Walkera Furious 320 teszt – A V8 a pokolban is V8

1_2.PNGA Walkera új modelljei a cég életében egy fajta generációváltást jelentenek. A régebbi modelleknél sokkal megbízhatóbb, koncepcióban átláthatóbb drónokat dobtak a piacra. Ennek a sornak az első darabja volt a Furious, amire maximálisan illik a „nevében a végzete” mondás, hiszen tényleg egy fúria. Amellett hogy borzalmasan erős, még olyan nyalánkságokkal is megfűszerezték a gépet, mint a tilt motoros rendszer vagy a GPS modul.

 

Kicsomagolás

A gépet Foka76 bocsájtotta a rendelkezésemre, ezért semmiképpen nem tekinthető teljesen újnak, de mivel tulajdonosa lényegében eredeti állapotában őrizte meg, ezért olyan nagy eltérések nem voltak a gyári állapothoz képest. Érdekesség, hogy a weboldalak a Lipo akkumulátorokat külön szállítják, ezért nem is egyszerre érkezett meg a drón és az áramforrás. Ez utóbbi tény egyben arra is lehetőséget adott, hogy mindenféle 4S akkumulátorral repüljek, így próbálgatva a repülési tulajdonságokat.

A doboz meglehetősen nagy, ami nem véletlen, mivel itt egy 320 milliméteres szörnyről van szó. A kialakítás kifejezetten igényes, mind kívül, mind belül. Az alkatrészeket szivacsréteg védi körben, mindent szépen a helyén tartva. A nálam járt modell egy Walkera Furious 320 Devo 7, GPS nélküli verzió volt, de mivel több kiszerelésben is árulták, ezért gyorsan fussunk ezeken végig:

  • Walkera Furious 320C PNP: a távirányító nélküli alapmodell, CC3D vezérlővel
  • Walkera Furious 320G: távirányítóval, e GPS nélkül szerelt modell, DEVO 7-el, CC3D vezérlővel (a tesztalany)
  • Walkera Furious 320G: távirányítóval és GPS-el szerelt modell, DEVO 7-el, APM vezérlővel
  • Walkera Furious 320G: távirányítóval és GPS-el szerelt modell, DEVO 10-el, APM vezérlővel

15003850-xciterc-fpv-racing-quadrocopter-furious-320-rtf-fpv-drohne-mit-full-hd-kamera-videobrille-goggle-v2-gps-osd-akku-ladeger_-006_112.jpgTehát a csomagban egy Devo 7-et is mellékeltek, ez nem az „e” variáns, nem szabad vele összekeverni, mert ez nem modolható, viszont a 7 csatorna szerintem éppen elég a drón reptetéséhez. A Walkera egyébként nagyon szépen elrendezett mindent a csomagoláson belül, az összes nylonzacskót felcímkézték, hogy tudjuk, melyiknek pontosan mi a tartalma. Kapunk tartalék propellereket, töltőt, kézikönyvet (ami kifejezetten részletes), egy CD-t a konfigoláshoz, FPV antennát és természetesen a 2600 mAh 4S akkumulátor sem maradhat el.

A gépet kézbe véve mindenhol nagyon jó minőséggel találkozhatunk. A belső vázszerkezet karbon, ezt takarják le a műanyag dizájn elemek, amik eléggé agresszívvá teszik a gép kinézetét. Barátnőm azt mondta, hogy kifejezetten ijesztő a külcsín, és repülés közben is félt tőle, ami nem is volt alaptalan. Az oldalán ugró párducot pillanthatunk meg, amit én inkább orrszarvúra cserélnék le, az jobban kifejezi a gép brutalitását.

Az akkumulátort egy kihajtható nyílás alá rejtették el a hason, ezért viszonylag lent van a gép súlypontja. A vevő dupla antennás, és szöcskecsáp szerűen mered a levegőbe. Az orrban találhatjuk az 1080p képes kamerát, oldalt pedig a tilt motoros rendszerhez tartozó erőforrásokat, amiket meglepően nagy, 7 colos légkavarókkal szerelnek fel.walkera-furious-320-12-1024x519.jpgÖsszességében az összeszerelési minőség példás, nincsenek gagyi részletek, masszívnak hat a gép, de súlyra már túlságosan is nehéz, amiből azért sejthető, hogy itt nem egy fecskeként csapongó quadkopterről lesz szó.

 

Távirányító

A távirányító tulajdonképpen a mostanában alapmodellnek számító, 7 csatornás táv. Némileg nagyobb, mint az olcsóbb Flysky Fs-i6, van akinek már túlságosan is, ami meglepő lehet a 7e után, ugyanis az sokkal kisebb. A fronton és a vállakon összesen 5 kapcsoló található, ebből 3 darab háromállású, 2 darab pedig kétállású, vagyis igen széles körben variálhatjuk a beállításokat. A maradék egy „gomb” pedig egy potméter, amivel gimbalt tudnánk vezérelni, ha lenne, itt a tilt motor dőlésszögét kalibrálhatjuk vele, emlékeim szerint.

2_1.PNG

Az irányítókarok érzékenysége szerintem jobb, mint a Flysky FS-i6 széria távjainál, leszámítva talán az FS-i6S-t, és az általános minőség is magasabb, cserébe a táv nehezebb. Nagy előny, hogy itt már nem kell elemekkel vacakolnunk, mert a tápellátást 2S Lipo akkumulátorról is biztosíthatjuk, egy micro jst csatlakozón keresztül. Az alapkiépítésnél még elemtartó keretet találunk a távirányítóban, ez 8 db AA elem fogadására képes, de én már akksival használtam.

sa.jpg

Mindenkinek javaslom, hogy olvassa el a kézikönyvet, mert eléggé részletesen taglalja a működést. Az senkit ne tévesszen meg, hogy egy Devo 10 távirányító van a stilizált rajzon, a funkciók hasonlóak. A legfontosabbat ide írom, amire mindenki figyeljen oda: a szemből JOBB OLDALI HÁROMÁLLÁSÚ KAPCSOLÓ a módválasztó. Alaphelyzetben mindegyik a nulla pozícióban áll, ez a stabilizált mód, lefele léptetve pedig a gép kikapcsolja az elektromos segédleteket, az alsó az acro mód. Ilyenkor elszabadul a tűzijáték, FPV szemüveg nélkül nem javaslom, hogy így repüljünk, de még a Rattitude mód is elég veszélyes, erről majd később ejtek pár szót.

devo7.jpg

Bevallom férfiasan, nem próbálgattam végig mindent, mert nem akartam (nagyon) összetörni a kölcsön gépet, ennek ellenére sikerült. A rajzon látható 1-es, 2-es és 13-mas kapcsolóval elviekben a 3 tengely dőlésszögét tudjuk befolyásolni, amennyiben a szoftveres oldalon beállítunk egy mixet a csatornára. Ezeket hagyjuk alaphelyzetben, ha nem Szabó Alan Juniornak hívnak minket. A 4-es számmal jelölt kapcsolóra került a kamera, míg az LCD kijelző környékén található gombokkal a távon trimmelhetünk (finomhangolás).

Az FMOD kapcsoló kicsit trükkösebb, ugyanis a gázkar nulla állásánál a motorok viselkedését szabályozza. Ha fordulni is szeretnénk a levegőben, nem csak zuhanni, mint egy darab kő, akkor kapcsoljuk be, ez tulajdonképpen itt az Air Mode-nak felel meg.

walkera-devo-7.jpg

A kézikönyv még rengeteg további beállításra felhívja figyelmet, ezt nem részletezném, mert akkor a cikk rendkívül hosszú lenne, ráadásul a Devo 10 csatornaszáma eltér az alap Devo 7-től, ezért nem is teljesen fedik le egymást. A részletes leírást ezen a linken érhetitek el.

Összességében a GPS nélküli modellhez elég a hét csatorna, de azért a Devo 10 plusz csatornáinak is lehet találni funkciókat, ha nagyon akarunk. Egy dologra viszont figyeljünk: a Devos sorozatnál fordítva van a disarm, mint például a Flysky távok esetében, vagyis nem balra, hanem jobbra le kell tolnunk a gázkart. Élesítés pont az ellenkezője.

 

Repülési tulajdonságok

Nehéz szavakkal leírni, hogyan repül a Walkera Furious, de most amikor erre gondoltam, végig futott a hideg a hátamon. Úgy képzeljük el, mint egy nagy hengerűrtartalmú motorral felszerelt amerikai autót. Iszonyatosan tud menni, nagyon nagy a nyomatéka, de kanyarodni nem szeret, mert sem futómű, sem fék nincs rajta. A kormány is csak azért, hogy a filmekben a sheriffnek egy teljesen egyenes úton is legyen mit tekergetni.

A hangja brutális. A 7 colos propellereket forgató 1700 KV-s motorok nagyon erősnek érződnek a magas feszültség miatt, és igazából azok is. Erre tesz rá egy lapáttal a szervo vezérelt tilt motor rendszer. Aki esetleg nem tudná, hogy ez mit jelent, az itt olvashat róla bővebben. A repülési idő nálam 6-8 perc körül alakult, igaz jellemzően 0 fok alatti időben repkedtem.

Leegyszerűsítve a lényeget: a tilt motoros rendszer egy motorszög állító mechanizmus, ami a „gázkar” helyzetét figyeli, és annak megfelelően előre vagy hátra dönti a motorokat. Ezért láthatunk a képeken a hagyományos karok helyett egy karbon csövet, két végén pedig műanyag motortartó bakokat. Ha a gázkart előre toljuk, a szervo elfordítja a karbon hengert a repülési iránynak megfelelően előre vagy hátra, de oldalirányban nem. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Furious nagyon gyorsan képes felszállni és előre mozogni, illetve gyorsabban képes megállni, mint egy átlagos gép. Szabályosan felpattan a földről, viszont mivel oldalirányú motordöntés nincsen, ezért ez egyben egy kicsit meg is bontja a repülési kohéziót.

A gép súlya (810 gramm) rendkívül kitörésre hajlamossá teszi, ez egyben azt is jelenti, hogy amíg előre kell repülni, addig iszonyatosan brutálisnak érezzük (a 120 kilométer/óra végsebességet nem mertem kipróbálni), ráadásul nagyon agresszíven is indul meg, amire a mélyebb, brummogósabb hang is rátesz egy lapáttal. Azonban amikor elkezdünk fordulni, sodródni kezd, itt egyértelműen érződik a súly, ráadásul a kitörési hajlam miatt egyfolytában görcsösen koncentrálnom kellett, ami azért feszültté teszi a reptetést. Ennek eredményeképpen sikerült is megtörnöm a gépet, amikor egy pillanatra nem figyeltem. Sajnos a bokor nem ugrott el, ezért egy motor, egy motortartó bak és két propeller bánta a hengerbucskázást.

p1280085_1.JPG

A baleset egyben jó alapot adott arra, hogy megnézzem az alkatrészellátását a gépnek. Igazából mindent lehet hozzá kapni, de sajnos elég borsosak az árak. Egy motor 7-8.000 forint és nagyon lassan is szállítják le őket, ráadásul az motorkábelt direktbe forrasztották a motorral és átvezették a karbon csövön, tehát ha egyszer kiszakítjuk az erőforrásból, meglehetősen nehéz visszaforrasztani.

Elméletileg két különböző FPV kamerával szerelik, egy 800 TV sorossal és egy 1080p 60 FPS CMOS chipes kamerával, nálam az utóbbi járt. Nem sokat repültem FPV szemüvegben, mert sajnos a sajátom elromlott, de nem is éreztem késztetést arra, hogy sportosan nyomjam neki. Sokkal inkább a V8-as rotyogtatás és az egyenes max gázas csapatásokra támadt kedvem, így ez inkább egy erős utazó autó jellegű drón, sem mint versenygép. A kamerakép nagyon tiszta, a fénykezelés jó, tehát minőségi termékről beszélünk. A késleltetést csak valós versenykörülmények között lehetne megállapítani, de szinte biztosan több mint a CCD kamerák esetében. Mivel ezzel aligha fog bárki is versenyezni, ezt nem vettem hibának, de aki mégis sokat akar FPV-zni, az válassza a 800 TVL-es kamerát.2_4.jpgKét egyedi dolgot figyeltem meg az FPV rendszer kapcsán, az egyik, hogy a kamerát egy előre nyúló gumi „lökhárító” védi az ütésektől. A másik, hogy van egy intelligens státusz LED a gép hátoldalán, ami a repülési állapotok kijelzésén túl az alacsony feszültség riasztásért is felel, illetve kanyarodásnál indexel. Az FPV gombaantennát a gép tetejére kell feltekerni, szerencsére a karbon vázon kívülre, így a kép nekem végig tiszta volt, a kimeneti teljesítmény 25-200 mW, modelltől függően.

unnamed_3.jpg

Az akkumulátor elhelyezésről még egy-két gondolat: a PDB a rajzok szerint különálló, így ha nagy ütést kap a gép, akkor is nagyobb eséllyel megússzuk jelentős károsodás nélkül. A fogadóhely mérete 125*42*37 milliméter, vagyis aki akar variálni más akkumulátorokkal, az ilyen méretet keressen, minél magasabb C érték mellett. Ebbe viszont bele értjük az akkumulátor vezetéket is, amit egy XT60 csatlakozóba kell beledugnunk a vázon belül.

unnamed_2.jpg

A gép tetejét kinyitva láthatjuk a moduláris felépítést, a vezérlőt, a vevőt és az egyéb áramköri elemeket. Minden szalagkábellel van összekötve, tehát nem nagyon fogjuk őket „heftölni”. A vezérlő egy CC3D, amin Open Pilot fut, ez a tiltmotoros rendszer miatt biztosan nem teljesen a gyári paraméterekkel rendelkezik, de mivel alapból elég jól be lett állítva, nem bántottam. A GPS alapú gépben viszont biztosan nem CC3D vezérlőt szereltek, valószínű, hogy valamilyen APM verzióval érkezik. Általában a versenygépek esetében értelmetlennek tartom a GPS-es stabilizálást, de ez inkább egy nagyon erős „cruiser” vagy még inkább dragster drón, vagyis lehet létjogosultsága a dolognak.

 

Összegzés

Egy borzalmasan erős, egyben szexi, jól összerakott drónt ismerhettem meg a Walkera Furious 320 személyében. Ennek ellenére nehéz eldöntenem, hogy a jeges rettegés vagy az önfeledt öröm érzése önt el, amikor a gépre gondolok. Az biztos, hogy kezdők kerüljék, mint a veszedelem, a haladók pedig kellő tisztelettel közelítsék meg, akkor meghálálja az alázatot. Sose felejtsük el, hogy hol vannak a határaink, mert akkor gyorsan össze fogjuk törni, bár magas árával a „drónos biztosítási csalások” ideális alanya lehet.

Ha az autós analógiát akarom használni, azt mondanám, hogy ez egy amerikai izomautó, amiben a „menő csávók” a piros lámpánál rotyogtatják a motort, de igazi versenyzésre nem alkalmas. Egyrészt a kiegyensúlyozatlan repülési karakterisztika, másrészt a túlzott súly miatt. Ettől függetlenül nagyon szerethető gép, mert rengeteg élményt ad. Azt pedig mindenki egyedileg eldönti, hogy neki ez a halálfélelemhez vagy az önfeledt csapatáshoz áll közelebb.

 Előnyök  Hátrányok
 + brutálisan erős és gyors
 + jó építési anyagok
 + tiszta, jó fénykezeléssel rendelkező kamera
 + remek irányító LED
 + a tilt rotor rendszer kuriózuma
 + „bad ass” kinézet
 + az alap távirányítóval is kellemes
 + a sok variáns többféle igényt is kielégít
 - túlzottan nehéz, versenyzésre nem  alkalmas
 - több sérülékeny belső alkatrész
 - drága alapár és alkatrészek
 - jelentős kitörési hajlam
 - nehezebben konfigurálható, mint a CF/BF- es társai

 

Beszerzés és alkatrészek elérhetősége

A drónt itt vásárolhatjátok meg, érdekesség, hogy a nagyobb távval olcsóbb (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak):

 

Címkék: cikkek, drone, drón, Cikkek