Milyen hibákat ne kövessél el kezdőként

sucks.jpg

Bár még én is teljesen kezdőnek érzem magamat, valamelyik nap eszembe jutott, hogy mennyi mindenen átestem már, amit most máshogy csinálnék, mint amikor elkezdtem (pl. ne kezdj blogot, mert felemészti az életed, csak viccelek :D). Én is egy csomó tipikus hibát elkövettem az elmúlt hónapokban, amik talán szolgálnak némi tanulsággal azok számára, akik most kezdik el ezt a hobbit. Azt is hozzá kell tennem, hogy egy csomó hibát pont azért nem követtem el, mert elolvastam az olyan írásokat, mint ez is. Azt persze mindenkinek szíve-joga eldönteni, mennyire akar szívni valamivel és tudom, hogy van aki igényli az ilyen jellegű szenvedést ahhoz, hogy elfogadja, hogy bizonyos dolgokat tényleg nem lehet máshogy csinálni.

Soha ne hidd magad túl okosnak

Apám mondta régebben, hogy már egy hat évessel sem lehet az informatikáról vitatkozni, mert annyira gyorsan fejlődik a tudományág és lehet, hogy az a gyerek 3 éve csinál valamit, amiről te még csak nem is hallottál (mind ezt mérnökként mondta). Így van ez a multirotoros világban is, egyszerűen olyan gyorsan fejlődik, hogy képtelenség mindenhez érteni és mindent tudni.

Vannak, akik az elektronikai, elektrotechnikai részben jobbak és imádnak építeni. Vannak, akik jól repülnek, ismerik a különböző technikákat, van tapasztalatuk sok géppel. Van, aki az információk felhajtásában és azok átadásában jó és még számtalan tipikus dolgot lehetne említeni, amiben az emberek tudása eltér egymástól. NEM KELL MINDENT TUDNI, de mindenben tanácsot adni sem, nyugodtan mondhatjuk azt, hogy NEM TUDOM. Nem szégyen ez, sőt sokkal szerencsésebb, mint ha azt gondoljuk, hogy mi mindent tudunk.

Másik dolog az pont az ellentettje a fent ecseteltnek, a fölösleges újító szándék. Ezt a hibát én is elkövettem, amikor azt hittem, hogy okosabb vagyok, mint az MJX X600 tervezői, ezért leszedtem a motortartó bakokat (illetve mindent, ami „fölösleges” :D), hogy könnyebb legyen. Ez a műszaki hibákat az ötszörösére, a teljesítményt meg mondjuk 20%-kal növelte meg. Ezzel gyakorlatilag tönkre tettem egy gépet fölöslegesen, mert azt hittem én majd jobban fogom tudni, mint aki a gépet tervezte. Néha a túlzott önbizalom is átcsaphat károkozásba. Ha egy gépet arra terveztek, hogy összerakják és szétszedjék, akkor azt általában valamilyen kitben tudjuk megvenni. Vannak értelmes modolások is, pl. hatótávolság növelése vagy erősebb led fények a gépre. Ezeket mind meg tudjuk nézni a youtubeon, de ne akarjuk elsőre megváltani a világot, mert csak egy tönkre ment gép lesz az eredménye.3f05c749-70ff-4cfb-ab5a-c69d5c36ed88.jpg

Én biztosan jobban fogom csinálni, mint mások

Nem fogod. Azt, amibe te csak most csöppentél bele, azt mások már végig szívták, ugyan ilyen ambíciókkal. Ha van egy könnyen bejárható út, akkor nem érdemes a sokkal nehezebbet választanod csak azért, mert azt te találtad ki. Az emberek valószínűleg azért javasolnak valamit, mert meg akarnak kímélni azoktól a hibáktól, amiket ők elkövettek. Nem kell egyből megvenni a legbikább vagy a legdrágább gépet azért, hogy menők legyünk, mert csak fölösleges anyagi kárt fogunk vele okozni, ne adj isten, veszélyeztetünk vele másokat, miközben az élményt sem kapjuk meg, pedig ez lenne a cél nem?

Nem mindig a gép a hülye

Ha elveszítjük a gépünket, gondoljuk végig miért történt. Vajon műszaki hiba okozta az elvesztést, a gyakorlatlanságunk vagy az, hogy rosszul választottuk meg a helyet és az időt? Az esetek 90%-ában nem a műszaki hiba az okozója annak, ami történt, hanem mi magunk. Nem egy olyan embert ismerek, aki vett valamilyen olcsó gépet, első reptetések egyikén elvesztette, majd mivel a gép a hibás vett egy 2-300.000 Ft-os GPS-es gépet, mert azzal majd jobb lesz. Fel sem merült benne, hogy esetleg meg kellene tanulni repülni. A legfontosabb dolog, hogy először megtanuljunk repülni, minden más csak utána jön.

Nem repülök a gépekkel, nehogy összetörjenek

Ismerős a fenti mondat? Valaki ingyen pontokból, snap-upból kiokosított egy gépet (tüsszentőport és pengető ugye:D), de ez a gép nagyon drága volt és a tudásán bőven túlmutat a teljesítménye. Mivel drága és félünk tőle, már a dobozból sem bontjuk ki, mert úr isten mi lesz akkor, elpusztul a világegyetem. A gép azért van, hogy repüljünk vele, ha a polcon áll, pont az a cél nem valósul meg, amiért megépítették. Ezzel nem azt mondom, hogy állat módjára repüljünk neki egy betonfalnak vele, de ésszel, finoman próbálkozva lehet vele repülni. Ha pedig nagyon félelmetesnek érezzük, vagy úgy ítéljük meg – egyébként nagyon helyesen -, hogy ehhez még nem vagyunk elég képzettek, akkor tegyük egy kicsit félre, vegyünk egy kicsit könnyebben vezethető gépet és gyakoroljunk vele, hogy utána a másikkal is jól menjen. Én ezt a hibát a Emax Nighthawk 280 Pro-val követtem el, meg kellett venni, mert nagyon olcsó volt, de az első próbánál éreztem, hogy túlmutat a jelenlegi képességeimen. Ennek ellenére óvatosan próbálkozni fogok vele, illetve veszek egy kezesebb, toleránsabb brushless gépet, ami fele annyiba kerül, mert ha törik, nem kell Burkina Faso egy éves GDP-jét rááldozni.

Fontos, hogy mindenki töri a gépeit, ez egy tanulási folyamat része. Aki nem töri az vagy már nagyon profi (de akkor törte) vagy hazudik. Olyan ez, mint az alábbi kérdésre adott válasz: „Vered még a feleséged?” Nincs jó válasz rá. Aki tart a nagy anyagi kártól vagy mások megsebesítésétől vegyen Nihui U807-et vagy MJX X400-at, ezek elég sportosak, meg lehet vele tanulni az alapokat. Ha ez már megy, akkor meg még mindig vehetünk 30.000 Ft körül egy építő kitet. érdemes valami kisebb vázzal próbálkozni. A generál méret a 210-250mm, ebből rengeteg típust találunk, itt van pl. ez vagy ez. Ha ez utóbbinál műszaki gond vagy sérülés van, simán ki tudjuk cserélni az alkatrészeket, anélkül hogy aggódnunk kellene.broken-dji-phantom-drone-1_2040_0_0.jpg

Megfelelően válasszuk ki a repülés helyét és idejét

A két kardinális kérdést a fenti mondat tartalmazza. Milyen a jó helyszínválasztás? Céljainktól és képességeinktől függ. Ami fontos, minél kevesebb ember és vagyontárgy van, annál kisebb kárt tudunk okozni. Fontos, hogy a hely viszonylag szélvédett legyen, de kellően nagy, hogy azért legyen helyünk repülni. Ilyen pl. a Hajógyári sziget nagy része, viszonylag nagy tisztások, kevés ember, zavartalanul lehet gyakorolni, de mondhatnám a Vágóhíd utcai üres telkeket, vagy a 16. kerületi szemétégető mögötti erdősáv előtti placcot is (Késmárk utca).

Fontos, hogy lehet beltérben is repülni, ha a körülmények adottak (pl. egy elég nagy tornacsarnok). Ilyenkor arra figyeljünk oda, hogy romos épületek esetében a keresztbe fújó szél elviheti a gépet, illetve a plafonról lelógó tárgyakba bele tudnak akadni a propellerek (nekünk esett már le úgy Phantom, hogy egy romos épületben elkapta a propeller a plafonról lelógó láncot, ráadásul nem is látszott a sötét miatt). Ilyen helyszín pl. a Csepel szigethez vezető híd előtti Nagyvásártelep régi épülete.

Másik fontos dolog, hogy oda kell figyelnünk az időjárási körülményekre. Mit nem szeretnek a gépek?

  • a nagy szelet: a szénkefés gépek már 20km/h szélnél, a legtöbb brushless gép pedig 40km/h-s szélnél kerül bajba. Ellenőrizzük le, a szélviszonyokat, mielőtt kimegyünk
    1. www.windguru.cz
    2. idokep.hu/szel
  • a csapadékot: a gépek nem szeretnek vizesek lenni. Mindenféle zavarokat okoz az elektronikában, rosszabb esetben rövidzárat, tönkre téve azt. Ez különösen igaz akkor, ha egy naked versenygépünk van, ellenben bizonyos típusok – pl. Eachine H8 széria – meglepően jól bírják az ilyen megterheléseket. Nem csak az eső, de pl. a harmat vagy az olvadó hó is betehet a gépeknek, nekem többször volt olyan élményem, hogy a nulla fok körüli csapadék repülés közben megfagy a propellereken és kicsapódik, akkor meg úgy járunk, mint a vasember. Majd teszek fel videót róla, hogyan viselkedik a WLtoys V686, ha vizes lesz az elektronikája (elég érdekesen).
  • a hideget: hidegben az akkumulátorok kapacitása leesik, ez akár az üzemidő 50%-ának az elvesztését is jelentheti. Mivel az akkumulátor nem tud majd elég áramot leadni, megváltoznak a repülési viszonyok. Ezt tetézi az, hogy a műanyagok törékennyé válnak, vagyis ilyenkor fölöslegesen veszélyeztetjük a gépünket. Én azt tapasztaltam, hogy 0 fok körül még viszonylag jól lehet repülni, -5 fokban azonban már nagyon törékenyek a műanyagok.

Karbantartás hiánya

Sok ember azt mondja, hogy ez vagy az a gép rossz, mert állandóan elromlik, ami sok esetben igaz is (főleg a szénkefés gépek esetében). De vajon mi megtettünk mindent azért, hogy ne így legyen? Az akkumulátorokat megfelelő módon töltjük, nem merítjük túl, tárolási feszültségen tároljuk? Kipucoljuk a gép forgómechanikáját a repülések után? Használunk valami viszkozizást növelő anyagot (pl. szilikonolaj)? Nem terheljük a gépeket mindenféle túl nagy kamerával? Pihentetjük a motorokat a repülések közben? Ugye hogy nem, pedig elvileg kéne (ez egyébként bizonyos esetekben véleményes, egy 7000 Ft-os gépet tönkre lehet tenni, egy 200.000 Ft-os gépet meg nem annyira, mert nem tudjuk pótolni). Ezt mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy neki mi éri meg jobban, a karbantartás (idő) vagy az alkatrészek megvétele (költség).

Másik probléma az, hogy az emberek 90%-a megveszi a legolcsóbb terméket. Mindegy milyen, csak ne kerüljön sokba, de az elvárásaikat nem igazítják az árhoz, minden legyen príma, mindent tudjon és ingyen legyen, aztán csodálkoznak, ha tönkre megy. Ha olcsó cuccokat veszünk, ne csodálkozzunk azon, hogy valami elromlik.

Kérdezni nem szégyen

Mindenre van válasz, csak jó helyen érdemes azt keresni. Ha valamit nem tudunk, olvassuk el a kézikönyvet, azért van. Tipikus kérdés, hogy miért csipog a távirányító? Benne van a manualban, meg kell nézni. Ha az nem segít, kérdezzük a magyar nyelvű fórumokon beszélgetőket, pl. Prohardver vagy Rcmodell. Ha beszélünk idegen nyelvet, nézzünk blogokat - Oscar Liang - vagy írjunk a külföldi angol nyelvű fórumokba pl. Rcgroups. Sokkal jobb eset az, ha valamivel több információt gyűjtünk össze, mint ha elkapkodunk valamit és a hiányosságaink miatt keletkezik kár.

Ne legyünk lusták utána nézni a dolgoknak, ne piszkáljuk fórumtársainkat lustaságból

Sok olyan embert ismerek, aki azt hiszi, hogy egy kérdést feltesz és majd 8000 soros, komplett cikk hosszúságú válaszokat fog kapni a fórumozóktól, vagy hogy mindenki azért van ott, hogy az ő végtelen számú kérdésére válaszoljon. Tipikus rossz kérdés pl. az alábbi: "Te melyiket választanád az alábbiakból?: Syma X8, JJRC X1, MJX X101, JJRC Tarantula X6, Kei Deng K70 ?" Ez egyetlen dolgot jelent, hogy az illető nem veszi a fáradtságot, hogy utána járjon a dolgoknak, mert sokkal egyszerűbb megkérdezni valamit, mint olvasgatni egy kicsit. A kedvencem az, amikor valaki megkérdezi, hogy honnan vegye meg az adott terméket, mert lusta végignyálazni az 5, mindenki által ismert webshopot, mert ez minimum egy óra idejét emésztené fel. Képzeld el, másnak is pont ennyi idejét emészti fel, nem csak neked.

Az emberek általában készségesen válaszolnak a kérdésekre addig, amíg a kérdező nem él vissza a helyzetével. Egy 20x megválaszolt kérdésre 21x-re is pont ugyan az a válasz, sőt valószínűleg már a FAQ\GYÍK szekcióban le is van írva, olvassuk el. A másik, hogy olyan kérdést ne tegyünk fel, amire a válasz a mi egyéni preferenciánktól függ, mert erre csak mi magunk tudunk válaszolni. Álljon itt két példa arra, hogy milyen a jó és milyen a rossz kérdés:

  • jó kérdés: Sziasztok, nem tudtam összelőni a távirányítómat az adóval, de mellékelek egy képet és egy leírást arról, hogy mit csináltam, segítene valaki? = nem triviális kérdés, műszaki tudást igényel, de mi információval és képpel segítjük a válaszadókat
  • rossz kérdés: Sziasztok, szeretnék egy drónt venni, milyet vegyek? Erre az a válasz, amilyet akarsz. Teljesen általános, semmilyen peremfeltétel nincsen megadva, nem lehet tudni, mekkora összegből lehet gazdálkodni stb, ráadásul százszor fel lett már téve, egy millió leírás, cikk, bejegyzés segít, ha hajlandó vagy használni a google-t.internet-troll.png

Próbáljuk meg megtisztelni embertársainkat azzal, hogy nem pazaroljuk az idejüket feleslegesen, mert előbb-utóbb idegesek lesznek és nem fognak segíteni, akkor meg meg leszünk sértődve.

Címkék: drone, drón, Cikkek