3 colos propeller teszt a Helifar X140 Pro-val – Húzzon jobban vagy repüljön tovább

img_2470_1.JPG

Nemrég számoltam be a remek Helifar X140 Pro drónról. Aztán eszembe jutott, hogy mi lenne, ha a gyári nagyon „fancy” propellert kicserélnénk valami másra, és megnéznénk, hogy hogyan repül a gép, illetve milyen változásokat észlelek. Az eredmény magáért beszél, de azért szavakba is öntöm a tanulságokat.

 

Tesztalanyok

Összesen háromféle propellerem volt itthon, ezért ezekkel reptettem meg a Helifar X140 Pro-t. A fórumok szerint az ajánlott típus a Gemfan 3052, amivel sajnos nem rendelkeztem, de a másik három légkavaró között is jelentős különbségeket lehetett tapasztalni. A tesztalanyok az alábbiak voltak:

Az első propeller a RaceKraft 5051 zseniális darabjait másolja, a fenti videóban látható, miért. Ez az egyik kedvenc Youtube-os anyagom, félelmetes, mit művelnek benne a srácok, mindenki nézze meg. Sajnos a Helifar féle nem ilyen jó, de érdekes módon nem is fogyaszt annyira, mint ahogy azt gondolnánk, jó két perccel hosszabb volt a repülési időm, mint a másik két propellerrel.

img_20180807_115634.jpg

A HGLRC X145 paraméterek szempontjából a közepes légcsavar, ennek ellenére itt tapasztaltam a legrövidebb repüléseket, pedig a meredeksége „csak” 45, tehát a Kingkongnak kellene többet fogyasztania. A propellerek vége eléggé csapott, ez a Bullnose jellegű kialakítás 2016-ban volt menő kétágú propellereken, de például a DAL a mai napig gyárt ilyen darabokat. A magas áramfogyasztás szerintem a merevségből adódik, cserébe erősebb, mint a gyári Helifar. Egy akkuval 2,5-3 perc körüli időt hozott közepes agresszivitás mellett, 850-1.000 mAh-s akkumulátorral.

img_20180807_120703.jpg

Az LDARC/Kingkonggal volt a legjobb repülni, erős, mint a méreg és nem érződik olyan merevnek, mint a HGLRC sajátja. Az üzemidő némileg több mint az előző variánsnál, ami a magasabb pitch miatt furcsa. Cserébe sokkal stabilabb, nem húzza annyira az orrát, ami a gyári PID-elés hibájából fakad. Üzemidő valahol 3-3,5 perc körül alakult, ezzel már elégedett voltam, de azért egy Gemfan 3052-t kipróbáltam volna, hiszen az Rcgroupson is ezt ajánlják.

A bejegyzés margójára írnám ide, hogy megcsináltam Andy RC féle PID beállításokat, és nem igazán sikerült jól, ami ékes példája annak, hogy a neten talált tesztértékek sem feltétlenül passzolnak mindenki stílusához. Egyrészt ő 4 cellával repült, én pedig hárommal, ezért sem lehet egy az egyben átültetni mások értékeit, ráadásul ő kivette a super rate értékeket és az RC expot, csak sima rate-et használt, ami azt eredményezi, hogy a görbe nem olyan lapos, sokkal élesebben reagál a gép. Ez engem zavart, látszik is a durvább fordulóknál, ahogy „bedadognak” a légcsavarok, ami persze az én tudásbeli hiányosságomból is fakad.

Ebből az a tanulság, hogy mindenkinek saját magához kell igazítania a finombeállításokat, a tesztvideók végén található értékek az adott propeller típus, adott akkumulátor cellaszáma és az adott pilóta tudásszintjéhez vannak hangolva, abban az esetben, ha minden más változatlan. Érdemes éppen ezért inkább egy új profilt létrehozni és oda bedobálni a módosított értékeket, mert ha nem sikerül, akkor egyszerűen visszaváltunk az eredetire, és kész. Szeretnék majd bővebben foglalkozni a témával, hiszen sokan kértétek, és engem is érdekel, és amióta minden második gép Betaflight OSD-vel konfigurálható, azóta ezt videón keresztül is látványosan lehet bemutatni.

Címkék: cikkek, Cikkek