Nihui U807 teszt - A macska mindig a talpára esik

1_4.jpgFRISSÍTÉS: 2016.02.04. Bekerült még egy videó

Ismeritek a macska és a vajas kenyér dilemmáját? Kicsit így voltam én is a Nihui U807-el. Mivel a gépet a Wltoys V686G-vel egyetemben próbálgattam - lévén közös akkumulátorokat használok hozzájuk - ezért a tűrőképesség terén eléggé kontrasztos lett a kép. Tehát, mi a macska és a vajas kenyér dilemmája? Hajtás után megtudjátok.

Mint tudjuk, a "fizika törvényeivel egyetemben" a vajas kenyér mindig a vajas felével lefele esik le a földre. A macska pedig a népi mondás szerint mindig a talpára esik. A kérdés adott, mi történik akkor, ha egy macska hátára vajas kenyeret kötünk? Vagy létrejön a végtelen energiát szolgáltató forgótest vagy pedig győzedelmeskedik valamelyik hatás, a másik felett.667002_582cat_2_orig.jpg

Nos úgy tűnik, hogy a Nihui U807 - amennyiben őt tekintjük a macskának - győzedelmeskedik a többi elem felett, legalább is, ami a strapabírást illeti. Bár egy multirotoros gépet nehéz ledobni valahonnan, relatív könnyű vele lezuhanni, amit én többször meg is tettem a hétvége során (olyan 10x), de olyan durva szituációkban, hogy úgy gondoltam, nem lesz ebből tesztírás. Ennek ellenére összesen egy propellert tudtam félig elrepeszteni (a gép még ezzel is vígan repül). Ehhez képest a Naplóbejegyzés VIII.-ban már bővebben kifejtett összetörések következtek be a Wltyoson, ráadásul többnyire önhibámon kívül (amennyiben azt nem tekintjük annak, hogy az ember kimegy egy hegy tetejére 40km/h-s szélben).

KINÉZET, KIALAKÍTÁS

Nekem a képeken nem tetszett, de én ezzel nem szoktam olyan sokat foglalkozni. Élőben sokkal jobb, egy modern, kétszemélyes űrsiklóra emlékeztet valamelyik újabb Star Wars filmben. Ha alulról nézzük akkor pedig egy vérszívó denevér, erről a kamera rovatba tettem be egy képet. Ami érdekes, hogy az akkumulátort előröl eszi meg és tulajdonképpen ez nincs is beburkolva, egy műanyag keretbe kell beleerőszakolni. Itt kap is egy fekete pontot, mert az akkumulátor fogadó rész olyan kicsi, hogy már a WLtoys 1-2 milliméterrel szélesebb akkuit sem lehet bele erőszakolni. Ez a passzentosság azonban jól jön a rendkívül mozgékony kopternek, ugyanis onnan az nem nagyon tud kiesni. Ami furcsa, hogy a gép és az akkumulátor összedugása után marad egy elég nagy hurok elöl, én ezt az orrban található kis műanyag fülbe akasztottam be. Amiatt, hogy legtöbb esetben a Wltoys akkumulátoraival repültem, ami nem fért bele a gépbe, szig. szalag segítségével rögzítettem a dolgokat, ezért ezzel a lendülettel le is ragasztottam a kábelezést. Nem ér fel a rotorokig, de ezt azért jobban is megoldhatták volna. Az üzemidő -5 fokos külső hőmérséklettel és a 780-mAh-s akkukkal olyan 5-6 perc volt, erre rá lehet számolni szerinte +1-2 percet tavaszi/nyári időben. A gyári akkumulátor egyébként 1S 650mAh, de vannak ennél nagyobbak is, pl. a JJRC 1 db-os vagy 5 db-os akksijai is bele mennek (Update 1, 2016.11.09: a Goo akksikat kerüljétek el, nem jók, sem méretben, sem máshogy...). Kalandvágyók folytathatnak küzdelmet a Nine Eagles Galaxy Visitor 1200mAh-s akkumulátorával is (persze ez ki fog lógni, ami súlypontváltozást fog eredményezni, befolyásolva a repülési tulajdonságokat).

A gép egyik nagy hibája, hogy a fényei pocsékak. Az egész lábat a géptesttől a végéig bevonták átlátszó kék (ez az eleje) illetve piros (ez a hátsó rész) átlátszó műanyaggal, amitől én azt vártam, hogy minimum egy kivilágított karácsonyfát kapunk. Ehhez képest a fények alig láthatóak, a gép pedig gyorsan tud forogni és pörögni, tehát jól jönne az orientációhoz valamilyen erősebb fényforrás.

Ami viszont a test kialakítását illeti, az egyik,  ha nem a legjobb, amivel találkoztam. A gép lapos, nagy ívben terpeszt, lábak végén stabil gumi tappancsok nyelik el az ütéseket. Mivel a gép alacsony, nagyon terpeszt, ezért általában vagy a talpára esik le vagy ha valamilyen csoda folytán az oldalára esne (nekem 10-ből egyszer sem esett a hátára), akkor a propellerek behajlanak és eltörnek, elnyelve az ütés erejét. A propeller felfogatás elég egyedi, felülről kell becsavarnunk egy csavart, így rögzíthetjük azt, terepen kb. 3 perc kicserélni. Ez a megoldás pl. sokkal jobb mint az MJX X600 vagy a Wltoys megoldásai (az MJX X600-nál a csavarmenet folyamatosan beszakad a propellertengelybe, típushiba). A fenti dolog azért fontos, mert amit ez a kis gép az elmúlt pár napban túl élt, az hihetetlen. Volt olyan, hogy belekapott a szél, elfújta, ezért elvettem a gázt, leesett egy 20 méter magas fára, majd pattant egyet egy ágon és onnan a földre. 20 MÉTER MAGASRÓL, -6 fokban...Semmi baja nem lett. Vagy háromszor földbe állt, semmi baja, végig mínusz fok volt, nem tört el semmilye.

A motortartó karok végei nagyon jól lettek kialakítva. Zárt, alulról nem tud bemenni a kosz, felül nyitott, itt tud hűlni, viszont mivel szinte mindig a hasára esik a gép, ezért nem nagyon tud bemenni semmi. Ez nagyon értékelendő tulajdonsága, különösen azért, mert pl. az MJX és a WLtoys gépei esetében órákig kell pucoválni őket egy-egy kiadósabb dagonyázás után.

Azt azért tegyük hozzá, hogy ezt a lapos, robosztus, rezisztens felépítményt nem a Nihui találta ki, hanem a Latraxx, csak hát az a gép 30.000Ft, ez meg 10, szóval az ára az 1/3-a. Ilyen klónokat lehet még találni, pl. a Dromida Ominus vagy éppen a Lishi Toy L6052-t is említhetnénk. Minden esetre a koppintás jól sikerült.

TÁVIRÁNYÍTÓ
 Amikor megláttam, egyből az jutott eszembe, hogy ezt Japánban gyártották a 60-as években, a másolási láz közepén, csak túl jól sikerült a gyárban a hifitorony miniatürizálása, de aztán valamiért nem tudták eladni. Ez a negatív oldskool design nekem nem jön be, de kit érdekel ha jól működik? Nos, erre nem vennék mérget, ugyanis fura jelvesztéseim voltak folyamatosan. Először azt hittem, kimegyek a hatótávból, de aztán legközelebb ugyan olyan távról nem csinálta. Majd egyenes vonalú mozgás közben 10 méterre tőlem leesett. Utána 2 akkumulátort repültem végig jelvesztés nélkül. A harmadiknál 2x újra leesett. Amit tapasztaltam, hogy a flip funkció ugyan úgy működik, mint a H8 mini esetében, hogy a lenyomás után ha nem húzunk neki egy irányt 1 másodpercen belül, akkor nem csinálja meg az átforgást. Néha ezt lassan csinálja, ekkor a gép alá bukik és földbe tud állni, de ezt be lehet tudni az extrém hidegnek és a szélnek is.

Kicsit tanácstalan vagyok a dologgal kapcsolatban, mert nem érzem az eseményeket az én hibámnak. Ha durván repültem, nem csinálta, majd mikor csak andalogtam vele, hirtelen leesett. Amit még el tudok képzelni, hogy a nagy hideg miatt elfogy a kakaó az akkumulátorból és egy izmosabb repülés után, pár másodperccel leesik. Több lezuhanásom volt viszont amiatt, hogy lemerült az akksi és nem vettem észre a gyenge fények miatt, illetve hanggal sem jelez, szóval egy buzzert igazán rá lehetett volna tenni. A fórumról több megmagyarázhatatlan elrepülést is jeleztek az emberek, azért 2-3 héten belül 4-5 gép elszökése nem lehet véletlen.

Összességében a távirányító teszi a dolgát, úgy ahogy kell, designja nem szép, de ha nem szakadozna, nem lenne egy szavam sem. Így viszont, ha ez a normális, akkor nagy rizikót vállalunk a gép röptetésével.nihui-toys-u807-transmitter.jpg

REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK

Csillagos ötös. Kezes, szépen repül, stabil, nagyon fordulékony, remek dugóhúzókat lehet vele csinálni. Én végig expert módban repültem vele, ekkor remek a pitch és a yaw is, nekem pont kézre áll. Egyetlen hibát tudok említeni, az pedig hogy túl gyorsan emelkedik a gép az én ízlésemnek, de ezt lehet kezelni azzal, hogy oldalra döntjük a gépet és beforgatjuk, ekkor lecsap a föld felé mint egy sas. Gyakorlatilag végig így szabályoztam a magasságot, nem nagyon engedtem el a gázpedált.

Amivel viszont küzdöttem, hogy eleinte próbáltam kesztyűben irányítani, a nagy hidegre való tekintettel, de ez nem igazán vált be, mert a gép nagyon érzékeny. Visszaváltottam puszta kézre, máris sokkal jobb volt, csak a -5/6 fok készített így ki.

A széllel meg tud gyűlni a baja, a kicsi önsúly miatt. Emiatt sokszor olyan érzetet kelt, mint ha a szél lebegtetné a gépet. Ez különösen akkor rossz, amikor széllel szemben repülünk (a  gép leküzdni a nagy pitch miatt) majd csinálunk egy hirtelen fordulást és ekkor meg tudja tolni a szél. Én így többször elvesztettem az orientációt (itt jön be a képbe a gyenge fények szerepe) és szerintem a legtöbb esetben ez az oka az elrepüléseknek is. Vegyük el a gázt, inkább essen le, sem mint hogy megsebesítsünk valakit vele vagy örökre elveszítsük (a hasára pedig írjuk fel a telefonszámunkat).

Összességében egy nagyon sportos kis koptert kapunk igen jutányos áron. Ha most valaki megkérdezné tőlem, melyik géppel volt a legjobb repülni, valószínűleg azt mondanám, hogy a Nihui U807-el. Persze az MJX X600 csatahajó szerű tovább dübörgése is jó, de ez valahogy sokkal selymesebben siklik tova és sokkal élesebbek a "gázreakciói" mint annak. Mivel gyorsan reagál és nagy a pitch, ezért erősnek is érezzük (persze nem az, nem is lehetne szénkefés gép révén) és szerintem ez az, ami a repülés sava-borsát adja. Nekem sok örömet okozott, de szerintem más is így lenne ezzel.

-5 fok, kb. 40 kilométeres ellenszélben, tesztrepülés. Felvétel SJCAM SJ4000-el készült, fejhámmal.

KAMERA ÉS FPV

Szerintem ezzel a géppel senkinek nem érdemes kameráznia. Olyan kicsi a hely a hasa alatt, hogy a gyári és egy keychain 808 #16-on kívül biztosan nem fér el semmilyen kamera. A gyári kamerába vetett bizalmam akkor inogott meg (na jó, igazából sosem volt), amikor a Banggoodon láttam a hirdetést, mi szerint 200MP-s felbontással rendelkezik. Hihető mi? Lehet kölcsön kértek egy miniatűr Hubble űrteleszkópot a NASA-tól. Eltekintve a vicctől, minek tennénk erre a gépre kamerát? Az üzemideje nem hosszú, iszonyat gyors és fordulékony, nagy felbontású kamera nem fér el rajta, vagyis minden tulajdonsága a sportosság és nem a lassú, stabil kamerázás felé mutat. Szerintem semmi értelme.kamera.JPG

Gyárilag nem kínálnak hozzá FPV-t, pont. Szerintem nem érdemes rá ilyet szerkeszteni.

FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK

Egyes típusok állítólag rézperselyes és nem golyós csapággyal érkeznek, ezeket lehet cserélni a tartósság jegyében, elvileg az MJX X600 6x3x2mm-es csapágyai jók bele. Én kamerát nem tennék rá, szerintem fölösleges. Szerencsére minden alkatrész elérhető innen, minden nagyon olcsó, 500-1000 Ft között vannak a fogyóeszközök. Aki akarja, vezérelheti Walkera Devo távirányítókkal is, tehát átalakítható a gép erre is. Illetve aki az erő sötét oldalát szeretné bejárni, annak vannak spéci motorok, méreg drágán.

ÖSSZEGZÉS

Ehhez a géphez én fél áron jutottam hozzá, így minden centjét megérte. Remek sportos kis gép, könnyen irányítható, de kamera platformnak nem alkalmas. Aki akar egy jól repülhető, kezes, de bizonyos esetekben elrepülésre hajlamos gépet, annak a 10.000 Ft körüli ár ne legyen akadály. Ennyiért simán elhozható kedvezményekkel a Banggoodról. Van belőle BNF és kamerás verzió is, ha megszökne és nem akarjuk még egyszer megvenni a távirányítót.

 Előnyök

 Hátrányok

 A tudással arányos ár

 Rövid üzemidő

 Agilis

 Kicsi akkumulátor tartó

 Olcsó alkatrészek

 Pocsék láthatóság nappal

 Erősnek érződik

 Fura jelvesztéseket tapasztaltam

 Jól fordul, szépen ejti az elejét

 Egyszerű távirányító

 Rendkívül strapabíró

 Kezdőket meg tudja lepni szélben

 Jó műszaki kialakítás, nem koszolódik

 

 Stabil

 

 Nagyon jó vele repülni, szerethető

 

 

 DESIGN (ahogy kinéz)

9

 MINŐSÉG (amilyen anyagból van)

9

 REPÜLÉSI TULAJDONSÁGOK (ahogy repül, forog, kezesség)

10

 TÁVIRÁNYÍTÓ (milyen fogni, milyen funkciói vannak, jó-e a mérete)

6

 ÜZEMIDŐ (mennyi ideig marad a gép a levegőben, milyen gyorsan tölt fel)

7

 KÖLTSÉGEK (ár, alkatrészek ára)

10

 STRAPABÍRÓSÁG (mennyire törik, hogyan bírja az ütközéseket)

10

 SZERETHETŐSÉG (vannak-e idegesítő vagy szerethető tulajdonságai)

10

 VÉGEREDMÉNY (a pontok átlaga, kerekítve)

8,9

 

720p 60FPS 

1080p 30 FPS

HASZNOS LINKEK

Rcgroups fórumtéma, ahol mindent megtalálsz
Quadcopter 101 videó
Quadcopter 101 vacation videó
Quadcopter 101 vacation night fly
Quadcopter 101 Nihui U807 vs. XK Alien X250
RChelpdotcom review
Flyin' Ryan RC videó