Motorok és táplálásuk - amit tudni érdemes róluk
A szerk.: lett egy új blogtársam a mai nappal, köszöntsétek - most már csapattá duzzadt a szerzőgárda - Marciartot. A szakmai részeket ő fogja publikálni, mert én nem értek hozzá (de azért már rajta vagyok a megtanulásán), viszont bele fogok kotnyeleskedni a cikkekbe, előszót írok, mint most, megformázom, betördelem a szöveget, belerakok képeket, meg hasonlók. Természetesen az érdemi munka Marciartra marad, szóval az ilyen jellegű cikkeket neki kell megköszönni.
Az alábbi cikkben a motorokról ejtünk néhány szót. Jellemzően erre azért van szükség, mert amikor az ember a kezébe fog egyet, akkor vannak rajta mindenféle jelölések, számok, amiket eleinte nehéz értelmezni, különösen annak, aki még sosem próbálkozott ilyesmivel.
A motorokról általában
A multikopter motorokat két nagy táborra bonthatjuk, a kefés DC vagy a kefe nélküli úgy nevezett BLDC (Brusshless DC) motorokra. Azért hívjuk ezeket DC motoroknak, mert ezek egyenárammal működő motorok (DC=direct current). Az olcsóbb kopterekben szinte kivétel nélkül (kivétel: JJRC X1, Hisky HMX280) szénkefés motort találunk, ezért jellemzően 50.000 forint alatt nem igazán érhetőek el BLDC motorral szerelt gépek.
A BLDC motorok előnyei: mivel nincs kommutátor, meg szénkefék, ezért kisebb a rezgés és tartósabb, jobb a hatékonyság, illetve nagyobb fordulat szám érhető el. Mechanikailag egyszerűbb.
BLDC motorok: Itt két féle létezik, van az úgy nevezett in-runner típusú, itt a forgó rész belül van, a mágnesek pedig kívül, illetve az out-runner, itt a forgó rész van kívül, az álló rész pedig belül. Mivel a multi kopterek világában az utóbbi terjedt el, így arról fogok beszélni.
BLDC motorok főbb jellemzői
pólus szám: A tekercs párokat jelöli, átlagosan 12 vagy több pólust jelent.
Teljesítmény (KV érték): a motor KV besorolása a fordulat/percet jelenti voltonként (rpm/V). A KV érték meghatározza, hogy 1 V feszültség emelkedésre hány fordulattal fog emelkedni a motor fordulatszáma vagyis a két érték összeszorzódik. Például egy 3000 kV-s motor 12,6 voltos táplálással névlegesen 37800 fordulat/perc sebességet képes elérni. A motor addig gyorsul, amíg az áramfelvétele egyenlővé nem válik a tápfeszültséggel.
Maximális áram: Az az áram amit a motor még elvisel.
Maximális feszültség: Az maximális feszültség amit a motor tekercselése még elvisel. Legelterjedtebb a 3 cella, ami feltöltve 12.6V jelent, de az akkumulátor oldalán jellemzően a középértékeket tüntetik fel, ami cellánként (S) 3.7V-ot jelent. Egy akkumulátor cellaszáma jellemzően 2S-től 6S-ig terjed, például 6S nem jelent mást, mint 6*4,2V=25,2 voltot.
Szerk (2015.12.16.): köszönöm Szacsee fórumtársnak, hogy kijavított, ez alapján módosítottam a motor leírását. Példa a fentiekre: Az Eeachine Racer 250-nek a képei találhatóak a képgalériában. A motoron az alábbi jelölés olvasható: BG2204-2300KV. Az első rész azt jelenti, hogy ez egy Banggood brand, illetve forgórész mérete található mögötte: 22 mm átmérővel rendelkezik és 4mm magas. A 2300KV azt jelenti, hogy 1V emelkedésre a fordulat 2300-al fog emelkedni. Na de mennyi a feszültség, amit a motor fel tud venni az akkumulátortól?
A Banggood árul hozzá akkumulátort is, az alábbi paraméterekkel: 1150 mAh 11.1 V, 35C. A 11.1V 3S-es akkumulátorra utal (3.7V*3), vagyis a motor 11.1*2300=25530 fordulatra tud felpörögni.