CES 2016 – Drónos újdonságok II.

56582a83624d2-logo-ces-las-vegas_png.jpegMost hogy az első részben kilőttük a nagy gyártókat, nézzünk körül az ismeretlenebbek között, mert van egy két igazán érdekes gép, amelyet számomra kevésbé ismert, ámbátor igen ambiciózus gyártók állítottak elő. Ami meglepő, hogy az ember ezeket a kevésbé neves gyártókat a low-budget szegmensben várja, Nying-nyang névvel (pl. Xing-Ling az angolszász kultúrkörben kb. kiejthetetlen nem?), de ugye ők nem mennek a CES-re, szóval most nem róluk lesz szó.

Első gép a Hexo+ cég drónja, ami egy francia startup cég. Mostanában menő valamiért mindenféle projektre pénzt összedobálni, sokkal inkább, mint pl. a Mici Macska otthonnak adni, így az adományokért cserébe valamilyen tényleges produktum is kapható. Ilyen a Hexo is amely egy nagyon érdekes hexakopterrel (gondolom innen a név) rukkolt elő. A színe nagyon érdekes, engem ezekre a mattított (van ilyen szó?) gengszter limuzinokra emlékeztet, ráadásul aszimmetrikus karállású. Ennek az elrendezésnek az a lényege, hogy az összes kar, a lábak és minden jó néhány centivel hátrébb kerül, nem zavarva a kamera képfelvételét. Az ilyen elrendezésből mindig lehet tudni, hogy ez egy légi videóra kifejlesztett gép, amiből persze már százat láttunk, de a dolog azért érdekes, mert a cég azt állítja, hogy a gép teljesen magától repül (jelentsen ez bármit is). Elvileg a kezelő csak a kamerát vezérli, a gép magától felszáll, repül, illetve rendelkezik egy prediktív követési rendszerrel, amellyel képes a tárgyakat elkerülni. A mulitkopter szoftveres, mozifilmek készítéséhez használt szoftverrel is rendelkezik, amelyben tudjuk konfigurálni azt, hogy a gép mit csináljon, pl. körözzön, lebegjen, eltolva repüljön, közeledjen vagy távolodjon. Mindezt természetesen a már jól bevált telefonos alkalmazással. Megmondom őszintén, hogy én nem nagyon hiszek ezekben, ugyanis ha az emberi kontroll kikerül, akkor igen érdekes dolgok is bekövetkezhetnek, pl. nem lehet majd valakit felelősségre vonni a tetteiért, hiszen azok igazából nem is az övéi. Szerintem ingoványos terület ez, de meglátjuk, mi lesz belőle. Árak egyelőre nincsenek.

Az Autel Robotics egy amerikai cég, amelyik gyártott magának egy komplett palettát quadrotoros gépekből, név szerint az X-Star Go-t, az X-Start és az X-Star Premiumot. Foglalkozzunk mi most az utóbbival, de természetesen a többi is elérhető az előző linken. Szerintem ez egy DJI klón, amit furcsa kimondani, hiszen amerikai cégről van szó. Szokásos dolgokat tudja, 4K 12MP kamera, 3 tengelyes gimbal, duál GPS, FPV tabletre és telefonra, altitude hold, follow me, körözés, útvonalrepülés, geo-kerítés stb. Az akkumulátor 4S 4900mAh, természetesen egyedi, szóval lehet majd vadászni hozzá méregdrágán az újat. 25 perc repülési idő, 1.2 km hatótáv, mint ha ezek a drónok ctrl+c ctrl+v erőteljes használatával készülnének. A gondom az, hogy miért venne meg bárki egy ilyet, amikor ott a DJI? Nyilván az alacsonyabb ár miatt, ami az X-Star esetében 800, a Premium esetében 1000 dollárra rúg és ebben benne van a keményfedeles táska és az SD kártya is.

Biztosan hallottatok már az Eken nevű gyártótól, nem régen elég sokan vettünk a Banggood raktárából 15.000 Ft alatti összegért 1080p 60FPS képes, szerintem az SJCAM SJ4000-nél jobb felvételt készítő akció kamerákat. A weboldaluk meglepően igényes, nem gondoltam volna, hogy egy gyakorlatilag Gopro másolat kamerákat gyártó cég így fel tud kapaszkodni, de nagyon ígéretes a kezdeményezés. Az Eken úgy érezte, bele kell ugrani a drón bizniszbe is, mert onnan jön a nagy lóvé és piacra is dobták a sajátjukat, az Eken Fly-Hawk V5 és V6-ot. Nem tudom, hogy van e V1-V4, de a két újabb hexakopter egyáltalán nem néz ki gagyinak. Egy kicsit még a csúcsgyártók mögött kullognak pl. videózás terén, csak 2.7K-t kínálnak 1km-es hatótáv mellett és úgy alapból viszonylag kevés adat áll rendelkezésre a gépekről. Az akksik biztosan egyediek, illetve a szokásos 3 tengelyes gimbal megoldással stabilizálnak. Ami viszont érdekes, az a karok elrendezése, ugyanis nem hat, hanem 3, egymáshoz képest 120 fokban eltolt szimmetrikus T alakú karról van szó, amelyek végén 1-1 motor ül. A lábak a kamerának háttal álló, két lábról „támasztanak be” a gép alá. Gondolkodtam, hogy mi lehet ennek az elrendezésnek az oka és arra tippelek, hogy valószínűleg ezzel ki lehet húzni az motorokat és a lábakat a képből. Árakról egyelőre nincsen információ.

Végül pedig a blogról ismert Wingsland cég is beköszönt a CES-en. Az általam is dícsért Wingsland Scarlet Minivet utódját már egy ideje beharangozták és várható is volt, hogy 2016 februárjábam lesz majd egy Winsgland Scarlet „Minivet 2”, amelyről azt csiripelték a verebek, hogy 4K kamerával érkezik és tudja majd a követő funkciót. Azonban úgy látszik, hogy a széljárás megfordult Kínában és nem a Minivet 2, hanem helyette egy sor új modell érkezett. Az egyik a K3 Echo, ami azért érdekes, mert mint ha a hátsó motorjai emelkedési irányhoz képest lefele, míg az első menetirányhoz képest felfele néznének. Van rajta egy 3 tengelye gimbal is és a gép eléggé terpeszt ahhoz, hogy vagy 170 fokban ne legyen semmi a kamera útjában. Aztán itt van az M5, ami leginkább a Star Wars 2-ben is látott droid szállítójárművekre hasonlít. Amennyire meg tudom ítélni, a kamerája mint ha fix lenne, míg a lábai talán behajthatóak? Hátulról úgy néz ki a gép, mint valami tojásrakó alien, vagy ez valami tartály, esetleg a desing része lenne? Tippelhettek a képek alapján. Ami még érdekes a Wingslanddel kapcsolatban, hogy használhatjuk a gépekkel kompatibilis távirányítót vagy egy karóra távirányítót, esetleg okos telefont a vezérlésükre. Az app képes közvetíteni a telefonra telemetria adatokat is, amelyek a szokásosakat foglalják magukba: kamera kép, magasság, akkumulátor feszültség, stb.