DJI Spark szélpróba, vendégszerzőnk, Balázs tollából

img_1508_1.JPG

A mai cikk, egy vendégposzt, melyet Balázs, az APPSolute Apple és DJI drón szerviz egyik újonc drónpilótája írt. A cikk elsősorban élménybeszámoló, de mivel személyes tapasztalatom is van a munkájukról, ezért mindenképpen ajánlom őket, ha valaki a fenti termékek valamelyikét szeretné szervizeltetni.

 

A “belépő kategóriás” DJI drón

"A Spark a DJI termékpalettáján egy belépő szintű modell - a szerk.: amelyet már én is teszteltem, amit itt olvashattok -, mégis meglepően sok dologra képes és megérdemli a figyelmet, hogy foglalkozzunk vele. Ezer és egyféle szituáció van, melyben érdemes lenne tesztelni a drónokat, de be kell valljuk, ez rendkívül időigényes feladat, és nem mindig jut rá kapacitásunk.

11_2.PNG

Viszont néha, mikor valami érdekesebb helyzet adódik, igyekszünk bepótolni a lemaradást. Szerencsére rajtunk kívül is akadnak még jópáran – így e blog szerzője is – akik sok-sok gyakorlati tapasztalattal ellátják a drónpilóták társadalmát. Talán egy információmorzsát most én is hozzátehetek e közös tudáshalmazhoz. Nos, valamiért eddig még nem próbáltuk ki erősebb szélben a DJI Spark drónunkat. Végre eljött ennek is az ideje.

 

Szörf!

Pár hete – kissé elkésve ugyan, de – beköszöntött a windszörfös szezon, megérkezett az első “nagy nap”. Ugyanis meglehetősen erős és egyenletes szelet jósoltak, napsütéssel bolondítva, ráadásul hétvégére. Tökéletes kombináció, évente csak párszor adatik meg. Unokatestvéremmel, Ádámmal mi is vízre szálltunk, és sebesen suhantunk a Velencei-tó hullámain. Eddig tartott a mese, mostantól jön a lényeg.

skyspecs-drone-inspection.png

Otthon eszembe jutott, hogy leviszem a Spark-ot tesztelni. Mindössze egyetlen kérdésre szerettem volna választ kapni: hogyan bírja ez az egyébként elég népszerű DJI drón az erős szelet, és a már-már viharos erősségű időjárás körülmények között mennyire tudja megtartani a helyzetét. Mielőtt a meglepő választ leírnám, nézzétek meg e pár videófelvételt, melyet egy strandoló közreműködésével sikerült elkészíteni. Elfelejtettem ugyanis, hogyha az iPhoneomat a távirányítóhoz rögzítem, akkor nem lesz mivel videófelvételt készíteni. Szerencsére Péter, egy strandoló a segítségemre sietett, ezúton is köszönöm neki. Amatőr hiba no.1., tanulság levonva.

 

A tapasztalatok és néhány adalék a videó értelmezéséhez

Mivel a teszt meglehetősen szubjektív, és a videó sem “bizonyít” semmit, leírnám a konkrét tapasztalatokat, ahogy én láttam. Remélem hisztek nekem, mert bizony úgy volt, ahogy mondom. A drón, repülés közben, a földhöz közel, pár méteres magasságban, a szél miatt kb. 10-20 centimétereket mozdult csak el, talán néha egy-egy erősebb lökés még jobban kilendítette, de 30-40 centiméterrel csak ritkán tért el az alaphelyzettől. Illetve amikor magasabban repültem, szintén lehet, hogy nem tudtam pontosan megbecsülni a kilengéseket, mindenesetre szemmel láthatóan jól tartotta magát drónunk a GPS pozíciójához.

12_3.PNG

Amikor nagyobb előre-hátra vagy oldalirányú mozgásokat látunk a videón, azt már mind én irányítottam. Egyetlen helyzetben tapasztaltam azt, hogy a drón szinte mindig enged a szélnek egy 40-50 cm-t: a felszállás pillanataiban. Fontos hangsúlyozni, hogy viszonylag erős szél fújt, minimum 35-40 kilométer óránként, de a széllökések olykor jóval erősebbek is voltak.

13_1.PNG

Kíváncsi voltam arra is, hogy mekkora a gyorsaságbeli különbség széllel szemben, illetve a szelek szárnyán – természetesen “Sport módban” is. Nos, nem éreztem a két manőver között nagy sebességbeli eltérést – jóllehet az utóbbi irány nyilvánvalóan sokkal kedvezőbb energiafelhasználás szempontjából. Erről egyébként nemrégiben Kálló Péter drónfotós is beszélt egy DJI nyílt napon: a jobb drónosok arra is figyelnek, hogy lehetőleg a visszatérésre hagyják meg a szél segítő erejét.

37074021_1759198127461287_5954652730596261888_n.png

A DJI Spark küzdelme 20 csomós szélben

Az, hogy a drón mennyire megbízható volt erős szélben, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a repülési idő vége felé a szélre felkapaszkodva sem féltem száguldani a part felé, egészen 5-6 méterre a nagyobb platánfáktól. 

10_2.PNG

Emlékeim szerint 85% körüli akkumulátortöltöttséggel indultam, és a menetidőm nagyjából. 10-12 perc volt. Nem éreztem úgy, hogy drasztikusan lecsökkent volna a drón üzemideje a nagy szél hatására. (100%-os töltöttségnél, ha jól emlékszem, nagyjából 16 perc a Spark menetideje.)

 

Hol vannak a drónos felvételek?

Jogos a kérdés, miért nincsenek gyönyörű drónos felvételek felülről, a Velencei-tóról, a szörfösökről? Miért csak a drónt vettük? Nos igen, betelt a kártya és nem töröltem otthon a gépről. Amatőr hiba no.2., tanulság levonva. Egyszer mindenki meg kell tapasztalja ezt a fejvakarós, fűcsomókat rugdalós, tehetetlen érzést, hogy utána egy életre megtanulja a leckét. Mielőtt megköveztek, én csak nemrég kezdtem. Viszont megígérhetem, hogy legközelebb gyönyörű felvételeket hozok majd a vízisportos életről és talán még a mozgáskövetés funkciót is kipróbáljuk egy-egy szörfössel.

 

Leszállás

Vicces - vagy éppen tragikus? -, hogy egyszer sem sikerült normálisan leszállnom a kis sárga – körülbelül 25 cm átmérőjű – leszállópályámra. Én ezt a hibát a szélre kenem, mert máskor általában ez nem okoz gondot. Azt feltételezem, hogy gyárilag be van építve a drónba ez a csúszva landolás szél esetén. (A videó végén látható, mire gondolok.)

pgytech-mavic-platinum-air-function-parking-aporn-landing-pad-for-dji-mavic-spark-phantom-3-4.jpg

Mivel a földet érés pillanatában a Spark számára nem lenne biztonságos egy ferde / megdöntött pozíció, ezért inkább előtte – pár tíz centiméterrel magasabban – lendületet vesz és úgymond “becsúszó szerelést” alkalmaz a leszállás során. De ez csak az én elméletem, lehet, hogy a gyakorlatban más az ok.

 

A Spark szélteszt végeredménye és konklúziója

 

Ez a sokszor kis “kezdő drón”-nak bélyegzett DJI kvadkopter gyönyörűen megtartotta a helyzetét, és általában 5-15 centiméteres sugarú körökben korrigálta magát. Meglepődtem és pozitívan csalódtam, ugyanis azzal a várakozással futottam neki a Spark széltesztnek, hogy szegény jószág nem fogja igazán bírni.

37039712_1759198120794621_9027703106489548800_n.png

Ami pedig kimaradt a tesztből: drónszervizünkben nemrég azzal keresett meg valaki minket, hogy a drónjával ferdén indult el egy nagyobb szélben, és a szél oldalról belekapva egy falnak csapta. Szerencsére nagy sérülés nem történt, csak a külső burkolati elemeket kell majd cserélni. Adja magát, hogy ezt az "oldalról belekapást" is tesztelni kellett volna, de erre akkor még nem gondoltam.

Néhány adat a drónos teszthez

Helyszín: Gárdony, 47.203422, 18.611395 (a Dokk Café és a szörfiskola mellett)
Alap szélerősség: 18-20 csomó (37-40 km/h)
Széllökések: 24-28 csomó (44-51 km/h)
Időpont: 2018. 06. 30., 14:05- 14:15

Ennyi lett volna e szösszenet, örülök, hogyha hozzátettem egy információmorzsát a DJI Spark közös tudásbázisához.

Találkozzunk a légtérben, pacsi,

Balázs"

Az APPSolute jelentős tudásbázist halmozott fel a drónok terén, amelyeket különböző cikkekbe öntenek töretlen lelkesedéssel. Ezek között nemcsak DJI Sparkkal kapcsolatos tartalmakat találhattok, hiszen palettájuk sokkal szélesebb. Írásaikat ezen a linken találhatjátok, érdemes vetni rájuk egy pillantást.