3B Hobby verseny drón épül - Az erő velünk van

nyito_3.PNGElkezdtem építeni egy újabb brushless versenygépet. Ugyan volt már kettő, az Eachine Falcon 250 és az Emax Nighthawk 280 Pro, amiről már sokat olvashattatok, de ez előbbi a széthullás szélén áll, míg az utóbbi felett elszállt az idő. Sokat gondolkodtam azon, hogy milyen alkatrészekből építsem a gépet, aztán menet közben bejelentkezett egy új motorgyártó, a 3B Hobby, akik nemrég alakultak, és meglehetősen ígéretes termékeket dobtak a piacra.

A 3B Hobbyról azt kell tudni, hogy a főmérnöke az egyik legnagyobb motorgyártó cégből vált ki. Mivel nem teljesen ugyanazt a vonalat akarták követni, amit az előző munkaadójuk, elkezdtek rendkívül minőségi, magas technikai színvonalú alkatrészeket gyártani, de én ezt eleinte nem hittem el. Aztán december végén volt alkalmam élőben is megtekinteni az alkatrészeket a Real Drone Simulator csapata jóvoltából, és nagyon tetszett, amit láttam.
motor.jpg

Ígéretes volt a váz, a motor pedig kifejezetten jó minőségűnek nézett ki, de ami sokkal fontosabb, hogy a gyári paraméterek szerint nagyon erős is (1676 grammot emel a 2500-as). Eddig minden motorom 2204-es volt, és ezek ma már nem számítanak túl modernnek, tehát úgy döntöttem, hogy egyből ugorjuk át a 2205-ös erőforrásokat, és lépjünk a 2206-os szériára.

animated_gif_cropped.gif

Ebből az alkatrészből két variánst árul a 3B Hobby, egy 2206 2300KV-osat és egy 2500-ast, de mivel az utóbbinak magasabb az áramfogyasztása, ezért én az elsőnél maradtam. Persze így sem maradok le semmiről, ugyanis a Real Drone Simulator csapata épített egy gépet a 2500-as variánssal, tehát lesz alkalmam összemérni a két erőforrást. A váz adott volt, az is 3B Hobby, egy 214 milliméter motortávolságú variáns, abból is a 4 mm vastag, ugyanis a szerkezet „unibody”, és nem szeretném, ha törne.

vaz.jpg

Az általam nagyra becsült Diatone Crusader 200 GT egyik nagy problémája a kamera elhelyezése, ugyanis nagyon védtelen helyre került. Szerencsére a 3B Hobby ezt megoldotta, így már mertem drágább darabot is venni, nem kell kidobálni a 12.000 forintos kamerákat sérülés esetén. Ugyanez igaz a vezérlőre, a PDB-re is, tehát egy nagyon masszív felépítményről beszélünk.

frame_animated.gif

Gondolkodtam, milyen alkatrészeket lehetne a vázhoz összeválogatni, el is mojoltam vele vagy fél napot. Aztán világosság gyúlt az agyamban, ugyanis nem is biztos, hogy nekem kellene ezt meghatározni, kérdezzük meg inkább a gyártót. Ők az alábbi, honlapjukon is feltüntetett javaslatokat tették, amelyeket a beszerzési források elérhetősége módosított. Mivel várni nem akartam, ezért azt vettem, ami volt, esetleg később kicseréljük majd másra.

A gyártói javaslatok:

  • FPV kamera: Foxeer HS1177, Foxeer HS1190, Runcam Swift (ami egy HS 1177), Runcam Owl
  • FPV adó: Lantian 20-600mW, Foxeer TM25
  • ESC: Flycolor ESC 20-30A /ez nem tetszett/

Ezek nagyjából nekem is megfeleltek, kivéve az ESC-t, ugyanis 20 A-t reménytelenül kevésnek éreztem egy olyan motornál, ami akár 40 A-t is megeszik. Ráadásul az Eachine cuccoknak nem vagyok nagy barátja, és ilyen ESC-k vannak a Falconomon is, szóval kerülöm, mint ördög a kápolnát. Ezért megkérdeztem a nálam sokkal többet látott versenyző srácokat, hogy mit javasolnak. Így esett választás az alábbi, rendkívül könnyű fordulatszám vezérlőre, amiből ők is nagy tételben vásároltak:

  • ESC: Hobbywing Xrotor 30/40A Multishot

thrust_test_1.PNG

A Hobbywing ESC-iről annyit kell tudni, hogy a 2207–es motorokat is hajtanak vele, vagyis lényegesen többet tud, mint a ráírt paraméterek. 40 A csúcs áramfogyasztást visel el, BLHeli firmware-el szállítják, vagyis BLHeliSuite-ból is programozható, támogatja a Multishotot és csak 6 grammot nyom.

Vezérlőben mindenképpen minimum F3-t szerettem volna, OSD-vel, de persze minden kifogyott, ezért tulajdonképpen egy „noname” FC-re esett a választásom, ami nagyon szép, letisztult építési stílust tesz lehetővé:

  • HGLRC F3 Racing V 2.2 + OSD + PDB + 5V/12V BEC

Antenna és akkumulátor fronton pedig a már bevált Aomway-Tattu párost fogom használni. Az persze kérdés, hogy az 1500mAh 75C Tattu akkumulátorok hogyan fogják bírni a gyűrődést, de majd az éles tesztek eldöntik. A szokásos apróságokat most nem sorolom fel, illetve egyelőre árakat sem közlök a teljes építési költségről, mert nem tudom, hogy mennyi lesz a vége. A lenti táblázatban azért összefoglaltam az alkatrészeket, és amit tudtam, azt linkeltem is. A felette látható képek egyelőre a 2206 2500KV variánsról készültek, de amint elérhető a másik is, az arról készült képeket is közzé fogom tenni.

Köszönöm a Nicole fotónak a képeket

 

A 3B Drón alkatrészlistája 

 Alkatrész

 Gyártó

 Paraméter

 váz

 3B

 214 MM, 4MM karbon

 motor

 3B

 2206 2300KV

 esc

 Hobbywing Xrotor

 30/40A

 kamera

 Runcam Swift

 600 TVL FOV 90 fok, IR Block

 FPV adó

 Foxeer TM25

 5.8 GHT 25/200/600 mW

 vevő

 Flysky X6B

 diversity, 18 csatornás

 FPV antenna

 Aomway

 5.8 GHZ 3 dbi RHCP

 Repülésvezérlő

 HGLRC F3 Racing V2.2

 6 DOF, OSD, PDB, 5/12V BEC

 Akkumulátor

 Tattu

 1500 mAh 75C 4S