Skyrc E4Q multi töltő teszt – Négy legyet egy csapásra

nyito_16.jpg

Hogy mennyire van igény a multi töltőkre, azt mi sem bizonyítja jobban, mint a Skyrc E4Q létezése. Egyszerre 4 akkumulátort képes tölteni, akár terepen is használhatjuk és 200W a teljesítménye. Ehhez képest a 14.000 forintos ár elég baráti, főleg, hogy a Skyrc Q200 – a másik „négyes” töltő – durván 40.000 forintba kerül, ha éppen lehet kapni.

Skyrc EQ4 - 14.000 Ft

 

Skyrc E4Q kicsomagolása

Egy nem túl nagy dobozban érkezik a termék, ahogyan a beltartalom sem túl bő. Ez azért is érdekes, mert általában a töltőket teletömik különböző kábelekkel, hogy mindent mindenhova illeszthessünk. Itt egyetlen, XT60 kábelt kapunk, ez is a külső töltéshez szükséges. Hogy miért nem kapunk másfajta csatlakozókat, arról majd később, szerencsére nincs is rá szükségünk.

Jár még mellé egy leírás, ami elég szűkszavú, de legalább érthető angolsággal fogalmazták meg. Maga a Skyrc E4Q leginkább egy videójátékban fellelhető űrbázisra hasonlít, nem különösebben minőségi műanyagból megalkotva. Négy különálló csatornája van, aminek a kimenetei az akkumulátorok balansz csatlakozóira kapcsolódnak.

img_3045.JPG

Ez egyben azt is jelenti, hogy nincs fő csatlakozó, a cellaszámot azzal „állítjuk be”, hogy a telepet a töltőhöz csatlakoztatjuk, és ennyi. Minden töltőegység fölött látunk egy kapcsolót és két visszajelző LED-et, ami a töltési áramról, és magáról a folyamatról ad visszajelzést. Középen a hűtőventilátort láthatjuk, ami be is indul a töltési folyamatban, ha kell. Hátul pedig a végre megfelelő XT60-ra tokozott bemenetet láthatjuk, így terepen töltésre is alkalmas az eszköz.

img_3042.JPG

Külső tápegység viszont nem jár hozzám, ezt magunknak kell biztosítanunk, ami az én esetemben egy 47 A áramerősséget leadni képes, HP szerverből kiszedett darab biztosítja, FID – a töltő tulajdonosa – is ezt használja a működtetéshez. Összesen 4x50 W teljesítmény áll rendelkezésünkre, ez 2 db 1.500 mAh-s, 4 cellás akkumulátor feltöltésére elég.

 

Skyrc E4Q tesztje

A teszt viszonylag egyszerűen zajlott le, a töltőcsatornák fölött egy gombot láthatunk két LED-del, a bal oldali a töltési áramot szimbolizálja, a jobb oldali pedig azt mutatja, hogy milyen feszültségen áll az aktuális akkumulátor, legalábbis nagyjából.

img_3186.JPG

Az első probléma számomra az, hogy semmilyen kijelzőt nem tartalmaz a Skyrc E4Q, így eléggé nehéz átlátni, hogy éppen mi történik. Én ezt egy fajta kontroll vesztésként éltem meg, hiszen nem látom a folyamat paramétereit, ami engem kifejezetten zavart a Skyrc Q200 után. A másik, hogy a töltési áramok fixek, 2/3/5 A értékek között váltogathatunk, amit zöld, narancs vagy piros LED villanás jelez vissza.

3101ca9b-0893-4956-9903-63d876de764f.jpg

Ez egyben azt is jelenti, hogy azok az akkumulátorok egyből kiesnek, amelyek nem bírnának el 2.000 mAh-nyi áramerősséget. Például egy 400 millamperórásat hogyan töltünk fel ötször akkora árammal? Valószínűleg sehogy, hiszen 5 C-vel csak bizonyos versenyakkumulátorokat lehet árammal ellátni, Ezekre az értékekre nagyon figyeljünk oda, ha nem akarunk tüzet a lakásunkban.

img_3188.JPG

Ugyanez fordítva is működhetne, töltsünk gyorsan versenyakkut, de ebben meg az 50 W összteljesítmény korlátoz. Vegyünk egy egyszerű példát: 1.500mAh*16,8V=25,2W, vagyis 2 C töltésmennyiséget sem tudna leadni egy 4 cellás, 1,5 Ah-s telep esetében a töltő. Persze a négy csatorna miatt még így is kb. 30 percenként újratölt 4 db akkumulátort, ami nem rossz, de a kis teljesítmény itt is korlátozó tényező. Ráadásul ha minden porton dolgozik, eléggé fel tud hangosodni, igaz, nálam ezt a szerver táp zaja durván elnyomta.

1_30.jpg

Az LCD panel és a szoftver hiánya máshol is visszaköszön, nincs merítés, storage, LiHV akkuk kezelése, ellenállásmérés, amit a modern töltőállomásoktól megszokhattunk. Sőt, szoftvert sem tudunk frissíteni, hiszen itt mindent az elektronika csinál, illetve a legnagyobb cellaszámot 4-ben limitálja a csatlakozó kiosztása, amit az oldalára tokoztak. Egycellás áramforrást nem képes tölteni, viszont szerencsére azokat jellemzően bármilyen USB-s cuccról tele tudjuk nyomni, tehát ezt nem vettem a gyakorlatban is érvényesülő hibának.

img_3187.JPG

balra: Skyrc Q200 belépített tápos egység; jobbra: Skyrc EQ4 külső tápos egység

Azt sem szabad elfelejteni, hogy alacsony árát azért nagyban árnyalja a gyári tápegység hiánya, ezt külön meg kell vásárolnunk. A leírás szerint ez minimum 250 W-os, 11-26,1 V között operáló darab kell, hogy legyen, ami tulajdonképpen jó hír, hiszen így a terepen egy hatcellás akkumulátor is szolgáltathatja az áramot. A töltés mindig balanszoltan történik, amit elég pontosan el is végez. Nincs viszont, merítés, tárolási töltés, gyorstöltés, illetve semmi egyéb megszokott mód.

2_23.jpg

Aki eddig eljutott, az úgy érezheti, hogy azt gondolom, Skyrc E4Q egy rossz töltő, de ez nem igaz. Egyszerűen más koncepció mentén készült, aminek központi eleme, hogy ne kelljen parallel boardot használni. Ez teljesül is, hiszen négy akkumulátort tudunk párhuzamosan tölteni, így alapból kizárjuk a fő veszélyforrást. Nekem csak egy bajom van vele, hogy ha olyan töltők léteznek, mint az EV-Peak C1-XR, ami mindent tud a fent felsoroltak közül, a parallel töltőt kivéve, akkor miért vennénk Skyrc E4Q-t?

 

Összegzés

A Skyrc E4Q-val az volt a fő bajom, hogy hozzászoktam a sokkal komolyabb töltőkhöz, amelyek normális szoftverrel és kijelzővel rendelkeznek. Engem zavart, hogy nem tudom követni sehol a töltési folyamatot, és abban is látok némi kockázatot, hogy például félrenyomjuk a töltőáramot, és 2 helyett 5 A-val pumpálunk tele egy áramforrást. Ugyanez igaz lefele is, egy 400 mAh-s aksit pont ilyen bajos feltölteni.

Én személy szerint inkább választanám az EV-Peak C1-XR-t, vagy ha mindenképpen külső tápos dolgot akarnék, akkor valamelyik ISDT terméket választanám.

 Előnyök  Hátrányok

 + egyszerre 4 akkut tölt
 + egyszerű kezelni
 + terepen is használható
 + nem kell átalakítózni

 + kezdőknek nem rossz
 

 - nincs LCD kijelző
 - a töltési folyamat nem követhető
 - csak fix áramerősségekkel operálhatunk
 - kis akkukat bajos vele tölteni
 - nagyokhoz nem elég erős
 - nincs storage, és discharge mód
 - a tápegységet külön meg kell vennünk

 

A töltőt itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak). Az EU Direct Mail (BG) és az EU Priority Line (GB) szállítással nem kell vámot és ÁFA-t fizetni:

  • Skyrc EQ4: 51 USD 14.000 Ft /Toyho -7%-os kuponnal/

Alternatívák

Ha tetszett a cikk, kérlek tisztelj meg azzal, hogy nyomsz a cikkre egy lájkot Facebookon, így látni fogom, hogy munkám nem hiábavaló. Annak is örülök, ha megosztod, így még több emberhez jutnak el az információk. Előre is köszönöm.

Címkék: cikkek, Cikkek