4K akciókamera válogatás - Kínai Gopro fojtogatók
Ha emlékeztek még rá, tavaly, durván másfél évvel ezelőtt írtam két cikket is a „Hogyan válasszunk akciókamerát?" témában. Azóta sok víz lefolyt a Jangce-n, tehát érdemes egy kicsit elővenni a témát így karácsony előtt, hogy legyen mivel megörökítenünk a kellemes pillanatokat, illetve hogy mivel fogjuk rögzíteni barátaink hatalmas eséseit a síszezonban. A cikk többek között a 4K felbontásra fókuszálás jegyében íródott, keressük meg együtt, melyik most a legjobb ár-érték arányú akciókamera.
Felvezető és magyarázat
A mai bejegyzés előzményeit itt olvashatjátok, mint „Kamu kamerákról komolyan” sorozat első, illetve második része. A megállapítások nagy része még ma is igaz, azzal a kitétellel, hogy nem feltétlenül vennék ma már nem 4K képes kamerát. Annak idején a Gitup Git2-t ajánlottam, amit menet közben eladtam, de ennek ellenére még mindig remek kamerának tartok. Ha valaki 20.000 Ft alatt hozzájut egy jó állapotú példányhoz, nyugodtan vegye meg. Nézzük most a 4K felhozatalt, mit villantottak a gyártók az elmúlt bő 1 évben.
Az nyilván senki számára nem újdonság, hogy a terméket a fogyasztók nagy többségénél a számok adják el, vagyis hogy mi van a dobozra írva. Nagy szám, „nagy jóság” sémát követve a gyártók mindent ráírnak a csomagolásra, akkor is, ha nem igaz. Ez különösen a felbontás kapcsán van így, aminek van egy olyan tulajdonsága, hogy interpolálható, vagyis feltüntetik a 4K felbontást, még akkor is, ha azt a kamerájuk valójában nem tudja. A mai cikk a 150 dolláros kategóriáig bezárólag boncolgatja a készülékeket.
Nem foglalkozom azokkal a termékekkel, amik kamu – tehát interpolált – felbontással dolgoznak, csak azzal, ami natív módon képes megjeleníteni az említett képpont mennyiséget. Egy tipp ahhoz, hogy ezt hogyan derítsük ki: olvassunk utána a chipsetnek és a szenzornak, ugyanis a gyári leírásban szerepelnie kell a maximálisan megjeleníthető képfelbontásnak.
Ezzel el is érkeztünk a két fő jellemzőhöz, amit ellenőrizni kell a vásárlás előtt. A chipset esetében viszonylag egyszerű a dolgunk, sokáig a Gopro által is alkalmazott Ambarella termékek közül az A12S75 4K 30 FPS megjelenítésére képes, és a modern, de olcsó kamerák jellemzően ezt használják. A másik ilyen képfeldolgozó egység a Huawei féle HiSilicon HI3559, ami szintén képes meghajtani az előbb említett felbontást.
Ami a szenzorokat illeti, itt elég sok típus előkerülhet, ráadásul a kínai gyártók hajlamosak általunk nem ismert gyártók termékeit is használni, szóval ne lepődjünk meg, ha noname "nevek" is felbukkannak. A két legnagyobb gyártó természetesen a Sony és a Panasonic, mindkettő elfogadható minőségű termékeket tesz le az asztalra. Az előbbi jellemzően az Exmor sorozat valamelyik darabjával operál, amiről szerencsére igen bőséges Wiki áll rendelkezésre, ezt érdemes lapozgatni.
A Panasonic esetében általában az MN341XX szenzorok kerülnek a kamera testbe, jelen esetben az MN34110 és az MN34120. Ezek általában nagyobb felbontásúak, mint az azonos árazás alá eső, de Sony-val szerelt akciókamerák sajátjai, de ez persze önmagában semmit nem mond el a minőségről és az eszköz használhatóságáról. Ezzel viszont gyakorlatilag körbejártuk azokat a hardvereket, amik szóba jöhetnek, tehát most már sokkal nehezebb lesz megvezetni a kedves olvasót, elég, ha mindenki rákeres a chip és a szenzor paramétereire.
Meg kell még említenem egy kis kitérő erejéig a Gopro Hero 6 – G1 chip -, a Xiaomi Yi 4K+ és SJCAM SJ8 – Ambarella H2 és H22 – kamerákat, de ezek a 300-500 dolláros ligában játszanak, tehát akinek van 100.000 forintja, az vegye meg valamelyiket, legyen velük boldog, nagy baja nem lehet.
Futottak még kategória
Négy kamerát is találtam, ami ugyan specifikáció szerint tudja a 4K-t, de nem merném őket megvenni. A legismertebb név az EKEN H6S, de magának a cégnek meglehetősen rossz a híre - nekem is volt velük negatív tapasztalatom a H8R kapcsán -, másrészt szeretik elmismásolni a szoftveres részt, és a videós képességekkel is szokott gond lenni. Cserébe olcsó, 21.500 forintot kérnek érte.
A három másik kamera a noname kategóriát testesíti meg, hiszen normális nevet sem sikerült nekik adni, így lett belőlük A12, SO91 és C5. Közös tulajdonságuk, hogy mindegyiket a már említett Ambarella 12S75 chippel szerelik, csak a szenzorban van eltérés. Az SO91 esetében a Sony szót sem merték leírni, szóval gyanús, hogy hamisított fényérzékelő lapkáról van szó. Emellett még drágák is, 37-40.000 Ft körül lehet őket elhozni, vagyis ezek nálam egyből a nem ajánlott kategóriába kerültek.
Ajánlott vagy feltételesen ajánlott kategória
Az itt szereplő kamerákkal olyan nagyon nagy baj már nincs, de helyenként itt is a tapasztalat hiányáról kell, hogy beszámoljak. Ez mindig intsen mindenkit óvatosságra, mert bármilyen jók a műszaki paraméterek, azért mindig lehet a zsákban valamilyen nem várt meglepetés.
Kezdjük a régebbi motorosokkal, Az SJCAM SJ7-tel és a Xiaomi Yi 4K-val. A Yi 4K gyakorlatilag egy Gopro 4 Hero Black, más köntösben, olcsóbban. Ezt személyesen is teszteltem, a fő problémám az volt vele, hogy egyrészt nagyon kevés kiegészítőt kapunk hozzá alapból, és megvenni minden mást pedig elég drága, másrészt a lekerekített forma miatt nem a szokásos vízzáró tokot használja, amit egyébként szintén nem adnak hozzá. Mostanában valamiért nem is lehet kapni a webshopokban.
Az SJCAM SJ7 korai darabjai még túlhevültek és elolvadtak, ezt szerintem nagyon nem kell magyarázni. Állítólag a gyár javította a problémát, mint ahogy a tengernyi szoftveres hibát is. Ezekre az SJCAM esetében tényleg van esély, mert a supportjuk egyáltalán nem rossz. A hardver a sztenderdnek számító Ambarella 12S75 feldolgozó egység és Sony IMX 117-es szenzor. Az ára 42.000 forint körül mozog, ami nem sok, ha a hibákat tényleg kiküszöbölték, na de ki szeret kockáztatni?
A Thieye cég sokak számára nem biztos, hogy ismerős lehet, pedig ők is úgy indultak tavaly, mint annak idején a Gitup. Korrekt termékek olcsón, kis hibákkal, ezt a Thieye T5e esetében első kézből meg tudom erősíteni, gyakorlatilag egy Gopro árának a harmadáért. Eleinte itt is voltak szoftveres gondok, de ezeket javították, ráadásul itt a frissített verzió, a Tiheye T5 Edge. Amitől érdekes az utódtermék, az a képstabilizált 4K, illetve a hang és a csuklópántos vezérlés. 35.000 forintot kérnek érte, míg az elődmodell 28.000 Ft-ba kerül, én megszavazom a bizalmat az Edge-nek.
A végére hagytam a kategória két titkos esélyesét, kezdjük a Hawkeye Firefly 8S-sel. A Hawkeye termékeiről azt kell tudni, hogy gyakorlatilag hardveresen mindig az élvonalat követi, de az árazásában nincs benne a nagy név miatt felszámított extra ártöbblet. Így volt ez a 6 és a 7S-sel is, ami egy SJCAM 5000 X Elite/Gitup Git2 másolat, és most a 8S-nél is, ami az SJ7-et koppintja. Ráadásul van néhány ritka extrája is – kétféle lencse, mikrofon bement, távirányító – ami a konkurenciánál sokszor nem létezik. Az i-re a pontot az alapcsomagban is szereplő tonnányi kiegészítő és a 30.000 forint alatti ár teszi fel. Nekem valószínűleg ez a kamera kellene.
Kivéve persze akkor, ha az Elephone Rexso Explorer K által ígért paraméterek igazak. A cég ugyanis azt állítja, hogy 24.000 forintért kapunk egy olyan kamerát, amiben a Huawei által gyártott HiSilicon chip és egy Panasonic MN34120 szenzor dolgozik, természetesen 4K 30 FPS felbontással, amit állítólag stabilizálni is tud. Az alapcsomag része egy csomó kiegészítő és egy kellemes tartódoboz is. Amint megérkezik - ugyanis rendeltem egyet -, beszámolok róla, hogy pontosan milyen. Sokat ígér, meglátjuk, annyit is ad-e.
Speciális kategória
Két kamerát raktam ide, aminek a specialitása leginkább az alakjukból származik. Mivel a blog alapvetően drónokkal és a hozzájuk köthető kiegészítőkkel foglalkozik, ezért a Gitup F1-et és a Foxeer Legend 3-at nem lehetett kihagyni. Ezek a kamerák sokkal laposabbak, az optika előre áll, így alkalmasabbak drónos, motoros vagy egyéb sporttevékenységek közben készülő felvételek elkészítésére, mint a konkurens termékek.
A Gitup-ok híresen jó felvételeket készítenek éjszaka is, ráadásul duális WiFi sávon kommunikálnak, kapcsolható hozzá GPS szenzor és külső mikrofon is, illetve rendelkezik mind AV OUT, mind pedig PWM bemenettel, ez utóbbival távolról is ki-be kapcsolható. A drónos repülés miatt a 720p 240 FPS lehetőség megléte sem egy mellékes dolog, remek lassított felvételeket lehet majd vele készíteni. LCD-s élőkép nincs, csak az információkat jelzi vissza egy pici panelen. A felfogatás lehet trükkös például sisakra, illetve az alapcsomag nem bővelkedik kiegészítőkben sem, szerencsére dokkoló sínt adnak hozzá, amin egy szabványos csatlakozási pont található. Ennek ellenére 34.000 forintért meglehetősen jó vételnek tartom.
A Foxeer Legend 3 egy nagyon hasonló kamera, de ez nem az 8 Megapixeles Sony IMX377-re, hanem az IMX 117-re támaszkodik, így 12 Mp-t tud felmutatni. A funkciók gyakorlatilag azonosak, ez is elsődlegesen drónra tervezett akciókamera, ami persze bármi másra is használható. 67 grammot nyom, míg az F1 68-at vagyis itt is nagyon kevés a különbség. Nekem picit kevés az információ, ami rendelkezésre áll, és az ára is némileg magasabb, mint a Gitup üdvöskéjének, 39.500 forintot kérnek érte.
Összegzés
A 150 dolláros kategóriában 4K akciókamerából szerintem a Hawkeye Firefly 8S és a Thieye T5 Edge a nyerő, remek ár/érték arány mellett olyan funkciókat tudnak magukénak, mint a távoli vezérlés vagy a külső mikrofon, utóbbi pedig 4K-ban is képes elektronikus képstabilizálásra. Az Elephone Explorer Rexso K felkavarhatja remek árazásával az állóvizet, ha 24.000 forintért tényleg tudja azt, amit a sajtóanyag ígér. Addig, amíg ez ki nem derül, én az első kettő valamelyikét venném.
A drónt reptetőknek pedig van két kiváló alternatívájuk - Gitup F1 és a Foxeer Legend 3 - FPV repüléseik felvételére, amelyek árban kellőképpen közel vannak egymáshoz, hogy bármelyiket válasszuk, mondjuk egy Gopro Hero 5 Session helyett.