Wltoys A959 távirányítós autó teszt – Szuper olcsó ágyúgolyó

nyito_2.jpg

FRISSÍTVE: 2017.04.11. KÉRTÉTEK HOGY LEGYEN DRIFT VIDEÓ, EZÉRT CSINÁLTAM

Kicsit félve nyúltam a mai teszt témájához, mert meglehetősen tapasztalan vagyok az RC autók kapcsán. Azért a drónok miatt van némi előképzettségem, de például a futómű elemeit vagy annak beállítását itt sem egy nap lesz megtanulni. A vágy viszont már egy ideje érlelődött bennem, hogy birtokoljak valamit, ami nem a levegőben repdes, hanem a talajszinten kavarja fel a homokot. Ne kerüljön túl sokba, legyen mégis élvezetes, ne foglaljon el túl sok helyet és lehessen vele off-road is csapatni, így esett a választásom az EU raktárban is kapható, 15.000 forintért megvehető WLToys A959-re.

 

Kibontás

Ezt a méretet már csak úgy „átsunnyantani” a vámon, pedig az A959 még a kisebbek közül való, 1/18-as arányú modell, de még ez is hatalmas annak, aki versenydrónokhoz szokott szemmel tekint mindenre. 245x175x94 milliméteres méretek nem olyan picik, mint amilyennek először gondoltam és erre még rájön a méretes doboz, aminek az oldalán vágott lyukon át tekinthetjük meg új szerzeményünket.

A csomagolásban van valami a régi kínai piacos feelingből, nem bántóan gagyi, inkább csak őszinte. Kétszintes elhelyezéssel oldották meg a tartalom szeparációját, felül „lakik” az off-road autó, alul pedig a távirányító, a töltő, meg a meglepően részletes kézikönyv. Ez utóbbi hatalmas, A4-es füzethez hasonlít, és sokkal jobb angolsággal írták meg, mint amit a WLtoys márka drónjainál megszokhattunk. Tartalmaz például egy igen részletes robbantott ábrát, az összes alkatrész megnevezésével és a cikkszámokat is az újrarendeléshez.

A töltő a szokásos nagyon olcsó balansz töltő, amin két szem LED jelzi az aktuális állapotot. Már ennek is örültem, mert így legalább a rendszer 2 cellás, az akkumulátor pedig a sztenderdeket követi, piros micro JST csatlakozó, 1100 milliamperóra és 25 C. Ezzel is képes az autó nagyon megindulni, és ha esetleg kifogyna, szépen átpakolhatjuk a többit a repülő járműveinkről.

201412310903265362.jpg

Bár a megszépítő messzeség sokat a minőség pozitívabb megítélésben, helyenként azért fel lehet fedezni az olcsóságra, már-már igénytelenségre utaló jeleket. A vázat takaró műanyag fedél (canopy) széleit mintha schnitzerrel vágták volna körbe, a távirányító fogása egy fokkal rosszabb, mint a téren lévő rekortán focipálya gumitalaja, az irányítótárcsán pedig ferdén állt a szivacsréteg. Ezek egy 15.000 forintos masina esetében elnézhetőek, az élmény pedig gyorsan elfeledteti velünk a hiányosságokat.

 

Távirányító

A távirányító kialakítása és csatornaszáma teljesen eltér attól, amit itt a blogon megszokhattatok, ez ugyanis egy pisztolytáv két csatornával, amit az alakjára pillantva nagyon találó jelzőnek tartok. Ezt is a diszkrét igénytelenség lengi körül, mindenhol olcsó anyagokkal találkozhatunk, ám ez nem megy a minőség rovására, teszi a dolgát, ahogy kell.

p1020796.JPG

Alul találhatjuk a bekapcsoló gombot, ami az automatikus párosításért is felel. Felül a pisztolytáv ravaszával adhatunk gázt, húzva előre, tolva hátramenetbe kapcsoljuk az A959-et. Ez nem megy egyből, egy kis késés van az ellentétes irányok között, gondolom motorvédelmi okokból. Ennek ellenére remekül lehet farolni gázfröccsökkel és elvétellel, sőt olyan is volt, hogy felágaskodott az autó, pedig elvileg ez a gyengék közé tartozik.

A táv felső részén négy trim gombot találhatunk, ezzel a jobbra-balra irányokon finomhangolhatunk. Mivel ez alapvetően egy off-road autó, ami össze-vissza elpattog, én nem nyúltam hozzá. A képeken egyébként látszik, hogy a párhuzamos szót nem nagyon ismerték az alkotók, de lehet, hogy csak a szervo végállásokon kell hangolni.

Az irányokat a „pótkerék” alakú irányító gombbal változtathatjuk. Itt is van némi igénytelenség, a gumit nem sikerült teljesen egyenesen felragasztani, de ezt 3 másodperc alatt megigazítottam. Eleinte azt hittem, hogy izzadni fog rajta a kezem, de 15 fokban semmi ilyet nem tapasztaltam, a tenyérhez eső rész egészen jó fogású, egyáltalán nem csúszik és a távot alacsony súlya miatt nem is kellemetlen tartani.

p1020798.JPG

A hatótávot egy nagyon egyszerű ok miatt nem próbáltam ki: nem volt elég hosszú a kert. Durván 50 métert tudtam megtenni vele kerítéstől kerítésig, vagyis egy száz méter átmérőjű kört itt is simán be lehet autózni, ami egyáltalán nem kevés. A gyári leírás több mint 100 métert említ, ez ugye ha közepén állunk 200 méter, ami már több, mint egy teljes focipálya hossza. Itt szerintem nincs ez a hatótáv őrület, mint a drónoknál, pedig ott sem láttam még senkit racerrel 1000 méternél messzebbre menni, és nem is nagyon van értelme. Maradjunk annyiban, hogy ha nincs az A959-re FPV szerelve, akkor ez is bőven elég.

tav.jpg

Áramforrásnak 4db AA elemet használ, amit én megoldottam a szokásos Sorbo akkumulátoraimmal, ezt javaslom hosszabb távon mindenkinek, innentől kezdve lényegtelen, hogy egy táv elemről vagy Lipo akkuról üzemeltetendő. A fogadóhely fedelét nem olyan könnyű visszapattintani, ezt elég bénán sikerült megoldani, akad a sín, és erőltetni kell, hogy a helyére menjen, de havonta egyszer kell úgyis tölteni, szóval ki fogjuk bírni.

 

Tesztüzem

 

A tesztet nem akartam túlcizellálni, leraktam a gépet a fűbe, aztán had szóljon, ahogy ezt egy kezdő is tenné. Meglepve állapítottam meg, hogy még ez a szénkefés gép is úgy megy, mint az ágyúgolyó, eleinte kicsit meg is lepődtem, mennyire gyors. A futómű elég jól csillapítja a rezgéseket, de azért rendesen pattog a felépítmény, sőt ha rárakunk valamit a borításra – én egy Gitup Git2-t tettem – akkor a magasabb súlypont miatt akár fel is tudjuk borítani az egyébként igen stabil járművet.

Az összkerékhajtás meglepően hasznos, szinte mindenhonnan kihozza az A959-et, kivéve, ha a hasa akad fel, ilyenkor ugyanis nem érnek le a kerekek. Ez talán az egyetlen, de egyben legnagyobb baja, hogy pici az 1/18-as méret, de ez minden ilyen méretosztályú rc autóra igaz. Ezen is lehet segíteni előre hátra túráztatással, ilyenkor sokszor a visszafele irány még megmenti a helyzetet. Ha tartunk egy közepes lendületet, akkor viszont a kisebb fűcsomókon simán átdarálja magát, az elején és a hátoldalán elhelyezett alumínium védőprofillal pedig meglepően jól tolja el az akadályokat.

201412310903282941.jpg

Az üzemidő nálam 15 perc körül alakult, a közepesnél egy fokkal agresszívabb tempónál, 15 fok külső hőmérséklet mellett. Az 1100 milliamperórás 2S akkumulátor elég sok játéklehetőséget ad, nem gondoltam volna, hogy az üzemidő ilyen hosszú lesz, ráadásul ezek az áramforrások meglehetősen olcsók is, tehát az üzemeltetés költségek is alacsonyak.

A menetek után – különösen a sokadiknál, amikor már belejöttem – azért eléggé felmelegszik a motor és rajta a hűtőborda, ugyanis égette a kezemet. Éppen ezért nem javaslom, hogy végig teljes gázzal gyilkoljuk a technikát, egyrészt ez biztosan drasztikusan csökkenti a menetidőt és a vázelemeket is sokkal jobban igénybe veszi. Attól azért nem kell félnünk, hogy hamar széthullik a WLtoys modellje, ugyanis sikerült vele vasoszlopnak hajtanom, ugratva fejre állnom, többször felborulnom és semmi baja nem lett.

A tapasztaltabb rc autósok azt mondták, hogy leginkább a differenciál művet eszi, ami egy 1200 forintos alkatrész és elől/hátul egyforma, tehát ebből veszünk egy párat és örök élet meg egy napig autókázhatunk. A motor, bár szénkefés, a felépítéséből adódóan valószínűleg jobban fogja bírni, mint a drónok hasonló felépítésű erőforrásai. Van, akinek 3 hónap után ment tönkre, ekkor elköltünk 1800 forintot és már kaptunk is egy másikat, tehát ezzel sem fogjuk magunkat túl nagy költségekbe verni.

Azt azért el tudom képzelni, hogy a nagyon brutális ugratások után elpusztul valamelyik futómű elem, szerencsére az első tengely fém, csak a kiegészítő rudazat műanyag. Gyenge pont lehet még a szervo, de csak azért, mert az mindig gyenge pont, de ez sem hiszem, hogy pár ezer forintnál többe kerülne. Nem kell túlaggódni a dolgot, nyomjuk a gázt és kész.

Azért, hogy a fenti tételeket igazoljam, kimentem a Dunakeszi modellnapra, ahol egy 3 és egy nagyjából 5 éves gyereknek oda adtam az A959-et, akik leginkább a full gáz előre, full gáz hátra, vagy a maxi gázon egy helyben pörgést preferálják, mindezt súlyos tíz másodperceken keresztül, illetve bizonyos időközönként nyélgázon hol a szántásba, hol a vízvezető árokba zuhantak bele. A gép kibírta, sőt olyan port kavart, mintha egy autó ment volna arra, egyszerűen brutális. Még a birka sz*rnak is ellenáll, ami leginkább véletlenül derült ki. Azért a gyilkolás végén már hallatszott egy kis darálás, de ez nem csoda azok alapján, amit kapott.

Pont ez a legjobb az egészben, hogy egy 5 éves gyereknek is simán oda merném adni, mert annyira egyszerű az irányítás, ráadásul teljesen veszélytelen. Ha nyomod a gázt, akkor megy, ha tekered a kereket, akkor meg fordul és ennyi. Nem kell 3 dimenzióban gondolkodunk, nem esünk le a levegőből satöbbi, a legnagyobb rizikó faktort azok a tárgyak jelentik, amiknek neki tudunk menni és keményebbek, mint mi. Egy kertben kevés ilyennel találkozunk, néha egy kő vagy egy hinta lába jelenthet leküzdhetetlen akadályt, de egy földúton gyakorlatilag nem lesz ilyen, csak az önfeledt élvezet.

Csináltam egy kamerás videót, aminek a megnézését csak azoknak javaslom, akik erős gyomorral rendelkeznek, mert iszonyatosan rázkódik a géptest, és emiatt a videó is, pedig a Youtube képjavítását is bekapcsoltam. Az A959 nevetve elvitte a Gitup 2-t a plusz 80 gramm egyáltalán nem érződött, a kanyarokban viszont eléggé bedönti a testet a magasabb súlypont. Gondolkodom majd valamilyen csillapítási mechanizmuson, de ha nem úton csapatunk, akkor azért eléggé nehéz dolgunk van, ha stabil videókat akarunk készíteni.

FRISSÍTVE: csináltam egy rövid kis drift videót, egy 3x3 méteres beton placcon, sajnos nem volt elég poros a jó farolgatáshoz, de szerintem a lényeg így is látszik. Ha a talaj jobban csúszik, akkor gyakorlatilag folyamatosan lehet pörgetni az autót, de micsoda móka lesz majd télen a jégen, egy már erősebb modellel...Itt azért már melegszik a motor rendesen, szóval azért a teljes "játék idő" alatti nyélgázon veretést senkinek nem javaslom.

 

Fejlesztési lehetőségek és variánsok

Az A959 megvásárlásának egyik oka az ár és az elérhetőség volt, ugyanis ennyiért, EU raktárból mást nem lehetett venni. Van azonban egy A959 B variáns is, amiben a 390-es alapmotort egy 540-esre cserélték, 1100-ról 1400-ra nőtt az akkumulátor kapacitása, illetve megerősítették az áttétel mechanika egyes elemeit. Ez azt is eredményezte, hogy a végsebesség 45-ről 70 km/órára nőtt, ami brutális egy alap verziós RTR távirányítós autótól. Az ár egy hangyányival, durván 25 dollárral, vagyis 7.500 forinttal magasabb. Ami miatt nem ezt vettem, az a beszerzési forrás, csak Kínában van, vagyis vámolás, ÁFA fizetési kötelezettség és hosszú hetek várnak arra, aki az újabbat szeretné, pedig még így is nagyon megéri.

Az A969 és A979 variánsok tulajdonképpen ugyanerre a mechanikára épülő, de más külső borítást kapott modellek. Az első egy teherautó sziluettjét adja ki a második pedig egy „monster truck-ét”, ez utóbbinál mintha a futómű is szélesebb lenne, illetve a gumik mintázata más. A lényeg, hogy az alap technika ugyanaz, mint az A959 esetében, tehát akinek ezek tetszenek jobban, az nyugodtan megveheti ezeket is.

A piac ráadásul ráállt a tuning cuccok gyártására is, sok érdekes fém alkatrészt vehetünk meg a jelenlegi műanyagok helyére, tehát sok mindent el lehet mondani a modellről, de azt nem, hogy alkarész ne lenne hozzá.

Megnéztem milyen gyári alkatrészeket lehet kapni, illetve mit érdemes beszerezni. Csináltam egy gyors felsorolást, amit nyugodtan bedobhatunk a kosárba az autó mellé:

 

Összefoglaló

A helyzet azért nagyon érdekes, mert a pénzünkért kapunk egy remek távirányítós autót, ami olcsó, EU raktárból érhető el, elmegy 15 percet, könnyű szerelni, minden alkatrésze olcsó, van fejlesztett variáns, és még a száguldozás is őrületesen nagy móka vele.

Valójában ennyi pénzért a helyenkénti gyenge kivitelezést tudnám csak negatívumként felhozni, de erre az első kör után nevetve fogunk legyinteni. Első rc autónak tökéletes, mindenki menjen és vegyen egyet, és sirassa el a gyerekkorát, mert akkor még ilyen frankó játékokat nem lehetett kapni.

 Előnyök  Hátrányok

 + olcsó
 + EU raktáran van nincs ÁFA+VÁM
 + remek alkatrész ellátottság
 + tuningolható
 + az erősebb verzió alig drágább
 + gyors
 + gyerekek is simán kezelik
 + ellenálló

 - nem brushless
 - műanyag fogaskerekes
 - alacsony hasmagasság
 

 

 

Az rc autót itt vásárolhatjátok meg (az árak az árfolyam ingadozásának és az akciók függvényében változhatnak):

Alternatívák /erősebb verzió, illetve más karosszériák/

Címkék: cikkek, Cikkek, RC autó