Wltoys V911 Pro - lakossági helikopter

sku093776_03.jpgA helikopteresek és a "drónosok" mindig is antagonisztikus ellentéttel viseltettek egymás iránt. Az előbbi az utóbbiban csak a hypeot látja és a sok, a törvénnyel összeütközésbe kerülő "hülyét", aki miatt mindenki bajba kerül, a másik oldal meg lát egy elavult valamit, amit ráadásul még marha nehéz is repülni, de aki meg tud, baromira nagyra van vele. Kétségtelen tény, hogy ha megnézzük a piacot, helikopterek már csak elvétve jelennek meg, pedig ha a repülés kvintesszenciáját keressük, az inkább áll közelebb a helikopterezéshez, mint a hagyományos értelemben vett drónozáshoz. Szerencsénkre a multikopterek között már van néhány elfajzott mutáns, aki egyre inkább átveszi a helikopterek egyes technikáit, lásd a Wltoys V323 változó szögállású gépét vagy az acro módban repülő minigépeket, mint az XK X100, esetleg egy jó kis tricoptert, amin szervó van. Ezek persze akkor sem "igazi helikopterek", ezért ha az ember egy véleményt képvisel, akkor tudja azt megfelelően tenni, ha belekóstol a másik oldalba is. Így került hozzám egy Wltoys V911 Pro helikopter. Tudom, ez sem helikopter, mert nem collective pitches, de te sem a kubai szűzlányok csecsén facsart citromlé cseppeket teszed az esti teába hanem a CBA-sat, nemde? Persze mindig lehet valamit találni, ami közelebb van az eredetihez...

Szűz kéz szerencsés, tartja a mondás. Én helikopter szűz vagyok, szóval az első húzásnak jónak kellett lennie. Ezt mondjuk nem a nyuszis bűvészkalapból rántottam elő a véletlenre bízva a típust, hanem hosszas utánaolvasás után esett a választás a Wltoys ezen modelljére. Szerencsére bőven van hozzá anyag magyar nyelven is, tehát nem kell az idegen nyelven nem beszélőknek hadakozniuk pl. az angollal. Az ára, mit mondjak, senkit nem fog földhöz verni. Ha egy Syma X5C olcsónak számít, a maga 12.000 Ft-os árával, akkor ezt már szinte hozzánk vágják 10.000 FT-nyi USD-ért, igaz Kína messze van, szóval nagyot kell dobni. Mivel "jelentős" tuning potenciállal rendelkeznek ezek a gépek, úgy voltam vele, egyből rádobok két Upgrade szettet, így a vétel az alábbiak szerint nézett ki:

  • Wltoys V911 Pro alapgép
  • Wltoys V911 Pro upgrade kit, ami tartalmaz egy propeller szettet, egy módosított flybart, egy swashplatet, egy tengelyt, két szervókart, két izét, egy hogyishíjákot és őőőőő, itt kezdődnek a problémák, mert a helikopterek esetében egy csomó új alkatrésznevet meg kell tanulnunk (lásd később)
  • Wltoys V911 Pro fémupgrade kit, ami tartalmaz egy swashplatet (bolygómű?), egy rotortengelyt, meg a hozzá való kiegészítő csavarokat és egyéb bizgentyűket

A fentiekből úgy tűnik, hogy ez valami hiperbonyolult dolog és hogy nagyon drágák voltak ezek az alkatrészek, az utóbbira azt kell mondanom, hogy igen, nem annyira egyszerű, mint egy multirotoros gép. Ellenben az árak nem szálltak el, 1000-1500 Ft-okról beszélünk, nem többről, ezért is vettem meg ezeket alapból, a helikopterrel együtt. 

Amikor megjött a helikopter már nem lepődtem meg azon, hogy tulajdonképpen nincs is doboza, hiszen az MJX X400 is "e-commerce" kiszerelésben jött. Így olcsóbb nekünk és ez a lényeg. Amikor kibontottam a cuccot, észrevettem, mennyivel jobb a kézikönyve a helikopternek, mint mondjuk egy Wltoys drónnak. Történetesen a Wltoys V686G leírása egy igazi grammatikai tömeggyilkosság, annyira tele van lejter jakabokkal a szöveg. Ellenben a helikopter esetében egészen jó, szépen elmagyarázza, mit és hogyan kellene tennünk, valahogy az egész sokkal kiforrottabb. Ami persze érthető, hiszen a V911 Pro is már a harmadik verzió, volt egy V911 és egy V911 V2 is. Azokkal nem repültem, de mivel volt mit kijavítani, ezért annyira nem bántam hogy én már a "service pack 2"-ővel kaptam meg a gépet. A microrc.hu blog tételesen felsorolja, milyen változások követték egymást a verzióváltások kapcsán, ezért ezeket én nem teszem meg, ellenben felhívnám a figyelmet a cikk dátumára, 2013.10.27, hoppá. Vagyis ez egy minimum 3 éves modell, ez drónos léptékben már a dédapát jelenti, ezekkel a modellekkel dobálják meg a vásárlókat a raktársöprések alkalmával, csak vigye el őket valaki. Ebből jól látható, hogy az rchelikopter piac közel sem pörög úgy, mint a multirotoros gépeké.

A távirányító egyből ismerős volt a Wltoys V686-ról és végre megfejtettem, mi az a kis hátsó ajtó, amit ki lehet nyitni. Persze nem a Sziklás Madonna rejtélyeivel vetekedő talány, de aki csak a quadkoptert vette meg, sose jönne rá: a távról tölthetőek a gép akkumulátorai, amihez ebben az üregben található a kábel. Azért írtam többesszámban, mert 2 db 150mAh-s 1S Lipo akkumulátort kapunk a géphez, amivel az üzemidő 5-6 perc körül alakul. Nekem nagyon szimpatikus az, hogy a gyári csomagolásban egyből két akkumulátor van (és a töltő is duplán tölt, ami igen király). Szóval a drón távirányító egy az egyben a helikopteréről lett lekoppintva, azzal a különbséggel, hogy a jobb vállán is van egy plusz gomb azért, hogy a kamerát tudjuk vezérelni, na ilyen a helikopternél nincsen.wholesale-transmitter-remote-control-controller-spare-parts-for-wl-v911-4ch-2-4ghz-single-blade-r.jpg

Megmértem a gépet, kb. 45 gramm, amiről az jutott eszembe, hogy ezek szerint a helikopteres forgószárnymeghajtás mintha hatékonyabb lenne, mint a multirotoros? Aztán gyorsan megnéztem az Eachine H8 mini súlyát, 20 gramm és kb. 8-9 percet repül, hmm. ez nagyjából ugyan az az arány, ellenben repülni nagyon másmilyen a V911-el, mint egy drónnal.

Az első ami feltűnt, hogy mennyire béna vagyok vele. Szerintem sokkal nehezebb repülni még ezzel a fix szögállású géppel is, mint egy minidrónnal. A mozgását "furának" nevezném, de van benne logika. Ahogy ráadjuk a gázt, érezhető, hogy valahol van egy kör, aminek mindig a közepe felé tart a gép, kicsit megdőlve, de egyenesen emelkedni kezdett, majd a gázkar játékával szépen liftezett. Egész jól kitrimmelhető, akkor minimális kúszással majdnem teljesen helyben marad.

Mivel ez egy brushed gép, túl sok ereje nincsen, mégis ijesztően meg tud indulni, ennek az oka az úgynevezett superior yaw authority, vagyis a függőleges tengely körüli forgás felett gyakorolt kontroll (nem találtam szebb magyar fordítást rá). A superior, vagyis a felsőbbrendű itt természetesen a multirotoros gépekkel szemben értendő, vagyis a farokrotorral tulajdonképpen korlátlanul tudjuk szabályozni a forgást. Ez azt eredményezi, hogy az embernek eleinte az a kényszerképzete támad, hogy a farokrotorral való fordulás a természetes, de persze nem, hiszen sokkal szebb, ha a gépet bedöntve engedünk utat a "yaw erejének" (ezt egyébként racer drónoknál is így kell). Emiatt a helikopternek van egy fajta perdülete, ahogy kicsapja a farát a levegőben és ezzel igen jól lehet játszani, a szobanövények legnagyobb bánatára. A függőleges tengely körüli forgás hihetetlen nagy kontrollja egyébként nem csak a helikopterek, de a trikopterek sajátja is, amely egy fajta átmenetet képez a két kategória között (és remekül fel fog engem készíteni arra, hogy hogyan repüljek vele, amikor végre összerakom). Miután elengedjük a bal oldali yaw kontrollt, a helikopter szépen visszakúszik a képzeletbeli középpontba és ott marad, tehát lehet vele levegőbeni drifteket csinálni, ami egyben igen nagy élvezettel jár.

Mivel a helikopterek lelke a szervó, ami az egész, meglehetősen bonyolult mechanikát mozgatja, eleinte eljátszottam azzal, hogy csak jobbra balra húzkodtam a földön a kart és szépen billegtette a forgószárnyát. Ez ugye egy szokatlan jelenség lenne egy drónnál, ugyanis ha nulla fordulatnál húzzuk az iránykart, nem történik semmi,  hiszen nem forognak a motorok, így fordulatszámvezérlés sincsen. Nem úgy a helikopternél. Itt azért játszottam vele, mert így lehet a leginkább megérteni, hogyan működik a rendszer. A szervó akkor is elbillenti a forgószárnyat, ha egyébként az nem forog, ezért is van szükség a bonyolult mechanikára.

A gép egyébként elég jól repül a szobában, viszont érzésre nagyobb helyre van szüksége, mint egy ugyan ilyen méretű drónnak. Kint viszont rettenetesen szélérzékeny, sokkal inkább mint egy H8 mini, ami azért durva. Arra tippelek, hogy a canopyba, a tejfölös pohár érzetű külső borításba tud belekapni a szél, de iszonyatosan eltolja a gépet, ha egy kis fuvallat is támad vagy egyszerűen nem tudunk haladni a megfelelő irányba, amerre kellene, jellemzően szél ellenében.

Az egyik ismert hibája a Pro-nak az, hogy belever a műanyagborításba (canopy) a röpsúly (flybar), nos tényleg:D ezt én is tapasztaltam, de nekem pont 3 méter magasan volt a gép és egyből le is esett tőle, elgörbítve a súlyt. Ez azért marha bosszantó, mert pont oldalra döntöttem a gépet, hogy tempósabban lehessen haladni, erre csinál egy ilyen csúnyaságot és összetöri magát. Azóta viszont furán repül, vagyis itt az ideje feldobni rá az upgrade kitet, amelyről fent már ejtettem pár szót (következő bejegyzés tárgya lesz). Két tanulság viszont levonható belőle és erre mindenképpen érdemes odafigyelni annak, aki BÁRMILYEN helikoptert szeretne vásárolni magának:

  • sokkal sérülékenyebb mechanikailag, mint a legtöbb drón, ezt nem lehet falhoz verni, mint a pici multikoptereket
  • sokkal bonyolultabb a mechnaika, ezért sokkal több beállítást szükséges eszközölni, mélyebb ismereteket ígényel a szerelés

Éppen ezért sem tud annyira elterjedni, mint a multirotoros gépek, pedig legalább akkora móka, ha nem nagyobb (akrobatikai szempontból mindenképpen nagyobb:D).

Ami még feltűnt, hogy ha valamelyik forgószárnyon van egy kis hiba, akkor az sokkal jobban rázza a gépet, látványosabban kijön a silányság. Én ezt annak tulajdonítom, hogy a hosszú farokrotor rendkívül vékony kis pilincka anyagból van, cserébe viszont legalább hosszú. Ez persze vezeti a rezgést, mint Jóska bácsi az áramot, tehát gyorsan észre fogjuk venni, ha valami nem klappol.

Összességében jól szórakoztam a géppel, mindenkinek tudom ajánlani, aki szeretne kicsit belekóstolni a helikopterezés világába, de azért messzemenő következtetést nem vonnék le a saját tesztemből. Nem azért, mert nem lehet megállapítani, hogy jó-e vele repülni (jó), hanem azért, mert nincsen más géppel tapasztalatom, amihez hasonlíthatnám. Mivel helikopter, nem mondanám, hogy kezes, de nem is nehéz repülni ("helikopteri szinten"). A sérülékenysége bosszantó, de mindegyik ilyen. Az ára teljesen elfogadható, erre egy szavam sem lehet és élőben nem is tűnik gagyinak. Nyilván egy komolyabb géppel más érzést keltett volna bennem a helikopterezés, na de ki akar 50-100 órát szimulátorozni, mielőtt elkezd repülni? Szerintem nem sokan, azoknak meg maradnak az ilyen kisméretű játékhelikopterek.

Egyéb tesztek