Vásár vasárnap - érdekes új termékek a netről - 11. hét

20141227151544_6594.pngA blogot annak idején két Hubsan beharangozóval kezdtem. Persze nem én találtam fel a spanyol viaszt, már akkor is kb. fél évesnek számított az a két hír - Új Hubsan modellek Karácsonyra I és Új Hubsan modellek Karácsonyra II - és azóta megint eltelt 4 hónap. De megtört a jég, beindultak a gyártósorok és elkezdték ontani a szebbnél szebb Hubsan modelleket mindenféle felállásban. Persze a kérdés az, hogy nem késő-e a dolog? Ahogyan az e heti "Új kutyák a kennelben" cikkben is írtam, sok új modell özönlötte el a piacot és már-már brushless vagy brushless jellegű gépek is kezdenek betörni a brushed gépek közé. Ide érkezik a Hubsan jó sok modellel, meglátjuk mit villant a prémium irányba magát elterelni próbáló gyártó.

Hubsan X4 501C/S: Ez a modell, mint ahogy a legtöbb Hubsan is mostanában, brushless modellként érkezik. Mondnám, hogy vége az X4 korszaknak, de mindegyik gépük X4-es szériába tartozik, nem nehéz kitalálni, hogy ez a motorok számát és elrendezését takarja. Drukkolok is, hogy legyen X6 és X8 elrendezésű Hubsan, az lenne csak a nagy móka. A modell elég csini lett és elég sok mindent tud, ami örvendetes, nézzük mik is ezek:

  • fix, 1080p kamera
  • brushless motorok 1806-1650KV
  • GPS modul
  • Altitude hold (baro szenzor?)
  • Automatic return, Headless
  • 2700 mAh akkumulátor és ígért 20 perces (vagyis 10) repülési idő

Nahát ez nem kisértetiesen hasonlít a Cheerson CX-20-ra, csak kisebb méretben, megfejelve egy kamerával? Az ára 49.000 FT, vagyis alávág a konkurenciának, mi a manó, ez így nagyon jó vételnek tűnik (nem mondtam még? Nem jött ki, csak majd:D). Van neki egy Hubsan X4 501 S verziója is ami még az alábbiakat tudja a fentieken kívül:

  • 5.8 GHZ FPV
  • távirányítóba épített, 4.3 inches kijelző
  • Follow me funkció
  • Az akksi más, 2300mAh 2S

Ennek az ára viszont kicsit húzós, 93.000 Ft, a majdnem dupla ár szerintem indokolatlan.Viszont van egy jó kis videó róla, amelyet egy amerikai "honfitárs" konferál végig gettó stílusban, yo man wazzup? (ezt a cicergés halljátok amit a motor kiad? Érdekes nem?).

Hubsan X4 Brushless H109: A fentiekhez hasonló modell, nagyon dögös színben, egy érdekes, a fentiektől eltérő távirányítóval. A nevéhez híven ez is brushless, aminek nagyon örülünk, viszont kamerája nincs, ezért meg szomorkodunk. És akkor most ide sok okosságnak kellene jönnie, de még gyakorlatilag semmilyen részletes leírás nincsen. Mit is mondtam mikor olvastam először az új Hubsan modellek megjelenéséről? Azt hiszem 2015 májusi hír volt. Ehhez képest még mindig nincsenek részletes információk. Persze ár már van, jelenleg 57.000 Ft-ba kerül a nem tudjuk mi, de legalább jól néz ki.

Hubsan X4 502S: Ezt a Hubsan modellt egyetlen dolog miatt tettem be, ez pedig az ára. 63.000 Ft-ba kerül ez a modell, szóval várnánk a nagy brushlességet, de NEM, ez egy szénkefés modell. Waddafak? 63.000-ért? Huh, akkor ennek nagyon kell tudnia valamit. Eleinte nem is hittem el, hogy nem szénkefentes cuccról van szó, de aztán megnéztem a promo videót - amelyet lejjebb ti is megtehettek - és tisztán látszik a kilógó brushed motor a propellerek mellett. Amit találtam a gépről, az a méret, meglepően pici -16,5x16,5 cm vagyis a "kishubsan" mérete - 7.4-es 2S 610mAh akkumulátorral repül, lenyelt egy 720p kamerát és kapott egy teljes FPV rendszert, távirányítóba épített kijelzővel. A gép nem túl nehéz, csak 140 gramm akkumulátorral együtt. Az adatok között elrejtettek egy már-már szokásos Hubsan kamuadatot, 12-13 perces repülés 30-40 perces töltését cserébe, na persze.

Ami érdekes, hogy elvileg ebben is van GPS és minden jó, ami ezzel együtt jár, Altitude hold, Manual mode stb. Ez eléggé meglepő, hiszen miért venne meg valaki egy gépet, ami 63 rongy és brushed motoros miközben meg GPS-el rendelkezik? Nem nagyon értem a koncepciót, de nem is nekem, hanem a Hubsannak kell.

Hubsan X4 Pro A Hubsan zászlóshajója, mothershipje, prémium modellje, hívjuk aminek akarjuk. Képzeljétek, már megrendelhető. Na jó, hazudtam, ez is csak lesz majd valamikor, milyen meglepő. Ez a multirotoros gép kellene hogy felvegye a versenyt a Phantom 4-el, a Xiro Explorer 2-vel és hasonló nagyágyúkkal, amelyre az ára alapján (majdnem 300.000 a csúcsmodell) majdnem minden esélye megvan. Alapvetően két verziót vehetünk meg, a Stanard editiont 132.000 FT-ért és a High editiont 290.000 FT-ért és közte nincsen semmi. A szokásos szoftveres trükkökkel van teletömve: compass, GPS, Alt. hold, Failsafe,Waypoint flying, gimbal, telemetria, 1080p kamera és ezen kívül van egy két nagyon érdekes funkció, amit tud, ezekre térnék ki, a többit mindenki szépen elolvasgatja a fenti linken.

  • Akkumulátor: 7000mAh 3S akkumulátor, a kategóriájában ez mindenkit ver. A gyártó 40 perc repülést ígér, de ha 30 perc lesz full terhelésen akkor is durva. A kérdés viszont az, hogy milyen nehéz vajon az akksi? Mert ugye ahogy növeljük a kapacitást, úgy nő a súly is.
  • Gimbal: most mindenki azt gondolja, hogy a kamer gimbalra gondolok, DE NEM, ugyanis van egy 3 tengelyes kamera gimbal és egy 1 tengelyes TÁVIRÁNYÍTÓ? gimbal. Hogy ez mit csinál, azt pontosan nem tudjuk, de az a tippem, hogy az FPV vevő oldalát fordítja irányba attól függően, hogy merre jár a gép (vagy nem). A táv alapból érdekes, van egy beépített, touch screenes kijelzője, nagyon minőséginek néz ki (képen persze, élőben még nem láttuk) és 1 KM-es hatótávot is biztosít
  • Ejtőernyő: én ebben a kategóriában még nem láttam egy gépet sem, amelyik rendelkezne ejtőernyővel. Ez szabadon eltávolítható a gépről, lényege, hogy motorhiba, akkumulátor lemerülés vagy hasonló hibás működés esetén kinyílik és megvédi a gépet a lezuhanástól (és hozzásegíti egy remek fára felakadáshoz). Ami nagyon izgat, hogy honnan tudja az elektronika, hogy mikor nyissa ki az ernyőt? Hiszen ha túl korai, a motorok lehentelik, ha meg túl késői, akkor már nem lesz kraft a kinyitáshoz (vagy valamilyen pirotechnikai patronnal megy?)
  • Állítható FOV: elvileg a távirányítóról dinamikusan állítható a FOV, vagyis a látószöge a kamerának. Ez nyilván egy szoftveres funkció, amit ismerhetünk az SJCAM SJ5000X Elite és a Gitup Git2 kamerákból. Szerintem jó kis funkció, én ettől várom a hordóhatás kiküszöbölését

Ez a gép vagy irdatlan nagy bukó vagy óriási siker lesz, amelyet szerintem elsődlegesen a megbízhatóság fog meghatározni.