Eachine 5802D FPV monitor - a plusz 10.000 forintos kérdés

maxresdefault_38.jpgKisebb kalamajka (már amennyire egy 60 napos rostokolást annak lehet nevezni) után megérkezett végre hozzám az Eachine 5802 FPV monitor. Nagyon vártam már, hogy végre a kezembe kaparinthassam, ennek az oka az, hogy amióta láttam, milyen kilátástalan és értelmetlen dolog egy kameraplatform géppel repülni ha nincs rajta FPV, nem is használtam a kamera gépeimet. Bosszantott is a dolog, hogy ilyen sokáig tart míg megkapom, de ez nem a Banggood sokkal inkább a "Királyi Posta" hibája volt, szokás szerint. Szerencsére megérte várni, mert amiért vettem, arra maximálisan alkalmas.

Vaciláltam rajta, hogy pontosan melyik modellt is vegyem. Lent a konkurencia szekcióban felsoroltam a szóba jöhető modelleket, de végül is az ár mellett a másik döntő tényező a PAL átviteli szabvány 720*576-os felbontása volt. Ez a monitor 800*480 pixel felbontással rendelkezik, ez azt jelenti, hogy az oszlopok számát tekintve több, míg a sorok számát tekintve valamivel kevesebb felbontásra képes, mint amit maximálisan kihasználni lehetne az analóg 5.8 GHZ-es szabványon. A konkurenciának van 1024*600-as felbontással rendelkezik, ami bizonyos tekintetben fölösleges, hiszen jelentős terület marad kihasználatlanul, más tekintetben viszont szükséges, hiszen csak így fér bele az összes sor a monitor natív felbontásába. Az árkülönbség azonban igen jelentős volt, hiszen nem csak a +10-11.000 Ft-os, hanem a VÁM és az ÁFA plusz terhét is meg kellett volna fizetnem, ami így nagyjából 13-14.000 Ft-os többletet jelentett volna és ezt már túlzásnak éreztem a plusz felbontás miatt (de kinek a pap, kinek a paplan).

A tesztet egyébként olyan szerencsés környülállások között hajtottam végre, hogy nem csak ezt a monitort, hanem a DIY UFO szemüveget, illetve TSZKR kolléga Eachine 5800D monitorát is tesztelhettem vállvetve, amely az enyém kisöccsének számít. Nos, azt kell hogy mondjam, hogy ez a kisöcs eléggé bepurcintott a pelusba, ami a minőséget illeti, védelmére legyen mondva, hogy nagyjából ugyan akkora árelőnnyel rendelkezik, mint a 5802D az Aomway vagy a Skyzone termékeivel szemben. Sajnos ez azonban nem feledteti a minőségbeli különbségeket, ugyanis azt kell hogy mondjam, az Eachine 5802D kifejezetten jó kijelzővel érkezik. Semmi szemcsésedés, semmi csíkozódás, szép, merev kép, viszonylag jó színekkel (már ha elfogadjuk, hogy egy analóg PAL adás valaha is képes jó színeket produkálni). Egyetlen hátránya a kijelzőnek, hogy a felülete fényes és nem matt, de ezt meglepően jó hatékonysággal ellenpontozza a gyári napellenző, amelyet egy picit nehéz kinyitni, de ezen kívül kifejezetten minőségi darabnak érződik. 

Nem szoktam hozzá, hogy az Eachine olyan apró dolgokra is odafigyeljen, hogy a napellenző anyagán dolgozzanak, mert ez nem az a cég. Ennek ellenére ez nem az a kemény, kopogós műanyag, mint amire számítottam, hanem valami puhává tevő vegyipari kotyvalékkal lett bevonva a felülete, ami kellemes tapintást ad neki, ellenben az 5800 napellenzőjével, ami sajnos a Tescos nylonszatyrok minőségét és összehajthatóságát is örökölte. Az egész tokozás masszívnak érződik, erre ráerősít a hátlapi sín, amibe nem tudom, hogy milyen adaptert kell beletolni, illetve a tripod csavarhelye, amin viszont igen stabilan áll (én ezzel fogattam fel), szinte már peckesen pöffeszkedik az XK Detect X380-C-m távirányítóján.

Fontos tudni, hogy ha fel akarjuk szerelni a távra a monitort, akkor erre tökéletesen alkalmas az a karbonból készült tartó, amelyet a Banggoodról újítottam be, kisebb módosításokkal. Mivel annak nem sok értelmét láttam, hogy a Toldi által kinyújtott kocsirúd hosszúságával egyező erőkart generáljunk a távirányító műanyag testére, ezért az egész tartót nagyjából 10 centivel eltoltuk lefele. Ehhez azonban nem volt megfelelő szerszámkészletem, ezért már oly sokszor, most is Klaymen kolléga segített ki, aki mint drónos padavan és szerelőmester (mivel nálam sokkal kezekészebb ember) állt a rendelkezésemre. Ezzel a módosítással elértük azt, hogy a táv megáll magától a saját tartóján, a monitor súlyával együtt (lehet horgász székből, asztalnál FPV-zni:D), illetve nem feszíti a távot hátulról. 

A monitor számomra fontos általános műszaki paraméterei az alábbiak, a fent említetteken túl:

  • diversity vevő (RP-SMA csatlakozóval), vagyis két antennával lehet felszerelni, ezek gyárilag bot antennák, amiket igény szerint valami másra cserélhetünk
  • 40 csatornás, racebandes vevő
  • DVR, vagyis digitális videó rögzítés, így a monitor egy SD kártyára képes elmenteni az általa közvetített képet
  • beépített Lipo akkumulátor, ez 2000mAh 2S, de adnak hozzá gyári töltőadaptert

A fentiekről ejtsünk néhány szót, hogy miért szerencsés - persze nem kell, de általában mindenki megbánja, hogy nem ilyet vett - a fenti tulajdonságokkal ellátott monitort venni.

A diversity vevő azért fontos, mert ha látótávolságon kívülre megyünk - már pedig milyen más, firnyákos okunk lenne egy FPV szettet felszerelni -, akkor bizony a kép megszakadás olyan luxus, amit nem engedhetünk meg magunknak. Kettő mindig jobb mint egy elv alapján a monitor mindig azon az antennán fogott képet közvetíti, amelyiken jobb az adás minősége, ezt a bal alsó sarokban elhelyezett lámpicskuk hivatottak visszajelezni. Ez nem csak azért fontos, mert így nagyobb eséllyel fogjuk be a jelet, de variálhatjuk is az antennákat, pl. az egyik lehet patch, míg a másik lehet lóhere, ahogy erről már az FPV for Dummies IV. részében is megemlékeztem.

A 40 csatorna nem tűnhet fontosnak, de egyrészt ha az adónk az, akkor egy bizonyos tartományt (általában az R sávot) egyáltalán nem tudjuk befogni (ez jellemzően a 33-40 közé eső sávokat jelemzi), míg a másik nem jelentéktelen szempont, hogy ha többen repülünk egymás mellett FPV-vel, akkor érdemes átállni az R sávra, mert ezeknek az egymáshoz képesti távolsága jóval nagyobb, mint a sima sávoké. Szerintem ez ma már nem túl nagy költség, érdemes ilyet venni, nekem mind a két FPV adóm ilyen.

A DVR szerintem az ízlések és pofonok kategória. Aki akarja rögzíteni a saját analóg felvételét, az vegyen DVR képes monitort. Nálam azért lehet érdekes, mert ha szemüvegben repülök egy racerrel, akkor is rá lehet állni a monitorra és egy tripoddal kitenni a népeknek, plusz egyben fel is venni az egész mókát. Ez azért jelentősebb költség szokott lenni, olyan 3-5.000 Ft plusz, de a drágább monitorokban mind benne van már. Persze amíg nem tudunk normális, digitális FPV átvitelt létrehozni (bár a DJI Lightbridge és a HK-s Connex Prosight közeledik ehhez), addig megfelelő képminőség nem várható el ettől a technikától.

A fenti tulajdonságokat egyébként a monitor tökéletesen jól használja ki, szoftveres fennakadást nem tapasztaltam. Nem úgy a menüben, ami szabályosan megőrjített eleinte, a minden logikát nélkülöző kezelhetőségével kezelhetetlen menürendszerével. Nyomtam mindent össze-vissza, a menü mindig bejött, de amikor akartam valamit állítani, akkor állandóan kiment a menüből, majd auto-keresésre kapcsolt és kezdhettem előröl az állítgatást. Ez nem hiba, csak buta logikával működik a menü, mindenkinek meghagyom az élvezetet, hogy magától rájöjjön, mi az.

A monitor nem lesz blue screenes ha a jel megszakad, hanem elkezdődik helyette a hangyák háborúja, ez pozitív, mert így legalább a szakadozás esetén lesz részleges képünk, ami akár egy "great comeback"-re is lehetőséget ad, ha a helyzet úgy kívánja.

A monitor egyébként viszonylag sokrétűen állítható, pl. a fényerőt érdemes felnyomni, ha dél közeli időben repülünk, ez persze ilyenkor plusz akku időt eszeget, de a 2000mAh-s akkumulátor jól megbirkózik a 600 cd/m2 fényerejű kijelzővel. A monitor oldalán az alábbi csatlakozók találhatóak: AV Out, AV in, TF card és a tápcsati, ez utóbbin keresztüli töltéshez jár egy tápegység egy nem tudom milyen végű, két eres Philips kábellel, amit ezzel a lendülettel basztam ki a kukába tettem be a fiókba, majd kicseréltem egy olyanra, ami a magyar konnektorokba is illik. Lehet adapterezni, de minek, mikor 500 Ft egy kábel? A csomag tartalmaz egy micro jst/Losi piros csatlakozós kábelt is, tehát a monitor elvileg feltölthető másik akkumulátorról is, ami egy jó dolog, ha az ember a puszta közepén, a jelentősebb elektromos forrásoktól távolabb repül.

A monitor hátoldalán találhatunk egy hangszórót, aminek én két előnyét látom: ha rossz a gép hangja repülés közben, akkor abból következtethetünk a hibára, illetve ha elhagytuk a madarunkat valamerre, a berregtetéssel segíthetünk azt megtalálni.

Gyakorlati tapasztalat, hogy ha a gyári bot antennákat Aomway 4 levelű lóhere antennákra cseréljük, akkor 6-700 méteres vételi hatótávot el lehet érni, ahol még a kép egészen jó. A fák azonban erőteljesen korlátozzák a használatot. Csinálok majd sík terepen is teszteket, a tényleges hatótáv kiderítése végett.

KONKURENCIA

Ennyi pénzért nem adnak nagyon más monitort a fenti tudást - 40 csatorna, raceband, diversity, dvr, nagy fényerő - is figyelembe véve, de azt gondolom, hogy nem ördögtől való, ha ide vesszük a picit drágább, 40.000 Ft körüli monitorokat is. Én két monitorral szemeztem még:

  • Aomway 40 CH diversity: 39.000 Ft, ez tudásban nagyjából megegyezik az Eachinnel, de 1024x600-as felbontásra képes, nincs DVR képkocka esés, viszont nincs hozzá árnyékoló
  • Skyzone HD02 diversity: 35-41.000 Ft, attól függően, hogy a DVR vagy az anélküli verziót választjuk, felbontása megegyezik az Aomway monitoréval

ÖSSZEFOGLALÓ

Nem állítom, hogy az FPV-zés utazó nagykövete vagyok, ami a kezemben megfordult FPV monitorok darabszámát tekinti, de az biztos, hogy az Eachine 5800D-nél ez a monitor jobb választás. Elég jó minőség, funkciógazdag kiépítés, hosszú üzemidő, néhány apró hibával, mint a DVR mód fps esése (mások tapasztalták, én észre sem vettem), illetve a PAL szabványt teljesen le nem fedő felbontás (amiből repülés közben semmi nem vehető észre, kivéve ha használunk telemetria modult, de pl. nekem az Eachine 5840 FPV adó által közvetített adatok most is látszanak, nem csonkol). A nagy kérdés az, hogy a magasabb képráta és a nagyobb felbontás miatt megéri-e még elkölteni +10.000 Ft + VÁM+ÁFÁ-t, nem tudnám egyértelműen azt mondani, hogy nem. Az biztos, hogy a következő monitorom, ha ezt már úgy érzem, hogy kinőttem, egy a fentiek közül lesz, hogy az FPV-zés tökéletes élmény legyen. Ellenben aki nem egymás mellett nézi a konkurenciával a monitort, annak semmiféle hiányérzete nem lesz, miközben egy Szent Istvánnal több fog a zsebében figyelni.