínai dolog nem? Egyébiránt azért vannak látható változások is, például az oldalsó antenna elhelyezést megszüntették, az IPEX csatlakozóra egy zöld színű pagoda antenna került, viszont az alsó lapon ott a régi VTX kivezetési pontja is, üresen.

img_2660.JPG

A motorok maradtak, viszont a teljes belső elektronikát Helifar F4 Tower-re cserélték, ami az X140 Pro sajátjával azonos. Az „öngyilkos” kamera a fronton egy 3D nyomtatott nyeregben ül, és egy Runcam Micro másolat, CCD technikával és 2.3-as lencsével. Szerintem túlzottan kitüremkedik előre, és szögállástól függően a propellerek is belelógnak a képbe, ez így szerintem tervezési hiba.

img_2662.JPG

A másik szerintem béna részlet a fenekén elhelyezett LED+csipogó kombináció, amit két gyorsszorító rögzít a tartóoszlopokra. Kíváncsi vagyok, hogy mikor fog elengedni és leesni.

A váz viszont masszív, és végre nem egy elhízott disznó a gép, mint a Furibee Geniuser vagy az X140 Pro, mindkettő 163 gramm körül volt, míg ez „csak „135, ami még mindig nem kevés, de legalább már a  jó irányba haladunk.

 

Helifar Fuuton Mini tesztje

Első lépésként javaslom, hogy olvassa el mindenki a Furibee X140 tesztjét, majd utána a Helifar X140 Prot is, hiszen ez a gép a kettő alkatrészeinek kereszteződéséből született. Második lépésként pedig irány a Betaflight, és szépen állítsunk be mindent. Hozzám a BNF verzió érkezett, én így az UART-ra, amin egy három pin-es csatlakozót forrasztottak, egy Frsky XM+ vevőt pattintottam fel. Mivel a vezérlő Betaflight OSD képes, ezért lehet menet közben is állítani az adó csatornáit, illetve a PID-eket, szóval komolyabb vevő nem feltétlenül szükséges a Helifar Fuuton Mini-be.

3_3.JPG

Az első, ami feltűnt, hogy csak 8/8Khz-re lehet állítani a Giro mintavételezését, ebből ki lehet találni, hogy az Omnibus F4 vezérlő mellé egy MPU6000-es egységet tokoztak. Ez egyrészt jó, mert bírja a rezgéseket, másrészt a Giro/PID hurok nem mehet ezen érték fölé. Aki ilyenre vágyik annak, ICM-20602 kell, de egy átlag hobbistának tök mindegy, mi van a gépben, pusztán csak azt akartam mondani, hogy azért egy újabb lapkán is lehet régebbi elem.

20180817153507_76628_eredmeny.jpg

A másik, hogy eléggé összekuszálták a modes fül alatt látható csatorna beállításokat, ezt gyorsan kiegyenesítettem a nekem tetsző módon. Néhány értelmetlen dolgot kikapcsoltam még – például baro szenzor -, illetve Frsky-nál a csatorna sorrendet AETR-ről át kell állítanunk, különben nem a megfelelő helyen vannak a dolgok.

Fussunk végig a hardveren is:

  • motor: GT 1306 3100KV
  • vezérlő: Helifar Omnibus F4, MPU 6000, BF OSD
  • ESC: Helifar 25/30 A DSHOT BLHELI 32 Bit
  • adó: Helifar 25-200 mW VTX
  • kamera: Runcam Micro másolat, HADII CCD 2.3 mm-es lencsével
  • váz: nyújtott, 140 mm-es 3K karbon, 4mm-es karokkal

img_2661.JPG

A hardver szerintem tisztességes, csak valahogy nem sikerült kellően összeválogatni az alkatrészeket. A GT 1306 3100KV motor ugyanaz, mint az X140-en, a majdnem ugyanekkora Geniuseren 1506 3400KV, míg az X140 Pro-n valamilyen 1408-as motor volt, szóval tényleg ráfért a súlycsökkentés a gépre, mert azért ezek az erőforrások nem tépik le a hajunkat.

img_2658_1.JPG

Ehhez képest az über ESC kicsit pazarlás ehhez a felálláshoz, itt még 4 cellán se lesz 30 A fogyasztás, de szerintem 20 sem, pedig egyébként a lapka teljesen rendben van. A többi alkatrész viszont passzol a géphez, és mivel mindent állítgathatunk BF OSD-ből, összességében ez így sem rossz felállás.

A nem túl erős motor viszont kihat a repülési tulajdonságokra is, ereje az kevés, még ezzel a magas szögállású DAL Cyclone 3056C-vel is, cserébe brutális az üzemideje. Simán elrepkedtem 5 percet, vagyis gyakorlógépnek tökéletes, és mire kinőjük, úgy is lezúzzuk, ráadásul remek kis helyeken való bujkáláshoz.. Nekem sajna az ideálisnál egy mérettel nagyobb, 850-1000 mAh-s 3S akkujaim voltak, de szerintem a megfelelő a 650 mAh 4S lenne, kisebb kapacitás és nagyobb fesz, hogy azért „arrébb is lehessen vele állni”.

pid.JPG

Az alap PID-ek viszont nem igazán jöttek be. Rángatja a gép az orrát, ami eléggé idegesítő, és nem is igazán repül szépen, szóval itt kell mókolni rendesen, hogy megkapjuk a jól megérdemelt repülési élményt. Én ezekre a fenti képen látható értékekre módosítottam a gyáriakat, köszönhetően SoloProFan tanácsainak.

20180817153507_34132_eredmeny.jpg

Amit még kiemelnék, az a nagyon tiszta vételi jel. Azt hittem, hogy a váz fölötti Pagodát kitakarja majd a karbon felső lap, ehhez képest nagyon szép a képe. Lehet, hogy az antenna teszi, de ha igen, mini gépre mindenki ilyet vegyen. A kamerát megfelelő szögre emelve az alsó harmadba kerülnek a propellerek, így egyáltalán nem zavaró, hogy belelógnak a képbe. Ellenben ez a 3D nyomtatott tartó elég szutyok, egyrészt átviszi a rezgéseket, másrészt ha elreped egy ütéstől - már pedig olyat fog kapni, mert marhára kiáll előre -, akkor bajos lesz pótolni.

 

Összegzés

Valójában remek gép is lehetne a Furibee Fuuton Mini, ha a hardvert a megfelelő alkatrészekből válogatták volna össze. A motorok kezdőknek, középhaladóknak elég erősek lesznek, de ezt én tuti 4S-en járatnám, mert 3 cellán kicsit nyugger. Ehhez képest a 25/30 A ESC overkill, a kamera meg nem befele, hanem kifele áll, legyen, amit három perc alatt lezúzunk. Erre jön még a hátsó LED+buzzer panel felrögzítése, ami szintén nem szerencsés.

A kegyelemdöfést viszont az viszi be, hogy drágább, mint az X140 Pro, ami egy jobb gép, erősebb motorokkal és normális kamera elhelyezéssel, szóval azt kell venni, ezt meg maximum akkor, ha az ára az előbbi alá esik. Persze léphetünk lefele is, a 84 grammos 2,5-es Skystars X120 Bolt is remek választás, és még olcsóbb is.

 Előnyök  Hátrányok

 + modern ESC
 + modern FC
 + Pagoda antenna
 + a motor kezdőknek tökéletes

 + tiszta VTX
 + az egyik legjobb antenna amit láttam
 + könnyebb mint a testvérei
 + remek akku strap és szilikon pad

 - öngyilkos kamera elhelyezés
 - 3D nyomtatott kamera tartó
 - a motor haladóknak nem elég erős
 - nyomi LED felfogatás
 - az ESC overkill erre a gépre
 - még mindig nem elég könnyű
 - hitvány alap PID-ek

 

A drónt itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak). Az EU Direct Mail (BG) és az EU Priority Line (GB) szállítással nem kell vámot és ÁFA-t fizetni:

 

Alternatívák

És az új Gearbest akciót se felejtsétek el, különös tekintettel a kuponokra.

vault.JPG

Ha tetszett a cikk, kérlek tisztelj meg azzal, hogy nyomsz a cikkre egy lájkot Facebookon, így látni fogom, hogy munkám nem hiábavaló. Annak is örülök, ha megosztod, így még több emberhez jutnak el az információk. Előre is köszönöm.