Trikopter - áldás vagy átok

tricopter_goprotopdown-e1426529883342.jpg

FRISSÍTVE: 2016.06.22: MEGJÖTT A TRIKOPTER VÁZAM, ÉPÍTÉSI NAPLÓ ELSŐ RÉSZ ITT ELÉRHETŐ

"ÁÁÁ ne, azt ne tervezz, állandóan beszarik rajta valami. Baszki, az nagyon jó, iszonyat akrobatikus. Eh, ezek a mai digitális szervók már nem jók, szívni fogsz vele. Mi, az nagy királyság, egy félig drónba oltott helikopter". Nagyjából ezeket lehet olvasni a különböző fórumokon. Ha van a multirototos gépeknek elfajzott mutánsa, akkor biztosan a triokoptert vagy más néven az Y3 elrendezésű multirotoros gépeket mondanám (bár azért egy jó kis pentakopter is ott van a szeren:D). Önmagában az a tény, hogy valaminek 4-nél kevesebb motorja van már nagyon furcsa. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a helikopterekhez hasonlóan szervóval irányítja magát és hogy elfordítja az egyik karját, akkor az már az extrém kategóriába esik. Ha pedig még azt is hozzáteszem, hogy három azonos propeller van rajta és a motorjai is egy irányba forognak, akkor meg mindenki azt fogja mondani: Hát te miről beszélsz? Én pontosan egy trikopterről beszélek.

A tricopter, mint a nevéből is kitűnik, egy 3 motorral rendelkező gép. Részben megtartotta azt a tulajdonságát, hogy az irányváltását fordulatszámmal szabályozza - ettől hívjuk őket multirototos gépeknek - DE a hátsó karon egy szervó helyezkedik el, amely a motorbakot egy fogaskerekes áttéten keresztül képes elfordítani, így az vízszintes helyzetből jobbra és balra kifordulva, a helikopter farokrotorjához hasonlóan képes a függőleges tengelye körül elfordítani a gépet. Érdekes ugye? connecting_components_copter_motors_tri.png

A másik tulajdonsága a trikoptereknek, hogy a motor to motor távolságot meglehetősen problémás lemérni. A szimmetrikus vázelrendezések - pl. az X4 vagy a plusz 4, de akár több motorral rendelkező gép is lehet - esetében ezt relatíve egyszerű meghatározni, meg kell mérni a két átellenes motor közötti távolságot. Akkor most próbáljuk meg megmérni az átellenes motort egy Y vázas 3 motoros gépen, ami az őőőő, ilyen nem nagyon van, maximum egymás melletti. Ráadásul a váz sem feltétlenül szimmetrikus (sőt, inkább nem), ezért a motorok közötti távolság meghatározása is trükkös. Ha a váz szimmetrikus lenne, akkor a két egymás melletti motor lenne a mérvadó, de mivel sem az Y, sem a T elrendezésű vázak sem feltétlenül azok, ezért propeller szempontból a rövidebb oldal számít. 

A cikk olvasása közben persze mindenki feltette magának a kérdést, hogy ugyan minek építene bárki is tricoptert? Nos, egyrészt mert nagyon vicces vele repülni és persze van egy csomó más tulajdonsága is a gépnek, ami teljesen egyedivé teszi.

A gép repülési tulajdonságai valahol a merevszárnyú repülőgépek és a helikopterek által képzett egyenes végpontjai között helyezkednek el, megspékelve egy kis multirotoros fűszerrel. Ez nagyjából azt jelenti, hogy az oldalforgási képesség (yaw authority) sokkal szabadabb, mint egy hagyományos multirotoros gép esetében. Azok a gépek, amelyek nem rendelkeznek szervóval, úgy fordulnak a levegőben, hogy leejtik azon az oldalon a motorok fordulatszámát, amerre fordulni akarnak. Ez azt jelenti, hogy ha teljes gázon mozgunk a levegőben, akkor ez fordulatszámvesztéssel jár, ezért a gép teljesítménye fordulás közben esni fog, különben nem tudna a levegőben elfordulni. Ez ilyen értelemben - vagy inkább vektoriális szempontból tekintve - egy törést okoz a gép mozgásában, darabossá téve a repülést. Ennek egy trickopternél nyoma sincsen, ugyanis a hátsó szervó eldönti a farokmotort abba az irányba, amerre fordítani szeretnénk a gépet és kész, ezért a mozgás elképesztően folyamatos és egyben akrobatikus is tud lenni. Hogy milyen? Pl. ilyen, mint a lenti videókban:

Nem rossz ugye? Nos többek között ezért érdemes trikoptert építeni, de nem akarom túlmagasztalni a dolgot, jöjjenek az előnyök és a hátrányok, hogy mindenki kedvet kapjon vagy éppen elrettenjen egy ilyen géptől.

TRIKOPTERREL REPÜLNI SZÍVÁS

  • a trikopterek kevésbé stabilak, mint a hagyományos elrendezésű társaik
  • kisebb emelő erő áll rendelkezésre, gyengébb a gép a kevesebb motor miatt, nagy teher emelésére kevésbé alkalmas
  • a szervó neuralgikus pont, sérülékeny, mint ahogy az egész felépítés is sérülékenyebb (hosszabb "farok" kar, nagyobb erők ébrednek rajta)
  • nehezebb repülni, mint a hagyományos quadokat
  • hajlamosabb a műszaki hibára, különösen a szervó miatt (amit az Y4 elrendezés pl. kiküszöböl)
  • bonyolultabb  szoftveres programozás, helikopteres beütésekkel
  • sokkal kisebb választék, ami a vázakat illeti (hirtelen nem is emlékszem RTF trikopterre)
  • bonyolultabb építés a bonyolultabb felépítés miatt

TRIKOPTERREL REPÜLNI KIRÁLY

  • yaw authority: sokkal szabadabban tud elfordulni a tengelye körül, mint a fix motoros, szervó nélküli gépek
  • a gép akrobatikusabb, mint a hagyományos multirotoros gépek
  • ugyan akkora vázra nagyobb motorok és propellerek is felrakhatóak, mert a motorok távolabb helyezkednek el egymástól
  • olcsóbb megépíteni, mert kevesebb drága alkatrész kell hozzá (de a szervó ára plusz költség)
  • kisebb súly, jobban repül, kevesebb energiát fog felhasználni azonos alkatrészek mellett
  • a kameraképbe nem lógnak bele annyira a propellerek (állítólag, bár ezzel azért lehetne vitatkozni)
  • "folyékonyabb" mozgás a levegőben (fluidity)
  • nem kell leejteni a fordulatszámot oldalfordulásnál, csak a szervót elfordítani
  • különlegesebb, intenzívebb érzés, mint a hagyományos tisztasági betét gépekkel való repülés 
  • hordozhatósága jobb, könnyen összecsukható, hiszen a hátsó kar mellé felhajthatóak az oldalkarok, az összecsukható vázas modellek esetében, extrém könnyű szállítás, a kis méret miatt

A fenti pontokból jól látszik, hogy az előnyök és a hátrányok nem igazán egyenlítik ki egymást, sokkal inkább teljesen eltérő területeket érintenek. Az biztos, hogy a móka faktora hatalmas és aki szeret valami szokatlant csinálni, annak tetszeni fog a trikopterezés. Az is biztos, hogy nem sok jön majd szembe a helyi reptetőhelyen, mert meglehetősen ritka madárnak számít.

Aki esetleg kedvet kapott az építéshez, annak néhány váz, kezdésnek:

Frissítve (2016.06.20): Megjött ma a Trifecta vázam, lőttem nektek néhány képet róla, íme.