Gopro Hero 4 Silver - a vastagon fogó ceruza

maxresdefault_32.jpgA kamerát kölcsön kaptam (köszönettel Tszkr fórumtársnak), ezért a teszt olyan értelemben nem teljes értékű, hogy nem tudtam minden mütyűrt kipróbálni, amit gyárilag hozzá adtak (egyébként sem szoktam pl. a háromféle bicikli kormánybilincseket, meg hasonló sosem használt vackokat kipróbálni, mert akkor 4 hetente lenne egy teszt, de higgyük el, hogy ilyen is van, jó pénzért). Ellenben igyekszem valós képet festeni a kameráról, mert ugye van az a mítosz, hogy az akciókamerák nullaköve a Gopro és ezt másolta le mindenki, na de Mercedes Benz óta a japán autók azért eléggé feljöttek, nem mondanánk rá hogy rosszak nem?

Kezdjük azzal amit már mindenki sejt, a szenzor és a lencse ennyi pénzért nyilván sokkal jobb, na de mi van benne? Ambarella A9 a chip, a lencse pedig...nem találtam meg, durva, de egyetlen egy oldalon sem írják, maximum a méretét. Ambarella A9-el szerelik a Xiaomi Yi 4K-t is, meg is nyomta rendesen az árat, a sima Xiaomi Yi 25.000 Ft-os ára egyből 75.000-re ugrott. 

Azt kell hogy mondjam, hogy ilyen jó fényképet és videót még akciókamerától nem láttam. A színek nagyon élethűek, kimondottan szépek és reálisak, semmi sem folyik szét, nincsen túlszaturáltság, az ég kék, a fű zöld, a kommunizmus meg örök (aztán kiderült, mégsem). A szenzor 12 MP-es, itt szó nincsen interpoláltságról, mint ahogy a videók esetében sem, ezért az árért (110.000 Ft) ez már annyira alap, hogy igazából sajnáltam is rá ezt a pár karaktert, amiből ez a mondat most felépül. Érdekes módon, a kamera ennyi pénzért sem tud 4K 30FPS-t a legnagyobb, még elfogadható képkocka számmal rendelkező felbontás a 2.7K, amit van aki használ (pl. a torzítás kiküszöbölésére illetve a Fulld HD részletgazdagabb megjelenítésére, az infókért köszönet Márton fórumtársnak)., de a többség jó eséllyel nem fogja. Az optimális felbontás az átlag felhasználó számára ebben az esetben is az 1080 60FPS, de ettől mi még ki fogjuk próbálni az 1440p-t, hátha látszik majd a különbség.

Van két hagyományos tesztem, az egyik a lakás folyósóján lévő puzzle lefényképezése, a másik a kert pásztázása videóval. A fotótesztnél konkrétan leesett az állam. A kép a béna takarékos izzó fényénél is értékelhető képet készített. Ugyan ez pl. az EKEN H9-nél egy sárga zsírpaca a falon. A Silver nagyon jó képeket csinál a többi másolat géphez képest, még kevés fényben is, ez meglepő, viszont igazolja a lencse nagyon jó érzékenységét.

Az udvartesztből kiderült, hogy a kép tű éles, a falevelek egyenként látszanak, ellenben pl. az EKEN H8-al, ahol az egész táj, de különösen a finom részleteket igénylő pázsit egyetlen, elnagyolt zöld foltnak látszott. Ez a része nagyon meggyőző a kamerának, semmi kétség.Az összerakottság ugyan azt az érzést kelti, mint a képek minősége. Semmi horpadás, tökéletes minőségérzet, nem nyiszog, nem recseg, a forma is elég időtálló, de mégis mindenki ránézésre tudni fogja, hogy nem egy gagyi másolattal van dolga (meg rá is van írva, hogy Gopro :D). Dupla kijelzős a kamera, hátul 2 colos LCD, elöl pedig egy picike kis kijelző, amely a fontosabb adatokat írja ki, EKEN H8 mintára. Ami feltűnt, hogy itt is egész jók a színek, ellenben az is szembeötlő, hogy milyen lassan készül el egy kép. A kamera kiírja, hogy busy...What? Mire kell várni képenként kb. 2 másodpercet? Hogy leírja a kártyára? Sajna arra nem volt lehetőségem, hogy kipróbáljam egy gyorsabb kártyával, lehet hogy akkor megszűnik a probléma.

 A másik gond, hogy nincs szoftveres képstabilizálás. Igen, ez nem fér bele a csekély 110.000 Ft-os árba, 2016-ban, ami szerintem nevetséges. Pontosan ezért csináltam egy "séta tesztet" hogy lehessen látni, mennyire zavaró, amikor valaki akár csak lépked felfele egy lépcsőn. Ez nem egy kerékpár állandóan rezgő kormánya, csak egy lépcső, mégis látványosan ront a minőségen.

A másik a hordós torzítás, amivel a kamera semmit nem tud kezdeni. Igen látványos, ahogy a föld és az ég egy kör alakú rettenetben ér össze. FOV állítás? Tévedtem, van benne FOV állítás, három fokozatú, Wide/middle/narrow opciókkal (170/127/90 fok), a lenti videón látható. Barrel distortion csillapítás sajnos nincsen, pedig pl. az SJCAM SJ5000X ELITE 30.000 Ft-ért tudja mind a kettőt, bár az hogy mennyit ér ez a funkció, azért kérdéses.

A másik amit nem nagyon kedveltem, a menü elrendezése. Értem a logikát, hogy mit akartak, a funkciókat szétszedni, működési módokra, így szépen összecsoportosítani egy helyre minden összetartozó dolgot. Ez persze nem rossz elgondolás, de ennek ellenére mikor körbe pörgetjük a dolgokat, a végén van egy lejátszás és egy beállítások menü. Vagyis akkor most még egyszer ugyan az? Így két helyen kell keresni valamit, ami nekem nem logikus, de megszokható (igazából három helyről érhető el, mert ott az app is, de ott egyben látunk mindent, ami nagyon jól is működik).

A másik dolog, amire az istennek nem jöttem rá, hogy miért sötétedik el egy perc után a képernyő (de nálam okosabbak megsúgták, energiatakarékossági szempontból és az LCD/Sleep menüpontban kikapcsolható). Próbáltam felvenni a sárkány eregetést, de állandóan elsötétült, így nem tudtam irányon tartani a kamerát, pedig a sárkány minden, csak nem egy lassan mozgó valami. Ha megnyomtam egy gombot, akkor meg vagy leállt, vagy beletett egy Highlight Tag jelölést. Így fedeztem fel ezt a funkciót, ami arra jó, hogy a képfolyamban elhelyezhetünk egy jelölő pontot, amelyet később, mint kulcsmomentumot megkereshetünk. Hasznos funkció, de mivel nekem úgy is állandóan vágnom kell a videókat, ezért én erre annyira nem pörögtem rá, de értem, miért került be.

A hátsó led érintőképernyő is egyben, ez a visszajátszási funkciót könnyíti meg, itt húzogathatjuk jobbra balra a videókat, meg lapozgathatjuk a képeinket "on-site", de mivel nekem mindig első dolgom, hogy áthányom a laptopra az elkészült tartalmat, ezért nekem ez nem igazán lényeges funkció. Mivel az SSD-ről sokkal gyorsabban lehet mindent lapozni, meg a videókat pakolgatni, ezért én ezt preferálom, különösen azért, mert egy 2 colos kijelzőn picit más nézni valamit, mint egy 24 colos monitoron (de akár még egy 15,6-os laptop kijelzőn is).

Amit még érdekesnek találtam, az a Quick capture funkció. Ilyenkor a kamera egyetlen gombja aktív csak, ennek a különböző kombinációjú nyomkodásával tudunk fényképezni, time lapsre váltani stb.

Az app csodálatos. Nekem eleinte nyűgösködött a párosítás, viszont már itt is van egy kis zseni, még pedig a pin kódos párosítás. A Xiaomi Yi-nél kaptam agyhúgykövet, amikor kiírta a kamera, hogy írjam be a kódot, ami a serial number utolsó nem tudom hány karaktere, anyád. Hol a szériaszám? Az akkumulátor alatt, köszöntsük az első kínai Darwin díjas jelöltet. Amikor sikerült csatlakoznunk a szoftverhez, egyből elkezdjük átlátni a Gopro-s logikát, minden egyértelmű, rájövünk, milyen jó a ProTune funkció (kezdő és haladó mód közötti váltogatás, ha kezdőben van, akkor eltűnnek a fölösleges menüpontok, nagyon hasznos), aztán a "default mode", ahol eldönthetjük, hogy a kamera bekapcsolásakor melyik funkcióval indítson, zseniális. Érdekes, hogy százalékosan visszaírja a kamera a töltöttséget, én ezt még sehol nem láttam, apropó kamera üzemidő, mintha tovább bírná mint a konkurencia, de ez inkább csak érzés, mint mért adat. 1160 mAh papíron is jobb, mint a legtöbb konkurense (az alap építő kő, az SJCAM SJ4000 akksi 900mAh), ez azért +20% még barátok között is.

A kamera hangját nem szoktam dicsérni, mert szinte nálam mindig tokban van, de most mivel ez hiányzott, ezért feltűnt, hogy jobb, mint az átlag. Elég jól visszaadja a környezeti zajokat, ezért az első 3 videóban benne is hagytam az eredeti hangokat, csak a későbbi videókból lett kiszanálva. Gyorsan soroljuk fel, milyen kiegészítők járnak a kamerához, mert ez sokakat szokott izgatni.

  • HERO4 Silver Camera with Built-In Touch Display
  • Standard Housing 131’(40m)
  • Skeleton + Touch Backdoors
  • Rechargeable Battery
  • Curved Adhesive Mount
  • Flat Adhesive Mount
  • Quick Release Buckles
  • 3-Way Pivot Arm (Mounting Hardware)
  • USB Cable

Hmm ez nem is olyan sok, csak nem egy újabb vámolási technika, amit a vásárló fizet majd meg? 

Összességében a kamera a hírének megfelelően teljesített, de hiányoltam belőle azokat a szoftveres funkciókat, amiket az olcsóbb kamerák már tudnak, a Gopro pedig nem. A hardver persze sokkal jobb, mint pl. a jónak számító Gitup Git2 vagy az SJCAM SJ5000X elite esetében, cserébe ISZONYATOSAN drága. Amazonon találtam egy lecsupaszított modellt 316 dollárért (87.000 Ft), de egy normális kiszerelésű - értsd benne vannak azok a kiegészítők, amit mások ingyen adnak - kamera kis hazánkban 109.000 Ft-ba kerül, ezt a több mint háromszoros felárat pedig semmi sem indokolja, különösen úgy, hogy a Xiaomi Yi 4K 75.000 Ft-ért nagyobb felbontást tud. Szerintem a márkanév felára túlzó és ezt aligha fogják (vagy tudják) megfizetni itthon, különösen ha a magyar átlagkeresetekre gondolunk.

Tesztek:

EEVBLOG: https://www.eevblog.com/2014/10/11/eevblog-672-gopro-hero-4-silver-teardown/
CNET: http://www.cnet.com/products/gopro-hero4-silver/2/
DIGITAL TRENDS: http://www.digitaltrends.com/camcorder-reviews/gopro-hero4-silver-review/