Geprc Leopard - Kimista építési naplója

da2cd24e-678e-49ff-aae8-a8e85c5288ef.jpgEgymástól függetlenül - de nem teljesen külső inspiráció nélkül - ugyanarra jutottam Kimista drónos ismerősömmel, ami a drónépítés újabb rejtelmeit illeti. Ő azonban már az építési - én pedig még csak a rendelési - fázisában jár a projektnek, ezért behozhatatlan előnyre szert téve kreálta meg az új gépét, a Leopardot. Most az ő sorait olvashatjátok az én trollkodásommal kommentárommal.

 

Az alkatrészek

Következő épülő gépemnek nagyon kreatív módon a váz nevét adtam: Leopard. Kezdjük az alkatrészekkel:

Váz: GEPRC LX5, avagy a Leopard

Nagyjából a megjelenés óta tetszenek ezek a vázak, ezért mindenképpen szerettem volna egyet. Mai fejjel már az LSX verziót venném, ez azt jelenti, hogy az a variáns nyújtott karokkal rendelkezik. Elvileg kicsit jobb a kezelhetősége, habár nálam ez nem fontos, mivel nem vagyok versenyző. A karok cserélhetőek, remélem, azért nem kell majd egyhamar. Az előző gépem is GEPRC vázra épül (Flyfish – podos verzió a szerk.: olyan gép aminek az elektronikáját egy külső, általában 3D nyomtatott burkolat védi és cseppformájú), és kinyomva a belét sem lett semmi baja a váznak, úgyhogy szeretem ezt a márkát. Azt mondják, hogy a Leopard kicsit nehéz, ez engem nem izgat, kárpótol az, ahogy kinéz. A csomagban van PDB is, ezt nem fogom felhasználni, mert AIO FC-m lesz (a szerk.: AIO=all in one, minden egyben). Kapunk a csomagban 2 db akkumulátor-rögzítő szíjat, élekre csiszolt vázat, kezdődhet a legózás.

A szerk.: a vázhoz annyit fűznék hozzá, hogy én is rendeltem egyet, ennek pedig nagyon egyszerű oka van, a Fuuton 200-am belseje elpusztult, leginkább az én hibámból, és sajnos olyan kicsi, hogy nem igazán tudtam benne elrendezni a dolgokat. A Leopardban a hely is bőségesebb - három variánst is árulnak belőle – és én a szériából szintén az LX5-öt, a 220 milliméteres változatot választottam, mert ez egy picit nagyobb mint a 200-as Fuuton, viszont még nem túlzottan böszme. Miért vettem ezt és nem a nyújtott verziót? Mert szokás szerint nem volt Banggoodon, és utálok várni, de mire olvassátok a cikket, lehet, hogy újra lesz készleten, vagyis aki a Geprc LSX-re vágyik, az ide nyomjon.

 

Motorok: Emax RS2205-2300KV

Motoroknak a jól bevált Emax Redbottom RS2205 2300KV marad, ez van az előző gépemen és a Baby Trikopteremen is. Annak, hogy ugyanazt a motort használom folyamatosan, vannak előnyei és hátrányai is. Előnye, hogy elég 1-2 darabot tartani tartaléknak a szériából. Ha minden gépemen más motor lenne, tarthatnék összesen 4-6 variánst. Nekem ezek az áramforrások nagyon beváltak, nem volt mágnes kihullás (új Emax széria), nem volt tengelytörés (T-motor), nem volt csapágyprobléma, szóval nem sok motort nyírtam ki a pályafutásom során. Összességében elég jól húznak, és annyira nem vészes az áruk, erős középkategóriába tenném. Hátránya, hogy ugyanaz van mindenhol, vagyis nem tudok előrelépni. Hiába jön új motor, leragadok a réginél. De majd egyszer váltunk.

A szerk.: az új Emax RS2205S-eknél ráadásul egy irányú menetezést használnak és eddig legalább három embert láttam, akinek a levegőben megcsúsznak a propellerei, szerintem ez egy baromi rossz kialakítás, ráadásul az Emaxból kivált a 3B Hobby, egy csomó ember elment a cégtől, szóval egy picit leszállóágba került a gyártó. Én személy szerint megtartom a DYS 2205 2550KV motorokat, amik a Fuutonon voltak. ESC meg volt hozzájuk, szóval maradnak azok is.

 

ESC: Emax Bullet D-SHOT 30A

ESC téren eddig követtem az azonos fajtájú esc-ket, de ennél a gépnél lépek tovább. Eddig EMAX lightning 30A-t használtam, ez van nagyjából minden gépemen. Ezek jók, de nagyok, és elavultak. Léptem egyet előre, és beszereztem 4 db Emax Bullet 30A ESC-t. Ezek már újak, tudnak D-SHOT-ot, és akkorák, mint egy ujjperc, vagyis hihetetlenül kicsik. Ha beválnak, - és miért ne válnának be -, ezzel megyek tovább.
171823a1-baba-4f20-bee2-70280d1ade90.jpg

 

REPÜLÉSVEZÉRLŐ: Betaflight F3

FC-ből mindenképpen PDB-set szerettem volna, BF OSD-vel. Az tökéletes repülésvezérlő a BFF3 lett volna (a szerk.: ez az a vezérlő, amit Boris B., a Betaflight atyja fejlesztett), csak hát ez 48 dolcsi. Szegény ember vízzel főz, marad ennek a klónja. Tud mindent, amit az eredeti, XT60-at, ESC-ket rá lehet kötni, BF-ból konfigurálható az OSD, árammérő, D-SHOT, 8k/8k (a szerk.: az áramköri elemek frissítési frekvenciája), kávét főz. Igazából nekem nem volt eddig gondom klón vezérlőkkel, a 11 dolcsis SP Racing F3 klónom fél éve megy a gépben, és még működik. Ettől függetlenül a következő gépemnél már szeretném az eredeti, Boris féle BFF3-at beépíteni. Persze soft mountolom, biztos, ami biztos.

843ac8a0-1908-4cec-832e-a2cc4662b9c3.png

A szerk.: én is rendeltem egy ilyet a Holybro Kakute V1.0 F3 helyére - ne vegyetek ilyen vezérlőt -, de ezt egy másik cikkben majd elmesélem.

 

Kamera: Foxeer XAT600M HS1177

Maradok a bevált HS1177-nél. Amit tud, az nekem elég, egyelőre nincs szükségem nagyon menő új dolgokra, aluház, tízmillió TVL, satöbbi. Ár-érték arányban sokak szerint még mindig ez a legjobb.

53903e76-d863-4a22-a6eb-f7fb0a60b0c7.jpg

A szerk.: ezt használom én is, marad, esetleg az azonos belű klónját is meg lehet venni, ami csak simán 600 TVL Sony HAD II néven fut, nagyjából fele annyiért.

 

FPV ADÓ: TBS Unify PRO HV

Videó adó téren elég kényes lettem mostanában. Eddig mindig 10 dolcsis Eachine adókat pakoltam a gépbe, a mellettem repülők nagy bánatára. Felhagytam ezzel is, áttértem a TBS termékekre. Unify Pro HV fog belekerülni. Nem olcsó, de egyszer kell megvenni jó esetben. Tud 800 mW-ot, tud Smart Audiot, lehet távról vezérelni, mi kell még? Jah, és nem szór ezer helyen. Tökéletes.

tbs-unify-pro-hv_5.jpg

A szerk.: azt kell tudni erről az FPV adóról, hogy anélkül tudunk állítani rajta sávot és csatornát, hogy a gépet szét kéne szednünk, vagy meg kellene rajta nyomnunk akár egy gombot is. Frsky Taranis LUA scriptből ugyanis az LCD kijelzőről állítgathatjuk a paramétereket, de persze más dolgokat is tudnak a Taranisok, például PID állítást. Az biztos, hogy a jövő ez, nekem egy Immersion FC Tramp lesz, ami hasonlóképpen tudja ezt a mókát, de szerintem a TBS Unify bizonyos szempontból jobb adó jelenleg, már én is ilyet vennék.

 

Antenna: Emax Pagoda

Személy szerint nem sok különbséget vélek felfedezni az antennák között. Ettől függetlenül EMAX Pagodára esett a választás, mert olcsó, és jól néz ki. De a sima málnakeverő antennám (a szerk.: ez a lóhere antenna) is van tartalékban, ha elfogyna a Pagoda, rárakom azt. f1fad007-11b0-4dd8-8ca3-7e057a4c6e07.jpg

 

Vevő:  X4R vevő, XSR vevő

Mivel Taranisom van, és kell a telemetria, nagyjából 2 választásom van. X4R, vagy XSR. Az X4R-re esett a választás, de csak azért, mert szert tettem egy Unify /X4R tartólapra. Erre fel lehet tenni az FPV adót és a vevőt is, és fel lehet fogatni spacerrel a vezérlő fölé.

e59b904a-679b-4bd7-a83d-c7e8f3d3c39b.jpg

A szerk.: én XSR-t használok, mert felére árazták a Banggoodon :D

 

Propeller: DALPROP Cyclone T5045C

Szokásos Dalprop T5045C.

ed96b865-3d33-4ee2-9087-4c8d33d266e6.jpg

A szerk.: kicsit bővebben: a legtöbb versenyző ezt használja, nagyon ellenálló, inkább hajlik mint törik, és elhajlás után vissza lehet nyomni a helyére, némi oszcillációért cserébe. Sajnos még mindig elég borsos az ára, a Kingkong például fele-harmada, cserébe törnek, mint a ropi. Nem bullnose jellegű légkavaró.

 

Az építés

Ezt a projektet is a váz előkészítésével kezdem. A váz már le van kerekítve az éleinél, de az akkumulátor-rögzítő szíjnál nem árt egy kis plusz csiszolás, sajnos itt szakadnak el a legtöbbször, úgyhogy célszerű ezt elsimítani. Ha van pillanatragasztó, célszerű végigmenni az oldalakon. Beszívja, erős lesz, nem válik el a karbon pár hónap repülés után. Rakjuk össze a karokat, alsó lapokat, a felső részt. Ne építsük még össze az alsó részt a felsővel, majd csak akkor, ha már készen van a konfiguráció.

20399180_1826598734040814_997313232_o.jpg

Programozzuk fel az FC-t. Beépítés előtt célszerű ezt megcsinálni. Kiderül, hogy működik-e egyáltalán. Állítsuk be a portokat. S-BUS, Smart Audio, Smartport telemetria. ESC protokoll. Távirányító, AUX csatornák, repülési módok. Csak a szokásos. Ha megvan, lehet építeni.

Kialakításban sajnos nem a legjobb a vezérlő, de ez legyen a legkisebb problémája. Az ESC betápok forrasztó pontjai alul vannak. Ez azt jelenti, hogy ha beépítjük, utána nem tudjuk beforrasztani azokat. Ezért leszedem az ESC-ről a kábeleket, és beforrasztom az FC aljára. Ezután tehető a vázra az FC, persze soft mountolva (a szerk.: puha, rezgéscsillapító anyag). Alatta legyen hely az akksi szorítónak is. Forrasszuk be az ESC jel/föld kábeleket. Forrasszuk be a csipogót, az FPV adó tápot, kamera jeleket, vevő kábeleket. LED is lesz, méghozzá vezérelhető. 5v, föld, LED jelkábel. Mivel ez F3 vezérlő, ezért képes megfordítani a jelet, ugyanis az Frsky vevők inverz módon küldik ki azt, így mesterségesen vissza kell fordítani,hogy az FC értelmezni tudja az UART porton.

Csináljuk meg a motorok és az ESC-k összekötését. Csavarozzuk fel a motorokat, tegyünk alá rezgéscsillapítást, illetve szereljük fel a kar alá a LED-et. Helyezzük el az ESC-ket a vázon, és forrasszunk be mindent. Egyszerű, mint az egyszeregy.

Következő lépés a kamera. Állítsuk be a kamerát: OSD, név, színkezelés, kontraszt, stb. Csavarozzuk bele a felső alumínium részbe. Kábeleket forrasszuk be az FC-re, ha eddig nem tettük volna, Forrasszuk össze az FPV adóval, hogy legyen tápellátása. Kész is!

Helyezzük el az tartólapra a VTX-et, forrasszuk be a dolgokat. Másik oldalára a vevőt, és lehet az FC fölé rakni. Szép kompakt, és mindenekfelett nagyon tiszta építés a végeredmény. Tegyük fel rá az antennát. Propellerek egyelőre nem kellenek. Mérjünk egy rövidzárat az XT60-on, jöhet a füst gátló (a szerk.: egy olyan szerkezet, amibe egy izzót forrasztanak, és a rövidzárat jelzi), akkumulátor rádugás. Minden szépen csipog, nincs füst, nem ég semmi, király. Készen is vagyunk az építéssel, jöhet a szoftverezés.

ESC szoftverek frissítése. Nézzük meg, hogy jó irányba pörögnek-e. BL-Heli konfigurátorral lehet játszani. D-SHOT van, már kalibrálni nem kell. FC-t már nagyjából beállítottuk ugye, de nézzük meg, hogy szépen működik-e a vevő. Tudjuk-e élesíteni a gépet, megy-e a kamerakép. OSD-t állítsuk be. Programozzuk a LED-eket. Ha minden megvan, akkor „örömbódottá”, készen van a Leopard. Lehet repülni :)

20394825_1826598747374146_527905144_o.jpg

A szerk.: én a motorokat az ESC-re biztosan a hagyományos módon fogom beforrasztani, vagyis kábelek felcserélésével fordítom meg a forgásirányt, mert a szoftveres részben lehetnek hibák, és hallottam már olyanról, akinél ez gondot okozott.

Egyéb dolgok, amiket az építés során felhasználtam: