JJRC Tarantula X6 - Taranturha

sku199651_17.jpgVettem egy JJRC Tarantula X6  (leánykori nevén Yizhan Tarantula X6) quadkoptert, ami, tekintve, hogy van már 5 db brushless gépem, ráaádásul 2 db még nagyobb és nagyjából mindegyik erősebb is, mint a Tarantula, teljesen indokolatlannak tűnhet a dolog (na jó, az is:D). Csakhogy Tibibi kolléga már nagyon régóta hadakozott a gép eladásával, nekem pedig támadt egy jó ötletem, amire nem akartam venni egy új gépet, nem akartam küzdelmet folytatni a vámmal, várni amíg megjön és lefutni a szokásos Canossa járást. A drón kapcsán akkor gyúlt a fejemben világosság, amikor arra gondoltam, mi lenne, ha valamelyik parkban is repülnénk esténként így nyár végén, meg az ősz folyamán. Kellene valami nagy, ami jól látható, sok hely van rajta a leendő led fűzéreknek, nem túl erős, nem túl gyors és nem kell túl sokat vacakolnom az áram regulációjával sem. Ebből lett egy használt JJRC Tarantula.

FRISSÍTÉS 2016.08.20: NÉHÁNY ÉLES TAPASZTALAT A CIK VÉGÉN, NINCS MÉG VIDEÓ, DE LESZ

Megmondom őszintén, nem sokra tartottam a vásárlás előtt a gépet. Amolyan gumicsizmás kamera platform, olyan, mint amikor az ember Mercedest akar venni, de csak Opelre van pénze és itt most ne arra gondoljunk, hogy az Opel egy rossz autó, csak bizonyos igényekkel nem összeegyeztethető. Szerintem annyi videó, mint amennyi a JJRC Tarantula átmodolásáról szól, semelyik másik gépről nincsen, szóval nyugodtan tekinthetünk rá úgy, mint a szegény ember DJI Phantomjára (de maximum az 1-esre:D). Tipikus videó pl.: How to attach a gimbal/action camera to an JJRC Tarantula:

A gép mechanikája a szokásos brushed iskolát követi, szénkefés motor, műanyag áttétel fogaskerék, kb. 8 inches propeller, 2S 1200mAh akkumulátor és nagyjából ennyi. Azért kell valami, ami a belsőséget összetartja a motorok között, ezt csúfolják itt váznak, ami hűen tükrözi, hol tartott kb. 2 éve a kínai dróngyártás. Ráadásul az egész modell egy őrülten agresszív pókot akar megformázni, amiből a pók motívum egészen jól felismerhető, ellenben az agresszív elem inkább csak egy bután bámuló nyolclábúba oltott ormányos állatkára hasonlít. Nem tudom, hogy Kínában a kisgyerekek összeszarnák-e magukat, ha dr. Moreau szigetéről kiszabadulna egy ilyen mutáns, de az európai kultúrkörben még a South Parkos Szőrmóksegg figurája is ijesztőbbre sikerült. Érdekes módon vannak szögek, ahonnan a gép jól néz ki, ez az autó effektus, hogy a segge sosem olyan jó, mint az autótest orra, ezt is csak a megfelelő szögből (pl. alulról, ahonnan marha nagynak néz ki) kell fényképezni.

A leszállólábra külön ki kell térnem, mert érzetre még ilyen hitvány sz*rt sohasem láttam. Anyagminőség tekintetében a petpalack présből is különb jön ki, az egész kocsonyásan remegő, papírvékony, hártyaszerű anyagnak tűnik. Mondhatnám, hogy pro tipp, de persze nem az, hogy ebből nyugodtan rendelhet bárki, mielőtt az első adagot eltörné, mert a gyári tuti el fog.

Amikor először láttam a Nihui U807 60-as évekbeli hifitoronyba oltott Sokol rádiót formázó távirányítóját, akkor azt hittem, ennél már nincsen lejjebb, de aztán szerencsésen utolsó előttire mentették a Nihuit a JJRC szakemberei, amikor a Tarantula távját megalkották. Ahogy kinéz, már azt sem semmi, az biztos hogy az Apple designpápáinak nem volt köze a formatervhez. Nem tudom, hogy vannak-e a természetben különösen nagy csőrű baglyok, de ez engem arra emlékeztet. Ezzel nem is lenne semmi baj (egy kis fejtörő, azoknak akik rövidebben akarják megkapni a kinézethez tartozó, mérnökien precíz szakkifejezést: ua oa), ha fogásra az anyaga nem olyan lenne, mintha egy kivérzett varánusz nyálas bőrét fogdosnánk. Nagyjából 3 másodperc alatt úgy megizzasztja az ember kezét, hogy önkéntelenül is elengedi a távot, hogy utána megtörölje valamiben vagy hűtés gyanánt belefújjon a tenyerébe. A táv ráadásul kicsi, valahogy nem illik a géphez, ami viszont nagy, olyan olcsó gyerekjáték feelinget áraszt, és ez nem növeli a bele vetett bizalmat.201503251120302035.jpg

Ehhez képest a gombok egész jól klattyannak, nem akad, nem ragad a táv, mint pl. a Fluoreon H101-nél, ami maga a rettenet távirányítóban. Amikor kinyitottam az elemtartót, azon gondolkodtam, hogy vajon miért kell ennek a gépnek 6 db! elem. Még a racerjeim is csak 4-el mennek, a direkt konkurencia Syma X8 is csak 4-el, tulajdonképpen az összes gép 4-el megy. 

Ami miatt viszont az fenti hibákat meg tudja bocsájtani a mérnökember, az a protokoll, ugyanis a V2X2-t használja, amit többek között a WLtoys termékei is. Így ezzel a távval fel lehet többek között okosítani az XK x250 Alien quadkoptert, ami nagyjából 40%-kal lesz dinamikusabb, ütős nem? Ami külön jó hír, hogy a távot nem csak a JJRC X6-al, hanem külön is lehet kapni pl. a Banggoodon 3800 Ft fejében. Szóval aki tuningolni akar valamelyik WLtoys gépén, amelyik a V2X2 protokollt használja, az vegyen ilyen távot. A dolog fordítva is működik, a Tarantula a Wltoys V666 távirányítójával is megy, ha esetleg akarnánk egy kicsit a minőségre áldozni (vigyázzunk, mert nem mindegyik verziójú V666-al megy, csak a régebbiekkel).

Visszakanyarodva az igénytelenségre én egyébként is ezt vártam a géptől és számomra tökéletes volt az ilyen jellegű, puritán kialakítás, mert így legalább nem fogom sajnálni, ha szét kell szedni és meg kell modolni, hiszen ez lenne a projekt lényege. Plusz mivel sérült volt a gép, amit én a minőségi hiányosságnak tudtam be, nem pedig Tibibi kolléga elővigyázatlanságának, ezért így is, úgy is összetört volna, szóval ezt a koptert igazán nem kell sajnálni. Nyilván amikor a Top Gear forgatócsoportja a Toyota Hilux alatt felrobbantott egy komplett toronyházat, nem arra volt kíváncsi, hogy milyen belül a kárpit, hanem hogy mennyire lehet ütni vágni az autót. Bármennyire is nem jó maga az anyag amiből van, azért csak túlél valahogy mindent, valahogy csak elhúzza a belét a következő felszállási területig.

Az ára az, amivel annak idején levert mindent és mindenkit, a JJRC Tarantula X6 csak 15.000 FT volt, ráadásul nem egyetlen verzióról beszélünk, hanem:

Az egyetlen dolog, amit egy kicsit húzósnak tartok, az a gyári akkumulátor ára, 3300 Ft azért nem kevés, de ezért van egy csomó utángyártott alternatíva, jó kis Gearbestes akkumulátor  1800 Ft-ért, de aki ügyes az találhat még magának (és alkalomadtán nekem is:D). Vannak elvetemültebb modderek, akik felraknak 2200mAh-s akkumulátorokat is, pl. a Syma X8-hoz kapható banándugós akkumulátorral csapatnak, de ehhez kell egy kis csatlakozó hack, mert a Tarantula akkumulátora Walkera Losi csatlakozós.

Apropó, akkumulátor behelyezése, mivel nincsen ki-be kapcsoló ezért kapunk az arcunkba egy masszív stroboszkópozást a ledektől, egy pillanatra éreztem is, hogy a hatása alá kerülök és meg kell ölnöm Frank Drebint. Szóval egy kapcsoló sokat segítene a felesleges villogtatás elkerülése végett.

Na de vissza a kályhához, mit is kapunk a pénzünkért. Egy wannabe kamera platformot, aminek ugyan van kétféle gyári kamerája is (5MP és egy 720p), nagyjából mindenki azért vette, hogy felhackeljen rá egy akció vagy egy FPV kamerát, amit egyébként a gép el is bír. A lenti videón egy Mobius FPV kamera és egy Xiaomi Yi látható, amit a gép szépen el is bír.

Fontos azonban tudni, hogy jellemzően nem érdemes egy 15.000 Ft-os gépre egy 25.000 Ft-os kamerát felaggatni, mert ha leesik az égről, akkor bizony a kár bőven meg fogja haladni a gép értékét. Jellemzően egyébként nem a kamera súlya öli meg a gépet, hanem a gimbal. Ha megnézünk egy olcsóbb gimbalt, pl. az FPV 2 tengelyest, akkor láthatjuk, hogy 230 gramm, de még egy Eachine Light-2D is 165 gramm. Ha ezt a sok plusz ráaggatjuk, a gépet gyakorlatilag annyira le fogjuk terhelni, hogy durván stresszelődnek a motorok, míg az üzemidő kb. a felére fog esni és igencsak meggyorsítjuk a gép jobblétre szenderülését.

A szoftveres funkciókról olyan túl sokat nem akarok írni, mert melyik gép nem tud bukfencezni, meg headless módot? Na ugye, ellenben a mérete az még élőben is impozáns. Sok másik gépet legyaláz a 47.5 cm-es teljes szélesség, ami Magyarországon, ahol az emberek sokkal többet adnak a külcsínre, mint a belbecsre, ez egy majdnem tökéletes ajándék. Nagy, erősnek néz ki, pont úgy mint ahogy a lelakott, rothadó kipufogójú 720-as BMW-k a Szigony utcai lakótelep parkolójában. Ha lenne 7-es BMW 1.2-es motorral a magyar tuti azt venné, mert az is úgy néz ki, mintha, na drónban pontosan ilyen a JJRC Tarantula X6 is. A levegőben egyébként nem érződik gyengének sőt, szerintem a tömeg/teljesítménye biztosan jobb, mint pl. a Syma X8-é, a hangja pedig valami ragadozómadár - pl. vércse - vijjogására hasonlít, szobában hallgatva azért kellően idegesítő. Közben aztán felfedeztem, hogy ennek az 1200-as akksinak 30C a kisütési értéke, ez mint ha több lenne, mint a konkurenciáé. Ami viszont biztos, hogy ez a gép simán felemel egy Gopro méretű akciókamerát, bár ezt a mondatot nem különösebben nagy bátorság 239 db youtube videó után leírni. Mivel a gép könnyű, az ereje viszont egészen jó, ezért szerintem dinamikában veri a konkurenseit, ami még egy dologra, az üzemidőre hat ki. Mivel a repülésben a súly egyébként is a dolgok egyik kardinális sarokpontja, ezért a géptől hosszabb üzemidőt - 10 perc felettit - vártam és nagyjából ezt is kaptam. Bár az akkumulátor csak 1200mAh, míg pl. a Syma X8-é 2000, mégis akkora súlyelőnnyel indul, hogy ezt mindenképpen vissza kell hoznia.

Ami viszont megdöbbentett, hogy ezzel a géppel JÓ REPÜLNI. Erős mint a dög, amikor először kimentem az udvarra kipróbálni, gondoltam, mi baj lehet, tolok neki egy full gázt. Mire levettem, már a fa leveleit hentelte, tehát egyáltalán nem lassú, pl. a Syma X8-nál nagyságrendekkel durvább. Ami jó, hogy a maximum fokozatban az elektronika engedi is dőlni a géptestet, kifejezetten kellemes vele repülni. Sajnos a távirányító egyáltalán nem partner ebben, mert az érzéketlen karokkal nem lehet jól terelgetni a gépet. Ennek ellenére kifejezetten élvezet vele csapatni, bár a gép mérete erre nem teszi ideálissá.

A KONKURENCIA

Fontos figyelembe vennünk azt is, hogy amikor a Tarantula az ajánlott gépek közé került (nagyjából 1 éve) még más modellek szerepeltek a piacon, mint most. Éppen ezért, egy gyors felsorolás a többiekről:

A PROJEKT, AMI A GÉPRE ÉPÜL

Kanyarodjunk rá végre arra az útra, ami az egész vásárlás okához vezetett. Kellett egy olyan gép, amit akár egy parkban is merek reptetni, mert annyira nem erős (vagyis nem lehetett brushless). Mivel szürkületben szeretném reptetni, ezért legyen elég nagy, legyen rajta hely az 5V-s ledeknek, a kinézet nem számít, kamera sem kell rá. Az alapötletet egyébként az adta, hogy mint tudjátok, Júnus 21-től kezdve December 21-ig folyamatosan "sötétülnek" a napok, ezért egyre kevesebb időm lesz reptetni napfényben, délutánonként. Miért ne oldanánk fel ezt a patthelyzetet egy olyan drónnal, amin kellőképpen erős ledek vannak és mókából lehet vele a sötétben is repkedni, nem sajnálom, hogy ha összetörik, olcsón lehet szervizelni és jól nézne ki egy videón, ha esetleg fel akarnánk venni. A fenti projekt bármelyik géppel megvalósíthat, de az alábbi paraméterekre azoknál is szükség van:

  • legalább 2S akkumulátor. Ebben az esetben 5V ledeket kell használnunk, míg 3S akkumulátornál 12V ledeket
  • a gép elég nagy és jól látható legyen
  • a gépen legyenek egyenes felületek, ahová a  led felragasztható
  • könnyen hozzá lehessen férni a táphoz, amit majd meg fogunk osztani a ledek számára

Nagyjából ennyi. Még nem készültem el a projekttel, de amint megtörténik a műtét egyből értesíteni foglak benneteket.

ÖSSZEGFOGLALÓ

 Nem voltam csalódott a JJRC Tarantulával kapcsolatban, mert én számítottam arra, hogy milyen. A minősége botrányos, a távirányító nemkülönben, de ehhez képest elég jól repül, jó a hatótávja, egész jó a repülési ideje és elbír egy Gopro kamerát és még olcsó is. Alkatrész van hozzá dögivel, csak fogadjuk el, hogy ezért a pénzért még a vártnál is rosszabb minőséget fogunk kapni, amire igazából még az ár sem mentség, mert a konkurenciánál ez valahogy jobban sikerült. Aki együtt tud ezzel élni, az vegye meg, aki meg nem, az válogathat a fent felsorolt gépek közül.

"Vélemény egy mondattal (conclusion with one sentence)": jó hatótáv és üzemidő, alacsony ár, rettenetes minőség, borzalmas táv, de valahogy adja az élményt amire vágyunk. Egy jobb távval király lehetne. Nice range and pretty long flight time, cheap like hell, but the quality is super bad, in terms of quality it has the worst transmitter i have ever seen but when you fly with it you get the feeling .

 Előnyök

 Hátrányok

 - olcsó (volt)  - elképesztően hitvány minőség
 - könnyű  - borzalmas távirányító
 - erős  - hitvány leszállóláb
 - egész jók a ledek  - könnyen törik a test
 - sok alkatrész, sok verzió  - nincs ki-be kapcsoló
 - megy, mint az állat, adja az élményt  - nyitott fogaskerékház
 - 6db AA elem

 

 DESIGN (ahogy kinéz)

7

 MINŐSÉG (amilyen anyagból van)

4

 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség)

10

 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete)

-10 (4)

 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel)

10

 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára)

9

 STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket)

7

 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai)

9

 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve)

7,5

 

P.S.: hétvégén megateszt folyik az RDS csapattal, az alábbi gépekkel (a sajátjaimon kívül):

  • saját, csak említés szintjén: Ogre Mark I, XK Detect X380, JJRC Tarantula, Eachine Falcon 250, Emax Nighthawk 280 Pro (Ogre Mark II összes propellerjét eltörtem, bocsesz, ő most pihen)
  • nem saját, nem brushless: JJRC H26W, H22,  H5, H8, H11W, H30, X1 (hja, hogy a JJRC-nek van a legtöbb típus a földön?:D)
  • nem saját, brushless: Emax Nighthawk 200, Emax Nighthawk 250, Emax Nighthawk 170 (asszem ez, egyik kigyulladt szóval lehet, még sem ez)

UPDATE 1, 2016.08.16.: használat közben kibukott néhány dolog. Az egyik, hogy a szénkefés gépek tipikus hibáját ez is magában hordozza, vagyis az áttételmechanika gyengesége. Azt nem tudom, mennyire fognak pusztulni a motorok, de a fogaskerék az eléggé. Eddig is tudtuk, a réz egy puha fém, de azt nem gondoltam volna, hogy pont a műanyag áttét koptatja majd ki. Emiatt a géppel eddig összesen 2x fél akkumulátort sikerült kirepülnöm, mert menet közben letérdelt. Eleinte azt hittem, nem jó a hézag a áttétfogaskerék és a motor réz fogaskereke között, ami tulajdonképpen igaz is volt, mert az utóbbi elkopott. Kicseréltem a motort az egyszerűség kedvéért, utána tökéletesen működött. Kemény 738 Ft.-ba kerül egy, de ha réz fogaskereket veszünk, akkor még ennyi sem. Szerencsére úgy is ki lehet cserélni, hogy nem kell teljesen megbontani a testet, szépen ki lehet húzni a motort pár csavar kicsavarásával. Lent a bal oldalon az elkopott fogaskerekes motor, jobb oldalon az ép látható. 

Végre TALÁLTAM FOGASKEREKET, Aliexpressen innen lehet venni.

p1280016.JPG