Nighthawk pótlék kell - Építési napló 0. nap

517560731.jpg

FRISSÍTVE: 2016.06.10

Kell egy gyakorló racer, amit törhetek. Drága a Nighthawk, rossz az idő és nem vennék még egyet, ha nem muszáj. A másik dolog meg, hogy begyűrűzött az agyamba, hogy építenem kell egy gépet saját kezűleg. Így fogok férfivé válni, már ami a racerek világát illeti. Át kell esnem a szűzkeresztségen, fel kell hogy kenjem magamat a saját véremmel, amely abból a sebből kell hogy szivárogjon, amit egy karbonváz éle vágott el. Át kell esnem a felavató szertartáson, ehhez viszont alkatrészek kellenek. Mivel törni fog olcsó legyen, nem kell hogy nagyon erős legyen, de azért ne egy haldokló víziló vergődését adja elő a levegőben. Szóval kell egy lista, alkatrészekkel...

Kezdjük azzal, amit minden ember megtesz, amikor megtervezi az első gépét, amit saját kezűleg, verejtékben fürödve fog összeszenvedni, két "megakurvaanyád" között, vagyis listát ír az alkatrészekről. Mivel minden gép elpusztul valamikor és ennek a sorsa nem lehet más, hiszen gyakorlógép lesz belőle, a number one paraméter az ár. Kellenek az alábbiak, olcsó alkatrészek:

  • váz: ne legyen túl drága, de ne legyen nagyon kocsonya sem. Rezgéscsillapító nem kell, nem FPV-zünk, hiszen még repülni sem tudunk. Jó lenne az árba belecsalni egy PDB-t is
  • motor: ami felfér a vázra, jó lenne ha 2204-es lenne, de nem biztos, hogy elfér, akkor marad a 1806-os 2300KV-s motor, ebből kell 2CW és 2CCW
  • esc: motorszabályzó elektronika, 12A elég lesz, nem terjeszkedünk túl, ez nem az a gép, amit később át fogunk építeni 4S-re (már csak azért sem, mert a váz, hogy is mondjam erőteljesen low budget lesz :D)
  • pdb: mindegy milyen, lényeg, hogy fel lehessen mindent forrasztani rá
  • fc (flight controller): központi vezérlő, igazából mindegy milyen, csak tudjon Base Flightot vagy Clean Flightot futtatni (inkább az utóbbit)
  • vevő: adónk ugye van, egy FlySky FS i-6 távirányító, ehhez kell nekünk egy adó, ez el is dönti, hogy egy ugyan olyan adót fogunk feleszkábálni a vázra, mint ami az Emax Nighthawkon van
  • akkumulátor: még nincs, de ennek a költségét rákenjük a Nighthawkra. Ami fontos, hogy mind a két vázba bele kell férnie és mind a két motorhoz jónak kell lennie, vagyis 3S 11.1V feszültségű, minimum 30C értékű és 1300-1800mAh kapacitású akkumulátort fogunk tenni a gépre
  • propeller: van egy valagnyi 5030-as, 5045-ös propellerem és a Nighthawk 6045-ösei, szóval ezt nem veszünk, mert van dögivel, majd próbálgatjuk őket egymás után

Azoknak, akik nem akarnak vacakolni az egésszel, leírom most a két tuti és legolcsóbb megoldást, ami egyébként jobb, mint amit én felvázolok később, de nincs meg a nosztalgia benne. Gear Besten van két 250 mm KIT, ezt vegyétek meg és csókolom (szerintem ugyan az a kettő, de valamiért még is külön vannak, üsse kő):

Akit a következő okfejtést nem szórakozásból olvassa, az ugorjon a cikk végére, a "Szerkesztve" részhez.

A váz egy érdekes kérdés. Kellene egy jó karbon váz, mert az erős és könnyű. Hmm, milyen finom karbon vázak vannak, de sajna nem lehet, mert drága, 8000 Ft fölött van, nem lehet, spórolunk és különben is, növelni kell a szívás faktort egy jó kis nylon/üvegszál/plasztik anyagból készült borzadállyal. Jó lesz az, közelítünk majd a disznósajt szilárdságához, de legalább bebizonyosodik, hogy karbon mindenek felett. Két versenyzőt is találtam, az egyik egy Mr. Rc 250 250mm műanyagból (értitek, MISTER RC:D ilyen névvel nem lehet rossz), nyilván nem jó váz, ráadásul motor to motor csak 230 mm...De van benne PDB, olcsó mint a bűn - nincs 6000 Ft - és egészen masszívnak tűnik. A másik versenyző a GT-250 250mm, igazi raj, színes váz, üvegszálból, szép színes kis gépet lehetne összehozni, remek orientációval és a váz is 250 mm motortól motorig távolsággal rendelkezik. De sajna elfogyott, pech, marad Mr. Rc, "nomen est omen", a név meg kötelez ugye:D

A motornál én favorizáltam volna a Kingkong 2204-2300KV motort, de a leírás szerint az ajánlott motor DYS 1804/1806 motorjai. A DYS 1806 legnagyobb ellenfele a hasonló paraméterekkel rendelkező Eachine Az összes érték nagyjából megegyezik, én az Eachinet választottam, hogy a spórolásszag erősebb legyen: DYS 1806-2300KV, illetve Eachine 1806-2300KV. Mindkettő tud 400 gramm fölött emelni, ez meg teljesen jó lesz nekünk is.

Az electronic speed controller (ESC) méretezése fontos, de nagyjából mindenki 12A-s ESC-ket használ. Ezeknek a csúcsterhelése valahol 15-18A között van. Ebben a szegmensben is győzött az ár, a győztes pedig egy SimonK 12A lett, bár megvívta a házon belüli harcát a tesóval, amit Emax Simonk 12A-nak hívnak, de hát azért 500 Ft az 500 Ft. Itt is spóroltunk 2000 Ft-ot, jó alacsony lesz a végösszeg.

Power distribution board (PDB) a vázon, yipijájé, ezzel is spóroltunk 1000 Ft-ot többet nem is érdemes róla elmondani, az építés szempontjából van jelentősége, de túl nagy varázslatot nem kell várni.

Flight controller (FC) egy érdekes kérdés, valószínűleg CC3D lesz, viszont néhány árnövelő tényezőt le lehet rázni magunkról, pl. a magnetometert, nem lesz GPS funkció, hiszen nem is kell. A barométerért fáj a szívem, mert egy jó kis magasságtartás sokat segített volna kezdő bénázásomon. Persze mint ebben a cikkben mindenhol, a lényeg az ár, úgy hogy most ezt toljuk előtérbe.

A vevő és az adó dolgot letudtam azzal, hogy az Emax Nighthawk 280 Pro-hoz kaptam egy Flysky FS i-6-ot, vagyis az adó oldal ezzel el is dőlt, ugyan azt kapja, amit a Nighthawk is a kis testében magával hordoz. Tudom, hogy ez nem mindenkinek áll rendelkezésére, de low budget fronton jó lesz ez a 6 csatornás táv is, legalábbis a gyakorlási szakaszig (szóval vagy fél évig:D). Utána lehet hogy kinövöm majd magam  és egy több csatornás, telemetriát is kezelni képes távra váltok, de addig még sok víznek kall lefolynia a Dunán és a Jangcén (ide szúrom, mert ki tudja, hátha kínai testvéreink is olvassák :D, egyszerűsített kínaiul: 长江).

Akkumulátor fronton jelenleg nem állok sehogy, különösen azért, mert a Nighthawkhoz nem adnak, ahogy ezt már a szárazteszt cikkben kifejtettem. Valószínűleg a ZOP 1500mAh 45C értékű, 3 cellás akkumulátor fog győzni, de még lehet, hogy a Hobbyking webshopjában futok még egy kört.

Propeller fronton kemény vagyok, mint a vídia, hiszen eddigi quadkopteres kalandozásaim során jelentős mennyiségű propellert sikerült felhalmoznom. Képességeimet figyelembe véve a repülés terén ez nem alaptalan, vagyis jelenleg is rendelkezem az alábbiakkal:

  • 6 pár Gemfan 5030-as propeller
  • 10 pár Kingkong 5040-es propeller
  • 10 pár Gemfan 5046-os propeller
  • 2 pár Emax Nighthawk 5046-os propeller

Éppen ezért erre többet nem költünk, ennek elégnek kell lennie, a két gépre.

Összehúzva a fentieket egy listára és összegezve a költségeket (a korrektség kedvéért betettem 1 darab akkumulátort és 1 szett (4 db) propellert):

 Váz:      Mr. RC 250   1 db  5699 Ft
 Motor:  Eachine 1806-2300KV  4 db  9912 Ft
 Esc:  SimonK 12A  4 db  7972 Ft
 Fc:    CC3D Evo   1 db  4559 Ft
 Vevő:  FlySky FS-A6  1 db  2848 Ft
 Akkumulátor:  ZOP 3S 1500mAh 45C   1 db  4421 Ft
 Propeller:  Gemfan 5030   1 szett  600 Ft
 Összesen:  

 37.599 Ft

Ez a végösszeg, azért ez nem kevés, hiszen vehetnénk KIT-et is, nagyjából 25.000 Ft-ért (ebben nincs benne a vevő, az adó és az akkumulátor, szóval mondjuk 31-32-re jönne ki a vége). Ezzel viszont lemondanék a bogarászás öröméről és az alkatrészválasztás esetleges elrontásától :D

Ennyit első körben, amolyan nulladik óraként, jövök vissza az első építési naplóval (Building Log), amint megjönnek az alkatrészek. Izzanak a forrasztópákák, füstöljön a cin, forogjon a csavarhúzó.

Szerkesztve: Oké, be kell vallanom valamit, elcsábított a sötét oldal és én is megvettem a ZMR karbonvázas kitet a Gear Besttől, tegyétek ti is ezt. Egyszerűen 25.000 Ft-ért nem lehetett ott hagyni. Vettem hozzá 2500-ért egy vevőt és ennyi. Szánom, bánom puhány vagyok, eladtam az ördögnek a lelkemet, de túl jó volt az a karbon váz és itt össze is vannak lőve egymáshoz az elemek, nem tehettem mást :DDD Sajnos bármennyire is akarom, nem jön ki ennél olcsóbban ha összeválogatod a dolgokat, ráadásul ott a probléma, hogy ha egy valami nem érkezik meg, akkor amiatt várhatsz mindennel. Vegyetek ti is ilyet és menjetek ki zúzni a szabadba.

Szerk. 2016.06.10: az élet aztán máshogyan alakult, ugyanis a GearBest soha nem szállította le a ZMR karbonvázas kitet (18 nap processing után rájuk írtam, erre ők, ja bocs, nincs raktáron, így nem lett ZMR-em), ezért mérgemben vettem hónapokkal később egy Eachine Falcon 250-et. Ezzel egyetemben a fenti cikkben szereplő alkatrészeket elavultnak kell tekinteni (ennyit változik pár hónap alatt a piac), de a LOGIKA UGYAN AZ MARADT. Amint megírtam róla az elemzést, ide fogom vágni a teszt linkjét.