Hubsan X4 H107 C quadkopter teszt


Hubsan X4 H107 C verzió

A család új darazsa

Ez életem első quadkopterekkel foglalkozó cikke és elsősorban azoknak kíván útmutatásul szolgálni, akik pontosan ugyanabban a helyzetben vannak, mint én voltam nagyjából egy hónappal ezelőtt, vagyis az ég világon semmilyen információjuk nincsen a témáról, mint ahogy nekem sem volt. Fontos, hogy ez a cikk nem profiknak készült, hanem laikusoknak, tehát biztosan tartalmaz majd hibákat, de nem is a tökéletesség, sokkal inkább a kedvcsinálás a cél.

 Amikor az emberen kitör a "drón" láz, a legfontosabb az, hogy ezt a kínzó belső kényszert a lehető leggyorsabban kielégítse, ezért vesz egy "valamilyen" multikoptert, én is így tettem, a választásom pár napos fórumozás után a címben is szereplő Hubsan X4 H107 C típusra esett. Hozzá kell tennem, hogy a lelkesedésem sokkal nagyobb volt, mint a mögötte meghúzódó tudatosság, de mindenképpen akartam valamit, ami repül és elég kicsi ahhoz, hogy ne fenyegessen a lakás berendezésének végleges elpusztításával. Nézzük mit sikerült beszerezni:

41j1wcygnjl.jpg

Beszerzés

A quadkopterhez több forrásból is hozzájuthatunk, alapvetően két halmazra kell választani a kérdéskört: belföld vagy külföld. Amit tudnunk kell, hogy itthon lényegesen drágábban beszerezhetőek a quadkopterek, mint az interneten keresztül külföldről, cserébe sokkal gyorsabb a szállítás, illetve a garanciális ügyintézés is gördülékenyebb és a csomag is nagyobb eséllyel érkezik meg. Én ennek ellenére külföldről, pontosabban Kínából rendeltem meg a Tiny Deal internetes webáruházon keresztül. A szállítás nagyjából 13 napot vett igénybe és 18.000 jó magyar forintba került. Ezek állnak szemben a magyarországi 2-3 napos szállítással és a körülbelül 30.000 Ft-os árral.

Amennyiben Hubsan modellt szeretnénk beszerezni, figyeljünk oda arra, hogy a sorozatnak három különböző modell a tagja:

- Hubsan X4 H107 az alapverzió
- Hubsan X4 H107 C a 0.3 MP- kamerás verzió, erről szól ez a cikk
- Hubsan X4 H107 D, amelyik FPV-t és egy jobb minőségű kamerát is tartalmaz

A gépek más paraméterekben is különböznek, ez az alkatrészrendelésnél lehet különösen fontos, amelyről a megfelelő fejezetben olvashattok.

A kínai testvéreink egyébként rendkívül trükkösek, mindent megtesznek, hogy kielégítsék a fogyasztói igényeket, ami most a vámtételek elkerülésében nyilvánult meg (kérés nélkül, maguktól). A csomagon az alábbi címke volt található: Típus: dokumentum, Érték: 32 USD :D

20151016_145512.jpg

Csomagtartalom

Mivel ez egy RTF verzió (RTF=Ready to fly, vagyis a doboz tartalmaz mindent a repüléshez), ezért nem kellett semmi külön beszereznem. Gyárilag az alábbiak találhatóak a dobozban:

- 1 db Hubsan X4 H107 C quadkopter
- 2x4db propeller
- 1 db 380 mAh akkumulátor
- 1 db távirányító
- 1 db USB-s töltő
- 1 db propeller eltávolító szerszám
- 1 db propellervédő "gyakorló" keret

20151016_145559.jpg

Mint látható, a gyártó is úgy ítélte meg, hogy a propellerek a gyors pusztulás útjára fognak lépni, amint elkezdjük őket használni és ez nem is áll távol a valóságtól. Ennek nem a rossz minőség, hanem sokkal inkább a kezdeti vehemenciánk és gyakorlatlanságunk lesz az oka. Javaslom, hogy mindenképpen propellervédő kerettel repüljünk beltérben, mert meglepően ellenálló és csökkenti a propellerek amortizációját.

Amennyiben  most kellene megvennem a koptert, biztosan megvenném az alap doboz mellé az alábbi alkatrészeket:

- 2-3 szett propeller (8-12 db)
- 1 szett motor (2x2db CW-CCW típusú motor)
- 3-4 tartalék akkumulátor

A fentiek persze jelentősen megemelik az árat, de ha nem akarunk heteket repülés nélkül eltölteni, amíg megérkeznek a megfelelő alkatrészek, akkor jobb ha ezekből bekészletezünk.

Kinézet

A Hubsan X4 kifejezetten jól néz ki, amit tovább javít, hogy 3 színösszeállításból választhatunk (piros/fekete,zöld/fekete,piros/fehér). A kamerás verzió valamivel buflákabb, mint az alap kiépítés, de még így is kecses. A műanyag test minősége kifejezetten jó, szép a fényezés is, nem sorjás, sehol nem találtam igénytelen illesztéseket. A kábeleket a lábakon jobban eldolgozhatták volna, de még ez is az elfogadható kategórián belül van. Erre egyébként oda kell figyelnünk, ha szétszedjük a gépet pl. motorcseréhez, mert a váz illesztései el tudják nyírni a kábeleket.

A kopter elején kék, míg a hátulján piros ledek találhatóak, amelyek segítenek az orientációban. Ezek folyamatosan égnek, amíg a gép akkumulátora feltöltött állapotban van, illetve villogni kezdenek merülés esetén. A ledek kellőképpen világosak, sötétben is jól láthatóak, olyannyira hogy ilyenkor az ember nagyon menőnek érzi magát, hogy egy ilyet reptethet. Mivel nincsen headless mód, mindig oda kell figyelnünk, hogy merre állunk, ebben viszont kellő segítséget nyújtanak a fényes ledek.

A lábak kis gumi tappancsokat kaptak, hogy védjék a testet az ütődéstől. Ezek azonban elég kemények, ezért eléggé át tudják adni az ütéseket a vázra, aminek az elnyeléséért egy könyökszerű rész felelős. Itt a váz azért el tud törni, de ez ellen lehet védekezni, lásd a javasolt fejlesztések fejezetben.

Összességében a gép nagyon robosztus, jól viseli a nyüstölést, elég magasról leesve is nehezen törik, mind ezt jó minőséggel fejeli meg.

20151017_121931.jpg

Repülési paraméterek

Nekem eleinte furcsa volt vele a repülés, de gyorsan megszokható a kezelése. Ami szokatlan volt, hogy ha a gázadáson kívül irányt is akarunk változtatni, akkor ez magasságeséssel jár, ami eleinte meglepő, de ez az összes többi quadkopternél így van.

A gép elképesztően mozgékony, éppen ezért van egy kezdő és egy profi (beginner/expert) mód, amelyet a távirányító jobb karjának lenyomásával tudunk váltogatni. A két fokozaton belül finomhangolhatunk is, én javaslom mindenkinek, hogy a kezdő fokozatban is vigye minimumra a gép érzékenységét. Ilyenkor nem engedi a távirányító túldönteni a gépet és az irányváltásokra/forgatásra is sokkal lassabban reagál.

Én meglepődtem milyen gyorsan lehet vele repülni. A csúcssebessége expert módban kb. 40km/óra, ez ugye 12 méter másodpercenként, vagyis azonnal a falhoz vághatjuk, vagy a plafonra passzírozhatjuk egy óvatlan mozdulattal. Még kezdő módban is 5,5 métert repül egy másodperc alatt, ezt sem fogjuk kevésnek érezni. A gép elég stabil, de nekem mindig kúszott egy kicsit valamerre, ezért kezdetben nehéz volt vele egy helyben lebegni.

A másik, számomra nehéz manőver az volt, hogy finoman tegyem le a gépet és ne csapjam oda, vagy úgy tegyem le, hogy egyáltalán ne pattanjon el. Ennek az oka az, hogy a hirtelen emelkedésre az ember általában azzal reagál, hogy elkapja a gázt, amit nem lassú ereszkedés, hanem hirtelen zuhanás követ, amelyet ellen korrigálunk nagy gázzal, amitől hirtelen felrepül, és így tovább. Ennek pedig ugrálás és pattogás a vége, ezért meg kell tanulnunk a gázkart nagyon finoman kezelni.

A forgási szög (yaw rate) lehetne gyorsabb, egy Eachine H8 mini pl. simán lepipálja, de kezdőként ezt akár előnynek is felfoghatjuk, különösen azért, mert nincsen headless mód funkció.

A kopter képes 360 fokos bukfencekre (flip), amelyet expert módban a kar 100%-os valamelyik irányba tolásával majd hirtelen az ellenkező irányba mozgatásával idézhetünk elő. Én többek között ennek köszönhetően 3x úgy földhöz csaptam, hogy tört a propeller, a védőkeret, leesett az egyik gumiláb és kiütötte az egyik motort is az ütközés ereje. Ennek ellenére röpképes maradt a gép - miután pótoltam a hiányzó propellert- , ami nem kis szó.

Akkumulátor és töltő

380mAh-os akkumulátort kapunk gyárilag, ez már a nagyobbik teljesítményű, a kamera nélküli modell 240mAh-s. A repülési idő 6 perc körül alakul, ha nagyon nyomjuk neki és a kamera is megy, akkor inkább csak 5. Ami viszont kiábrándító, az a gyatra töltőkábel és a lassú töltés, a laptopomról 80 perc alatt töltődik fel, ami a gyári érték majdnem duplája. Ez azért is furcsa, mert az USB gyári specifikáció szerint 550mA-t tudna leadni, de ez nálam nem történt meg. A töltőkábelre integráltak egy ledet, ami elalvással jelzi, hogy ha az akkumulátor feltöltődött. A töltés közben egyáltalán nem melegszik, ellenben repülés után az akkumulátor kézmeleg.

A töltési idő gyorsítása végett a laptopom helyett egy Samsung USB-220V-s telefontöltőre tettem át az akkumulátort (5V, 07A), ezzel a töltési idő 60 percre csökkent, amit én még mindig sokallok. Mindenki döntse el hogy 6 perc repülés megér-e 60 perc töltést, ez 1/10-hez arány, itt nyer értelmet a tartalék akkumulátorok megvásárlása a kopterhez. Valószínűleg le lehet ez alá is menni, úton van egy BlitzWolf intelligens töltő, meglátjuk milyen eredményt kapunk annak a használata után.

Elvileg a kopter képes fogadni 500mAh-s akkumulátort is, ez kb. 2 perccel növelheti meg a repülési időt, de mivel az akkumulátort tartó rész elég szűk, ezért ezt nem lehet egyszerű beexpanderezni. Ami idegesítő, hogy az akkumulátorcsatlakozó repülés közben állandóan kijön, ugyanis nincsen zárható ajtaja az akkumulátor tartó résznek, ez nem túl szerencsés kialakítás, mert akár egy rotorba is belelóghat.

Távirányító

Jó fogású, matt és csillogó feketét ötvöző távirányító, kismillió funkcióval. Engem kezdetben meglepett, mennyi mindent lehet állítgatni. Azt, hogy pontosan mit, azt a lenti videón szemlélhetjük meg:

- Hubsan videó a távirányító beállításáról

A távirányítót 4 AAA elem táplálja meg, javasolt az IKEA-ba tenni egy kitérőt 10db-os olcsó elemért.

Kamera

Igazából ez az egyik gyenge pontja a kopternek, de a gyár sem ígér 0.3MP-nél többet. Ez gyakorlatban 640*480-as VGA felbontást jelent, de a kép borzalmasan remeg, illetve a kamerát meglehetősen könnyű elvakítani ha egy árnyékos területről egy fényesebbre lavírozzuk át. Összességében nem vártam a kamerától sokat, különösen ezért az árért, de azért jónak nem mondanám.

A kamera egy microSD kártya foglalattal van ellátva, amibe mindenféle méretű kártyát beletehetünk, én egy 8GB-s class 10-essel próbáltam, ezt gond nélkül kezelte. 6 perc repülés után egy kb. CD-nyi méretű (650MB) .avi kiterjesztésű fájllal leszünk gazdagabbak. Ha sikerül egy normálisabb felvételt csinálnom vele, akkor fel fogom tölteni ide a blogra, de addig is megkímélek mindenkit attól, hogy a remegős képek miatt kidobja a taccsot.

A kamera kissé zavaró tulajdonsága, hogy nem lehet a távirányítóról vezérelni a ki és bekapcsolást, helyette a gép oldalán van egy kapcsoló amit nyomkodhatunk. A kamera állapotát a hason elhelyezett led villogása jelzi, amíg villog, van időnk letenni a koptert, a felvétel akkor indul, amikor konstans világításra vált a led. Igen ám, de a kamera felvételét leállítani sem lehet a távirányítóról, illetve ha széthúzzuk a kopter és az akkumulátor tápellátását, akkor a felvétel is elveszik. A kamera csak akkor ment, hogy ha a kikapcsoló gombbal fizikailag is lekapcsoljuk, különben minden megy a kukába. Ezt azért meg lehetett volna jobban is oldani.

Alkatrészek és beszerzésük

A kis quadkopter egyik nagy előnye, hogy rengeteg alkatrészt találhatunk hozzá a neten. Én jellemzően a www.banggood.com árait követtem figyelemmel, de sok más oldalon - pl. a www.gearbest.com -on - is rátalálhatunk a számunkra szükséges kiegészítőkre. Ami fontos !, hogy jól nézzük meg, melyik motort rendeljük meg a kopterhez, mert a Hubsan X4 H107 a 7x20-as míg a H107C és D a 8x20-as motort használja. Ugyan ez igaz a vázra is, a kamera többlet helyigénye miatt ezek különböznek.

A másik fontos dolog, hogy vannak kompatibilis alkatrészek, amelyek a Hubsan X4-en is használhatóak. Ilyenek a Walkera LadyBird propellerei, illetve igény szerint felszerelhető a jármű 3 ágú, Y propellerekkel is. Ez utóbbit még nem teszteltem, de a fórumok tanulsága szerint stabilabb és csöndesebb lesz, cserébe a rövidebb üzemidővel és a kevésbé jó manőverező képességgel kell beérnünk.

Összeszedtem néhány linket, hogy nagyjából milyen árakra számíthatunk, ha valamit cserélnünk kell, ezek persze csak iránymutatóak, aki ügyes, az találhat ennél olcsóbbakat is.


- motor 8x20 mm-es 1500 Ft
- propeller: 2 ágú 431 Ft, három ágú 571 Ft
- váz és borítás 1005 Ft
- propeller védő keret 1117 Ft
- akkumulátor: 5-ös csomag 4500 Ft

Javasolt fejlesztések

Néhány dolog, amit a saját kényelmünk miatt megtehetünk és esetlegesen segíthetnek a kopter megvédésében. 

Ragasztószalag az akkumulátorra: tegyünk egy pár centis ragasztószalagot minden akkumulátorra, amit a Hubsan X4-hez használunk. Ennek haszna az, hogy ezt megfogva, könnyebben kihúzható a gép testéből, nem kell a kábellel kicibálnunk. Én minden akkumulátorra ráírtam az üzembe helyezés dátumát, ebből később látni fogjuk, hogy melyik mennyi idős.

Keretvédő tappancsok: én tettem minden lábra egy felragasztható, átlátszó szilikon tappancsot, ami elnyeli az ütéseket. Ilyet mindenki vehet magának a KIKA-ban, ezeket jellemzően bútorokra szokták tenni, hogy az ajtajuk ne ütődjön be más tárgyakba.

"Könyökvédő": a Hubsan lábain van egy elvékonyodó rész, egy ízület, ami az ütődéseket hivatott kirugózni, de a külföldi fórumok sok helyen említik, hogy itt el is tud törni. Én minden ilyen ízületre tettem egy ragasztószalag csíkot, ami erősebbé és ruganyosabbá is teszi ezt a részt.

Összegzés

Bár túl sok összehasonlítási alapom nincsen én elégedett vagyok a Hubsan X4-el. A gép gyenge pontja pont az a része, ami egyébként elhagyható, a kamera. Valószínűleg most már a Hubsan X4 H107 alaptípust venném, ennek az ára valamivel több, mint 10.000 Ft, vagyis egy 5-6.000 Ft-ot spórolhatunk, ha elhagyjuk a kamerát a quadkopterről.

Kezdőknek mindenképpen ajánlott a gép a könnyű irányíthatóság, a kis méret, a kedvező ár miatt, ezért nem lennék meglepve, ha sok karácsonyfa alatt találnánk ilyet ünnepek alatt.

Szerkesztve (2015.12.28): Az egyik motort 37 repülés után cseréltem ki, ez nagyjából átlagosnak mondható. A motor kicserélése ellenére a gép instabil maradt, ami azt jelenti, hogy nem minden motor egyformán erős. Ez elsődlegesen akkor jelentkezik, amikor expert módban repülünk. Elég zavaró, mert a gép ettől instabilabb lesz és furán repül (bebillen), illetve pörögve leesik. 

A gép eléggé eszi a propellereket a propeller védő ellenére. Mivel nagyon olcsón (2-3 dollárért) lehet 20 db-os kiszereléseket kapni, ez nem igazán probléma. A propeller védő keretet eltörtem, bár nem tudom mikor. Elég ellenálló, de azért mindent nem bír ki.

Amit még tapasztaltam, hogy a motorcsere után nehéz vissza rakni a gumi talpat, ugyanis a motortartó egy két oldalból álló műanyag profil, ez feszíti szét a gumilábat, hogy az a helyén maradjon. Amikor kiszereljük a motort a cseréhez, akkor le kell vennünk a műanyag lábat is, amit innentől kezdve nehéz vissza rakni, illetve leesik repülés közbeni is. Ez persze visszaragasztható, de akkor nem tudjuk többet levenni.

A mai napig (2015.12.28) 288 percet, 48 feltöltést és 4,8 órát repültem a géppel.